2010-05-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Här i Finland är körkorten indelat i olika skeden. Att man utfört andra skedet betyder att man tidigast ett halvår efter man fått det tillfälliga körkortet går en till kurs för att sen få det "riktiga" körkortet.

Ok, då ringar jag in "JA" på den Jag har haft körkortet i nästan 2år.
Citera
2010-05-24, 22:14
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Aldrig, kommer inte tillåta mig o bli b-man, kommer göra mitt bästa på det mesta, är sån person.

Dock så ska man aldrig säga aldrig eftersom jag har inte en jääävla aning om hur rövknullad jag kommer bli.

Dock så prioriterar alla olika, jag gillar skogsliv och mat, även skogens mat.

Bär, harsyra mmm.

Dock så är jag jäääävligt nervös men förstår att den kommer släppa när jag kommer in i rutin.

Förresten första veckan kommer de bli mycket samtal och information sitta still eller kör allt igång direkt.

Någon som vill bli min lumpen-fadder o hålla mig under armén första veckorna för en 150g kycklingbröst ? ;D

Ditt osammanhängande ordbajsande styrker dessvärre bara mina misstankar
Antar att du är nervös, med all rätt förståss! Försök dock bara att njuta av dina återstående civila dagar istället för att fundera för mycket över vad som väntar, du kan ändå inte förbereda dig
Citera
2010-05-25, 00:08
Medlem
SI2HIIs avatar
Jag har varit riktigt vältränad förut men dom senaste 2 åren har jag slappat ner mig rejält, supit mycket, tränat väldigt lite.
Har nu börjat jogga 3-4 ggr i veckan men känner inte att jag kommer få ihop en så jävla bra kondition fram tills den 12e juli, ska bland annat utomlands snart i 2 veckor på suparsemester....

Grejen är den att jag vill väldigt gärna "komma så långt" som möjligt inom lumpen, alltså bli kustjägare och eventuellt få gå chefsutbildningen och allt det där.
Men det jag undrar är om alla testerna redan är i första veckan eller hinner man bli tränad när man väl kommit dit innan alla testerna är?

Förut klarade jag 3000m på 12min och jag vet att jag kan klara det igen om jag bara får lite träning.
Frågan är:

Hur jobbigt är det/hur långt kan man komma med en kass kondition? Vissa här verkar t.e.x ha fått benhinneinflammation eftersom det är så mycket springande?
KAN MAN KOMMA SOM DEN NERSUPNE FINSKEN MAN ÄR OCH ÄNDÅ KLARA DEN FINSKA LUMPEN GALANT? (OBS: har så jävla mycket sisu i mig att jag nästan spricker, viljan är det alltså inget fel på, bara konditionen!)
Citera
2010-05-25, 00:41
Medlem
knptys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
Jag har varit riktigt vältränad förut men dom senaste 2 åren har jag slappat ner mig rejält, supit mycket, tränat väldigt lite.
Har nu börjat jogga 3-4 ggr i veckan men känner inte att jag kommer få ihop en så jävla bra kondition fram tills den 12e juli, ska bland annat utomlands snart i 2 veckor på suparsemester....

Grejen är den att jag vill väldigt gärna "komma så långt" som möjligt inom lumpen, alltså bli kustjägare och eventuellt få gå chefsutbildningen och allt det där.
Men det jag undrar är om alla testerna redan är i första veckan eller hinner man bli tränad när man väl kommit dit innan alla testerna är?

Förut klarade jag 3000m på 12min och jag vet att jag kan klara det igen om jag bara får lite träning.
Frågan är:

Hur jobbigt är det/hur långt kan man komma med en kass kondition? Vissa här verkar t.e.x ha fått benhinneinflammation eftersom det är så mycket springande?
KAN MAN KOMMA SOM DEN NERSUPNE FINSKEN MAN ÄR OCH ÄNDÅ KLARA DEN FINSKA LUMPEN GALANT? (OBS: har så jävla mycket sisu i mig att jag nästan spricker, viljan är det alltså inget fel på, bara konditionen!)
Inga problem. Är du frivillig till chefsutbildning så kommer du nästan garanterat att hamna i underofficersskolan, kanske inte just den linjen du själv vill men du kommer hamna där. Kan du finska bra och är bland de bästa så finns chansen att du hamnar i RUK också.
Kondisen kommer du få jobba upp där, spelar ingen roll om du springer 2500m på cooper första gången, du hinner träna upp dig till andra gången på grundperioden man springer, och är du van vid att träna så är 3000m inte alls svårt att nå upp till om du ligger i lite på kvällsfritiden.

Jag tror knappt att du är mer nersupen än de flesta där... Spriten ligger nästan alla lumpare extremt varmt om hjärtat
Citera
2010-05-25, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSam
Aa det skulle vara roligt, aa jag tar färjan till Helsinki.

Jag har redan bokat hytt. Vet inte om man kan ändra. Men jag kan ringa och fråga måste ändå kontakta siljaline glömde ta med frukost haha

Vet inte vart det ligger du kan ju kolla på eniro.fi. Från vilken bank har du skaffat finsk konto, hur gick du tillväga?

Har du fyllt i frågeformulät? isf vad menas med "andra skedet avklarat" på allmänt information?

Gick till Nordea här i Sverige dom kan ordna bankkort åt dig, de verkar jävligt på att man ska ha ett sådant vid inryck.

Jag bokar isåfall 11 Juli jag med, men du kan ju höra om det går ändra så kan vi ju dela på en hytt

Blir ju lite billigare för oss två då.

TomEMT: Gillar att ordbajsa osammanhängade jag.

Men kan också skriva korrekt Svenska. Förstår dock inte hur du kan dra slutsatser mellan text på ett nätforum med en värnplikt men men
Senast redigerad av trovalla 2010-05-25 kl. 09:08.
Citera
2010-05-25, 13:32
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
TomEMT: Gillar att ordbajsa osammanhängade jag.

Men kan också skriva korrekt Svenska. Förstår dock inte hur du kan dra slutsatser mellan text på ett nätforum med en värnplikt men men

Ta det inte så seriöst bara, förstår som sagt att du är nervös Hoppas att min poäng gick fram
Citera
2010-05-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Ta det inte så seriöst bara, förstår som sagt att du är nervös Hoppas att min poäng gick fram

Jodå =)

Är rätt säker på som du säger det kommer bli en chock som inte går förbereda sig för, det är just därför jag försöker förbereda mig, går ju försöka iallafall.
Citera
2010-05-25, 19:20
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII

Frågan är:

Tja, på första coopertestet sprang jag 2200 meter. Innan dom släppte ut oss sprang jag drygt 3000. Så man kommer ganska långt på vilja. Fast man ska veta när man ska sluta också, har båda mina fötter demolerade sedan mitt år där för att jag kanske försökte lite för mycket..

Så jo, det går att komma in på tex chefskurser som Kustjägare med tex en kondition som är under all kritik, men man får nog jobba under den tiden sen.
Citera
2010-05-26, 21:07
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Haha va faen nu börjar det spåra lite här. Under mitt år var jag ute på "kvällsare" max 4 gånger. Du kommer ha viktigare saker att tänka på än vart du hittar bra kyckling. Börjar mer och mer få en känsla av att du kommer placeras på 2kk efter grundperioden
Jag håller med,fan vad mycket frågor du undrar över Trovalla
Citera
2010-05-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Jag håller med,fan vad mycket frågor du undrar över Trovalla

Jooo är så jävla nervös, ungefär som när man är hos doktorn och har något fel
Citera
2010-05-26, 21:16
Medlem
Sinkomiess avatar