2010-04-20, 02:08
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
Rättelse: regionalbyrå

Vad tycker ni:
1. Vänta
2. Skriva ett nytt brev på engelska
3. Skriva ett nytt brev på rövarspråket

Det är ju myndigheter på en nivå som ligger ovanför elevrådet man hade i högstadiet, så jag skulle säga att du väntar en stund till. Får du inget svar inom ett par veckor så skicka ett nytt, eller bättre helst sök nåt nr du kan ringa.

Finland är ju som bekant tvåspråkigt, så du ska ivarjefall kunna skriva på svenska. Annat är det ju å ta för givet att de ska skrapa fram nån svenskspråkig om du ringer.
Citera
2010-04-20, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det är ju myndigheter på en nivå som ligger ovanför elevrådet man hade i högstadiet, så jag skulle säga att du väntar en stund till. Får du inget svar inom ett par veckor så skicka ett nytt, eller bättre helst sök nåt nr du kan ringa.

Finland är ju som bekant tvåspråkigt, så du ska ivarjefall kunna skriva på svenska. Annat är det ju å ta för givet att de ska skrapa fram nån svenskspråkig om du ringer.

Det spelar ingen roll, man kan inte lita på någon, mitt brev kan ha kastats i soptunnan ändå. Jag tycker att ett kort ebrev med lite information inte skall vara så märkvärdigt att få tillbaka. Jag avvaktar.
Citera
2010-04-20, 03:39
Medlem
Sinkomiess avatar
Givetvis. Men man ska samtidigt räkna med minst en, kanske två veckor då man handskas med myndigheter och byråkrati..

..fast det kanske bara jag som är lite extra pessimistisk då ja sitter och undrar vad fan försäkringskassan sitter i för grotta å hoggar på mina pengar också, det ska man ju ha klart för sig.
Citera
2010-04-20, 09:20
Medlem
Ring för fan, jag fick maila 100gr, sen ringde jag då fick ja inte göra värnplikten. Ringde lite till fick prata med en chef då fick jag. Så var på dem.
Citera
2010-04-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ring för fan, jag fick maila 100gr, sen ringde jag då fick ja inte göra värnplikten. Ringde lite till fick prata med en chef då fick jag. Så var på dem.

haha Trovalla du är så sjukt sugen åh rycka in Seuraavan saapumiserän palvelukseenastumispäivään 12.07.2010 on enää 83 aamua.

Ja har inte bestämt mej för när ja åker. men de blir nog runt 8 juli eller något. har tänkt köra bil eller ta skjuts av min mommo hon bor i kyrkslätt en bit väster om Helsingfors.

Tipset till dej som vill in i de militära är att ringa finska ambassaden här i Sverige. Ring första bästa nummer du hittar så kopplar de dej vidare och skickar hem papper åt dej.
Citera
2010-04-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lycra
haha Trovalla du är så sjukt sugen åh rycka in Seuraavan saapumiserän palvelukseenastumispäivään 12.07.2010 on enää 83 aamua.

Ja har inte bestämt mej för när ja åker. men de blir nog runt 8 juli eller något. har tänkt köra bil eller ta skjuts av min mommo hon bor i kyrkslätt en bit väster om Helsingfors.

Tipset till dej som vill in i de militära är att ringa finska ambassaden här i Sverige. Ring första bästa nummer du hittar så kopplar de dej vidare och skickar hem papper åt dej.

Smuggla mig via trunken, jävla skit måste åka 80 mil för o fixa passhelvetet, fixar vanligt eu-leg.
Citera
2010-04-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
Jag har finskt medborgarskap men är inte helt säker på om jag skall göra lumpen i Finland eller Sverige.
Är det någon som har gjort lumpen i Finland och kan berätta hur ni tror att det skiljer sig från lumpen i Sverige?
Är det större chans att få göra lumpen i Finland än i Sverige?

Har bara hört att lumpen i Finland är riktigt hård, hade jag haft valet Sverige / Finland hade jag valt Finland med tanke på att man vill ju ha det lite tuffare!
Citera
2010-04-22, 17:17
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Smuggla mig via trunken, jävla skit måste åka 80 mil för o fixa passhelvetet, fixar vanligt eu-leg.

80mil för å fixa pass? Hurdå som?
Och även ifall det är så långt, fixa det ändå, för med eu-leg så kan du glömma smidiga krogbesök.
Citera
2010-04-23, 07:39
Medlem
Citat:
80mil för å fixa pass? Hurdå som?
Och även ifall det är så långt, fixa det ändå, för med eu-leg så kan du glömma smidiga krogbesök.

Jag dricker inte alkohol eller ja kanske 1-2 gånger per år.

De rådde mig att åka till Torneo om det var närmare, måste lämna in min passansökan personligen pga nya passlagen från 2006.

Kan jag inte skaffa mig ett Finskt id-kort när jag är på brigaden på närmaste polis-kontor?

Tar väl bara någon vecka, behöver jag finskt kort till något annat än krogbesök, och blir man inte insläppt om man legitimerar sig som svensk?
Citera
2010-04-23, 07:52
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Jag dricker inte alkohol eller ja kanske 1-2 gånger per år.

De rådde mig att åka till Torneo om det var närmare, måste lämna in min passansökan personligen pga nya passlagen från 2006.

Hm, skumt. Då jag skaffade mitt första finska pass åkte vi bara till ambassaden och skrev på ett papper så kom det på posten några veckor senare.. fast det var herrans massa år sedan också..

Citat:
Kan jag inte skaffa mig ett Finskt id-kort när jag är på brigaden på närmaste polis-kontor?

Borde gå.

Citat:
Tar väl bara någon vecka, behöver jag finskt kort till något annat än krogbesök, och blir man inte insläppt om man legitimerar sig som svensk?

Räkna inte med det. Jag vart portad från en krog jag närmast varit stammis på i 9månader då det gick upp för vakterna att det stog Sverige på mitt IDkort.
Citera
2010-04-23, 10:17
Medlem
Citat:
Hm, skumt. Då jag skaffade mitt första finska pass åkte vi bara till ambassaden och skrev på ett papper så kom det på posten några veckor senare.. fast det var herrans massa år sedan också..

Borde gå.

Räkna inte med det. Jag vart portad från en krog jag närmast varit stammis på i 9månader då det gick upp för vakterna att det stog Sverige på mitt IDkort.

Jo är runt 60-70 mil till ambassaden för mig

Satan portad för o vara svensk, kan alltså inte gå på krogen förns ja har mitt finska id alltså
Citera
2010-04-23, 17:10
Medlem
knptys avatar
Jag kom in med svenskt körkort på alla ställen jag besökte. Sen är jag jävligt snygg också, kan vara därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in