2016-01-18, 11:49
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Om du bara läser nuvarande lags 7 kapitel http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantas...20071438#L6P73 skulle man kunna tro så. Emellertid finns det i lagens 3 § 4 momhttp://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20071438#L1P3 en obskyr hänvisning till internationella avtal. Och här kommer dubbelmedborgarskap med.

Finland gick 1968 med i Sveriges, Norges o Danmarks konvention från 1956, om att man vid dubbelt medborgarskap bara behövde göra sin värnplikt i ett konventionsland.

Då Sverige lät sin värnplikt bli vilande, tolkades detta tydligen så som att man gjort sin värnplikt i Sverige, varför man började man inte mera utreder om en person med dubbelt medborgarskap, bosatt i konventionsland gjort värnplikt annanstans. Om Sverige återställer tjänsteplikt, blir det intressantatt se vad händer

Då var också denna dagens byråkrati-överdos avklarad. Utmärkt!
Citera
2016-01-18, 16:14
Medlem
Citat:
Om du har grunderna, kan det faktiskt vara en ide att söka sig annanstans, om du vill lära dig finska ordentligt. Att vara totalt omgivet av ett annat språk utvecklar språket snabbt. På Nylands brigad går utbildningen på svenska, så din finska utvecklas inte nämnvärt.

Sök inläggen av MasterWindu i denna tråd för ett exempel.

Om du söker nästa år, får du sannolikt start året därpå. Det ser ut att ta mellan ett drygt halvår till ett år att starta utbildningen efter ansökan i Sverige. Så om du vill starta nästa år, sök nu.

Tack för ditt svar,
ja det skulle verkligen vara kul att kunna göra det där där det bara är finsktalande, men med grundläggande menar jag verkligen grundläggande. Jag kan prata en del men jag förstår inte så mycket och jag kan inte så mycket ord, men jag vet betydelsen av hur ord slutar och vad det innebär för meningen och sånt. Alltså jag kan väl ta mig runt på finska men inte ha särskilt bra konversationer med folk och sånt.

Men en till fråga, det stod att det antingen är 6, 9, eller 12 månader, vad är det för skillnad? vad är det alla gör?

edit: jag hade nämligen tänkt göra värnplikt sen ansöka till en skola i Finland, men det kan ju bli mycket tid utan något att göra om man inte riktigt vet hur lång tid det tar att få göra värnplikten, så kanske det blir lång tid sedan när man är klar tills man kan ansöka till en skola?
Senast redigerad av hejf 2016-01-18 kl. 16:22.
Citera
2016-01-18, 16:54
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejf
Tack för ditt svar,
ja det skulle verkligen vara kul att kunna göra det där där det bara är finsktalande, men med grundläggande menar jag verkligen grundläggande. Jag kan prata en del men jag förstår inte så mycket och jag kan inte så mycket ord, men jag vet betydelsen av hur ord slutar och vad det innebär för meningen och sånt. Alltså jag kan väl ta mig runt på finska men inte ha särskilt bra konversationer med folk och sånt.

Men en till fråga, det stod att det antingen är 6, 9, eller 12 månader, vad är det för skillnad? vad är det alla gör?

edit: jag hade nämligen tänkt göra värnplikt sen ansöka till en skola i Finland, men det kan ju bli mycket tid utan något att göra om man inte riktigt vet hur lång tid det tar att få göra värnplikten, så kanske det blir lång tid sedan när man är klar tills man kan ansöka till en skola?
Man lär sig snabb, men det är ditt beslut var du avser göra utbildningen.

De olika utbildningstiderna är för olika utbildningar. Det börjar med en rekrytutbildning på 8 veckor. Den utbildningen är lika för alla. Rekryterna lär sig hur man beter sig i det militära, att röra sig både på kasern (i trupp) o iskogen (i strid) och att skjuta osv.

Mot slutet av rekryttiden får man önska hur fortsättningen ska bli. Valet för fortsättningen är emellertid något grundenhetens chef gör baserat på tester man har gjort, hurudan förmännens, både värnpliktiga förmän o stamanställda , och hur ens egna önskemål ser ut. Önskemål hörsammas inte alltid.

