Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Jo kamerabevakning vet jag, men så jävla bra koll har de ändå inte. Har för mig att jag var i vaktchefens byggnad en gång, fanns någon monitor där. Men ingen som satt o tittade, om det var rätt.
Dessutom är det ju flera som lyckats ta sig ut där. Us:arna berättade att om man vill fara därifrån så kan man fara genom där.
Jo, det är väldigt många monitorer faktiskt. Sedan hur ofta det sitter någon och tittar så nogrannt är en annan sak, ivarjefall inte ifrån den utgången. De lägger nog prio över vapensäkerhetsrelaterat och motsvarande över hurvida någon beväring smiter ut på bondis. Det kommer ju ändå fram då det är styrkegranskning sen.
Dessutom behöver man ju inte ens vara så ambitiös. Det går ju lika bra att ta lomauniformen och promenera ut ifrån vanliga grinden, mig har de iaf aldrig frågat efter lomakort.
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Dessutom finns det ett obevakat hål i stängslet bakom Sode, om de inte har lagat det nu. Men där kom man ut också. Bara packa ner civilkläderna i lomaväskan sen ut där och byta om och fara.
Hehe, det var ju faktiskt en svensk kont 207 som försökte sig på det där. Jag hade bara å göra med honom någon enstaka gång då han yrat bort nån jävla strumpa eller nåt och skulle göra förlustanmälan, vad det nu kallades, och fick intrycket att det var en lite yr individ. Hursomhelst skulle han som många andra svenskar till skolan, men då han väl hamnade där så verkade det som han tagit sig lite vatten över huvudet (bokstavligt talat kanske). Hursom helst bestämde han sig tydligen på att det fick vara nog och han gjorde en lite liknande procedur som den du beskrev ovan.
Planen var tydligen att på kvällen fara ut på länk, med lomaväska vilket noterades som lite underligt, och sen paina upp till Karis tågstation, dvs en väldigt lång länk, för att där ta tåget till åbo och hoppa på båten och fly hem. Naturligtvis hade ju inte pojken vett att kolla tågtider, så då han väl kom fram så gick det ju inga tåg förrens följande dag. MilPol med vaktis hade tydligen hittat honom ihopkurad sovandes på perrongen och erbjudit sig att skjutsa stackarn tillbaka till brigaden vilket han fick så lov att gå med på.
Han tog civiltjänst några dagar senare.
Notera att det kan vara lite inslag av mulliradio i det ovan, men det är så jag fick det berättat ivarjefall. Det stora hela är iaf sant, att killen försökte fly bakvägen och inte riktigt lyckades.