2010-04-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
Du kommer bli lycklig om du gillar potatis.
Tre gånger fick vi pasta.
En gång ris.
Resten potatis.
Överlag är maten ok på proviantcentralen, men när man i fält frågar vad det blir för krubb svarar de "He e no bata ida å" och så får man en slev av den gamla vanliga röran bestående av ofattbart sönderkokt pasta och något som nästan, men inte riktigt påminner om kött-trådar och mosade grönsaker. Bata.

Oh ja. Har man bara pengar så köper man upp halva soldathemmets förråd av godis och battery innan ett läger (såvida det inte är någon form av överlevnadsläger). När man sitter där i en potero i syndalen stelfrusen och sönder, och minnet av sängen på brigaden börjar falna bort, och så minns man plötsligt att man har en dubbelnougat i fickan... då blir man iaf lite mindre deprimerad.
Öppen eld kommer du dessvärre antagligen inte se röken av (det gjorde iaf inte jag), men en konservburk på kaminen är aldrig fel när man sitter eldvakt.

Hoppas fan de säljer Felix eller findus eller vad den heter, deras konserv gulasch soppa i Finland,

Går fan bra o äta den kall!
Citera
2010-04-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Hoppas fan de säljer Felix eller findus eller vad den heter, deras konserv gulasch soppa i Finland,

Men för fan, bit ihop lite. Det är Finland du ska, till, inte nåt jävla u-land i Mongoliet. Du kommer inte bli skalperad av officerarna bara för att du glömt stänga fickan och skit och du kommer inte bli tvungen att äta döda larver. Det är lumpen för helvete. Det kommer vara skit (och jävligt kul) oavsett om du gör det i Sverige eller Finland.
Citera
2010-04-29, 13:31
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Låter som bättre utbildning i Sverige ju
Kanske inte rakt över, men hade du legat på Strilsäk, stadskytte eller någon närskyddspluton nånstans lr liknande, så hade du säkert varit mera nöjd. Det hade nog till och med kanske varit hårdare..

Kan vara så, det är alltid så svårt att jämnföra. Men den allmänna disciplinen tror jag inte är bättre på några andra ställen(förutom vid gränsjägarna givetvis), kan dock tänka mig att man finner bättre utbildning/större finanser och mer engagerade instruktörer vid ex PorPR, eftersom dem sköter all utbildning av utlandsstyrkorna. Plus att majoriteten av officerarna där har stora erfarenheter av utlandstjänst.
Citera
2010-04-29, 14:34
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Kan vara så, det är alltid så svårt att jämnföra. Men den allmänna disciplinen tror jag inte är bättre på några andra ställen(förutom vid gränsjägarna givetvis), kan dock tänka mig att man finner bättre utbildning/större finanser och mer engagerade instruktörer vid ex PorPR, eftersom dem sköter all utbildning av utlandsstyrkorna. Plus att majoriteten av officerarna där har stora erfarenheter av utlandstjänst.

Det var just dessa Björneborgare med Officerer jag fick stifta bekantskap med. Slappare jävla as har jag aldrig varit med om, och plutonchefen deras bara gick å suckade. Alltså Aspiranten, deras plutonutbildare syntes knappt skymten av..
Citera
2010-04-29, 15:05
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det var just dessa Björneborgare med Officerer jag fick stifta bekantskap med. Slappare jävla as har jag aldrig varit med om, och plutonchefen deras bara gick å suckade. Alltså Aspiranten, deras plutonutbildare syntes knappt skymten av..

Där ser man, så fel man kan ha. Gällde detta dem som kallar sig för Rapid deployment forces(1.JK?)?
Citera
2010-04-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Men för fan, bit ihop lite. Det är Finland du ska, till, inte nåt jävla u-land i Mongoliet. Du kommer inte bli skalperad av officerarna bara för att du glömt stänga fickan och skit och du kommer inte bli tvungen att äta döda larver. Det är lumpen för helvete. Det kommer vara skit (och jävligt kul) oavsett om du gör det i Sverige eller Finland.

Ger jag så mycket intryck utav det ?

är inte alls den bild jag har som du försöker måla upp, utan är bara jävligt nervös.

Gulasch hade jag bara velat välja som ett alternativ ibland, kan ju vara gott o sleva i sig en god soppa ibland.
Citera
2010-04-29, 15:43
Medlem
Sinkomiess avatar
trovalla, du kommer äta vad som serveras och om de stamanställda beordrar Hyena kommer du nog vara framme å slåss om resterna också, lita på det.
Citera
2010-04-29, 15:55
Medlem
Citat:
trovalla, du kommer äta vad som serveras och om de stamanställda beordrar Hyena kommer du nog vara framme å slåss om resterna också, lita på det.

Äter och håller käften som alla andra.

Hade bara varit bonus o få slita med sig nått eget ibland, typ rulla ihop en pizza o gömma i ryggsäcken.
Citera
2010-04-29, 16:00
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Äter och håller käften som alla andra.

Hade bara varit bonus o få slita med sig nått eget ibland, typ rulla ihop en pizza o gömma i ryggsäcken.

Ja det går ju också, om inte annat beordras, men det är sällan.
Kustjägarvästen är också särkillt lämpad för sådan verksamhet, då en kalashnikovkasett har ungefär samma omkrets som en Fazer chokoplatta, if you catch my drift
Citera
2010-04-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ja det går ju också, om inte annat beordras, men det är sällan.
Kustjägarvästen är också särkillt lämpad för sådan verksamhet, då en kalashnikovkasett har ungefär samma omkrets som en Fazer chokoplatta, if you catch my drift

Härligt härligt, vet vart mer man kan gömma saker?
Citera
2010-04-29, 16:15
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Härligt härligt, vet vart mer man kan gömma saker?

I munnen?
Äsch, sånt där lär du dig själv eller av Undina småningom.
Citera
2010-05-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ger jag så mycket intryck utav det ?

är inte alls den bild jag har som du försöker måla upp, utan är bara jävligt nervös.

Jo, du verkar jäkligt nervös. Mitt tips är att inte vara det utan att ta allt som det kommer. Om du försöker förbereda för allt i förväg framstår du bara som jäkligt oproffsig och det vill du inte. Det kommer nog gå bra bara du kan lära dig vad som gäller allt eftersom.
Senast redigerad av Simmerson 2010-05-01 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in