2011-11-28, 01:30
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Jag brukar sällan engagera mig politiskt. Men jag blev lite chockad över att Finland gör så.
Okej, Norge och Danmark har också lumpen, men bara ca. 20% kallas in och jag tror inte de har något krav på håret.

Och det om att man måste raka sig i Sverige för 20 år sen är ren BULLSHIT!
Det har varit frivilligt sen 50 eller tidigt 60:tal.
Min styvpappa gjorde lumpen i tidigt 70:tal och han fick ha sin hästsvans.

Och angående det sista exemplet så vore det oerhört idiotisk av militären att skjuta en villig och duglig soldat enbart för att denne vill ha sitt långa hår i en knut i nacken, istället för att raka av det...

Sverige har varit väldigt liberala väldigt länge, så det kan mycket väll stämma att man inte har behövt klippa sig sedan 50-60 talet. Det jag tänkte på var att det försvann från de Svenska -kust -fjäll samt fallskärmsjägarna (tror även det försvann från attackdykarna samtidigt). En malaj eller vanlig värnpliktig behövde säkert inte vare sig klippa eller raka sig. Vet dock att man inte fick börja odla ansiktshår, men hade man det sedan innan var det inga problem. någon som vet hur det är idag?

Att skjuta någon är enbart ett sätt att statuera ett exempel för att andra inte ska börja göra som den som blev skjuten, om alla börjar käfta, vägra och vara jobbiga så faller hela organisationen sönder. Ett land kan inte förlita sig på att en sådan viktig resurs skulle fungera på frivillig basis, och att folk bara gjorde som de ville.
Citera
2011-11-28, 01:36
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Så att bli skickad till underofficersskolan är en belöning då? Dubbel tid (antar du menar 2x6 månader) är i sånt fall ett billigt pris om man vill slippa klippa sig och inte vill sitta på kåken samma tid.

Kanske något du vill engagera dig i? Finns många protestgrupper och andra organisaationer som arbetar för att få lagen ändrad. Fast nu blir ju inte du påverkad av det där, så varför skulle du bry dig?

Troligtvis. Som ett led i att forma dig så måste de bryta ner dig först. Vilket verkar vara lätt för dem då de hittat din akilleshäl. När de väl har brutit ner dig såpass att du till slut klippt dig själv, då spelar det ingen roll vilken frisyr du har (egentligen i dagens samhälle, du kan köpa hårnät för egna pengar, betala inträde till ett badhus för varje dusch etc, EGENTLIGEN) och själva sakfrågan blir obetydlig.

Tycker synd om dig. Tur att jag skulle raka av mig håret, samt förlora någon/några kroppsdelar (kanske rent av mitt liv, har aldrig varit i den situationen så vet inte hur jag skulle reagera in the moment of truth) för ditt liv. Det värsta/bästa är att systemet är uppbyggt på det här viset, för att skydda dig och dina åsikter (även de du har ventilerat här) samt din rätt att uttrycka dem!

Evelyn Beatrice Hall skrev en gång (nej, det var inte Voltaire, utan Evelyn som skrev de bevingade orden i en bok OM Voltaire):

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

Nu är bara frågan om mänskligheten kan dela denna uppfattning.

Det där burkaförbudet är det redan så många som engagerar sig i, så dom klarar sig nog.
Finska killars personliga rättigheter behövs det dock kanske ett större engagemang för.
Min kusin, hennes sambo och sambons syster är engagerade i detta. Jag kanske hakar på och hjälper till jag med.

Det där om att försöka bryta ner mig...hmm...
Om dom skulle bryta ner mig tillräckligt så skulle dom ställa till det för sig själva bara.
Jag är oftast lugn, snäll och artig. Jag blir sällan förbannad.
Men om dom på regementet gjorde något som fick bägaren att rinna över för mig, då har dom ställt till det för sig själv...

En sak som att tvinga mig raka skallen skulle vara en sån sak. Gör dom det har dom kanske skrivit sina dödsdomar.

Och det där sista, om att offra sig etc. får du stå för. Det är din fria åsikt.
Citera
2011-11-28, 01:38
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
De som är eller var krigsplacerade i försvaret hade ju kallats in.

Anledningen till tvångsklippning hade givetvis varit HYGIEN! Bland annat som ett led i det förebyggande skyddet mot biologiska stridsmedel m.m.

Innebär detta att alla - män som kvinnor - varit tvungna att slätraka underlivet också?
Citera
2011-11-28, 01:41
Medlem
Citat:
Sverige har varit väldigt liberala väldigt länge, så det kan mycket väll stämma att man inte har behövt klippa sig sedan 50-60 talet.

Här har jag försökt att göra en lång histora lite kortare och mera lättöverskådlig..

