2011-11-28, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boijer
Det stämmer att håret ska bort i finska militären. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så.

Det har inte alltid varit så nej. Det har förmodligen varit så de senaste 20 åren ungefär..
Citera
2011-11-28, 00:53
Medlem
Fun_Universitys avatar
Kan du inte klippa dig och skaffa ett jobb där du kan visa samma engagemang och kämpaglöd gentemot förtryckarna i resten av världen, som faktiskt dödar flera hundra tusen personer om året. Att bli dödad för att man gift sig med en kvinna ur ett annat samhällskick, eller att få händerna avhuggna för att man vill rösta, DET är förtryck som man ska lägga ner energi på att få bort. SEN när det är gjort så kan vi avveckla alla arméer i världen, och då behöver ingen klippa sig.

Vi tar Sverige för, låt oss säga 20 år sedan, som exempel. Där var man tvungen att raka sig med, och arméns syfte var inte att vara en krigsdrivande resurs, utan för att värna om människors liv och rättigheter, något som borde anses vara det viktigaste på jorden. Alltså är det en bra verksamhet, med goda intentioner.
De lärda har, någon gång, kommit fram till att man ska klippa sig kort, för att det är det bästa för kollektivet p.g.a den och den anledningen. Det finns således en anledning till varför man ska klippa sig. Tror du vapnen görs för att visuellt se tuffa ut? Ingenting som är nödvändigt/användbart prioriteras bort till förmån för att det ska SE tufft ut.

Sen att en myra i den stora stacken inte håller med är det ingen som bryr sig om, visst tar man hänsyn till den myran önskemål, men om resterande myror blir lidande så skiter resten av stacken i den och dödar den (fast det gör inte vi människor såklart vilket är bra, missförstå mig inte).
I krigstid så kan dock en officerare säga åt dig att raka skallen, sen skiter du i det, och ni börjar hålla på att tjafsa fram och tillbaka, det går till olika instanser fram och tillbaks etc etc, till slut så kan du bli skjuten mot en bastuvägg. Lagligt.

Ingen är unik, vi är bara en millisekund i universum som inte bryr sig ett skit om oss.
Citera
2011-11-28, 01:01
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Okej, om det nu är så att någon skulle döda för att behålla håret, så kan den personen säkert komma på något för att slippa bli klippt, t.ex vapenfri tjänst, musikkåren eller något annat som anses "larvigt", där kan man komma undan med det.

I Frankrike får de inte bära burka på allmän plats, burkan är säkert en viktig del i flera personers identitet. Bryr sig de styrande om det? Nej.

1/07 såg jag i alla fall en "Fru Undersergant" (Jag tilltalade henner Herr av mistag då hon såg grotesk ut och aldrig skulle passera för kvinna utan könsundersökning) och hon hade rakat hår, men det var frivilligt om jag förstod det rätt. För kvinnor alltså. I praktiken _behöver_ man inte klippa sig, men om man kör på det spåret och "fittar" sig kommer man att få lida rejält, de kommer även att vända dina kompisar mot dig (Full Metal jacket style")

Skulle du raka av ditt hår för att rädda livet på en släkting? Skulle du göra det för att rädda livet på en människa, någonstans random i hela världen? Bara undrar så att jag kan få en uppfattning av dig.

Visst kan man tycka att de är förtryck att i princip tvinga folk att raka skallen, men att vara så överdriven att man svarar Nej på båda ovanstående frågor vittnar om att man är en självisk fan som inte har någon plats överhuvudtaget i samhället. Inte så konstigt att vi aldrig kommer att bli en typ 1 civilisation.

Vapenfri tjänst i Finland är ett slags "straff" där tjänstgöringstiden är dubbelt så lång.
För att få vara i musikkåren (åtminstone i Sverige) har jag hört att man måste vara kortklippt.

Och det där med burkaförbud i Frankrike? Idiotiskt! Låt muslimerna gå i Mårran-kostym om de vill för fan!

Angående lumpen i Finland då:
Nu är ju jag tjej och bor i Sverige, men i exemplet låtsas vi att jag är en kille som bor i finland.
Om jag sätter upp håret som personen på den här bilden: http://www.babble.com/CS/blogs/strol...y/military.jpg

Håret sitter i en kompakt knuta baktill och inte ett strå hänger nedanför öronen.
Skulle officeraren ändå tjata om klippning, trots att håret i princip ser snaggat ut förutom den lilla knutan i nacken?

Och det två frågorna:
Jag kanske, kanske skulle göra det om det gällde en nära släktings liv. Men bara kanske. Jag värderar mitt eget liv och mitt välmående högst i alla lägen.

