2013-03-25, 20:58
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Alla kontingenter skickas ungefär lika många till årslång tjänst.
Kustjägarkompaniet är inte svårt att komma in på, där finns folk av alla former, placeringen av rekryter här kan dock jämställas med något slags lotteri!
Du får chansen att resa hem nästan varje helg, men det är ju lång restid gentemot hur länge du hinner vara hemma! Dock kan ju bruden din komma över någon helg också om det skulle funka.

Det är en uppoffring att göra militärtjänst i ett annat land, en upplevelse och ett minne för livet. Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar, win some, lose some.

Win some, lose some, helt rätt. Ser väldigt mycket fram emot det hela och skulle som jag känner nu gärna stannat ett år. Men då förlorar man som sagt på en annan front...

Känner mig dum som fortfarande inte förstår, men hur många ungefär gör helårstjänst?
Citera
2013-03-25, 21:13
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Win some, lose some, helt rätt. Ser väldigt mycket fram emot det hela och skulle som jag känner nu gärna stannat ett år. Men då förlorar man som sagt på en annan front...

Känner mig dum som fortfarande inte förstår, men hur många ungefär gör helårstjänst?

Ungefär 45% gör 12 mån, 10% gör 9 mån och 45% gör 6 mån. Alla har vid början av tjänstgöringen 12 månaders tjänst, som sedan ändras på basen av dina meriter, så du kanske inte får själv välja hur länge du får vara där.
Citera
2013-03-25, 21:23
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Ungefär 45% gör 12 mån, 10% gör 9 mån och 45% gör 6 mån. Alla har vid början av tjänstgöringen 12 månaders tjänst, som sedan ändras på basen av dina meriter, så du kanske inte får själv välja hur länge du får vara där.

Tack så mycket
Citera
2013-04-01, 00:24
Medlem
rayprices avatar
Vad går uppbådet ut på och var sker det?
Citera
2013-04-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayprice

Går ut på att lära sig försvara Finland vid krig. För svensktalande så sker det i Ekenäs, Nyland

http://www.puolustusvoimat.fi/portal...3dffb69139f293
Citera
2013-04-04, 16:42
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayprice
Uppbådet motsvara mönstring (-begåvningstest och fysiska test).

Under uppbådet kontrolleras identiteten, informeras den pliktade om värnplikten och alternativ och har en chans att diskutra med läkare. Till sist får man önska var man vill tjänstgöra, och slutligen får man order om var tjänstgöringen skall ske.

Uppbådet sker på olika platser lokalt. Se t.ex http://www.puolustusvoimat.fi/portal...ebbb5e29dc7234

Se även
http://www.puolustusvoimat.fi/portal...edaf8662a30aee

och

http://www.puolustusvoimat.fi/portal...f59b8662a30aee

Citat:
Värnplikt
Militärtjänsten i Finland
Enligt finsk lag är varje finsk man värnpliktig. Denna medborgerliga plikt som stadgas i 1 § värnpliktslagen gäller från början av det år han fyller 18 till utgången av det år han fyller 60 år.
Personer bosatta i Sverige ska skicka sin inkallelseorder direkt till Försvarsmaktens regionalbyrå eller till ambassadens konsulära enhet.
En finsk medborgare som även innehar svenskt medborgarskap är inte uppbådspliktig och behöver inte göra värnplikt i Finland under den tid han är fast bosatt i Sverige. Avtalstolkningen baseras på de registrerade uppgifterna om adress och medborgarskap i det finländska befolkningsdatasystemet. Det är därför viktigt att kontrollera sina uppgifter hos folkbokföringen (magistraten) så att de är korrekta.
Mer information om militärtjänstgöring i Finland finns på Försvarsmaktens webbplats
från
http://www.finland.se/public/default...v-FI#varnplikt

Ring alltså ambassaden om du bor i Sverige och har frågor.
Citera
2013-04-04, 16:44
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffarn
Går ut på att lära sig försvara Finland vid krig. För svensktalande så sker det i Ekenäs, Nyland

Det frågades om uppbåd, inte värnplikt.
Citera
2013-04-07, 15:40
Medlem
Hej

Jag funderar på att söka till stridspilot för att sen jobba vidare med det. Men bryr sig puolostovoimat om man har tidigare flygutbildning? Är det ett plus eller är det som i svenska försvarsmakten att de vill utbilda folk från scratch och inte tar in folk med tidogare flygvana?

Tacksam för svar
Citera
2013-04-11, 17:14
Medlem
Fan vad nice tråd att läsa! Själv var jag PASI chaufför på KJK kont 1/12. Några andra här från kont 1/12?
Citera
2013-04-21, 20:22
Medlem
Tjoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colossus874
Fan vad nice tråd att läsa! Själv var jag PASI chaufför på KJK kont 1/12. Några andra här från kont 1/12?

Jag var på KJK 2/12, du har säkert bränt runt med mig därbak.
Citera
2013-04-21, 21:31
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colossus874

Hur fungerar det med PASIna på KJK? Då jag låg inne 07 hade vi inte minsta kontakt med någon av bilarna. Vad är det för kriterier en kontingent måste uppfylla för att använda PASI bilarna?

(Har dock haft tillfälle att åka dem vid andra tillfällen, kan inte dra mig till minnes att det var speciellt angenämt utrymme där bak)
Citera
2013-04-25, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Hur fungerar det med PASIna på KJK? Då jag låg inne 07 hade vi inte minsta kontakt med någon av bilarna. Vad är det för kriterier en kontingent måste uppfylla för att använda PASI bilarna?

(Har dock haft tillfälle att åka dem vid andra tillfällen, kan inte dra mig till minnes att det var speciellt angenämt utrymme där bak)

PASIna hör till JK. 1/12 Chefer + 2/12 manskap fick röra sig med PASI, ej med Jurmo. Kan tänka mig att det har varit samma kotym tidigare år. ATU rör sig också under krishanteringsskedet med PASI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in