2010-06-22, 19:17
Medlem
Elegros avatar
1/06 US på KustJk.

Ja, nog är det så att varenda utbildning i världen är "Elit"-klassad. Man får ju ont i magen då man ibland tänker på personer som man gjorde beväringstjänsten med (ingen, utom några enskilda personer från Sverige eller Åland skulle kallade det för lumpen) och att dem skulle vara "Specialtrupper". Speciellt mycket led man av vissa ATU-US:ar som inte riktigt insåg hur stora i korken dem blev av att dem fick bära en båge på uniformen.

---

På tal om Wiksten (junior, alltså) så var nog det bästa minnet med honom från försvarslägret:

"Stigzelius, ni ser ut som en billig, rysk Matuschka! Rätta!!!!"

Kunde få fart på vem som helst, inklusive oss som var i samma kontingent.
Citera
2010-06-22, 22:11
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Tom, du har inte den blekaste vilken inflation det är på det ordet nuförtiden. Det är allt ifrån youtube-muck-filmer där folk som varit bevakningssoldater kallar sig "Elite Swedish Guards" till att man måste stå brevid nån dålig jävla Kapten som formligen kräks ur sig lovord över 3 månaders GSU soldater som just och just lärt sig hantera en AK5 utan att skjuta sig själv i foten i misstag. "Ni skall vara stolta" till höger och "detta är en elittrupp" till vänster. ATU måste väl bara hänga med i trenden och söka hävda sig i konkurrensen

Och tycker man ATU som special var roligt så spana in det här - http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Marine_Commandos . Måste man någonsin kukmäta på krogen vart man "gjorde lumpen" så vet man iaf vad man säger :P

Haha tala om att Grkk drog nitlott mellan Amfibieskolans lokaler och gamla Sjukis ivarjefall. Som sagt, Sanitetsbaracker i 30 minus snöstormblåst, nej ja tackar ja! Begreppet Hajoo känns kanske mer passande än någon gång tidigare.

Haha jo så är det ju. Måste ju dock säga att den där wikipediasidan ändå är ganska bra skriven. För i finska mått är ju KJK ett elitinfanteri det måste du hålla med om!
Citera
2010-06-23, 04:46
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Haha jo så är det ju. Måste ju dock säga att den där wikipediasidan ändå är ganska bra skriven. För i finska mått är ju KJK ett elitinfanteri det måste du hålla med om!

Ja jo, det är jag faktiskt benägen att hålla med om sedan jag bekantade mig med Pori Special Forces...
Citera
2010-06-26, 17:26
Medlem
Ja vi alla som far nu snart.

De som pratade om att ses på båten, är detta fortfarande aktuellt isåfall borde vi bestämma en mötesplats tycker jag =)
Citera
2010-06-26, 17:32
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ja vi alla som far nu snart.

De som pratade om att ses på båten, är detta fortfarande aktuellt isåfall borde vi bestämma en mötesplats tycker jag =)

Lycka till. Ja kommer å tittar på er nån gång i slutet på kommande eller början på månan efter. Å kika ifall även en flashbackare kan gå i takt :P
Citera
2010-06-27, 18:35
Medlem
Citat:
Lycka till. Ja kommer å tittar på er nån gång i slutet på kommande eller början på månan efter. Å kika ifall även en flashbackare kan gå i takt :P

Jo det är ju kaos nu.

Kommer avlida under kondis övningarna!
Citera
2010-06-27, 20:46
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Vad ska du dit och göra? Öppnas portarnas dag?
Citera
2010-06-27, 21:15
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Vad ska du dit och göra? Öppnas portarnas dag?

Njae, när är den iår?

Är i trakterna därikring, å då vore det ju skam att låta bli att besöka sode en sväng, och kanske rent allmänt bara kolla läget. Sen har jag ett par m91or med trasig gren ja också skulle försöka byta ut tänkte jag.
Citera
2010-06-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
3 veckor idag till inryck!

Fick höra igår av en vän som är US vid Dragsvik nu att renoveringen av GrkK:s byggnad kommer ta 2 kontingenter, alltså 1 år. Detta betyder att vi som har sökt till Granatkastare kommer att få bo vid gamla sjukhusbyggnaden som lär vara riktigt risig och som är dessutom belägen längst bort från allting. Matsal osv. Inte så nice!

