2009-10-16, 12:46
Medlem
Trovalla: Jag förstår inte vart problemet ligger? Är du finsk medborgare eller har dubbelt medborgarskap så får du bo i Afrika och ändå göra din tjänst där. När jag låg inne fanns det folk från afrika, spanien.

Inte ska man se när på ATU. Mer påkostad utbildning får man inte i Nylands brigad, de grabbarna har pengar att leka med och krigare finns det hos de då i stort sett alla där går KJL före de antas till ATU.

Bättre soldater i sverige kan jag inte uttala mig om. Och om de i sverige har bättre utbildning vet jag inte heller, det är väl få som vet det. utrustningen är säkerligen bättre i Sverige då det utbildas så få men och andra sidan dödar en STG-62 lika bra som en AK5 med alla dess tillbehör.
Citera
2009-10-18, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahtisaari
Nå gossar, får man några uppdateringar från fosterlandets försvarare?

Jovarss, nästa vecka har vi strö2 och då förflyttar sig trupperna från Nylands brigad till Obbnäs. Ett kort läger på 5 dagar med läge på konstant. Det blir gött. TJn ligger på stabila 82 i skrivande stund och 9 januari kan Stockholm räkna med fest då 1/09 362 samt choko 2/09 180 dagars intar stadens gator och torg under en förhoppningsvis våt muckresa!
Citera
2009-10-18, 14:19
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aamukin
Jovarss, nästa vecka har vi strö2 och då förflyttar sig trupperna från Nylands brigad till Obbnäs. Ett kort läger på 5 dagar med läge på konstant. Det blir gött. TJn ligger på stabila 82 i skrivande stund och 9 januari kan Stockholm räkna med fest då 1/09 362 samt choko 2/09 180 dagars intar stadens gator och torg under en förhoppningsvis våt muckresa!

Ta vara på varje dag ni är där. Vilken enhet ligger du inne på? Och har det hänt någonting kul på sistone?
Citera
2009-10-19, 22:07
Medlem
Citat:
Jovarss, nästa vecka har vi strö2 och då förflyttar sig trupperna från Nylands brigad till Obbnäs. Ett kort läger på 5 dagar med läge på konstant. Det blir gött.

Det finns en del "intressant" terräng i Obbnäs med närbelägna öar. Have fun!

Oj, oj, nu kommer minnesbilder av "larvbandsförflyttning" i full fart upp i huvudet. Ahh, att vara ung och odödlig igen... *försvinner bort i nostalgidimman*.
Citera
2009-10-20, 21:51
Medlem
Citat:

Det låter alldeles förträffligt det där. Låter som att ni är placerad på KJK? På en väns vägnar ska jag fråga hur er kirjuri fungerar där just nu, yrar han mycket? Han undrar också om det finns kvar en "Making the corps"-bok vid dejoursbordet?

Kämpa på, ni ska känna er satans stolta som får gå igenom det här när resten av europas ungdomar slappar bort sina värdelösa liv.
Citera
2009-10-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Ta vara på varje dag ni är där. Vilken enhet ligger du inne på? Och har det hänt någonting kul på sistone?

Kan nog vara svårt att njuta av tillvaron väl där men nu i efterhand går det nästan inte en dag utan att man tänker tillbaks på tiden där!
Man hade det ju egentligen ganska fint där. Pengar som alltid rullade in, hyffsad mat, bra kompisar!
Det är först när man kommer tillbaks till civilen som man riktigt "Hajoo me dagan" då inga jobb finns och annat som småfittas
Citera
2009-10-21, 00:39
Medlem
TomEMTs avatar
håller med föregående talare, man blir lätt nostalgisk! Förknippar varje årstid till minnen från milin. Nu var det tre år sen man sprang runt och hade det mysigt i Aukkin, tiden går fort! Ska nog åka tillbaka inom en snar framtid, sätta mig på sode och ta en "korv göran"
Citera
2009-10-21, 00:41
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
håller med föregående talare, man blir lätt nostalgisk! Förknippar varje årstid till minnen från milin. Nu var det tre år sen man sprang runt och hade det mysigt i Aukkin, tiden går fort! Ska nog åka tillbaka inom en snar framtid, sätta mig på sode och ta en "korv göran"

hur är det, får man gå in på området, ex Sode/punttis som reservist? För ibland har man ju sett hur det står i punttis loggbok "Reservist XXXX"
Citera
2009-10-21, 00:47
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
hur är det, får man gå in på området, ex Sode/punttis som reservist? För ibland har man ju sett hur det står i punttis loggbok "Reservist XXXX"

Jag vet faktiskt inte. Annars får man nog åka dit med nån utav sina vapenbröder som säkert känner någon på plats Eller så går man barettmarschen för en ännu större dos av nostalgi!
Citera
2009-10-21, 16:17
Medlem
Hittade precis denna länk där ser man utrustning och uniformer från "back in the days".

http://www.youtube.com/watch?v=64dbA5UjVrc
Citera
2009-10-21, 16:26
Medlem
TomEMTs avatar
http://images.google.com/imgres?imgu...%3Dsv%26sa%3DG

Här har vi några andra korta dokumentärer som har några år på nacken.
Citera
2009-10-21, 17:41
Medlem
Fun_Universitys avatar
Skulle vilja se dokumentären med snubben som först gjorde sin värnplikt i Sverige, och sen drog till Dragsvik och gjorde den. Nån som vet vad den heter, kommer ihåg att jag letade på svtplay, men den hade de inte lagt ut då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in