Om man blir vald till t.ex. skyttesoldat, har man den kortaste utboldningstiden, sammanlagt 5,5 månader, eller 165 dygn.

Så finns det olika befattningar där totala utbildningstiden är 255 dagar, d.v.s. 8,5 månader, t.ex en del av chaufförstjänster och mekaniker osv. De chaufförer som skolas att köra fordon där E-klasens kort behövs, gör 347 dygn, d.v.s. 11,5 månader.

Om man blir vald till ledarutbildning, gör man 347 dygn. Då börjar man efter rekryttiden underofficersskolan, och är där ca. 4 mån (om man inte halvvägsskickas till reservofficersskolan).Efter underofficersskolan placeras man på grundenhet igen och där får man agera hjälputbildare och gruppchef åt nästa kontingents rekryter/soldater.
Citera
2016-01-19, 02:25
Medlem
Citat:
Man lär sig snabb, men det är ditt beslut var du avser göra utbildningen.

Det skulle verkligen vara något jag vill göra, det skulle nog lära mig mycket finska, men om jag minns rätt så skulle man fylla i en ruta om man kunde finska på ansökningspappret? Fast hur mycket behöver man kunna egentligen för att klara värnplikten i sig

Är det någon här som har gjort det?
Citera
2016-01-19, 04:15
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Det skulle verkligen vara något jag vill göra, det skulle nog lära mig mycket finska, men om jag minns rätt så skulle man fylla i en ruta om man kunde finska på ansökningspappret? Fast hur mycket behöver man kunna egentligen för att klara värnplikten i sig

Är det någon här som har gjort det?

Vi hade finskspråkiga med.. ehm.. "milda", kunskaper i svenska språket, som gjorde sin värnplikt i Dragsvik. De flesta genomförde utbildningen helt bra och blev iallafall bättre på språket under tidens gång, emedan någon bytte enhet efter ett par månader då det helt enkelt inte fungerade. Det är ju också en utväg. Beror helt på hur haj du själv är på språk och vad du tror dig klara av/vill göra.

Tom jag, som inte är något geni på språk, gick från att kunna i princip 0 finska till att iallafall behjälpligt kunna förstå och ta mig fram på finska. Då visserligen på ungefär samma nivå som en förståndshandikappad, men hey, still an improvement! Och då talas det ju inte märkvärdigt mycket finska i Dragsvik.
Citera
2016-01-19, 17:26
Medlem
adam7s avatar
Citat:

Jag skulle inte vänta med ansökningen till efter lumpen. Du har nämligen alltid rätt att skjuta på starten, om du ska in i lumpen.

Så du kan söka in, bli antagen, och sedan ansöka om uppskov med studierna om du fått inkallelseorder. Du kan också hålla paus i studierna om du ska in under studierna. Man har rätt till detta eftersom de flesta killarna måste göra lumpen.

Det är såklart bättre att starta lumpen med en studieplats i fickan, jämfört med att söka in efter lumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Vi hade finskspråkiga med.. ehm.. "milda", kunskaper i svenska språket, som gjorde sin värnplikt i Dragsvik. De flesta genomförde utbildningen helt bra och blev iallafall bättre på språket under tidens gång, emedan någon bytte enhet efter ett par månader då det helt enkelt inte fungerade. Det är ju också en utväg. Beror helt på hur haj du själv är på språk och vad du tror dig klara av/vill göra.

Tom jag, som inte är något geni på språk, gick från att kunna i princip 0 finska till att iallafall behjälpligt kunna förstå och ta mig fram på finska. Då visserligen på ungefär samma nivå som en förståndshandikappad, men hey, still an improvement! Och då talas det ju inte märkvärdigt mycket finska i Dragsvik.

I ett riktigt språkbad blir det ju en hel del effektivare.
Citera
2016-01-19, 17:57
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Ja, när man utsätts för det jämt. Har själv "glömt" i princip all finska då jag aldrig använder den, men märker att man behöver inte vistas länge i tex Helsingfors innan den kommer tillbaka.