Se efter för en wc-stol där, jag lämnade en liten överraskning där 2/08 :P

Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Tänk vad roligt, då får ni springa lite extra + att ni har en ingång som inte direkt är så bra bevakad. "Hajoo med skitet nu far jag hem" promenerar ut genom den ingången Fast då missar man en rolig tid framöver.

Finns kamerabevakning vid ingången till sjukhuset + spollarna får väl säkert en ny punkt att vakta.
Citera
2010-06-27, 22:18
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Njae, när är den iår?

Är i trakterna därikring, å då vore det ju skam att låta bli att besöka sode en sväng, och kanske rent allmänt bara kolla läget. Sen har jag ett par m91or med trasig gren ja också skulle försöka byta ut tänkte jag.
Jag vet inte när den är iår men jag antog att det var så du menade då ställena du refererar till enbart är öppna för beväringar, utom på Öppna portarnas dag då förstås...
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Se efter för en wc-stol där, jag lämnade en liten överraskning där 2/08 :P
Berätta vad det är Ditt FB-namn?
Citera
2010-06-27, 22:23
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Finns kamerabevakning vid ingången till sjukhuset + spollarna får väl säkert en ny punkt att vakta.

Jo kamerabevakning vet jag, men så jävla bra koll har de ändå inte. Har för mig att jag var i vaktchefens byggnad en gång, fanns någon monitor där. Men ingen som satt o tittade, om det var rätt.

Dessutom är det ju flera som lyckats ta sig ut där. Us:arna berättade att om man vill fara därifrån så kan man fara genom där.

Dessutom finns det ett obevakat hål i stängslet bakom Sode, om de inte har lagat det nu. Men där kom man ut också. Bara packa ner civilkläderna i lomaväskan sen ut där och byta om och fara.
Citera
2010-06-27, 22:39
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Jo kamerabevakning vet jag, men så jävla bra koll har de ändå inte. Har för mig att jag var i vaktchefens byggnad en gång, fanns någon monitor där. Men ingen som satt o tittade, om det var rätt.

Dessutom är det ju flera som lyckats ta sig ut där. Us:arna berättade att om man vill fara därifrån så kan man fara genom där.

Jo, det är väldigt många monitorer faktiskt. Sedan hur ofta det sitter någon och tittar så nogrannt är en annan sak, ivarjefall inte ifrån den utgången. De lägger nog prio över vapensäkerhetsrelaterat och motsvarande över hurvida någon beväring smiter ut på bondis. Det kommer ju ändå fram då det är styrkegranskning sen.

Dessutom behöver man ju inte ens vara så ambitiös. Det går ju lika bra att ta lomauniformen och promenera ut ifrån vanliga grinden, mig har de iaf aldrig frågat efter lomakort.

Citat:
Dessutom finns det ett obevakat hål i stängslet bakom Sode, om de inte har lagat det nu. Men där kom man ut också. Bara packa ner civilkläderna i lomaväskan sen ut där och byta om och fara.

Hehe, det var ju faktiskt en svensk kont 207 som försökte sig på det där. Jag hade bara å göra med honom någon enstaka gång då han yrat bort nån jävla strumpa eller nåt och skulle göra förlustanmälan, vad det nu kallades, och fick intrycket att det var en lite yr individ. Hursomhelst skulle han som många andra svenskar till skolan, men då han väl hamnade där så verkade det som han tagit sig lite vatten över huvudet (bokstavligt talat kanske). Hursom helst bestämde han sig tydligen på att det fick vara nog och han gjorde en lite liknande procedur som den du beskrev ovan.

Planen var tydligen att på kvällen fara ut på länk, med lomaväska vilket noterades som lite underligt, och sen paina upp till Karis tågstation, dvs en väldigt lång länk, för att där ta tåget till åbo och hoppa på båten och fly hem. Naturligtvis hade ju inte pojken vett att kolla tågtider, så då han väl kom fram så gick det ju inga tåg förrens följande dag. MilPol med vaktis hade tydligen hittat honom ihopkurad sovandes på perrongen och erbjudit sig att skjutsa stackarn tillbaka till brigaden vilket han fick så lov att gå med på.

Han tog civiltjänst några dagar senare.

Notera att det kan vara lite inslag av mulliradio i det ovan, men det är så jag fick det berättat ivarjefall. Det stora hela är iaf sant, att killen försökte fly bakvägen och inte riktigt lyckades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in