Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Vapenfri tjänst i Finland är ett slags "straff" där tjänstgöringstiden är dubbelt så lång.
För att få vara i musikkåren (åtminstone i Sverige) har jag hört att man måste vara kortklippt.
Så att bli skickad till underofficersskolan är en belöning då? Dubbel tid (antar du menar 2x6 månader) är i sånt fall ett billigt pris om man vill slippa klippa sig och inte vill sitta på kåken samma tid.
Citat:
Och det där med burkaförbud i Frankrike? Idiotiskt! Låt muslimerna gå i Mårran-kostym om de vill för fan!
Kanske något du vill engagera dig i? Finns många protestgrupper och andra organisaationer som arbetar för att få lagen ändrad. Fast nu blir ju inte du påverkad av det där, så varför skulle du bry dig?
Citat:
Angående lumpen i Finland då:
Nu är ju jag tjej och bor i Sverige, men i exemplet låtsas vi att jag är en kille som bor i finland.
Om jag sätter upp håret som personen på den här bilden: http://www.babble.com/CS/blogs/strol...y/military.jpg
Håret sitter i en kompakt knuta baktill och inte ett strå hänger nedanför öronen.
Skulle officeraren ändå tjata om klippning, trots att håret i princip ser snaggat ut förutom den lilla knutan i nacken?
Troligtvis. Som ett led i att forma dig så måste de bryta ner dig först. Vilket verkar vara lätt för dem då de hittat din akilleshäl. När de väl har brutit ner dig såpass att du till slut klippt dig själv, då spelar det ingen roll vilken frisyr du har (egentligen i dagens samhälle, du kan köpa hårnät för egna pengar, betala inträde till ett badhus för varje dusch etc,
EGENTLIGEN) och själva sakfrågan blir obetydlig.
Citat:
Och det två frågorna:
Jag kanske, kanske skulle göra det om det gällde en nära släktings liv. Men bara kanske. Jag värderar mitt eget liv och mitt välmående högst i alla lägen.
För en helt okänd människa?! Pfft! Aldrig på tiden!
Tycker synd om dig. Tur att jag skulle raka av mig håret, samt förlora någon/några kroppsdelar (kanske rent av mitt liv, har aldrig varit i den situationen så vet inte hur jag skulle reagera in the moment of truth) för ditt liv. Det värsta/bästa är att systemet är uppbyggt på det här viset, för att skydda
dig och
dina åsikter (även de du har ventilerat här) samt din rätt att uttrycka dem!
Evelyn Beatrice Hall skrev en gång (nej, det var inte Voltaire, utan Evelyn som skrev de bevingade orden i en bok OM Voltaire):
"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."
Nu är bara frågan om mänskligheten kan dela denna uppfattning.