2010-04-28, 10:14
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Typexempel på hur jävla piss det går om man får en tarvlig utbildare.
Men jag inbillar mig också att det fungerar annorlunda från Förband till Förband. Nu var det mycket man hörde i just Dragsvik, om att det skulle vara bland de fittigaste platserna i Finland för olika orsaker, så det är ju svårt att avgöra. Men slappheten du pratar om känner jag igen från Björneborgarnas RDF... fyfan jag höll på att börja grina då jag fick bekanta mig med deras värnpliktiga för nåt år sedan..

Precis, och det mest läskiga är att min brigad är en av de mer disciplinerade och bäst tränade förbanden inom Armén åtminstone. Visserligen var det väl i sin helhet en ganska bra utbildning i skolan(sett till alla linjerna), men det andra halvåret var mindre bra. Jag var på två skyttetävlingar med RK;n vid två andra brigader under sensommaren, och fick där se ganska mycket folk från andra förband. Där såg verksamheten ofta värre ut än i norr.

Problemet hos oss var att dem som inte skötte sig fick inga eller otillräckliga sanktioner, dem som vemppade blev inte förflyttade/hemskickade, och dem som gjorde saker bra fick inte beröm. Ledarskapsutbildningen för patrull-, grupp- och plutoncheferna funkade inte heller det andra halvåret. Det första som hände när vi kom tillbaka till kompaniet efter skolan var att kompanichefen skrämde upp oss, vi fick inte göra det, vi fick inte göra det andra. Mina chefskollegor trodde tillslut att det var förbjudet(simputtaa) att göra om saker som gick dåligt.
Citera
2010-04-28, 15:08
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Det första som hände när vi kom tillbaka till kompaniet efter skolan var att kompanichefen skrämde upp oss, vi fick inte göra det, vi fick inte göra det andra. Mina chefskollegor trodde tillslut att det var förbjudet(simputtaa) att göra om saker som gick dåligt.

Det där känns igen. Från och med 207 började det bli ett jävla daltande hos oss också. Förvisso tänjde vi ganska ordentligt på de reglerna då saker och ting skitit ner sig rejält och katten gått hem för att tyda på det gamla ordspråket.

Och vad jag hör nu så är det inte mycket kvar av gamla KJK, så att säga.
Citera
2010-04-28, 16:21
Medlem
lintus avatar
Citat:
Det där känns igen. Från och med 207 började det bli ett jävla daltande hos oss också. Förvisso tänjde vi ganska ordentligt på de reglerna då saker och ting skitit ner sig rejält och katten gått hem för att tyda på det gamla ordspråket.

Och vad jag hör nu så är det inte mycket kvar av gamla KJK, så att säga.

Det verkar som att lumpen i Finland förändrats väldigt mycket dem senaste 5 åren. I mångt och mycket är det medias fel, tyvärr.
Citera
2010-04-28, 17:59
Medlem
Hur fan e käket?

Mycket potatis och brosk kött eller ?

Någon som kan berätta om käket, dvs om det är regelbundet?

Maten på brigaden samt om fältmaten, skulle uppskattas.

Förresten får man köpa med sig egen mat ut i fält o slita upp en gulasch soppa och slänga på elden?
Citera
2010-04-28, 18:05
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Hur fan e käket?

Förresten får man köpa med sig egen mat ut i fält o slita upp en gulasch soppa och slänga på elden?

Vad ska man säga, nog går det mesta ner när man är hungrig.. förutom den där leverröran dom bjöd på kanske..

Fast Dragsviks ärtsoppa saknar man nog tafan.. eller va säger ni?
Citera
2010-04-28, 18:06
Medlem
Citat:
Vad ska man säga, nog går det mesta ner när man är hungrig.. förutom den där leverröran dom bjöd på kanske..

Fast Dragsviks ärtsoppa saknar man nog tafan.. eller va säger ni?

Neeeheeej leverröra vaa?

Berätta mer om lite äckliga saker du ätit i försvaret, kan vara lite petig med maten men ska göra mitt bästa för o tugga ner skiten, mat är som sagt inte gott utan nyttigt
Citera
2010-04-28, 18:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Det verkar som att lumpen i Finland förändrats väldigt mycket dem senaste 5 åren. I mångt och mycket är det medias fel, tyvärr.

Att försvaret förändras, och kanske blir lite "vekare" har jag inget emot sålänge den hålls på en viss nivå. Som det var i Dragsvik för 15-20 år sedan då skåpen i sin helhet åkte ut genom fönstrena på andra våningen under SSS är ju att ta i lite väl, men det är klart att finska politiker i grund å botten också är ruttna as som inte skulle byta något annat i världen mot att få sillmjölka sönder försvaret enligt svensk version.

Och såfort den sista veteranen går ur tiden lär dom nog lägga i högväxeln..
Citera
2010-04-28, 18:16
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Neeeheeej leverröra vaa?

Berätta mer om lite äckliga saker du ätit i försvaret, kan vara lite petig med maten men ska göra mitt bästa för o tugga ner skiten, mat är som sagt inte gott utan nyttigt

Jag vet inte hur man ska beskriva det riktigt, men har du någonsin stött på ett älgkadaver i skogen? Du vet precis då likmasken är halvvägs genom skinnet och föruttnelseprocessen är i högvarv? Ungefär den doften, och utseende och konsistens som närmast kan liknas vid dålig avföring.

Men det mesta av de andra går ner då man är hungrig (på riktigt, vilket man är, ständigt). Då man har 5 minuter att äta bryr sig inte den mest kräsne sig om att skala pärerna om man säger så.

