2011-08-07, 13:46
Medlem
Elegros avatar
Så har man fått jobb som Sergeant i Signalregimentet. 5 års kontrakt med SAMOJ, SAMOK och andra kurser. Skitbra, en liten dröm som nu blivit verklighet.
Citera
2011-08-07, 14:02
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suurern
Rycker in den 9onde januari å jag undrar om de går bra att ta med sig dom där sakerna direkt när man far in eller ska man ta med de efter första permisionen?

Jag undrar också om någon brukade gymma innan de ryckte in, hur mycket muskler tappade/fick du? Fick man tillräckligt med mat osv?
Det beror helt på vart du hamnar... alla regementen har sina för- och nackdelar.

Ev. egna prylar bör du vänta med till första permissionen. När det gäller "utlänningar" så finns det chans till ett extraskåp om du motiverar det väl. Du kanske har en massa civila kläder som du måste ha med dig då kanske ska hem under en längre permission. Dessa får ju vanligtvis inte plats i det vanliga skåpet.

Träning ja... om ditt regemente har ett bra gym och du får använda den ofta så lär du inte tappa nämnvärt mycket i muskelmassa. Det finns skräckexempel där vältränade snubbar tappat muskelmassa, gått upp i vikt och blivit "allmänt förslappa" under sin militärtjänstgöring för att de inte:
¤ fick/kunde/orkade gymma så ofta som de ville
¤ tyckte att maten var skit så de åt inte lika mycket som vanligt(åt chips och godis istället)
¤ tyckte att maten var kanon så de åt mer än vad de behövde(kaloritaget låg på +++)

När alla andra drar ut på en barrunda under sin kvällspermis så kanske du borde stanna kvar och träna istället... det handlar ju om några timmar ändå.
Citera
2011-08-07, 14:35
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Så har man fått jobb som Sergeant i Signalregimentet. 5 års kontrakt med SAMOJ, SAMOK och andra kurser. Skitbra, en liten dröm som nu blivit verklighet.

Gratulerar.

Hur gick du till väga för att söka tjänsten?
Citera
2011-08-07, 17:21
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Gratulerar.

Hur gick du till väga för att söka tjänsten?

Valtiolle.Fi hade öppna arbetsplatser. Efter några veckor då jag svarat på Signalregementets arbetsansökan hade jag två intervjuer där jag gjorde några "IQ-test" och sprang ett Cooper-test. Efter det var det att återigen vänta tills de hade gjort sitt val.
Citera
2011-08-07, 20:11
Medlem
Sinkomiess avatar
IQ test? Var det några komplicerade procedurer, eller mest bara för att skilja bort de riktiga jubelidioterna?
Citera
2011-08-07, 20:40
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
IQ test? Var det några komplicerade procedurer, eller mest bara för att skilja bort de riktiga jubelidioterna?

Det är samma test som för Kadettskolan/Försvarshögskolan: 1000 flervalsfrågor, där "IQ", logik, personlighet och sådant kartläggs. Jag tror den är mest för att se om personen faller in i "riskgrupper" eller så. Om du är en idiot så märks det under intervjuerna, som var rätt långa och gick in på rätt djupa saker, som praktisk användning av djupt ledarskap och ens utbildningsmetoder (dvs: om man saknar kunskap om hur man själv utbildar, kan det vara rätt svårt att få jobb i firman).
Citera
2011-08-15, 20:07
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Det är samma test som för Kadettskolan/Försvarshögskolan: 1000 flervalsfrågor, där "IQ", logik, personlighet och sådant kartläggs. Jag tror den är mest för att se om personen faller in i "riskgrupper" eller så. Om du är en idiot så märks det under intervjuerna, som var rätt långa och gick in på rätt djupa saker, som praktisk användning av djupt ledarskap och ens utbildningsmetoder (dvs: om man saknar kunskap om hur man själv utbildar, kan det vara rätt svårt att få jobb i firman).
Var det liknande det personlighetstest man gör när man rycker in. "Drömmer du om att döda din familj"-typen av frågor?
Citera
2011-08-15, 20:42
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Var det liknande det personlighetstest man gör när man rycker in. "Drömmer du om att döda din familj"-typen av frågor?

Kan hända, jag minns inte så väl eftersom det var 5 år sedan jag gjorde den.
Citera
2011-09-04, 19:34
Medlem
har hört att det för många år sedan skulle funnits tröjor med motiv som liknar http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile..._6355375_n.jpg och texten rannikkojääkäri

Är det någon som vet något om dessa eller vet om det går att få tag på än idag?
Citera
2011-09-05, 20:12
Medlem
Grabbar, vänta fortfarande på "inställelseorder", jag tror att jag skickade in min info i mars. Är det normalt? 6 månader... :P
Citera
2011-09-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akan
har hört att det för många år sedan skulle funnits tröjor med motiv som liknar http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile..._6355375_n.jpg och texten rannikkojääkäri

Är det någon som vet något om dessa eller vet om det går att få tag på än idag?
Jag har en liknande t-shirt med en dödskalle med kustjägarbarett, texten "Rannikkojääkärit" och ett par RK62 i kors.. men den är från när de nuvarande på KJ hade blöjor fortfarande.
Citera
2011-09-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Jag har en liknande t-shirt med en dödskalle med kustjägarbarett, texten "Rannikkojääkärit" och ett par RK62 i kors.. men den är från när de nuvarande på KJ hade blöjor fortfarande.

Jo hörde att de skulle varit ganska gamla. Hur fick du tag i den? Kan du ta bild och lägga upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in