2011-03-21, 13:46
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Ska till Dragsvik nu i juli och har haft ont i benen länge, nyligen kommit på att det måste vara benhinne inflammation. Ifall det inte läkt och jag kommer dit med benhinne inflammation då ryker jag första veckan va?

Vet ej hur det är med benhinneinflammation, men det finns två scenarier - aningen får de dig i stridbart skick och därefter är allt normalt. Går inte det så får sk E papper (tror det hette så) och du får krya på dig på så lång tid läkarna anser behövs och komma tillbaka med någon framtida kontingent, om ett halvår eller ett år kanske. Så ryker gör man inte direkt.

Visst, det går kanske att gnälla till sig C papper och slippa undan helt ifall de börjar prata om E papper, men det behöver inte bli så om man inte vill. Vill de å andra sidan ge dig C papper från första början kan du alltid säga att du vill ha E klass istället. Det mesta brukar gå att diskutera.
Citera
2011-03-23, 11:25
Medlem
Citat:
Ska till Dragsvik nu i juli och har haft ont i benen länge, nyligen kommit på att det måste vara benhinne inflammation. Ifall det inte läkt och jag kommer dit med benhinne inflammation då ryker jag första veckan va?

Du kan nog vara vempa flera veckor innan de skickar hem dig, så länge det blir bättre så får du nog vara kvar. G-perioden är nog bästa tiden att vempa då det inte är så mycket annat än hur man för sig här på området.
Citera
2011-03-23, 12:23
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Du kan nog vara vempa flera veckor innan de skickar hem dig, så länge det blir bättre så får du nog vara kvar. G-perioden är nog bästa tiden att vempa då det inte är så mycket annat än hur man för sig här på området.

Vempa?
G perioden = Grund perioden?
Citera
2011-03-23, 12:58
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Vempa?
G perioden = Grund perioden?

Vemppa=VMP=Vapautus Muusta Palveluksesta=BT= Befriad Från (annan) Tjänst= Sjukskriven.

G-Period= Grundperioden.
Citera
2011-04-01, 11:31
Medlem
En annan körde med principen att ingen soldat vempar. Själv vempade jag inte en enda dag under mitt tjänstgöringsår. Många kolleger bland beväringscheferna körde med samma princip. Mina underordnades sammanlagda vempadagar var <5, vilket väl får sägas vara ett - knappt - nöjaktigt facit.

Brukar säga det till en kompis som var attackdykare i Obbnäs, att en riktig soldat har aldrig vempat. Han fick lunginflammation och vempade någon dag..
Citera
2011-04-03, 23:56
Medlem
hej, jag undrar om man kan göra lumpen i finland med enbart svensk medborgarskap, vet inte om frågan redan har stälts
Citera
2011-04-04, 10:59
Medlem
Sinkomiess avatar
Går inte. I Danmark kan du dock göra en slags lumpen med svenskt medborgarskap, eller kunde iallafall tidigare.
Citera
2011-04-06, 21:41
Medlem
Satans helvete. Skickade in uppgifter och fick tillbaks en lapp där det stod att jag skulle hälsoundersöka mig i Sverige, jag gör det, missar ett litet jävla R av 10 andra bokstäver på syntavlan och får därför 1,6 ist för 2,0, får detta några stora konsekvenser? Fick även ikryssat att jag har "konstaterad allergi" fast jag sa att jag var friskriven från min pälsdjursallergi 2009.... har det några konsekvenser?
Tack på förhand! /Aningen grinig W!
Citera
2011-04-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Satans helvete. Skickade in uppgifter och fick tillbaks en lapp där det stod att jag skulle hälsoundersöka mig i Sverige, jag gör det, missar ett litet jävla R av 10 andra bokstäver på syntavlan och får därför 1,6 ist för 2,0, får detta några stora konsekvenser? Fick även ikryssat att jag har "konstaterad allergi" fast jag sa att jag var friskriven från min pälsdjursallergi 2009.... har det några konsekvenser?

Synen spelar inte någon stor roll, ryckte själv in med 1,6(kontingent 2/10). Hade en stugkamrat som knappt såg någonting utan glasögon och var A-klassad, så B-karl lär man väl bli först när man är halvt blind eller själv anser synen vara ett problem. Enda utbildningen i Dragsvik som har synkrav är väl båtförare tror jag.

