2012-01-01, 18:39
Medlem
Vilka möjligheter finns det till nattliv i närliggande by/stad?
Citera
2012-01-01, 19:38
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suurern
Vilka möjligheter finns det till nattliv i närliggande by/stad?

Ekenäs har ju en del barer, & någon nattklubb också.
Finns att göra iallafall.

Hur är det med kvällsare nuförtiden ?
När jag låg inne ställde dom in alla kvällsare efter att chaffisarna blåste rött en torsdagmorgon..
Citera
2012-01-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boijer
Melin & Co är inte på första kust mera, det vet jag eftersom jag var där under g-perioden. Och det där med MilPol stämmer faktiskt eftersom många av mina stugkamrater från g-perioden är militärpoliser nu just. Sen att de berättar de mesta ändå är en annan sak.

Samma sak var det med Börjes Krona-marschen, det fick inte KJL heller berätta om till andra. Dom blir alltså tillsagda att inte berätta något, men gör förstås det ändå.

Jag är inne i Dragsvik som bäst och känner några av huvudpersonerna bra. Faktum är att Yle får inte filma allt. Det är dessutom så att brigadkommendören bestämmer vad som får visas och vad som inte får visas. En av de tänkta huvudpersonerna kom från 1. Kust, men Yle valde att inte filma honom eftersom han var ett pucko och ointressant.

Dessutom var enhetschefen på 1. Kust, Kaptenlöjtnant L, väldigt positiv till att Yle skulle filma Dragsvik. Så jag tror det är du som snackar skit här.

Anledningen till att skapparna inte vill att folk ska berätta om barettmarschen (har nästan aldrig hört någon kalla den Börje-Krona) är för att de inte vill att de som inte har gått den ska kunna förbereda sig på ett fuskigt sätt. På samma sätt som lärare inte vill att man ska berätta om frågorna historieprovet för dem som inte har gjort det. Det förstår ju alla som inte är pantade.
Visst finns det en del saker som de inte ska berätta om (precis som i allt från MacDonalds till hemvärnet), men det är ju inte som om det är några hemlisar som skulle göra MilPol till nån Top Secret-elitstyrka. Vad skulle det vara? Hur man får pizza till porten snabbast när man står på vaktpass?

Har Q och Mellin fått sparken eller är de kvar någon annanstans på brigaden (eller flyttat någon annanstans)?

Vad gäller det fetmarkerade så är det ju precis vad jag sa, de har tillstånd på vad de får filma. Du säger ju emot dig själv och vad jag säger, det finns inga egentliga hinder till att filma på 1Kust förutom att det inte fanns något där de försökte filma. Vad är det du inte förstår?
Citera
2012-01-01, 22:15
Medlem
kessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Anledningen till att skapparna inte vill att folk ska berätta om barettmarschen (har nästan aldrig hört någon kalla den Börje-Krona) är för att de inte vill att de som inte har gått den ska kunna förbereda sig på ett fuskigt sätt. På samma sätt som lärare inte vill att man ska berätta om frågorna historieprovet för dem som inte har gjort det. Det förstår ju alla som inte är pantade.

Börjes Krona och barettmarschen är inte samma sak. Bara KustrobotL och KJL som har Börjes Krona dock.
Citera
2012-01-02, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kessan
Börjes Krona och barettmarschen är inte samma sak. Bara KustrobotL och KJL som har Börjes Krona dock.

Vad skulle skillnaden vara? KJL traskar lite längre med tyngre packning? Same shit, different name.
Citera
2012-01-02, 12:30
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Vad skulle skillnaden vara? KJL traskar lite längre med tyngre packning? Same shit, different name.

Men KJL och KustrobotL knallar ju båda 2 vid 2 olika tillfällen
Citera
2012-01-02, 14:24
Medlem
Boijers avatar
Citat:
Visst finns det en del saker som de inte ska berätta om (precis som i allt från MacDonalds till hemvärnet), men det är ju inte som om det är några hemlisar som skulle göra MilPol till nån Top Secret-elitstyrka. Vad skulle det vara? Hur man får pizza till porten snabbast när man står på vaktpass?

Har Q och Mellin fått sparken eller är de kvar någon annanstans på brigaden (eller flyttat någon annanstans)?

Vad gäller det fetmarkerade så är det ju precis vad jag sa, de har tillstånd på vad de får filma. Du säger ju emot dig själv och vad jag säger, det finns inga egentliga hinder till att filma på 1Kust förutom att det inte fanns något där de försökte filma. Vad är det du inte förstår?

Börjes Krona är en 60-70 km:s marsch som man endast utför på Amfibieskolan, alltså underofficersskolan nuförtiden. Ganska lik barettmarschen har jag hört. Det är dock två helt olika marscher.