För en helt okänd människa?! Pfft! Aldrig på tiden!
Senast redigerad av Elizabet 2011-11-28 kl. 01:03.
Citera
2011-11-28, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
För att få vara i musikkåren (åtminstone i Sverige) har jag hört att man måste vara kortklippt.

Ja, men i den finska värnpliktsmusikkåren kan du ha lite längre hår.. Det är/var den enda delen av finska försvaret som är/var "slappare" än sin svenska motsvarighet.

Anledningen till att jag skriver är/var är att de sista svenska värnpliktiga musiksoldaterna nu muckat, så jag vet inte hur det ser ut i dagsläget med frisyrerna i arméns musikkår.

Det franska fascistiska burkaförbudet är sjukt, men det få nog diskuteras i ett annat forum.
Citera
2011-11-28, 01:11
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Kan du inte klippa dig och skaffa ett jobb där du kan visa samma engagemang och kämpaglöd gentemot förtryckarna i resten av världen, som faktiskt dödar flera hundra tusen personer om året. Att bli dödad för att man gift sig med en kvinna ur ett annat samhällskick, eller att få händerna avhuggna för att man vill rösta, DET är förtryck som man ska lägga ner energi på att få bort. SEN när det är gjort så kan vi avveckla alla arméer i världen, och då behöver ingen klippa sig.

Vi tar Sverige för, låt oss säga 20 år sedan, som exempel. Där var man tvungen att raka sig med, och arméns syfte var inte att vara en krigsdrivande resurs, utan för att värna om människors liv och rättigheter, något som borde anses vara det viktigaste på jorden. Alltså är det en bra verksamhet, med goda intentioner.
De lärda har, någon gång, kommit fram till att man ska klippa sig kort, för att det är det bästa för kollektivet p.g.a den och den anledningen. Det finns således en anledning till varför man ska klippa sig. Tror du vapnen görs för att visuellt se tuffa ut? Ingenting som är nödvändigt/användbart prioriteras bort till förmån för att det ska SE tufft ut.

Sen att en myra i den stora stacken inte håller med är det ingen som bryr sig om, visst tar man hänsyn till den myran önskemål, men om resterande myror blir lidande så skiter resten av stacken i den och dödar den (fast det gör inte vi människor såklart vilket är bra, missförstå mig inte).
I krigstid så kan dock en officerare säga åt dig att raka skallen, sen skiter du i det, och ni börjar hålla på att tjafsa fram och tillbaka, det går till olika instanser fram och tillbaks etc etc, till slut så kan du bli skjuten mot en bastuvägg. Lagligt.

Ingen är unik, vi är bara en millisekund i universum som inte bryr sig ett skit om oss.

Jag brukar sällan engagera mig politiskt. Men jag blev lite chockad över att Finland gör så.
Okej, Norge och Danmark har också lumpen, men bara ca. 20% kallas in och jag tror inte de har något krav på håret.

Och det om att man måste raka sig i Sverige för 20 år sen är ren BULLSHIT!
Det har varit frivilligt sen 50 eller tidigt 60:tal.
Min styvpappa gjorde lumpen i tidigt 70:tal och han fick ha sin hästsvans.

Och angående det sista exemplet så vore det oerhört idiotisk av militären att skjuta en villig och duglig soldat enbart för att denne vill ha sitt långa hår i en knut i nacken, istället för att raka av det...
Citera
2011-11-28, 01:14
Medlem
Citat:
Vapenfri tjänst i Finland är ett slags "straff" där tjänstgöringstiden är dubbelt så lång.

Rätta mig om jag har fel, men de som gör vapenfri tjänst i Finland genomför väl ingen repetitionstjänstgöring senare i livet?
Citera
2011-11-28, 01:17
Medlem
Citat:
Och angående det sista exemplet så vore det oerhört idiotisk av militären att skjuta en villig och duglig soldat enbart för att denne vill ha sitt långa hår i en knut i nacken, istället för att raka av det...

Även i det svenska försvaret hade ALLA (även kvinnor) blivit tvingade att klippa sig mycket mycket kort vid en eventuell mobilisering, om det hade blivit krig..

Möjligheten att tvinga till det hade i alla fall funnits! I fredstid fick/ får man dock se ut hursomhelst..
Citera
2011-11-28, 01:20
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Rätta mig om jag har fel, men de som gör vapenfri tjänst i Finland genomför väl ingen repetitionstjänstgöring senare i livet?

Jag är inte kunnig i ämnet.
Men det kan stämma.