Och gällande pälsdjursallergi behöver du inte vara orolig, själv såg jag inte ett endaste djur under min tjänstgöringstid(fåglar möjligtvis).
Senast redigerad av devev 2011-04-06 kl. 23:08.
Citera
2011-04-07, 18:23
Medlem
Citat:

Som sagt tidigare så kan du få en E-klassning (uppskjuten tjänstgöring) eller C-klassning (befriad i fredstid). Nu är det dock en bra bit kvar till Juli så ta det bara lugnt, vill du göra det så kommer de inte hindra dig. Ont i benen kommer du hinna få därborta flera gånger om

Citat:

Jag lämnade bara in alla papper med ett kryss som intygade att jag mådde bra. Gjorde inga läkarundersökningar etc. innan inryck. Syntestet i milin är också lite annorlunda (vad är inte det?) Tavlan bestod bara av en massa C-liknande bokstäver som man sen skulle säga åt vilket håll öppningen i bokstaven var åt. Jag ser ganska bra men kan inte höger och vänster vilket kan ställa till lite

Jag ryckte in kont 1/10 (januari) och skulle verkligen rekommendera dig att göra detsamma. Du rycker in när det är som kallast men å andra sidan sitter du mycket på lektion första tiden. Det blir bättre och bättre väder hela tiden vilket gör livet lite enklare. Tjänstgjorde som spaningsmanskap på 1.KustK. Ingen tjänstgöring på Brigaden är "för" tuff om man har lite i skallen och ballen. Jag tjänstgjorde 180 dygn och det räckte gott och väl. Har grön barrett och allt annat man kan få. Varför man ska ligga inne 362 är för mig en gåta då de flesta av alla chefsutbildade inte kunde något mer än lite sängbäddningsteknik osv jämfört mot manskapet. 362 dygn tvättar inte bort det största problemet: att majoriteten kommer från Österbotten och är kompletta jävla bönder.

Sök som spaningsmanskap om de fortfarande kör det, kan lova att du får bästa utbildaren(En viss Ltn. L) Ingen gör bättre anmälan inför manskap än han. Inför övning med skarp handgranat:

"Ha-ha-ha-ha-ha handgranat, pluton!"

Denna kommentar gav han åt vår spaningsgrupp i fält:

"Fiende våldtar er med stålkuk!"

Kan någon som ryckte in 2/10 eller senare säga ifall man fortfarande kör M/05 och springskor första veckorna efter inryck i 1.KustK? Fick ni använda kängor eller blev det bara m/91 gummistövel på brigaden som ett svar på SA:s budget-cut?

Hur var er skyddsutbildning förresten? Vår var hemsk med Sgt. Skyddsmask.
Senast redigerad av Anolithium 2011-04-07 kl. 18:39. Anledning: Tillägg
Citera
2011-04-07, 20:18
Medlem
Citat:
Kan någon som ryckte in 2/10 eller senare säga ifall man fortfarande kör M/05 och springskor första veckorna efter inryck i 1.KustK? Fick ni använda kängor eller blev det bara m/91 gummistövel på brigaden som ett svar på SA:s budget-cut?

Spaningsmanskap 2/10 1.Kustk.

Första veckorna gick 1.Kustk. med sportskor medan övriga kompanier bytte till skaftkängor efter typ en vecka, om ens det. Vi hade både M/91 och M/05 skaftkängor och 91:na var avsedda för läger/stridsutbildning osv. 05:na var det meningen att ha på permission och inne på brigadområdet. Det var ändå ganska få som använde 91:na överhuvudtaget eftersom de flesta ansåg att 05:na passade mycket bättre. Gummistövlarna användes mycket lite.

Hade inte Sgt. S som plutonutbildare under G-perioden så kom väl ganska lätt undan gällande skyddsutbildningen.

Citat:
Sök som spaningsmanskap om de fortfarande kör det, kan lova att du får bästa utbildaren(En viss Ltn. L) Ingen gör bättre anmälan inför manskap än han. Inför övning med skarp handgranat:

Ltn. L hör nog till brigadens bästa utbildare.
Citera
2011-04-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anolithium

Haha, Ltn. L är kungen! Hård men rättvis. "Det var våldsamt, jag älskar det!" Hans kommentar efter en spaningsskjutning

Citat:
Ursprungligen postat av Anolithium

Sgt. Skyddsmask, Surakka elr? Stämmer det också att ni blev tvungna att sova med nassen, 1Kust Kont 1/10 ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in