2011-11-28, 03:58
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
"Ett ganska bra system i Norden"?
Vi har fyra olika system i Norden.

Sverige har yrkesarme.

Island har ingen arme alls (försvaret sköts av Nato.)

Danmark och Norge har värnplikt och kallar in ca. 20%

Finland har värnplikt och kallar in alla utom de som bor på Åland.

Vilket av systemen menar du?

Demokratin.
Citera
2011-11-28, 12:35
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Finska killars personliga rättigheter behövs det dock kanske ett större engagemang för.
:

Att ha kort hår är det sista du behöver bry dig om när du väl ryckt in i det militära. Du gör ett problem av något som inte är ett problem. Skrattretande.
Citera
2011-11-28, 14:46
Medlem
Citat:
"Ett ganska bra system i Norden"?
Vi har fyra olika system i Norden.

Sverige har yrkesarme.

Island har ingen arme alls (försvaret sköts av Nato.)

Danmark och Norge har värnplikt och kallar in ca. 20%

Finland har värnplikt och kallar in alla utom de som bor på Åland.

Vilket av systemen menar du?

Demokratin som han sa är väldigt bra, vill man inte behöva klippa sig i värnplikten så kan man rösta på ett parti som inte tycker man ska behöva göra värnplikt eller behöva klippa sig i den, så kanske de ändras om 10-20 år.
Citera
2011-11-28, 15:12
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Men vad innebär "konsekvenserna" i praktiken?

Om vi låtsas att jag är en långhårig finsk kille då.
Om en officerare skulle säga åt mig att klippa håret så skulle jag lungt och artigt svara:

"Nu är det så här, att jag har inget emot att göra lumpen för mitt land.
Men jag KOMMER INTE att klippa håret en enda centimeter! Punkt slut!
Den som ens försöker röra mitt hår kommer att få lämna regementet i en ambulans med kuken i en blodig påse!"

Vad skulle konsekvenserna bli?

Kommandot upprepas, sedan ges den skriftligt. Om du fortsättningsvis gör motstånd, kan militärpolisen blir inkallad, du blir fasttagen och placeras i förvar. En förundersökning påbörjas, tät följt av polisanmälan för olaga hot. Möjliga följder: Förlängd tjänstgöringstid, utegångsförbud och efter färdiggjord tjänst, möjlig fängelse om du har funnits skyldig. OCH ditt hår klipps.

Citat:
Jag betvivlar att alla som gör lumpen i Suomiland handskas med napalm och tårgas? Och om man gör skiten under den varma årstiden så lär inte håret frysa fast?
Det finns ju uppgifter som att köra bandvagnar, hålla vakt, sköta byråkati och sånt??

Och att luggen kan komma i ögonen och distrahera är inget godtagbart argument heller.
Det finns luvor som denna:http://www.oxygenelysekil.se/images/...800/wphuva.jpg
Har man såna på sig kan inte håret komma i vägen alls ...

I "Suomiland" är det en del av grundutbildningen att genomgå utbildning med gasmask, där man gör en "täthetstest" där tårgas används. ALLA genomgår denna utbildning. De flesta genomgår också en utbildning för napalm-attack, där i rätt många regementen man får gå igenom en s.k. "Napalmbana".

Militärtjänsten i Finland sträcker sig över både vintertid och sommartid, så man kan inte "göra skiten under varma årstiden".

Även de som gör "specialuppgifter", såsom att vara chaufför eller militärpolis genomgår också samma grundutbildning och alla har övningar i fält. Byråkrati sköts av personalen, och vi klipper också håret kort.

Huva + Långt hår + Fysisk ansträngning = Otroligt dålig fälthygien. Har du själv provat att ha en sådan huva 12 dagar i sträck ute på övning? Det är smutsigt även med kort hår.

Citat:
Nu är det så att militärtjänsten i Finland pågår vanligen ett halvår.

Om en kille har så här långt hår:http://www.ronalfy.com/wp-content/up..._long_hair.jpg

Ska han då få sin identitet förstörd för flera år framöver??
För ens hår kan vara en viktig del av ens identitet.

Och en till fråga: tjejer som gör lumpen i Finland, ska de också klippa håret kort då?
För de är ju också en del av "kollektivet" som du så fint kallar det?

Nej, militärtjänsten i Finland är vanligtvis 12 månader (48%), 6 månader (43%) eller 9 månader (9%).

Medan man är i militären, är man inte sig själv utan man är en representant av Försvarsmakten. Om det inte smakar, så finns det alternativ i form av civiltjänstgöring eller fängelse.

Om ens identitet är byggt på håret, då har man sannerligen en tunn identitet.

Nej, kvinnor klipper inte håret kort. Detta för att av de ca. 500 kvinnor som påbörjar frivillig tjänstgöring varje år, sticker förvånansvärt många inom 45 dygn p.g.a. att de har svårt att justera sig till livet i kasernen, utbildningen och den sänkta nivån av personlig hygien.