Det förekommer lite olika uppgifter om när exakt "frisyr-reglerna" ändrades i Sverige, men enligt mina amatörmässiga efterforskningar så skall det ha inträffat en händelse 1967 i det svenska arméflyget (som då var inordnat under artilleriet), när en nyinryckt värnpliktig vägrat att klippa av sig sitt långa hår. Ärendet drevs till domstol! Där konstaterades att det faktiskt rent juridiskt saknades lagstöd för att tvinga en värpliktig att klippa sig, och sedan var det typ fritt fram för svenska unga män att ha vilka frisyrer som helst i det militära.
Vissa undantag fanns, exempelvis fallskärms och kustjägarna. Även flottans röjdykare körde med helrakat.

Musiksoldaterna tvingades också ha kort hår, men de räknades lite förenklat som frivilliga!

När det gäller ansiksbehåring så var det tidigare ganska strikt med hur man fick se ut. Men i takt med att det civila skäggmodet har ändrats*, så har många yngre officerare hakat på och skaffat tre-dagars skäggstubb och då blev det väl svårt med tiden att också tvinga de underställda att raka sig kan jag tänka mig. Idag är frågor som rör frisyr och ansiktsbehåring någonting som ingen riktigt vågar röra vid i det svenska försvaret.

*man får heller inte glömma "Special Forces i Afghanistan" influensen..
Senast redigerad av Macke85 2011-11-28 kl. 01:57.
Citera
2011-11-28, 01:42
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Det där om att försöka bryta ner mig...hmm...
Om dom skulle bryta ner mig tillräckligt så skulle dom ställa till det för sig själva bara.
Jag är oftast lugn, snäll och artig. Jag blir sällan förbannad.
Men om dom på regementet gjorde något som fick bägaren att rinna över för mig, då har dom ställt till det för sig själv...

En sak som att tvinga mig raka skallen skulle vara en sån sak. Gör dom det har dom kanske skrivit sina dödsdomar.

Sina egna dödsdomar? Det är inte individerna som tvingar dig som har bestämt. Ställa till det för sig själva? Systemet är felfritt för sin egen existens. Det fina med det är att du åker in på kåken, några människor som enbart existerar för att tjäna försvarsmaktens (ur försvarsmaktens POV) existens , har dött och ersätts.

De ända som har förlorat är de som dog och du, systemet har vunnit.
Senast redigerad av Fun_University 2011-11-28 kl. 01:44.
Citera
2011-11-28, 01:43
Medlem
Citat:
Innebär detta att alla - män som kvinnor - varit tvungna att slätraka underlivet också?

Nej, men håret på huvudet är mera exponerat för "smuts" utifrån liksom..

Könsbehåringen har också en hygienisk funktion
Citera
2011-11-28, 01:46
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Sina egna dödsdomar? Det är inte individerna som tvingar dig som har bestämt. Ställa till det för sig själva? Systemet är felfritt för sin egen existens. Det fina med det är att du åker in på kåken, några människor som enbart existerar för att tjäna försvarsmaktens (ur försvarsmaktens POV) existens , har dött och ersätts.

De ända som har förlorat är de som dog och du, systemet har vunnit.

Okej, jag överdrev lite där.
Inte sina dödsdomar då.

Men jag skulle ge dem så mycket stryk att de skulle få frisedel på grund av skadorna.
Citera
2011-11-28, 01:55
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Inte sina dödsdomar då.

Men jag skulle ge dem så mycket stryk att de skulle få frisedel på grund av skadorna.

Inte för att vara taskig, men när/om du blir äldre och kommer ut i världen så kommer du nog ändra uppfattning, och tycka att det är ett ganska bra system vi har här uppe i norden. Systemet är inte felfritt, men det är det bästa vi har och förmår just nu.
Citera
2011-11-28, 01:58
Medlem
Citat:
Inte sina dödsdomar då.

För lite hår?
Citera
2011-11-28, 02:06
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertin
För lite hår?

Ja. Det skulle innebära att jag måste ha peruk i ett par år till håret växt ut igen. Alternativt göra en dyr hårtransplantion.

Ställer dom till med nåt sånt för mej så ska dom fanimej lida för det.
Citera
2011-11-28, 02:08
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nej, men håret på huvudet är mera exponerat för "smuts" utifrån liksom..

Könsbehåringen har också en hygienisk funktion
Man kan har en tät huva som täcker hela håret?
Jag vet inte vad dessa luvor kallas men t.ex. Formel-1 förare har såna huvor under hjälmen.
Citera
2011-11-28, 02:11
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Inte för att vara taskig, men när/om du blir äldre och kommer ut i världen så kommer du nog ändra uppfattning, och tycka att det är ett ganska bra system vi har här uppe i norden. Systemet är inte felfritt, men det är det bästa vi har och förmår just nu.
"Ett ganska bra system i Norden"?
Vi har fyra olika system i Norden.

Sverige har yrkesarme.

Island har ingen arme alls (försvaret sköts av Nato.)

Danmark och Norge har värnplikt och kallar in ca. 20%

Finland har värnplikt och kallar in alla utom de som bor på Åland.

Vilket av systemen menar du?
Senast redigerad av Elizabet 2011-11-28 kl. 02:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in