Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Men vad innebär "konsekvenserna" i praktiken?
Om vi låtsas att jag är en långhårig finsk kille då.
Om en officerare skulle säga åt mig att klippa håret så skulle jag lungt och artigt svara:
"Nu är det så här, att jag har inget emot att göra lumpen för mitt land.
Men jag KOMMER INTE att klippa håret en enda centimeter! Punkt slut!
Den som ens försöker röra mitt hår kommer att få lämna regementet i en ambulans med kuken i en blodig påse!"
Vad skulle konsekvenserna bli?
Kommandot upprepas, sedan ges den skriftligt. Om du fortsättningsvis gör motstånd, kan militärpolisen blir inkallad, du blir fasttagen och placeras i förvar. En förundersökning påbörjas, tät följt av polisanmälan för olaga hot. Möjliga följder: Förlängd tjänstgöringstid, utegångsförbud och efter färdiggjord tjänst, möjlig fängelse om du har funnits skyldig. OCH ditt hår klipps.
Citat:
Jag betvivlar att alla som gör lumpen i Suomiland handskas med napalm och tårgas? Och om man gör skiten under den varma årstiden så lär inte håret frysa fast?
Det finns ju uppgifter som att köra bandvagnar, hålla vakt, sköta byråkati och sånt??
Och att luggen kan komma i ögonen och distrahera är inget godtagbart argument heller.
Det finns luvor som denna:
http://www.oxygenelysekil.se/images/...800/wphuva.jpg
Har man såna på sig kan inte håret komma i vägen alls ...
I "Suomiland" är det en del av grundutbildningen att genomgå utbildning med gasmask, där man gör en "täthetstest" där tårgas används. ALLA genomgår denna utbildning. De flesta genomgår också en utbildning för napalm-attack, där i rätt många regementen man får gå igenom en s.k. "Napalmbana".
Militärtjänsten i Finland sträcker sig över både vintertid och sommartid, så man kan inte "göra skiten under varma årstiden".
Även de som gör "specialuppgifter", såsom att vara chaufför eller militärpolis genomgår också samma grundutbildning och alla har övningar i fält. Byråkrati sköts av personalen, och vi klipper också håret kort.
Huva + Långt hår + Fysisk ansträngning = Otroligt dålig fälthygien. Har du själv provat att ha en sådan huva 12 dagar i sträck ute på övning? Det är smutsigt även med kort hår.
Citat:
Nu är det så att militärtjänsten i Finland pågår vanligen ett halvår.
Om en kille har så här långt hår:
http://www.ronalfy.com/wp-content/up..._long_hair.jpg
Ska han då få sin identitet förstörd för flera år framöver??
För ens hår kan vara en viktig del av ens identitet.
Och en till fråga: tjejer som gör lumpen i Finland, ska de också klippa håret kort då?
För de är ju också en del av "kollektivet" som du så fint kallar det?
Nej, militärtjänsten i Finland är vanligtvis 12 månader (48%), 6 månader (43%) eller 9 månader (9%).
Medan man är i militären, är man inte sig själv utan man är en representant av Försvarsmakten. Om det inte smakar, så finns det alternativ i form av civiltjänstgöring eller fängelse.
Om ens identitet är byggt på håret, då har man sannerligen en tunn identitet.
Nej, kvinnor klipper inte håret kort. Detta för att av de ca. 500 kvinnor som påbörjar frivillig tjänstgöring varje år, sticker förvånansvärt många inom 45 dygn p.g.a. att de har svårt att justera sig till livet i kasernen, utbildningen och den sänkta nivån av personlig hygien.
De kvinnor som stannar, tvingas att ha frisyr som inte hänger framför ögonen eller öronen, är uppsatt och inte hindrar huvudbonaden från att bäras enligt reglmentena.