2013-08-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulan92
Hur tycker ni att det är so far? Trives ni? Själv är jag trött på de haha

Jahapp, och vart ligger du inne?
Citera
2013-08-21, 18:34
Medlem
Tjänstgör i Keuruu. Ligger du inne?
Citera
2013-08-22, 10:54
Medlem
Citat:

Ska du bli pionjär? :P Nej, I did my time!
Citera
2013-08-23, 18:42
Medlem
Citat:

Skojar du? Jag är också i Keuruu...

Nervös inför tisdag? "Tuomionpäivä"

Edit: Kommer med all sannolikhet väljas till ledarutbildning, och när/om jag kommer dit har jag funderat löst på att söka till RUK (Reserviupseerikoulu) i Hamina. Hur tufft är det i Hamina? Har fattat att en framtida ledare på den nivån måste gå igenom mycket, och att det definitivt blir ett jävla jobb.

Nån som har erfarenheter att dela med sig av? Naturligtvis är det inte klart att man ens får komma iväg, men funderar som sagt på att söka.
Senast redigerad av MasterWindu 2013-08-23 kl. 18:45.
Citera
2013-08-25, 19:22
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Kommer med all sannolikhet väljas till ledarutbildning, och när/om jag kommer dit har jag funderat löst på att söka till RUK (Reserviupseerikoulu) i Hamina. Hur tufft är det i Hamina? Har fattat att en framtida ledare på den nivån måste gå igenom mycket, och att det definitivt blir ett jävla jobb.

Nån som har erfarenheter att dela med sig av? Naturligtvis är det inte klart att man ens får komma iväg, men funderar som sagt på att söka.
Nå, först gäller det ju att komma in på underofficerskolan.

Det är definitivt värt att försöka komma in på RUK. Kravnivån på RUK är såklart högre än på underofficerskolan. För att komma dit måste du få bra poäng på proven i underofficerskolan och få bra bedömningar av dina utbildare och hjälputbildare och dessutom skall resultatet från förmågetestet även vara tillräckligt högt. Det finns endast ett antal platser reserverade för din enhet/skolningslinje och du måste platsa in bland detta antal på underofficersskolan.

Generellt är den fysiska påfrestningen i RUK lite högre än i underofficerskolan, men den kan kännas mycket tyngre eftersom den teoretiska utbildningen är så mycket mera omfattande och takten är snabbare. Det som lärs på en vecka i underofficerskolan lärs på en dag i RUK. I RUK är ju elevmaterialet dubbelt sållat, så skolan utgår från att eleverna klarar mera. Man sitter ju inte i klass hela tiden, utan man har ju en hel del utedagar och flerdagsövningar i det fria. Både i underofficerskolan och i RUK är systemet på det sätt lika, att någon av eleverna är fungerande chef/chefer på övningarna.

Sedan är det ju trevligt att efter RUK att få agera som fungerande plutonchef i skolning och övningar, även om de stamanställda utbildarna såklart alltid är med.
......

Jag rekommenderar för dig att försöka komma till RUK, det är mer krävande än att fortsätta på underofficerskolan, men samtidigt en hel del mera givande, både under beväringstiden och särskilt senare på repövningar, där samma killar som kom in som rekryter för er kontingent, kommer att vara ert manskap i ert krigsförband.
Citera
2013-08-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nå, först gäller det ju att komma in på underofficerskolan.

Det är definitivt värt att försöka komma in på RUK. Kravnivån på RUK är såklart högre än på underofficerskolan. För att komma dit måste du få bra poäng på proven i underofficerskolan och få bra bedömningar av dina utbildare och hjälputbildare och dessutom skall resultatet från förmågetestet även vara tillräckligt högt. Det finns endast ett antal platser reserverade för din enhet/skolningslinje och du måste platsa in bland detta antal på underofficersskolan.

Generellt är den fysiska påfrestningen i RUK lite högre än i underofficerskolan, men den kan kännas mycket tyngre eftersom den teoretiska utbildningen är så mycket mera omfattande och takten är snabbare. Det som lärs på en vecka i underofficerskolan lärs på en dag i RUK. I RUK är ju elevmaterialet dubbelt sållat, så skolan utgår från att eleverna klarar mera. Man sitter ju inte i klass hela tiden, utan man har ju en hel del utedagar och flerdagsövningar i det fria. Både i underofficerskolan och i RUK är systemet på det sätt lika, att någon av eleverna är fungerande chef/chefer på övningarna.

