2011-10-30, 13:22
Medlem
Nä kvinnor kvoteras inte in i KJL, när jag var där fanns en, men hon blev bortskickad till o göra bata efter AUK 1.
Citera
2011-11-03, 17:10
Medlem
Fick hem brev idag om Civiltjänst i finland, har svenskt medborgarskap. Någon som vet ifall jag MÅSTE göra detta? Är född i Sverige, blev svensk medborgare för mer än 1 år sedan. Vill verkligen inte göra detta. Kan någon snälla hjälpa mig? har panik, vill inte dit...
Citera
2011-11-03, 20:36
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keonzei
Fick hem brev idag om Civiltjänst i finland, har svenskt medborgarskap. Någon som vet ifall jag MÅSTE göra detta? Är född i Sverige, blev svensk medborgare för mer än 1 år sedan. Vill verkligen inte göra detta. Kan någon snälla hjälpa mig? har panik, vill inte dit...

Du behöver inte göra om du har dubbelt medborgarskap. Antar att du har dubbelt medborgarskap, för de skulle inte skicka några papper alls till dig om du enbart var svensk medborgare.

Du kan ringa dem och säga att du inte vill göra lumpen, säg då att du har svenskt medborgarskap så är det inga problem, annars så kan du vänta, sen efter någon månad efter inryck så får du papper hem (för att du inte infann dig) där de skriver att du slipper. men det bästa är att kontakta ditt regionalkontor så stryker de dig, du behöver inte vara orolig.
Citera
2011-11-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Du behöver inte göra om du har dubbelt medborgarskap. Antar att du har dubbelt medborgarskap, för de skulle inte skicka några papper alls till dig om du enbart var svensk medborgare.

Du kan ringa dem och säga att du inte vill göra lumpen, säg då att du har svenskt medborgarskap så är det inga problem, annars så kan du vänta, sen efter någon månad efter inryck så får du papper hem (för att du inte infann dig) där de skriver att du slipper. men det bästa är att kontakta ditt regionalkontor så stryker de dig, du behöver inte vara orolig.

Han tog civiltjänst, alltså han har redan varit till lumpen.
Citera
2011-11-03, 21:55
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Han tog civiltjänst, alltså han har redan varit till lumpen.

Han valde väll civiltjänst vid "uppbådet" och vill nu inte genomföra den av personliga själ.
Citera
2011-11-03, 22:56
Medlem
Precis!
Dock har jag bytt till svenskt medborgarskap. Jag har inte dubbelt.
Förstår inte varför dom skickar. Men det finns ingen alls risk för mig att jag MÅSTE åka dit?
Jag menar, vad skulle en "svenne" göra på "finsk" mark när "svennen" alltid bort i Sverige?
No offense mot er som älskar/gillar lumpen, "värnplikt" eller vapen. Men jag hatar sådant.
Så jag vill verkligen inte dit... får panik när jag tänker på det.

Tack för svaren btw! ska ringa dom imorgon! Taaaaaaaack!!!
Citera
2011-11-04, 06:28
Medlem
Citat:
Precis!
Förstår inte varför dom skickar. Men det finns ingen alls risk för mig att jag MÅSTE åka dit?
Jag menar, vad skulle en "svenne" göra på "finsk" mark när "svennen" alltid bort i Sverige?
No offense mot er som älskar/gillar lumpen, "värnplikt" eller vapen. Men jag hatar sådant.

Då är det lugnt, du får inte fara dit då. Du är inte medborgare där längre så :P
Citera
2011-11-04, 07:11
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Precis!

Haha, alltså, det känns verkligen som att du vart jätteglad att du slipper, men roligt för dig att du vart så glad! =)

Att du har fått pappret är bara för att du finns kvar i de gamla rullorna, men det är uppdaterat digitalt att du slipper hos försvarsmakten. Det är två olika myndigheter som skickar ut uppbådspapprena och dom som registrerar dig hos försvarsmakten.

Edit: Eller ja, det är försvarsdepartementet som skickar ut om uppbådet, men det är försvarsmakten som inkallar dig. Eller om det var regeringsdepartementet. Eller om det var statsrådsberedningen. Nej, regeringskansliet var det nog.
Senast redigerad av Fun_University 2011-11-04 kl. 07:18.
Citera
2011-11-04, 10:29
Medlem
Hörde med dom idag, dom sa att jag skulle skriva in skriftligt med bevis att jag har svenskt medborgarskap. Men förstår inte? Kan jag ändå få ryka in tro? Vill verkligen höra med någon kunnig kring detta.... så jävla dålig regler. har ångest, kan knappt jobba... Vill inte lämna sverige...
Citera
2011-11-04, 13:54
Medlem
Citat:
Hörde med dom idag, dom sa att jag skulle skriva in skriftligt med bevis att jag har svenskt medborgarskap. Men förstår inte? Kan jag ändå få ryka in tro? Vill verkligen höra med någon kunnig kring detta.... så jävla dålig regler. har ångest, kan knappt jobba... Vill inte lämna sverige...

Åk inte då bara, det är helt lugnt. Är du inte ens finska medborgare längre så skit bara i att åka dit, finland har ingen auktoritet i Sverige.
Citera
2011-11-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Åk inte då bara, det är helt lugnt. Är du inte ens finska medborgare längre så skit bara i att åka dit, finland har ingen auktoritet i Sverige.

tack!!!! För säkerhetsskull så ska jag skicka in bevis och skit. För jag har befunnit mig på brigaden tidigare, då måste jag tydligen infinna mig på civiltjänsten. Hade jag ansökt om befrielse från värnplikten så hade jag aldrig blivit tillkallad. Löjligt skit det där..
Citera
2011-11-04, 14:47
Medlem
Citat:
tack!!!! För säkerhetsskull så ska jag skicka in bevis och skit. För jag har befunnit mig på brigaden tidigare, då måste jag tydligen infinna mig på civiltjänsten. Hade jag ansökt om befrielse från värnplikten så hade jag aldrig blivit tillkallad. Löjligt skit det där..

Bara dra ett utdrag från skatteverket, du vet som då vi ryckte in då vi skulle bevisa vi var svenskar för o få igen pengarna för biljetterna

Om dom vill kalla dig ändå, åk inte dit. Finska polisen kan inte hämta dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in