Hur lång brukar militärens repetitionstjänstgöring vara, och hur många gånger då?
Citera
2011-11-28, 01:23
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:

Så att bli skickad till underofficersskolan är en belöning då? Dubbel tid (antar du menar 2x6 månader) är i sånt fall ett billigt pris om man vill slippa klippa sig och inte vill sitta på kåken samma tid.

Citat:
Och det där med burkaförbud i Frankrike? Idiotiskt! Låt muslimerna gå i Mårran-kostym om de vill för fan!

Kanske något du vill engagera dig i? Finns många protestgrupper och andra organisaationer som arbetar för att få lagen ändrad. Fast nu blir ju inte du påverkad av det där, så varför skulle du bry dig?

Citat:
Angående lumpen i Finland då:
Nu är ju jag tjej och bor i Sverige, men i exemplet låtsas vi att jag är en kille som bor i finland.
Om jag sätter upp håret som personen på den här bilden: http://www.babble.com/CS/blogs/strol...y/military.jpg

Håret sitter i en kompakt knuta baktill och inte ett strå hänger nedanför öronen.
Skulle officeraren ändå tjata om klippning, trots att håret i princip ser snaggat ut förutom den lilla knutan i nacken?

Troligtvis. Som ett led i att forma dig så måste de bryta ner dig först. Vilket verkar vara lätt för dem då de hittat din akilleshäl. När de väl har brutit ner dig såpass att du till slut klippt dig själv, då spelar det ingen roll vilken frisyr du har (egentligen i dagens samhälle, du kan köpa hårnät för egna pengar, betala inträde till ett badhus för varje dusch etc, EGENTLIGEN) och själva sakfrågan blir obetydlig.

Citat:
Och det två frågorna:
Jag kanske, kanske skulle göra det om det gällde en nära släktings liv. Men bara kanske. Jag värderar mitt eget liv och mitt välmående högst i alla lägen.

För en helt okänd människa?! Pfft! Aldrig på tiden!

Tycker synd om dig. Tur att jag skulle raka av mig håret, samt förlora någon/några kroppsdelar (kanske rent av mitt liv, har aldrig varit i den situationen så vet inte hur jag skulle reagera in the moment of truth) för ditt liv. Det värsta/bästa är att systemet är uppbyggt på det här viset, för att skydda dig och dina åsikter (även de du har ventilerat här) samt din rätt att uttrycka dem!

Evelyn Beatrice Hall skrev en gång (nej, det var inte Voltaire, utan Evelyn som skrev de bevingade orden i en bok OM Voltaire):

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

Nu är bara frågan om mänskligheten kan dela denna uppfattning.
Citera
2011-11-28, 01:24
Medlem
Citat:
Jag är inte kunnig i ämnet.
Men det kan stämma.

Hur lång brukar militärens repetitionstjänstgöring vara, och hur många gånger då?

Beror nog på typ av tjänst och budget m.m.
Kan tyvär inte svara på det!

Menade mest att de vapenfria nog kvittar det mot att tjänstgöra lite längre.. Min egen gissning dock

En debatt har funnits i Finland om att korta den vapenfria tjnästgöringstiden. Kan bli så i framtiden.
Citera
2011-11-28, 01:25
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Även i det svenska försvaret hade ALLA (även kvinnor) blivit tvingade att klippa sig mycket mycket kort vid en eventuell mobilisering, om det hade blivit krig..

Möjligheten att tvinga till det hade i alla fall funnits! I fredstid fick/ får man dock se ut hursomhelst..

Och varför skulle det inte gå att se ut så här med håret då: http://www.babble.com/CS/blogs/strol...y/military.jpg

Är du helt säker på att även kvinnor (i Sverige) kallas in i Försvaret vid krig?
Det trodde jag inte!
Men det är ju isåfall bra, det visar att kvinnor och män är jämlika och har samma skyldigheter i samhället.

Jag hade kanske stannat och försvarat landet istället för att fly, men jag hade fortfarande totalvägrat att klippa mig.
Citera
2011-11-28, 01:29
Medlem
Citat:
Och varför skulle det inte gå att se ut så här med håret då: http://www.babble.com/CS/blogs/strol...y/military.jpg

Är du helt säker på att även kvinnor (i Sverige) kallas in i Försvaret vid krig?
Det trodde jag inte!
Men det är ju isåfall bra, det visar att kvinnor och män är jämlika och har samma skyldigheter i samhället.

Jag hade kanske stannat och försvarat landet istället för att fly, men jag hade fortfarande totalvägrat att klippa mig.

De som är eller var krigsplacerade i försvaret hade ju kallats in.

Anledningen till tvångsklippning hade givetvis varit HYGIEN! Bland annat som ett led i det förebyggande skyddet mot biologiska stridsmedel m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in