2009-11-10, 16:59
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aamukin
Samt om ni planerar att stanna mer än 180 dagar så kan det löna sig att leta upp en lägenhet någonstans vart man vill bo, staten betalar för alla bosatta i utlandet för en egen lya, dock måste man leta upp och fixa den själv.

WHAT!?
Citera
2009-11-10, 17:01
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
WHAT!?

Yes det stämmer, dock hade jag bara 2 månader kvar när jag fick veta det. Hade jag ansökt i början hade jag fått det fast jag bara var en 180 jappe.
Citera
2009-11-10, 17:18
Medlem
Sinkomiess avatar
Jag visste att jag läst/hört det nånstans. Men överallt jag sen frågade eller hörd mä för om dä stämd så "nänänänänänä!".
Citera
2009-11-10, 18:56
Medlem
Jag kan nästan dementera det här med egen lägenhet. Under min tid så hörde jag inte om ett enda fall där någon skulle ha fått detta igenom. Och det är helt förståeligt, det är betydligt lättare och trevligare att spara sina dagar till en längre hemresa, än att åka till en ensam lägenhet de helger man har loma.

Och i Sinkomies fall så börjar det kanske vara på senare sidan att fundera över en lägenhet nu .
Citera
2009-11-10, 19:27
Moderator
tobess avatar
Man kan få bostadsunderstöd från FPA under sin värnplikt. Som jag förstår det från deras sidor (http://www.fpa.fi/in/internet/svensk...290908125457TA) så betalar de hela hyran.

Citat:
Ursprungligen postat av FPA
.. Som bostadsunderstöd ersätter FPA de faktiska boendeutgifterna. Boendeutgifterna består av hyra, bolagsvederlag, separata uppvärmningskostnader och vattenavgifter, räntor på bostadslån, el- och gasavgifter samt underhållsutgifter för egnahemshus. Som faktiska boendeutgifter beaktar FPA dessutom räntor på lån som har tagits för att skaffa eller renovera en egen bostad eller för att betala insatsen för en bostadsrättslägenhet. ..

Nu beror det ju dock på om det finns vissa regler angående detta. T.ex. att man måste bo i lägenheten redan före man påbörjar militärtjänstgöringen eller dylikt. Helt klart värt att kolla upp med FPA dock
Citera
2009-11-10, 19:38
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahtisaari
Jag kan nästan dementera det här med egen lägenhet. Under min tid så hörde jag inte om ett enda fall där någon skulle ha fått detta igenom. Och det är helt förståeligt, det är betydligt lättare och trevligare att spara sina dagar till en längre hemresa, än att åka till en ensam lägenhet de helger man har loma.

Fast nog hade det kunnat vara trevligare med en egen liten lya i Ekenäs på veckosluten än å ligga å fylla lungorna med mögel i vardaglig anda på KustJK. Fast det är väl inget de precis berättar för utlänningar i onödan, snålfriska som de är..

Citat:
Och i Sinkomies fall så börjar det kanske vara på senare sidan att fundera över en lägenhet nu .

..ja. Nu lär ja va sur å tvär i en vecka, minst. Nästa repövning ska ja fanimej ta in på femstjärnigt, rita ett hakkors och en smiley på fakturan å posta iväg den till Jalkanen.

EDIT: Efter att ha läst tobes post så avsäger jag mig lovet att skicka nån faktura till Jalkanen. Men han ska fan få bju på en grogg.. eller killju.
Senast redigerad av Sinkomies 2009-11-10 kl. 19:41.
Citera
2009-11-10, 19:40
Bannlyst
Citat:
Fast nog hade det kunnat vara trevligare med en egen liten lya i Ekenäs på veckosluten än å ligga å fylla lungorna med mögel i vardaglig anda på KustJK. Fast det är väl inget de precis berättar för utlänningar i onödan, snålfriska som de är..

..ja. Nu lär ja va sur å tvär i en vecka, minst. Nästa repövning ska ja fanimej ta in på femstjärnigt, rita ett hakkors och en smiley på fakturan å posta iväg den till Jalkanen.

Jag har dubbelmedborgarskap. Om jag makulerar mitt svenska/finska vad händer om jag vill göra lumpen i sverige finland. Alltså jag har inte bestämt mig var jag ska bo än.
Citera
2009-11-10, 19:45
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christianluuk
Jag har dubbelmedborgarskap. Om jag makulerar mitt svenska/finska vad händer om jag vill göra lumpen i sverige finland. Alltså jag har inte bestämt mig var jag ska bo än.

Dubbelt medborgarskap gör int nån skillnad, du kan fortfarande göra lumpen i båda länderna om du så vill.
Citera
2009-11-10, 20:15
Medlem
Löjtnant Jalkanen ja. Bättre man för underhållet är det nog svårt att hitta, det märks verkligen att han går in med hjärta och själ i det hela och ser UH-pluton som sina skyddsänglar (fast på ett bra sätt då).

Har ett minne av en övning där fältväbeln deltog i utdelandet av ved, och en plutonchef bad fältväbeln lassa på ved från fyrhjulingen till plutonchefens armar. Och Jalkanen röt till något förbannat för det, "han har satan fittit mycket bättre saker att göra än att vara någon betjänt åt er".

Är nästan så man längtar tillbaka.
Citera
2009-11-10, 20:48
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Löjtnant Jalkanen ja. Bättre man för underhållet är det nog svårt att hitta, det märks verkligen att han går in med hjärta och själ i det hela och ser UH-pluton som sina skyddsänglar (fast på ett bra sätt då).

Har ett minne av en övning där fältväbeln deltog i utdelandet av ved, och en plutonchef bad fältväbeln lassa på ved från fyrhjulingen till plutonchefens armar. Och Jalkanen röt till något förbannat för det, "han har satan fittit mycket bättre saker att göra än att vara någon betjänt åt er".

Är nästan så man längtar tillbaka.

Hehe jo, Jalkanen va nog helt rento typ. Fast de va svårt å veta riktigt var man hade honom.. fast det gäller nog de flesta av de där släktet då ja tänk efter..
Citera
2009-11-11, 11:53
Bannlyst
Citat:
Dubbelt medborgarskap gör int nån skillnad, du kan fortfarande göra lumpen i båda länderna om du så vill.

Skulle detta även gälla om jag hade ett MÖ/svensk medborgarskap?
Citera
2009-11-11, 19:09
Medlem
TomEMTs avatar
assntoo, nu har marinens stridsövning (där även KJK deltar) satt igång, ifall någon vill följa: http://tietokannat.mil.fi/merikotka0..._FI&page_id=17 lepoooh,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in