Citat:
Ursprungligen postat av
hejf
Tack för ditt svar,
ja det skulle verkligen vara kul att kunna göra det där där det bara är finsktalande, men med grundläggande menar jag verkligen grundläggande. Jag kan prata en del men jag förstår inte så mycket och jag kan inte så mycket ord, men jag vet betydelsen av hur ord slutar och vad det innebär för meningen och sånt. Alltså jag kan väl ta mig runt på finska men inte ha särskilt bra konversationer med folk och sånt.
Men en till fråga, det stod att det antingen är 6, 9, eller 12 månader, vad är det för skillnad? vad är det alla gör?
edit: jag hade nämligen tänkt göra värnplikt sen ansöka till en skola i Finland, men det kan ju bli mycket tid utan något att göra om man inte riktigt vet hur lång tid det tar att få göra värnplikten, så kanske det blir lång tid sedan när man är klar tills man kan ansöka till en skola?
Man lär sig snabb, men det är ditt beslut var du avser göra utbildningen.
De olika utbildningstiderna är för olika utbildningar. Det börjar med en rekrytutbildning på 8 veckor. Den utbildningen är lika för alla. Rekryterna lär sig hur man beter sig i det militära, att röra sig både på kasern (i trupp) o iskogen (i strid) och att skjuta osv.
Mot slutet av rekryttiden får man önska hur fortsättningen ska bli. Valet för fortsättningen är emellertid något grundenhetens chef gör baserat på tester man har gjort, hurudan förmännens, både värnpliktiga förmän o stamanställda , och hur ens egna önskemål ser ut. Önskemål hörsammas inte alltid.
Om man blir vald till t.ex. skyttesoldat, har man den kortaste utboldningstiden, sammanlagt 5,5 månader, eller 165 dygn.
Så finns det olika befattningar där totala utbildningstiden är 255 dagar, d.v.s. 8,5 månader, t.ex en del av chaufförstjänster och mekaniker osv. De chaufförer som skolas att köra fordon där E-klasens kort behövs, gör 347 dygn, d.v.s. 11,5 månader.
Om man blir vald till ledarutbildning, gör man 347 dygn. Då börjar man efter rekryttiden underofficersskolan, och är där ca. 4 mån (om man inte halvvägsskickas till reservofficersskolan).Efter underofficersskolan placeras man på grundenhet igen och där får man agera hjälputbildare och gruppchef åt nästa kontingents rekryter/soldater.