Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
finns det nå vattentäta sätt o få ut ett par hl dagar? Alltså på vl dagarna så man kan dra hem till sverige t.ex
Bröllop och begravningar är i princip det enda som nästan kan garantera lite lediga dagar. Ta inte ut för mycket nu i början, du kommer att ångra dig senare. Å andra sidan så kan det vara att du inte hinner ta ut alla dagar om du väntar ända till slutet på din tjänstgöring.
Kan man få "reseförlängning" fortfarande? Då får du ett dygn extra när du skall hem till Sverige. De brukar inte heller vara omöjliga med hl-dagar om de vet att du bor utomlands men det är helt upp till ditt plutonsbefäl. Under grundutbildningsperioden kan det nog vara svårt att få längre ledigheter.
Du är helt i klorna på dina befäl vad gäller när du får ledigt.
Smidigast längre ledighet är nåt i stil med vl+ brigadledighet (hette nåt sådant på min tid) + några hl + reseförlängning + några dp (duglighetspermission). Jag fick en "megaloma" på runt 14 dagar en gång på det sättet, snacka om att jag fick höra avundsjuka kommentarer av de andra innan jag åkte, haha. Iof kan det ha hjälpt att jag var löjtnantens snushälare, haha.
Spring fort på cooper, skjut bra på skjutproven o.s.v. det ger extra duglighetspermissioner som en välkommen bonus.
De som varit inne på senare år har säkert närmare information.