2009-11-21, 12:30
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Det verkar alltså som att dom lägger en del prestige i baskern/baretten.
Dock har jag väldigt många gånger hört att (i princip) alla soldater i Finland kvitterar ut gröna baskrar/baretter. Stämmer detta? I så fall är det ju inte så prestigefyllt som dom vill få det att låta på hemsidan

Notera att det inte är samma gröna basker som delas ut vid inryck till alla beväringar i armén, på samma sätt som alla beväringar i marinen får en blå basker vid inryck. Den gröna vid Nylbr är mörkare och har en guldfärgad örn, medans arméns reguljära är mossgrön och har ett lejon i silver.

Kustjägarbaskern
http://tietokannat.mil.fi/finswe09/i...d=81&width=640

Arméns reguljära
http://tietokannat.mil.fi/peitsi07/s...ges/13_640.jpg

Marinens
http://tietokannat.mil.fi/pouta05/in...=114&width=640

Finns även flera andra baskrar.
Citera
2009-11-22, 17:39
Medlem
Tjena. Vet inte om frågan ställts förut men orkar inte kolla igenom hela tråden.

Jag ska in sommarn 2010 och i och med att jag bor här i Sverige så behöver jag ju inte fara iväg på nåt uppbåd.
Hur som helst undrar jag, hur bär man sig åt om man helst inte vill bli placerad i nåt random kompani utan t.ex. specifikt vill utbilda sig till t.ex. sjukvårdsman eller chaufför ? Får alla nån lapp där man kan skriva ner sina önskemål eller måste man gå till nån officer och ansöka om det ?

Tack på förhand
Citera
2009-11-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceman91
Tjena. Vet inte om frågan ställts förut men orkar inte kolla igenom hela tråden.

Jag ska in sommarn 2010 och i och med att jag bor här i Sverige så behöver jag ju inte fara iväg på nåt uppbåd.
Hur som helst undrar jag, hur bär man sig åt om man helst inte vill bli placerad i nåt random kompani utan t.ex. specifikt vill utbilda sig till t.ex. sjukvårdsman eller chaufför ? Får alla nån lapp där man kan skriva ner sina önskemål eller måste man gå till nån officer och ansöka om det ?

Tack på förhand

Du borde i något skede fått ett papper som ska skickas tillbaks och där man bland annat kan fylla i sina önskemål. Annars så kommer du i slutet av G-perioden få tala med någon anställd som du får uppge dina önskemål. Men ha i bakhuvudet att försvarsmaktens behov går i första hand!
Lycka till i sommar
Citera
2009-11-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Du borde i något skede fått ett papper som ska skickas tillbaks och där man bland annat kan fylla i sina önskemål. Annars så kommer du i slutet av G-perioden få tala med någon anställd som du får uppge dina önskemål. Men ha i bakhuvudet att försvarsmaktens behov går i första hand!
Lycka till i sommar

Okay låter bra, ska tänka på det. Hoppas att de beviljar mina önskemål då =)
Tack tack, ska bli spännande och kul får man hoppas
Citera
2009-11-23, 11:47
Medlem
Dionyoss avatar
Är det någon som föresten vet vad dem där små silverburkarna innehåller som finns i fältpåsarna? Om jag kommer ihåg rätt så luktade det inget och smakade jah, lite allt möjligt och det fanns ingen etikett på burken. Har för mig att någon sa att det var skinkpastej, men vettefan om det verkligen var det. Någon som kommer ihåg dessa?
Citera
2009-11-23, 14:49
Medlem
Jäkla strulfinnar, får idag inryckningsordern, Palvelukseenastumismääräys / Inryckningsförständigande.

Så är tiden ändrad till 12.07.2010 de sa ju jag skulle va där 11 januari 12.00 =(

Hatar varm sommar!
Citera
2009-11-23, 17:16
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Är det någon som föresten vet vad dem där små silverburkarna innehåller som finns i fältpåsarna? Om jag kommer ihåg rätt så luktade det inget och smakade jah, lite allt möjligt och det fanns ingen etikett på burken. Har för mig att någon sa att det var skinkpastej, men vettefan om det verkligen var det. Någon som kommer ihåg dessa?
Leverpastej vill jag minnas att det var. Ingen bristvara på läger direkt

Edit: Eller var de burkarna guldfärgade? fan nu kommer jag inte ihåg...
Citera
2009-11-24, 01:51
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
Leverpastej vill jag minnas att det var. Ingen bristvara på läger direkt

Edit: Eller var de burkarna guldfärgade? fan nu kommer jag inte ihåg...

Jag har också något minne av att det var leverpastej i burkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Jäkla strulfinnar, får idag inryckningsordern, Palvelukseenastumismääräys / Inryckningsförständigande.

