Citat:
Ursprungligen postat av
MasterWindu
Kommer med all sannolikhet väljas till ledarutbildning, och när/om jag kommer dit har jag funderat löst på att söka till RUK (Reserviupseerikoulu) i Hamina. Hur tufft är det i Hamina? Har fattat att en framtida ledare på den nivån måste gå igenom mycket, och att det definitivt blir ett jävla jobb.
Nån som har erfarenheter att dela med sig av? Naturligtvis är det inte klart att man ens får komma iväg, men funderar som sagt på att söka.
Nå, först gäller det ju att komma in på underofficerskolan.
Det är definitivt värt att försöka komma in på RUK. Kravnivån på RUK är såklart högre än på underofficerskolan. För att komma dit måste du få bra poäng på proven i underofficerskolan och få bra bedömningar av dina utbildare och hjälputbildare och dessutom skall resultatet från förmågetestet även vara tillräckligt högt. Det finns endast ett antal platser reserverade för din enhet/skolningslinje och du måste platsa in bland detta antal på underofficersskolan.
Generellt är den fysiska påfrestningen i RUK lite högre än i underofficerskolan, men den kan kännas mycket tyngre eftersom den teoretiska utbildningen är så mycket mera omfattande och takten är snabbare. Det som lärs på en vecka i underofficerskolan lärs på en dag i RUK. I RUK är ju elevmaterialet dubbelt sållat, så skolan utgår från att eleverna klarar mera. Man sitter ju inte i klass hela tiden, utan man har ju en hel del utedagar och flerdagsövningar i det fria. Både i underofficerskolan och i RUK är systemet på det sätt lika, att någon av eleverna är fungerande chef/chefer på övningarna.
Sedan är det ju trevligt att efter RUK att få agera som fungerande plutonchef i skolning och övningar, även om de stamanställda utbildarna såklart alltid är med.
......
Jag rekommenderar för dig att försöka komma till RUK, det är mer krävande än att fortsätta på underofficerskolan, men samtidigt en hel del mera givande, både under beväringstiden och särskilt senare på repövningar, där samma killar som kom in som rekryter för er kontingent, kommer att vara ert manskap i ert krigsförband.