2011-11-28, 01:30
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Jag brukar sällan engagera mig politiskt. Men jag blev lite chockad över att Finland gör så.
Okej, Norge och Danmark har också lumpen, men bara ca. 20% kallas in och jag tror inte de har något krav på håret.
Och det om att man måste raka sig i Sverige för 20 år sen är ren BULLSHIT!
Det har varit frivilligt sen 50 eller tidigt 60:tal.
Min styvpappa gjorde lumpen i tidigt 70:tal och han fick ha sin hästsvans.
Och angående det sista exemplet så vore det oerhört idiotisk av militären att skjuta en villig och duglig soldat enbart för att denne vill ha sitt långa hår i en knut i nacken, istället för att raka av det...
Okej, Norge och Danmark har också lumpen, men bara ca. 20% kallas in och jag tror inte de har något krav på håret.
Och det om att man måste raka sig i Sverige för 20 år sen är ren BULLSHIT!
Det har varit frivilligt sen 50 eller tidigt 60:tal.
Min styvpappa gjorde lumpen i tidigt 70:tal och han fick ha sin hästsvans.
Och angående det sista exemplet så vore det oerhört idiotisk av militären att skjuta en villig och duglig soldat enbart för att denne vill ha sitt långa hår i en knut i nacken, istället för att raka av det...

Sverige har varit väldigt liberala väldigt länge, så det kan mycket väll stämma att man inte har behövt klippa sig sedan 50-60 talet. Det jag tänkte på var att det försvann från de Svenska -kust -fjäll samt fallskärmsjägarna (tror även det försvann från attackdykarna samtidigt). En malaj eller vanlig värnpliktig behövde säkert inte vare sig klippa eller raka sig. Vet dock att man inte fick börja odla ansiktshår, men hade man det sedan innan var det inga problem. någon som vet hur det är idag?
Att skjuta någon är enbart ett sätt att statuera ett exempel för att andra inte ska börja göra som den som blev skjuten, om alla börjar käfta, vägra och vara jobbiga så faller hela organisationen sönder. Ett land kan inte förlita sig på att en sådan viktig resurs skulle fungera på frivillig basis, och att folk bara gjorde som de ville.