Nånä, maten i övrigt är väl inget att hurra över, men inte är det något direkt fel på den heller för den delen. Den bästa jämförelsen man kan ge är väl att det påminner om vanlig skolmat typ.. även fast soppor och liknande som är lätt att tillaga i kompanistorlek är aningen överrepresenterade..
Citera
2010-04-28, 23:37
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Hur fan e käket?

Du kommer bli lycklig om du gillar potatis.
Tre gånger fick vi pasta.
En gång ris.
Resten potatis.
Överlag är maten ok på proviantcentralen, men när man i fält frågar vad det blir för krubb svarar de "He e no bata ida å" och så får man en slev av den gamla vanliga röran bestående av ofattbart sönderkokt pasta och något som nästan, men inte riktigt påminner om kött-trådar och mosade grönsaker. Bata.
Citat:
Oh ja. Har man bara pengar så köper man upp halva soldathemmets förråd av godis och battery innan ett läger (såvida det inte är någon form av överlevnadsläger). När man sitter där i en potero i syndalen stelfrusen och sönder, och minnet av sängen på brigaden börjar falna bort, och så minns man plötsligt att man har en dubbelnougat i fickan... då blir man iaf lite mindre deprimerad.
Öppen eld kommer du dessvärre antagligen inte se röken av (det gjorde iaf inte jag), men en konservburk på kaminen är aldrig fel när man sitter eldvakt.
Citera
2010-04-29, 02:08
Medlem
vore kanske ide att köpa med ett större antal mängd tonfisk och gainer som är så gott till lägren
Citera
2010-04-29, 05:59
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
Tre gånger fick vi pasta.

Den enda gången jag drar mig till minnes att vi fick pasta var det uppenbart att kocken haft fekala kräkningar i grytan, både dömt efter smaken och den handfull KJLare som druttade upp den timmarna efter intag.

Jag tror regeln är att leversoppan finns i överflöd, men då de emellanåt bjuds på mat som inte smakar skitåhelvete då är det bra tunnt. Den här videon talar lite för sig själv.
http://www.youtube.com/watch?v=TDQM3jaLyKw
Senast redigerad av Sinkomies 2010-04-29 kl. 06:48.
Citera
2010-04-29, 09:21
Medlem
Citat:
Nu är det snart 4 månader sen hemförlovningen för min del, så jag tänkte att jag delger er mina erfarenheter av dem 362 dagarna jag tillbringade inom finska armén.

12 januari åkte jag till Sodankylä med stora förhoppningar och som enligt min önskan kom jag in på SissiK(Jägar.komp). Till en början kändes det psykiskt tungt, inte känna en jävla kotte, nya grejer hela tiden osv.. Men redan efter några dagar började jag tycka att det var för dålig disciplin och mycket onödigt spring, istället för fysiskt krävande aktiviteter som jag väntat mig.

Efter 8 veckor blev jag uttagen till AUK-kursen på jägarlinjen, det var först då jag kände att jag var i lumpen på riktigt, det var fördjävla tungt på alla sätt. Men redan efter ett par veckor så började det bli slappare, om vi fortsatt i samma takt som i början så hade vi kunnat bli riktigt hårda och kunniga soldater, men icke.

Övningarna vi hade under våren var av varierande kvalité och en del var mer krävande än andra, men riktiga jägar-dygn hade vi ganska få. Vi tränade aldrig marsch i flera dagar i sträck, det var mest diverse stridsövningar och aldrig några riktiga strapatser(stor besvikelse).

När nya kullen kom i juli så kom det helt nya utmaningar, det krävdes mycket tid för att vänja sig vid att fatta beslut och leda människor. Dock slogs jag ofta under första tiden av hur mycket otacksamma svin det finns i Finland, majoriteten har inget som helst intresse av att förvalta veteranernas arv och försvara landet. Vilket givetvis avspeglas i utbildningen, både genom engagemang och planeringen av officerarna.

Jag blev uttagen som kompaniets prickskytte-underofficer, så jag gick en 3 veckors kurs inom ämnet. Kursen sög verkligen, man hade kunnat komprimera allt till halva tiden utan problem. Jag tänkte att man får väl försöka inhämta så mycket kunskap som möjligt på stridsskjutningarna istället.. Men det kom inga, under en skjutövning fick jag skjuta 5 skott efter kursens avslutande.

Slutövningen var någorlunda bra, dock kom det där fram att våran plutons instruktör inte skött sin uppgift, jag hade inte fått någon utbildning i vad min uppgift var inom plutonen. Eftersom jag gått jägarlinjen bara innefattar jägarplutonens verksamhet, medan jag låg i Jägar.komp's stabspluton. Tragiskt, skämmigt, u name it.

För att sammanfatta det hela:
I sin helhet var lumpen i Finland en stor besvikelse, dem flesta instruktörerna var inte intresserade av att göra ett bra arbete för landet, utan gled bara runt för lönen. Träffade bara ett par stycken som riktigt brann för verksamheten och höll bra utbildningar, engagerade officerare var en stor bristvara. Som märktes genom att ex "Gör om, Gör rätt" inte ofta tillämpades, man såg igenom fingrarna med för mycket fel.

Det positiva var att jag fick komma i kontakt med finska befolkningen på ett sätt som jag troligen inte fått chansen till om jag inte gjort lumpen.

Under min värnplikt sjönk förtroendet för den finska försvarsmakten något otroligt, och på något sätt så kände jag mig mer svensk när jag kom hem, än när jag åkte till Finland. Men jag ångrar inte att jag genomförde värnplikten.

Låter som bättre utbildning i Sverige ju
Kanske inte rakt över, men hade du legat på Strilsäk, stadskytte eller någon närskyddspluton nånstans lr liknande, så hade du säkert varit mera nöjd. Det hade nog till och med kanske varit hårdare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in