2011-07-24, 07:36
Medlem
goin-xxxls avatar
finns det nå vattentäta sätt o få ut ett par hl dagar? Alltså på vl dagarna så man kan dra hem till sverige t.ex
Citera
2011-07-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
finns det nå vattentäta sätt o få ut ett par hl dagar? Alltså på vl dagarna så man kan dra hem till sverige t.ex
Bröllop och begravningar är i princip det enda som nästan kan garantera lite lediga dagar. Ta inte ut för mycket nu i början, du kommer att ångra dig senare. Å andra sidan så kan det vara att du inte hinner ta ut alla dagar om du väntar ända till slutet på din tjänstgöring.

Kan man få "reseförlängning" fortfarande? Då får du ett dygn extra när du skall hem till Sverige. De brukar inte heller vara omöjliga med hl-dagar om de vet att du bor utomlands men det är helt upp till ditt plutonsbefäl. Under grundutbildningsperioden kan det nog vara svårt att få längre ledigheter.

Du är helt i klorna på dina befäl vad gäller när du får ledigt.

Smidigast längre ledighet är nåt i stil med vl+ brigadledighet (hette nåt sådant på min tid) + några hl + reseförlängning + några dp (duglighetspermission). Jag fick en "megaloma" på runt 14 dagar en gång på det sättet, snacka om att jag fick höra avundsjuka kommentarer av de andra innan jag åkte, haha. Iof kan det ha hjälpt att jag var löjtnantens snushälare, haha.

Spring fort på cooper, skjut bra på skjutproven o.s.v. det ger extra duglighetspermissioner som en välkommen bonus.

De som varit inne på senare år har säkert närmare information.
Citera
2011-07-25, 11:28
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Bröllop och begravningar är i princip det enda som nästan kan garantera lite lediga dagar. Ta inte ut för mycket nu i början, du kommer att ångra dig senare. Å andra sidan så kan det vara att du inte hinner ta ut alla dagar om du väntar ända till slutet på din tjänstgöring.

Kan man få "reseförlängning" fortfarande? Då får du ett dygn extra när du skall hem till Sverige. De brukar inte heller vara omöjliga med hl-dagar om de vet att du bor utomlands men det är helt upp till ditt plutonsbefäl. Under grundutbildningsperioden kan det nog vara svårt att få längre ledigheter.

Du är helt i klorna på dina befäl vad gäller när du får ledigt.

Smidigast längre ledighet är nåt i stil med vl+ brigadledighet (hette nåt sådant på min tid) + några hl + reseförlängning + några dp (duglighetspermission). Jag fick en "megaloma" på runt 14 dagar en gång på det sättet, snacka om att jag fick höra avundsjuka kommentarer av de andra innan jag åkte, haha. Iof kan det ha hjälpt att jag var löjtnantens snushälare, haha.

Spring fort på cooper, skjut bra på skjutproven o.s.v. det ger extra duglighetspermissioner som en välkommen bonus.

De som varit inne på senare år har säkert närmare information.
inga begravningar eller bröllopp i sikte 9 dp länkar kvar till första dpn då
Citera
2011-07-25, 12:53
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Scanna lokala dödsannonser, hitta någon med nära nog födelsedatum likt dig själv och hävda att det är en gammal klasskamrat som förolyckats. Släktingars begravningar kan de kolla upp, och det är lite väl känslokallt att ljuga om sin egen farmors död, men nån dum jävla 18åring som kört ihjäl sig på fyllan tappar man inte lika mycket karma för. Framförallt kan inte Enhetschefen direkt kontrollera hurvida du känt denne idiot.

Funkade för mig i vilket fall.

Glöm inte att söka för reseförlängning också.
Citera
2011-07-26, 19:31
Medlem
Citat:

Reseförlängning är bra att ansöka om du ska till sverige.. fick två dagar förlängning.. men jag åkte tåg från kajaani till helsingfors och flyg därifrån till sthlm och så tog jag med mig snus till kapten så fick lite plus där med

1/10 kai.pr 2.jk
Citera
2011-07-31, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
*Egna joggingskor och strumpor. Arméns/marinens joggingskor lämnar en del att önska..
*Vandringsstrumpor t.ex. woolpower-liners och överdragsstrumpor att ha över de första. Man får strumpor och alla andra kläder med men de går inte att jämföra med ett bra set av "dubbla sockor" för t.ex. fjällvandring. Dina fötter kommer att tacka dig för välspenderade pengar när alla andra går och haltar av skavsår...
*Ett "tekniskt underställ" av modell bättre, även om du får kläder från militären så är det inte helt fel att ha bra grejer som man vet fungerar (läs: transporterar bort svett från kroppen). Allt som kan döljas under uniformen är tillåtet.
*Kniv
*Multitool
*Ficklampa
*Tändare
*Armbandsklocka modell vattentät Casio g-chock eller liknande med möjlighet att ställa in larmtid.

