2009-06-25, 03:41
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Pinkka-verksamheten och KJK:s morgontvagningsrutiner är något som brukar bemötas med respekt och intresse (speciellt från sådana som har utfört sin beväringstjänstgöring här i Sverige).

Hur skiljer sig KJKs morgontvagningar från andra enheters?
Citera
2009-06-25, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Nu kan jag pusta ut, en av killarna gjorde en liten uppoffring och sa att han kunde ta uppdraget, så jag slipper den tjänsten. Skönt att inte behöva fundera mer över den saken, bara köra på som vanligt igen och förbereda sig för den nya kontigenten.

Om jag nu hade fått den tjänsten så hade jag nog försökt göra det bästa av situationen och försökt hålla motivationen uppe, efter lite betänketid var de väl kanske inte riktigt så farligt som jag först tänkte, men jag är nöjd som det är nu.

Nu när vi ändå talar om meritvärden från lumpen i Finland, har ni upplevt att dem uppskattas i Sverige? I Finland kan du har stor nytta av ha tjänstgjort som grupp-, eller plutonchef, men jag är lite tveksam till att man skulle ha någon större nytta av det i Sverige?

I Sverige är det mer att du har det på ditt CV och inget mer
Citera
2009-06-26, 00:31
Bannlyst
PionK har bara 6/12 mån tjänster
6mån för pionjärer/röjarna
12mån för Gruppcheferna/Aspiranterna/Spec.röjrarna/RAISUchafförerna

var själv komndo&UH gruppchef vid pionken det var ganska lepouppfigt =)
Citera
2009-06-26, 09:27
Medlem
Ponera att jag får min tjänst i Juli 2010, är det när jag redan blivit placerad jag ska ringa Nyland och höra om de kan klämma in mig nu i januari eller ska jag ringa nylandsbrigad direkt även fast jag inte gjort uppbådet?,

det är väl i Ivalo jag ska ringa först o främst?
Citera
2009-06-26, 21:30
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
det är väl i Ivalo jag ska ringa först o främst?

Snarare Rovaniemi vill jag tro
Citera
2009-06-28, 02:31
Medlem
rafael1337s avatar
Nu blev det väldigt mycket skrivarprat här. Jag kan meddela att jag tjänstgör som skrivare på en av enheterna inom VasaKustB. Om det finns frågor så fråga.
Citera
2009-06-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rafael1337
Nu blev det väldigt mycket skrivarprat här. Jag kan meddela att jag tjänstgör som skrivare på en av enheterna inom VasaKustB. Om det finns frågor så fråga.

Vad får du göra?
Citera
2009-06-28, 11:03
Medlem
rafael1337s avatar
Jag håller koll på hur många som är på enheten/permission/sjukanmälda/intagna/utkommenderade/på läger, arbetar mycket med enhetens dejour på den här punkten. Slutresultatet sammanställs i enheternas styrkebesked som i sin tur sammanställs på bataljonsnivå (oftast av bataljonsstabens skrivare) så att brigaden hela tiden har koll på exakt hur många som är var och när.

Maten beställs också av skrivaren, gör utgående från enhetens styrkebesked en daglig matbeställning som förs till matsalen så att också de vet exakt hur mycket mat som ska beställas och tillredas. Bestämmer också i samråd med enhetsofficeren och enhetschefen var maten ska ätas och när.

Till rutinerna hör också att skriva buss och tågbiljetter (för permissioner) och att beställa, via BevKom, ett tillräckligt antal permissionbussar för de österbottniska beväringarna. Kopplat till permissionerna finns också permissionsansökningarna som jag har hand om, kontrollerar att de beväringar som ansöker om permission har det antal permissionsdygn som ansöks om samt att permissionerna inte krockar med programmet på något sätt. Arbetar mycket med enhetschefen här.

Sedan gör jag alla listor som används i utbildningen, hjälper till när beväringarna och personalen tappar bort utrustning, hjälper enhetsofficeren att organisera hemförlovningen, skriver dejours och beredskapslistor (d.v.s bestämmer vem som sitter fast under vilka helger), agerar allmän frågelåda och ropar åt aspiranter.

Många ser skrivartjänsten som löjligt lätt och enkel när vi inte har några skogsdygn efter G-perioden (minus barettmarschen). Men faktum är att man har ett gigantiskt ansvar, speciellt med permissionerna, och att det är mentalt påfrestande och stressigt, speciellt nu i hemförlovningstider när vi arbetar långt in på kvällsfritiden och ibland in på natten för att få allt klart. Det är fråga om en ren underhållstjänst och skrivaren hör alltid till enhetens UH-pluton.

Enhetens mäktigaste beväring sade någon, det stämmer nog ack så bra.
Senast redigerad av rafael1337 2009-06-28 kl. 11:06.
Citera
2009-06-28, 18:45
Medlem
Tackar för svaret. Nu vet vi alltså vad du gör om dagarna. Då återstår bara en fråga, vilka kommer dina uppgifter vara om det blir krig (efter mobilisering i krigsorganisationen)?
Citera
2009-07-02, 20:30
Medlem
logarrs avatar
2/08 362 TJ 1 idag. Tänk vad snabbt tiden går, och tänk att jag redan hunnit vara reservist i 91 dagar
Detta år har gått väldigt fort, samtidigt som det också gått långsamt.
Citera
2009-07-03, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Hur skiljer sig KJKs morgontvagningar från andra enheters?

Tja, jag var lite otydlig där. Skillnaden ligger i det att på KJK har jägarna* morgontvagningar under hela sin beväringstid (inte bara under G-perioden). Detta är inte det (för jägare) normala inom SA.

*Med jägare avser jag militärgrad.
Citera
2009-07-04, 00:50
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Tja, jag var lite otydlig där. Skillnaden ligger i det att på KJK har jägarna* morgontvagningar under hela sin beväringstid (inte bara under G-perioden). Detta är inte det (för jägare) normala inom SA.

*Med jägare avser jag militärgrad.

Oh fan, vi hade de bara dem första 6 veckorna och dem flesta här på brigaden hade de bara i 1-2 veckor. Det var ingen trevlig start på dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in