2009-05-10, 00:11
Medlem
Urho.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Va? Gröna baretten till samtliga beväringar oavsett krav? Jag förstår inte... väldigt, väldigt tråkigt.

Ang 95rna? Är detta sant? Har även kustrobot 95r? antar att milpol blev utan 95rna? Dom som är dom som egentligen har mest användning av dom... Kan du lista upp vila alla som har 95 nuförtiden? KJK, krb....?

De som har 95or är:
Båtpluton
KJK
KJL
ATU
Lätta Grk

Milpol har 62an och jag vill minnas att kustrobot har också 62an
Citera
2009-05-10, 00:11
Medlem
Genaus avatar
Citat:
Va? Gröna baretten till samtliga beväringar oavsett krav? Jag förstår inte... väldigt, väldigt tråkigt.
Du är medveten om att infanteriet använder en grön barett, förvisso olivgrön, varför man inte direkt får stånd vid anblicken av en barett med en annan nyans av grön.

Jag förstår inte riktigt vad det är för betydande skillnad i kustjägarutbildningen gentemot vanlig jägarutbildning att det anses skäl nog att införa en 1337-hatt. Personligen bestod den av en förmiddags övning utav landstigning/anfall från båt samt mindre övningar i både kallt och varmt vatten, totalt antagligen under 10 timmar.
Citera
2009-05-10, 00:17
Medlem
Urho.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genau
Du är medveten om att infanteriet använder en grön barett, förvisso olivgrön, varför man inte direkt får stånd vid anblicken av en barett med en annan nyans av grön.

Jag förstår inte riktigt vad det är för betydande skillnad i kustjägarutbildningen gentemot vanlig jägarutbildning att det anses skäl nog att införa en 1337-hatt. Personligen bestod den av en förmiddags övning utav landstigning/anfall från båt samt mindre övningar i både kallt och varmt vatten, totalt antagligen under 10 timmar.

OIKEIN!

De där satans måsatramparen tror nog fan att de är någon jävla elit. Fan, under Strö2 fick vi höra av en kjk skappare att vi hade "äran" att köra kanonmat i Jurmona.
Citera
2009-05-10, 00:24
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genau

Ja det vet jag, men det är ju som du säger ändå inte samma barett. Vad som gör kustjägarutbildningen (och övriga utbildningar vid nylbr) så speciella så dom förtjänar en elit-barett vet jag inte. Men jag tycker ändå att man skall uppfylla vissa krav för att få bära gröna baretten eftersom den är till för att symbolisera "en elitsoldat". Då kan man ju inte dela ut dom till höger och vänster till dom som inte fyller kraven och gått marschen. Nej vart är vår kära försvarsmakt på väg?
Citera
2009-05-10, 00:32
Medlem
Urho.2s avatar
Citat:
Ja det vet jag, men det är ju som du säger ändå inte samma barett. Vad som gör kustjägarutbildningen (och övriga utbildningar vid nylbr) så speciella så dom förtjänar en elit-barett vet jag inte. Men jag tycker ändå att man skall uppfylla vissa krav för att få bära gröna baretten eftersom den är till för att symbolisera "en elitsoldat". Då kan man ju inte dela ut dom till höger och vänster till dom som inte fyller kraven och gått marschen. Nej vart är vår kära försvarsmakt på väg?

Alltså kraven är lika som förut.
Barettmatshen
2800 i cooper
200m sim på 5:30 min
12p i MKT
Skytte tror jag är 8 träffar på dp skjutningen.

Enda skilnaden från förut är att det folk på alla kompanier får bära den.
Citera
2009-05-10, 01:19
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urho.2
Alltså kraven är lika som förut.
Barettmatshen
2800 i cooper
200m sim på 5:30 min
12p i MKT
Skytte tror jag är 8 träffar på dp skjutningen.

Enda skilnaden från förut är att det folk på alla kompanier får bära den.

Det var det jag tänkte, men jag uppfattar lintus inlägg som att samtliga beväringar skulle ha gröna baretten oavsett.

Citera
2009-05-10, 02:05
Medlem
Gnäll inte så förbannat, man ska uppfylla kraven för att gå grön barrett och de som uppfyller kraven för grön barrett ska således ha grön barrett! Det finns folk som säkerligen är mer särmä i rustis än vissa på KJL så sluta snacka en massa skit. Tar man sig igenom barrettmarschen och de övriga kraven så har man gjort sig förtjänt av barretten!
Citera
2009-05-10, 22:58
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Det finns folk som säkerligen är mer särmä i rustis än vissa på KJL så sluta snacka en massa skit.

Dream on.
Citera
2009-05-10, 23:00
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Det var det jag tänkte, men jag uppfattar lintus inlägg som att samtliga beväringar skulle ha gröna baretten oavsett.

Han blandar ihop arméns gröna och kustjägarnas sköna.
Citera
2009-05-12, 18:41
Medlem
rafael1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Gnäll inte så förbannat, man ska uppfylla kraven för att gå grön barrett och de som uppfyller kraven för grön barrett ska således ha grön barrett! Det finns folk som säkerligen är mer särmä i rustis än vissa på KJL så sluta snacka en massa skit. Tar man sig igenom barrettmarschen och de övriga kraven så har man gjort sig förtjänt av barretten!

Var är ni placerad?
Citera
2009-05-12, 20:44
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rafael1337
Var är ni placerad?

Majoriteten i den här tråden är placerade/placerades/kommer att bli placerade i NylBr (Nylands Brigad) som ligger i Ekenäs (Tammisaari), den enda brigad som är särmä.

Men sen har vi några som är utplacerade lite överallt också. Men det är väl mest NylBr pojkar här. Eller har jag fel? Jag skulle nog tippa rätt bra på att NylBr dominerar här.

Btw bara jag som har börjat sakna nyaste Fanbäraren? (Kanske bara jag som läser den fortfarande? xD ) Senste är ju från julen. Ska det inte ha kommit en redan? Måste nog ta o beställa den så man får den i tidningsform.
Senast redigerad av Dionyos 2009-05-12 kl. 20:47.
Citera
2009-05-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Dream on.

Okey det där med rustis var å ta i men tro mig det finns folk på KJL (och andra ställen) som både jag å många med mig funderar på vad i fittan de gör där.
Att Amfsken hade 80 vempor samma dag som en 15 km marsch skulle genomföras säger en del om folket. Visst kan man vara sjuk men 80 st....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in