Så är tiden ändrad till 12.07.2010 de sa ju jag skulle va där 11 januari 12.00 =(

Hatar varm sommar!

Tro mig, du borde vara tacksam. Att göra G-perioden när det är varmt ute är fan så mycket bättre än att frysa röven av sig mitt i vintern. Fast klart, det finns ju gränser också. 2003 när jag var i Dragsvik så var det varmaste sommaren sedan början av 1900-talet någon gång. Folk svimmade där ute på uppställningarna och man fick dricka vatten som en kamel när man var ute på marscher. Nu brukar ju den finska sommaren dock vara svalare än så, och då är det nog rejält mycket bättre än att vara våt, kall och stelfrusen under "mullibordellen".

Ni kommer inte att behöva bry er om att elda något i tältet eftersom det är varmt. Ni behöver inte gräva poteron i stelfrusen mark. Ni får förflytta er på cykel istället för skidor. Att sitta vakt mitt i natten där ute är mycket trevligare då det är ljust och varmt ute etc. etc.
Citera
2009-11-24, 03:23
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ni får förflytta er på cykel istället för skidor. Att sitta vakt mitt i natten där ute är mycket trevligare då det är ljust och varmt ute etc. etc.

Cyklarna och Skidorna är vad jag hört ett minne blott. Då jag var inne 07 så lastades alla skidor och stavar ombort på skräpbilar under hösten och kördes bort, och cyklarna skulle försvinna helt under 08 talades det om. Så numer är det enligt den mulliradio jag hört uteslutande (motor)march ner till syndalen som gäller.

Skidorna förstår jag inte varför de skulle göra sig av med, de var ju skitbra (för å jämföra med tex svenska motsvarigheten), cyklarna däremot var nog på tiden. Jag kvaddade en handfull bara under min beväringstid. Mest lyckat var då styrhelvetet glappade loss precis då jag skulle cykla genom draktänderna vid gamla hangöfronten. Prövat att cykla off road utan styre? Det är intressant.
Citera
2009-11-24, 03:42
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Cyklarna och Skidorna är vad jag hört ett minne blott. Då jag var inne 07 så lastades alla skidor och stavar ombort på skräpbilar under hösten och kördes bort, och cyklarna skulle försvinna helt under 08 talades det om. Så numer är det enligt den mulliradio jag hört uteslutande (motor)march ner till syndalen som gäller.

Skidorna förstår jag inte varför de skulle göra sig av med, de var ju skitbra (för å jämföra med tex svenska motsvarigheten), cyklarna däremot var nog på tiden. Jag kvaddade en handfull bara under min beväringstid. Mest lyckat var då styrhelvetet glappade loss precis då jag skulle cykla genom draktänderna vid gamla hangöfronten. Prövat att cykla off road utan styre? Det är intressant.
Ja, jag (1/08) fick då varken cykla eller skida till syndalen. Det var promenad eller flaka som gällde.
Stavgång däremot, var enligt SA ett ypperligt färdsätt.
Citera
2009-11-24, 05:02
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies

Jaså, det var som fan. Iofs var cyklarna redan år 2003 i väldigt dåligt skick så det kanske började vara på tiden att göra sig av med dom

Att cykla till Syndalen med full packning och halvtomt bakhjul var ingen höjdare
Citera
2009-11-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag har också något minne av att det var leverpastej i burkarna.

Tro mig, du borde vara tacksam. Att göra G-perioden när det är varmt ute är fan så mycket bättre än att frysa röven av sig mitt i vintern. Fast klart, det finns ju gränser också. 2003 när jag var i Dragsvik så var det varmaste sommaren sedan början av 1900-talet någon gång. Folk svimmade där ute på uppställningarna och man fick dricka vatten som en kamel när man var ute på marscher. Nu brukar ju den finska sommaren dock vara svalare än så, och då är det nog rejält mycket bättre än att vara våt, kall och stelfrusen under "mullibordellen".

Ni kommer inte att behöva bry er om att elda något i tältet eftersom det är varmt. Ni behöver inte gräva poteron i stelfrusen mark. Ni får förflytta er på cykel istället för skidor. Att sitta vakt mitt i natten där ute är mycket trevligare då det är ljust och varmt ute etc. etc.

Hade ändå ställt in mig på den trevliga kylan, är väldigt van med den så fungerar bäst i kyla, sommar får mig att vilja dränka mig varje sekund, hellre stelfrusen och blöt av vatten, än kladdig av svett och inte kunna lätta på klädnaden när man är varm.

Fast när du sa det där så har jag nog rätt tur, men står ju de som rycker in i Januari har chans o förbättra sina vitsord till sommaren, fast får väl försöka stanna i ett år då

Förresten nån mer som ska in nu i Juli ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in