överkurs:
* snus, massor av svensktalande finländare snusar och de betalar bra för snus som inte kan köpas lagligt i Finland. Detta gäller även en del befäl, viss försiktighet rekommenderas dock för denna verksamhet.
* cigaretter, visst finns det cigg i Finland men inte till taxfreepris och definitivt inte ute i fält och inne i "stugan"
* allmänt gott som godis, kex, tonfisk på burk o.s.v. maten i fält är sisådär... och hungern kan slå in även mitt under en vecka på kasernen med förbud för "kvällspermissioner" så man inte kan åka in till staden eller gå till korvkiosken. Då är ditt eget lilla förråd väldigt populärt även bland andra beväringar.

Som beväring i Finland med bostadsort utomlands så har man även rätt att förvara civila kläder som jeans, skjorta, jacka o.s.v. i stugan, något som de andra inte får göra. Detta skall göras i ett såkallat civilskåp, som man också kan fylla med diverse godsaker (se ovan )

En gång kustjägare, alltid kustjägare!

Rycker in den 9onde januari å jag undrar om de går bra att ta med sig dom där sakerna direkt när man far in eller ska man ta med de efter första permisionen?

Jag undrar också om någon brukade gymma innan de ryckte in, hur mycket muskler tappade/fick du? Fick man tillräckligt med mat osv?
Citera
2011-08-01, 18:32
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suurern
Rycker in den 9onde januari å jag undrar om de går bra att ta med sig dom där sakerna direkt när man far in eller ska man ta med de efter första permisionen?

Jag undrar också om någon brukade gymma innan de ryckte in, hur mycket muskler tappade/fick du? Fick man tillräckligt med mat osv?
Saker som kniv, multitool kommer du inte behöva dom första veckorna så dom kan du gott ta med först när du varit på permission. Ficklampa är dock bra att ha eftersom det är mörkt när du rycker in och du vill ju inte väcka dina rumskamrater när du gräver i ditt skåp efter tystnad.

Själv gick jag upp 10kg under det år jag var där, och ja du får nog tillräckligt med mat, fast det beror ju också på hur pass kräsen du är... På läger kan man nog hamna på ett rejält kaloriunderskott om inte man har egen mat med. Det kan också hända att man får vänta länge mellan målen, på ett av våra läger var det mer regel än undantag att vi fick vänta mer än 12h mellan morgonmål och middag...

Om du av någon anledning inte finner SA-maten god och inte äter så mycket som du borde och tänker gymma på fritiden så kanske en Gainer vore att rekommendera...
Citera
2011-08-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Saker som kniv, multitool kommer du inte behöva dom första veckorna så dom kan du gott ta med först när du varit på permission. Ficklampa är dock bra att ha eftersom det är mörkt när du rycker in och du vill ju inte väcka dina rumskamrater när du gräver i ditt skåp efter tystnad.

Själv gick jag upp 10kg under det år jag var där, och ja du får nog tillräckligt med mat, fast det beror ju också på hur pass kräsen du är... På läger kan man nog hamna på ett rejält kaloriunderskott om inte man har egen mat med. Det kan också hända att man får vänta länge mellan målen, på ett av våra läger var det mer regel än undantag att vi fick vänta mer än 12h mellan morgonmål och middag...

Om du av någon anledning inte finner SA-maten god och inte äter så mycket som du borde och tänker gymma på fritiden så kanske en Gainer vore att rekommendera...

Haha det där med ficklampan, även fast de har ficklampa låter de som hela kompaniet håller på sätter skåpen i SSS skick
Citera
2011-08-05, 11:06
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Haha det där med ficklampan, även fast de har ficklampa låter de som hela kompaniet håller på sätter skåpen i SSS skick
Hehe...
Citera
2011-08-06, 11:20
Medlem
Då vart man hemma på loma efter en rätt tung vecka. Veckan bestod av rätt mycket fysisk fostran, andra fotmarschen samt övernattning. Känner mig rätt sönder
Citera
2011-08-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanh0ppsan
Då vart man hemma på loma efter en rätt tung vecka. Veckan bestod av rätt mycket fysisk fostran, andra fotmarschen samt övernattning. Känner mig rätt sönder

Vad för slags fysisk fostran?, trodde det var förbjudet under g perioden.
Citera
2011-08-07, 10:44
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Vad för slags fysisk fostran?, trodde det var förbjudet under g perioden.

Bara tills det att Brigadens egna läkare likt den man konsulterade vid uppbådet konstaterat att man är frisk och kry och i skick för fostran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in