2010-08-04, 01:12
Medlem
KJKs barettmarsch är runt 60-70. Skolans är + 10-20 på det.
Citera
2010-08-04, 01:37
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akan
KJKs barettmarsch är runt 60-70. Skolans är + 10-20 på det.

Det låter rimligt. Men hur är det egentligen på andra förband runt om i landet som är inriktade på Infanteri, har de också sådana här "vapenslagsmarcher" som den egentligen heter för både manskap och chefer, eller är det bara i Dragsvik man även som tex MP och Pionk (i AUK) också går såhär jävla långt?

Ja kom på nu hur de va me de där Pionjärerna i skolan det gick åt helvete för. Vi hade ganska tidigt i marchen, efter 10-15km eller så en språngmarch (i den bekanta syndalssanden) som fick ta visst antal minuter. Jag minns inte hur lång den var eller hur lång tid man hade på sig, men säg att tiden va 15 minuter, för varje extra minut så fick man ett par kilometers straffvarv att utföra. Hursomhelst, De här Pionjärerna sprang helt åt helvete av banan och tappa bort sig i skogen och kom plats vad jag hörde någonstans mellan 10 och 15 minuter sent. Jag vet inte om de behövde ta alla straffvarv, men de kom in bra mycket senare än alla andra grupper iallafall, det är ett som är sant.

Yours truly (eller gruppen min då) å andra sidan var naturligtvis Guldmedaljörer för det året. Fast på bekostnad av en fortfarande trasig vänsterfot känns det kanske inte helt värt det. Klev sönder den på vägen tillbaka ifrån baggby, då vi korsade järnvägen. Steg illa på en av de stora stenbitarna i övergången med fotvalvet och det kändes närmast som foten var ett spännt gummiband som gick av. Var inte långt ifrån att avbryta i det skedet.

Inläggssulor borde man nog ha skaffat sig innan den där promenaden..
Citera
2010-08-04, 02:27
Medlem
Dionyoss avatar
Det fittigaste för mig, måste ändå ha varit alla vittus päron som inte ställde tillbaka "mattorna"(mjukmattor för kampsport/boxning) varje gång, fick jag nästan bryta nacken av mig själv för varje matta. Lyfte upp en matta över ryggen och nacken, samt bära dem en jävla lång bit. Fast jag fick nog skälla på en och annan US, gjorde min dag då hehe. Även några skappare.

Samt varje torsdag stoppa tillbaka "rinken" för innebandyn, verkligen lätt när man glömde bort hur dem skulle stå. Fick man springa fram o tillbaka och försöka. Voi voi vittus päron.
Citera
2010-08-04, 02:31
Medlem
Sinkomiess avatar
Nå voi voi
Citera
2010-08-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Haha, Du låter riktigt nostalgisk angående Mustin, hur skulle denna smaka?
http://www.varusteleka.fi/product.ph...i,+deaktivoitu

Så kan du gå ut å ta en promenad me Mustin närhelst du känner för det, även civilt ..det är bara synd att den ska va så fans dyr.

Skulle sitta fint i sovrummet då inte kärringen vill leka. Vet faktiskt inte om dagens marscher bara hört ryktes vägen. Mycket har ändrat sedan 90 talet då jag rykte in.
Citera
2010-08-04, 15:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNA.Slusken
Skulle sitta fint i sovrummet då inte kärringen vill leka. Vet faktiskt inte om dagens marscher bara hört ryktes vägen. Mycket har ändrat sedan 90 talet då jag rykte in.

Kan tro de, jag tycker det hänt mycket bara sen 2007.
Citera
2010-08-04, 20:43
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Vad jag kan svara av enligt "amatörmässigt", så pengar lär du tjäna. Du tjänstegör ex 360 dagar, då när du muckar så får du 360 x XXX kronor som "muckbidrag". Flygledare och kapten på båt så måste du nog vara "stamanställd" dvs anställd inom armen, de låter ju inte en nyinryckt ta hand om att leda flygplan eller för den delen ta hand om ett skepp.

Jag har hört vänner som har fått 16.000 + i muckbidrag. dvs antal tjänstedagar x 2.. Dvs tjänar du 6 tusen kronor under din tid, får du 6 tusen extra när du "muckar.

Snarare officer inom flygpvapnet eller flottan, vad armén har med saken att göra, och när det gäller denna tråd - speciellt den finska försvarsmakten - är dock en annan fråga
Citera
2010-08-05, 18:21
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Det fittigaste för mig, måste ändå ha varit alla vittus päron som inte ställde tillbaka "mattorna"(mjukmattor för kampsport/boxning) varje gång, fick jag nästan bryta nacken av mig själv för varje matta. Lyfte upp en matta över ryggen och nacken, samt bära dem en jävla lång bit. Fast jag fick nog skälla på en och annan US, gjorde min dag då hehe. Även några skappare.