De kvinnor som stannar, tvingas att ha frisyr som inte hänger framför ögonen eller öronen, är uppsatt och inte hindrar huvudbonaden från att bäras enligt reglmentena.
Citera
2011-11-28, 15:39
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Kommandot upprepas, sedan ges den skriftligt.
Om officeren fortsätter kaxa så ber jag han att dra åt helvete.

Fortsätter han för mycket så slår jag han på käften.

Citat:
Om du fortsättningsvis gör motstånd, kan militärpolisen blir inkallad, du blir fasttagen och placeras i förvar. En förundersökning påbörjas, tät följt av polisanmälan för olaga hot. Möjliga följder: Förlängd tjänstgöringstid, utegångsförbud och efter färdiggjord tjänst, möjlig fängelse om du har funnits skyldig.

De kan de se sig om i stjärnorna efter. Jag lämnar regementet med vapen i handen. Och de kommer efter skjuter jag.

Citat:
OCH ditt hår klipps.
Nej.
Mitt hår klipps INTE.
Capische?
Citera
2011-11-28, 15:47
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Demokratin som han sa är väldigt bra, vill man inte behöva klippa sig i värnplikten så kan man rösta på ett parti som inte tycker man ska behöva göra värnplikt eller behöva klippa sig i den, så kanske de ändras om 10-20 år.

Vilka partier i Finland vill det då?

Det är stor risk att jag inte skulle undkomma klippreglerna om det tar 10-20 jävla år innan reglerna tas bort.
Då är det mycket bättre att göra uppror direkt på plats.
Jag skulle vägra klippa mig och de som skulle försöka tvinga mig skulle jag oskadliggöra.
Om de skulle försöka klippa mig med våld, så skulle jag själv använda allt våld som behövs för att skydda mitt hår.

JAG ÄR BEREDD ATT DÖDA FÖR MIN FRIHET.
Citera
2011-11-28, 15:48
Medlem
Elizabet, det är mycket man tror man skulle göra tills man infinner sig i den verklighet man tänker på.

Jag tänkte mer på att dina barn kanske slipper klippa sig. I dagsläget så måste alla klippa sig vilket bara är att acceptera.

Vad har ditt hår med frihet att göra, du har all frihet att lämna landet också för att slippa militärtjänst, det är dock vad det kostar. Militärtjänst för att få bo här, rätt fair deal.

Du hade klippt ditt hår med eller utan ditt samtycke, du har val att ta civiltjänst då behövs inte håret klippas.
Senast redigerad av trovalla 2011-11-28 kl. 15:50.
Citera
2011-11-28, 16:12
Medlem
Fun_Universitys avatar
Elizabet och Anders Behring Breivik verkar ha mycket gemensamt. Fast Anders skulle säkert finna sig i att bli klippt.
Citera
2011-11-28, 16:14
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Elizabet och Anders Behring Breivik verkar ha mycket gemensamt. Fast Anders skulle säkert finna sig i att bli klippt.
Jag säger bara sanningen. Min personliga frihet väger tyngst.
Min rätt till att ha axellångt hår betraktar jag som en del av min personliga frihet.

Jag skulle aldrig skada en människa oprovocerat.
Men dom som hotar min personliga frihet ska oskadliggöras.

Ovasett om det är Ayatolla Baba som hotar invadera mitt hemland, eller om det är en officerare som hotar med att förstöra mitt utseende.
Senast redigerad av Elizabet 2011-11-28 kl. 16:17.
Citera
2011-11-28, 16:15
Medlem
Hur är det egentligen att spendera helgerna där nere? Känns inte som att det är någon vits att fara hem till Norrland över en helg.

Hoppas förövrigt innerligt att jag får träffa någon som elizabet när jag rycker in och tvångsklippa skiten av honom/henne.
Citera
2011-11-28, 16:19
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suurern
Hur är det egentligen att spendera helgerna där nere? Känns inte som att det är någon vits att fara hem till Norrland över en helg.

Hoppas förövrigt innerligt att jag får träffa någon som elizabet när jag rycker in och tvångsklippa skiten av honom/henne.

Jag är en tjej.
Men i exemplet som diakuteras låtsas vi att jag är kille.

Du vet, hade du försökt att med våld klippa mig så hade jag hämnats på dig utan att bry mig om konsekvenserna.
Är det värt det (för dig) ?
Citera
2011-11-28, 16:19
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Vilka partier i Finland vill det då?

Det är stor risk att jag inte skulle undkomma klippreglerna om det tar 10-20 jävla år innan reglerna tas bort.
Då är det mycket bättre att göra uppror direkt på plats.
Jag skulle vägra klippa mig och de som skulle försöka tvinga mig skulle jag oskadliggöra.
Om de skulle försöka klippa mig med våld, så skulle jag själv använda allt våld som behövs för att skydda mitt hår.

JAG ÄR BEREDD ATT DÖDA FÖR MIN FRIHET.
Din frihet sitter inte i ditt hår, det där låter skitlöjligt. Om du hotar eller slår en officer så får du fängelse, vad väntar du dig egentligen? Det kommer bli oerhört pinsamt för dig helt enkelt.

När vpl inte passar in ser officerarna till att göra livet till ett helvete för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in