Men som sagt, att vara svensken är inte så himla kul redan i Dragsvik alla gånger. Att vara svensken som dessutom inte fattar språket i en annan brigad tror jag kan vara ännu tristare. Men, såklart, har man bara lite självförtroende går det nog bra.

Angående den här finnen som flyttade till en annan finskspråkig enhet tyckte jag lite synd om honom - Han talade ingen svenska alls i princip, förstod inte mycket och engelskan var inte heller speciellt omfattande. På det hade han det extra oflytet att få mig som chef..
Citera
2016-01-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Ja, när man utsätts för det jämt. Har själv "glömt" i princip all finska då jag aldrig använder den, men märker att man behöver inte vistas länge i tex Helsingfors innan den kommer tillbaka.

Men som sagt, att vara svensken är inte så himla kul redan i Dragsvik alla gånger. Att vara svensken som dessutom inte fattar språket i en annan brigad tror jag kan vara ännu tristare. Men, såklart, har man bara lite självförtroende går det nog bra.

Angående den här finnen som flyttade till en annan finskspråkig enhet tyckte jag lite synd om honom - Han talade ingen svenska alls i princip, förstod inte mycket och engelskan var inte heller speciellt omfattande. På det hade han det extra oflytet att få mig som chef..

Själv lärde jag mig finska genom att arbeta på ett finskspråkigt förband.

Självförtroende och skitsnack löser det mesta i livet 😀
Citera
2016-01-20, 01:56
Medlem
Citat:
Jag skulle inte vänta med ansökningen till efter lumpen. Du har nämligen alltid rätt att skjuta på starten, om du ska in i lumpen.

Så du kan söka in, bli antagen, och sedan ansöka om uppskov med studierna om du fått inkallelseorder. Du kan också hålla paus i studierna om du ska in under studierna. Man har rätt till detta eftersom de flesta killarna måste göra lumpen.

Det är såklart bättre att starta lumpen med en studieplats i fickan, jämfört med att söka in efter lumpen.

hmm nu blir jag osäker på hur jag ska göra,
jag gör just nu klart gymnasiekurser på distans (hoppade av ett år), sen hade jag tänkt söka till värnplikt och efter det söka till flera skolor(det är väl intagningsprov överallt så vet inte riktigt hur det kommer gå?). Det kanske låter som konstig planering? Vet inte riktigt hur jag ska göra nu om det är så olika med tider på saker, alltså om man gör värnplikt och inte blir klar i tid till att ansöka till skolor direkt så kanske missar jag ett år? Jag är klar med gymnasiet i slutet av detta år ungefär, men jag vet ju inte exakt. Ska jag söka till värnplikt och sen kan man börja precis när jag är klar med studierna?

förlåt för förvirrande inlägg, kanske i fel ämne också.
Citera
2016-01-20, 02:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoftskjutaren
Själv lärde jag mig finska genom att arbeta på ett finskspråkigt förband.

Självförtroende och skitsnack löser det mesta i livet 😀

True words spoken!
Citera
2016-01-20, 07:59
Medlem
adam7s avatar
Citat:
hmm nu blir jag osäker på hur jag ska göra,
jag gör just nu klart gymnasiekurser på distans (hoppade av ett år), sen hade jag tänkt söka till värnplikt och efter det söka till flera skolor(det är väl intagningsprov överallt så vet inte riktigt hur det kommer gå?). Det kanske låter som konstig planering? Vet inte riktigt hur jag ska göra nu om det är så olika med tider på saker, alltså om man gör värnplikt och inte blir klar i tid till att ansöka till skolor direkt så kanske missar jag ett år? Jag är klar med gymnasiet i slutet av detta år ungefär, men jag vet ju inte exakt. Ska jag söka till värnplikt och sen kan man börja precis när jag är klar med studierna?

förlåt för förvirrande inlägg, kanske i fel ämne också.
Nja, har ju att göra med lumpen.
Poängen är att planera i förväg.
Detta är väl bekant https://studieinfo.fi/wp/sv/

Men härifrån blir det väl off topic
Citera
2016-01-28, 21:20
Medlem
REALINs avatar
Mullibordell nästa vecka! Anmälde intresse för kustjägarlinjen i underofficersskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in