Samt varje torsdag stoppa tillbaka "rinken" för innebandyn, verkligen lätt när man glömde bort hur dem skulle stå. Fick man springa fram o tillbaka och försöka. Voi voi vittus päron.
Fy fan vad tufft du hade det B-faija
Citera
2010-08-06, 10:50
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Fy fan vad tufft du hade det B-faija

Tro inte att det var enkelt bara för att jag var "B-fajja" Ställde upp för varje läger osv frivilligt. Dessutom har "b-männen" på NylBr dem mest krävande uppgifterna om man jämför med resten av Finland. Nog fanns det en och annan slapptask på enheten. Men jag gjorde iallafall så mycket jag bara orkade.

Enda klåparkompaniet som fanns under 207 var KJK, så illa att t.o.m vi skrattade åt hur beväringarna betedde sig. En "b-man" gjorde nästan samma sak som en "A-man". Enda skillnaden var väl hur några alltid moti-vempade sig osv.
Citera
2010-08-06, 17:55
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
En "b-man" gjorde nästan samma sak som en "A-man".

Hehe nå, för all del. Utveckla gärna.
Citera
2010-08-06, 18:29
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Tro inte att det var enkelt bara för att jag var "B-fajja" Ställde upp för varje läger osv frivilligt. Dessutom har "b-männen" på NylBr dem mest krävande uppgifterna om man jämför med resten av Finland. Nog fanns det en och annan slapptask på enheten. Men jag gjorde iallafall så mycket jag bara orkade.

Enda klåparkompaniet som fanns under 207 var KJK, så illa att t.o.m vi skrattade åt hur beväringarna betedde sig. En "b-man" gjorde nästan samma sak som en "A-man". Enda skillnaden var väl hur några alltid moti-vempade sig osv.

Okej, det var bra att du gjorde så mycket du kunde och kämpade hårt, men tror det är dags att sila snacket lite Om du vill bli tagen på allvar alltså!(?) Det är ju trots allt väldigt stor skillnad på läger för en b-fajja och för KJK. Vill inte sprida en massa skit över 2kk, men det kanske inte direkt är Finlands starkaste kompani för att uttrycka mig mycket diplomatiskt. För så mycket skit som det cirkulerar på 2kk finner man inte på många andra ställen. Okej, ni har en fet halvblind löjtnant som kan det här med att skrika, uuuh! Vad mer?

"Är ni 175 cm och väger 115 kg, så är det inte voi voi ta en munk!
Ni är en fet jävel, far ut på länk!"
Citera
2010-08-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Okej, det var bra att du gjorde så mycket du kunde och kämpade hårt, men tror det är dags att sila snacket lite Om du vill bli tagen på allvar alltså!(?) Det är ju trots allt väldigt stor skillnad på läger för en b-fajja och för KJK. Vill inte sprida en massa skit över 2kk, men det kanske inte direkt är Finlands starkaste kompani för att uttrycka mig mycket diplomatiskt. För så mycket skit som det cirkulerar på 2kk finner man inte på många andra ställen. Okej, ni har en fet halvblind löjtnant som kan det här med att skrika, uuuh! Vad mer?

"Är ni 175 cm och väger 115 kg, så är det inte voi voi ta en munk!
Ni är en fet jävel, far ut på länk!"

Om du någonsin hamnar i krig lovar jag dig personligen att du tackar gud för att det finns Sanitärer, B-karlar som kör ut mat, ammunition samt alla andra förnödenheter så tycker att det kanske vore du som silade snackat. Att en person inte kan utföra vissa uppgifter betyder inte att den personen inte kan fylla en viktig uppgift. För att säga det milt låter du som en gummipitt som aldig behövt lyfta ett finger utan pappa betalar.

Detta är med en viss ironi samt lite skitprat om jag alltid gör så observera detta och ta det inte på fel sätt utan kanske som en lärdom. Låt oss ta som exempel som så(fast så inte kanske är fallt ). Vad hjälper det att du gått i skolan, springit +3500 m cooper samt skjutit guld om du varken har proviant, ammunition eller du ligger i skogen skadad med en svår fraktur i benet o sanitären som var B-Karl(som du hånade) går förbi leende Skit föder skit! Alla i armen skall behandlas med den respekt som sig bör om personen gör sitt bästa(bästa betyder naturligtvis att allt som bör fungera, fungerar).

Som slut notice hjälper det inte skit om ett gruppbefäl är arrogant,vet allt kastar skit åt alla mannar. Respekt föder respekt inte hat.

Nog med predikan. Detta är inte bara riktat mot dig samt inget direkt peronligt men lägg dig ner i sängen i kväll o fundera på vad du gjorde samt hur du gjorde så kommer du säkert till insikt i hur sakar bör fungera inom det militära.

Som tillägg kan ju nämnas(så du får hacka ner på mig)att har inte varit på rep eller nåt efter 2002(bara skytte) pga av att jag medan jag jobbade på patologen 1998-2000 samt körde ambulans fram till 2000 o efter det med i frivillga brandkåren så inga rep behövs. Tränar några gånger i månaden med reserven där jag bor på lokala skjutområdet.Tactical mm(skriver flummigt men tänker inte outa nåt). Gör något helt annat idag men skytte ligger nära hjärtat.

MVH
Premiär löjtnant S. i finska reserven
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in