Sedan är det ju trevligt att efter RUK att få agera som fungerande plutonchef i skolning och övningar, även om de stamanställda utbildarna såklart alltid är med.
.....

Jag rekommenderar för dig att försöka komma till RUK, det är mer krävande än att fortsätta på underofficerskolan, men samtidigt en hel del mera givande, både under beväringstiden och särskilt senare på repövningar, där samma killar som kom in som rekryter för er kontingent, kommer att vara ert manskap i ert krigsförband.

Tack för infon! Kom in på underofficersutbildningen tillsammans med 16 andra. Av dessa ska 4 åka till RUK, och alla är verkligen inte villiga, så chanserna är relativt höga om jag gör bra ifrån mig!

Står fortfarande och väger, men tror ändå jag söker. Det är trots allt en "once in a lifetime" möjlighet.
Citera
2013-08-27, 21:28
Moderator
tobess avatar
Vad finns i den 'W' formade byggnaden rakt innanför porten numera (om man går in i slutet av vägen som går förbi garnisonen just före betongsuggorna numera). Med andra ord där EoS Batteri låg tidigare före rakab lades ner?

Har något minne av att jag hört att porten flyttats? När jag låg inne var det iaf så att när man kom in så låg sotku, pjäs och grk till vänster och eos rakt fram. Snett till vänster så kom man till matsalen/rustis
Citera
2013-08-27, 21:38
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Tack för infon! Kom in på underofficersutbildningen tillsammans med 16 andra. Av dessa ska 4 åka till RUK, och alla är verkligen inte villiga, så chanserna är relativt höga om jag gör bra ifrån mig!

Står fortfarande och väger, men tror ändå jag söker. Det är trots allt en "once in a lifetime" möjlighet.

om du stannar på underofficerkursen, blir dina 6 sista månader gruppchefuppgifter huvudsakligen med januari-rekryterna. det kan bli lite slött. under RUK får du en helt annan förståelse för hur det militära fungerar. tiden tillbaka på enheten blir kortare, men mera givande.

om du dessutom klarar dig bäst av de fyra på RUK, blir du "äldst" av officersaspiranterna när ni kommer tillbaka från RUK, vilket leder till större ansvar och betyder intressantare uppdrag för dig under aspiranttiden.

men först ska du ju komma in på RUK.
Citera
2013-08-30, 16:17
Medlem
Schizofrenens avatar
När man de valde ut vilka som fick fara till Amsken, är det då så att varje pluton har en viss kvot att uppfylla? Dvs att exempelvis "14 personer från varje pluton måste fara till amsken"?

Finns inte många skappare jag har något gott att säga om...
Citera
2013-08-30, 16:56
Medlem
Tjoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vad finns i den 'W' formade byggnaden rakt innanför porten numera (om man går in i slutet av vägen som går förbi garnisonen just före betongsuggorna numera). Med andra ord där EoS Batteri låg tidigare före rakab lades ner?

Har något minne av att jag hört att porten flyttats? När jag låg inne var det iaf så att när man kom in så låg sotku, pjäs och grk till vänster och eos rakt fram. Snett till vänster så kom man till matsalen/rustis

http://s12.postimg.org/bmcg6ii8t/Uud.jpg

Om du menar det rödmarkerade så är det 1. KustK, det blåmarkerade är porten.
Senast redigerad av Tjoppo 2013-08-30 kl. 16:58.
Citera
2013-08-30, 23:35
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
När man de valde ut vilka som fick fara till Amsken, är det då så att varje pluton har en viss kvot att uppfylla? Dvs att exempelvis "14 personer från varje pluton måste fara till amsken"?

Finns inte många skappare jag har något gott att säga om...

Nej, kvoterna till olika utbildningar fylls i princip inom utbildningskompaniet, inte inom plutonerna, men i praktiken kan det blir rätt jämnt i olika plutoner. Om man har riktigt speciella kunskaper/orsaker för att komma någonstans man vill, till vilket kompaniet inte har en kvot, kan det någon gång lyckas.

Kom du inte dit du ville?
Citera
2013-09-02, 12:13
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoppo
http://s12.postimg.org/bmcg6ii8t/Uud.jpg

Om du menar det rödmarkerade så är det 1. KustK, det blåmarkerade är porten.

Japp, precis där jag menade.

Porten är alltså kvar där vid det blåmarkerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in