Jag vet att dom har tillstånd att filma. Det kan vara så att dom får filma allt men sen är det en annan sak va dom får sätta på TV. Jag vet att brigadkommendören får se materialet först och sen ta bort det som han anser olämpligt. På G-perioden var det också så att stampersonalen på Amfsk ville inte att dom skulle filma så mycket i Amfibieskolan. Vet dock ej varför. Möjligtvis har dom alltså tillstånd på att filma ALLT, sen är det en annan sak vad stampersonalen säger till dom om dom kommer och filmar en övning.

Melin är åtminstone på brigaden ännu. På G-perioden bevakade han vår anfallsövning i stridspar med skarpa skott.

Angående MilPol. Tyvärr har du fel i det du påstår för dom har faktiskt tystnadsplikt. T.ex. då dom har utbildning i hur man använder pepparspray.
Citera
2012-01-03, 01:38
Medlem
Citat:
Börjes Krona är en 60-70 km:s marsch som man endast utför på Amfibieskolan, alltså underofficersskolan nuförtiden. Ganska lik barettmarschen har jag hört. Det är dock två helt olika marscher.

Så barettmarschen gånger två, sak samma. Faktum kvarstår att den knappast är någon superviktig militärhemlighet som absolut inte får visas på TV.

Citat:
Jag vet att dom har tillstånd att filma. Det kan vara så att dom får filma allt men sen är det en annan sak va dom får sätta på TV. Jag vet att brigadkommendören får se materialet först och sen ta bort det som han anser olämpligt. På G-perioden var det också så att stampersonalen på Amfsk ville inte att dom skulle filma så mycket i Amfibieskolan. Vet dock ej varför. Möjligtvis har dom alltså tillstånd på att filma ALLT, sen är det en annan sak vad stampersonalen säger till dom om dom kommer och filmar en övning.

Melin är åtminstone på brigaden ännu. På G-perioden bevakade han vår anfallsövning i stridspar med skarpa skott.

Återigen, inget av detta har att göra med att 1kust skulle ha några superhemlisar för sig, vilket du antyder i det inlägg jag svarade på.

Citat:
Angående MilPol. Tyvärr har du fel i det du påstår för dom har faktiskt tystnadsplikt. T.ex. då dom har utbildning i hur man använder pepparspray.

Nej, jag har inte fel. Att nåt befäl har sagt åt dem att inte berätta för vapenkåta pampäser hur man använder pepparsprej innebär inte att de har tystnadsplikt, för det har varken militärpolisen eller beväringar. De enda som torde ha tystnadsplikt på Nylands Brigad är brigadprosten, medicinsk personal och hjärnskrynklaren. Sitt inte och öppna dig om saker du inte vet något om.
Dessutom kvarstår faktum; det är inte för att det är hemligt på första kust som de inte filmar där!

Vad är det du inte förstår?
Citera
2012-01-04, 14:20
Medlem
Boijers avatar
Citat:
Nej, jag har inte fel. Att nåt befäl har sagt åt dem att inte berätta för vapenkåta pampäser hur man använder pepparsprej innebär inte att de har tystnadsplikt, för det har varken militärpolisen eller beväringar. De enda som torde ha tystnadsplikt på Nylands Brigad är brigadprosten, medicinsk personal och hjärnskrynklaren. Sitt inte och öppna dig om saker du inte vet något om.
Dessutom kvarstår faktum; det är inte för att det är hemligt på första kust som de inte filmar där!

Vad är det du inte förstår?

Haha, ta det lugnt.

Nu orkar jag inte tjata mera för du verkar ju veta allt om Nylands Brigad och dess verksamhet.

Peace.
Citera
2012-01-05, 12:39
Medlem
Citat:
Haha, ta det lugnt.

Nu orkar jag inte tjata mera för du verkar ju veta allt om Nylands Brigad och dess verksamhet.

Peace.

Jag är jättelugn. Bra att du inser att du har fel. Det jag inte förstår är varför det tog så lång tid för dig att inse det. Är du från Närpes kanske?

Men nej, jag vet inte allt om Nylands Brigad, däremot vet jag en hel del om hur det går till när produktionsbolag söker tillstånd för att filma på "halvhemliga" platser (alltså där allmänheten inte har fritt tillträde) och vad som är/kan vara hemligstämplat eller inte.
Citera
2012-01-08, 21:47
Medlem
Aja, nu är man äntligen hemma. Det senaste halvåret har varit det bästa halvåret i mitt liv och jag är grymt glad över att jag valde att skicka in papprena.

Hajoo me dägänä, alla som rycker in imorgon
Citera
2012-01-08, 21:56
Medlem
HAJOOOOO KONT 1/12.

På tisdag bara 361 dagar kvar för vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in