2010-04-28, 10:14
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Typexempel på hur jävla piss det går om man får en tarvlig utbildare.
Men jag inbillar mig också att det fungerar annorlunda från Förband till Förband. Nu var det mycket man hörde i just Dragsvik, om att det skulle vara bland de fittigaste platserna i Finland för olika orsaker, så det är ju svårt att avgöra. Men slappheten du pratar om känner jag igen från Björneborgarnas RDF... fyfan jag höll på att börja grina då jag fick bekanta mig med deras värnpliktiga för nåt år sedan..
Men jag inbillar mig också att det fungerar annorlunda från Förband till Förband. Nu var det mycket man hörde i just Dragsvik, om att det skulle vara bland de fittigaste platserna i Finland för olika orsaker, så det är ju svårt att avgöra. Men slappheten du pratar om känner jag igen från Björneborgarnas RDF... fyfan jag höll på att börja grina då jag fick bekanta mig med deras värnpliktiga för nåt år sedan..
Precis, och det mest läskiga är att min brigad är en av de mer disciplinerade och bäst tränade förbanden inom Armén åtminstone. Visserligen var det väl i sin helhet en ganska bra utbildning i skolan(sett till alla linjerna), men det andra halvåret var mindre bra. Jag var på två skyttetävlingar med RK;n vid två andra brigader under sensommaren, och fick där se ganska mycket folk från andra förband. Där såg verksamheten ofta värre ut än i norr.
Problemet hos oss var att dem som inte skötte sig fick inga eller otillräckliga sanktioner, dem som vemppade blev inte förflyttade/hemskickade, och dem som gjorde saker bra fick inte beröm. Ledarskapsutbildningen för patrull-, grupp- och plutoncheferna funkade inte heller det andra halvåret. Det första som hände när vi kom tillbaka till kompaniet efter skolan var att kompanichefen skrämde upp oss, vi fick inte göra det, vi fick inte göra det andra. Mina chefskollegor trodde tillslut att det var förbjudet(simputtaa) att göra om saker som gick dåligt.