Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-09, 22:05
Medlem
I helvete jag åker hem, motivationen inför milin är på topp nu, och klarade min vän med ganska kass kondition KJK som vanliga stägä-man så banne mig skall jag klara det!
Citera
2008-06-09, 22:28
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
I helvete jag åker hem, motivationen inför milin är på topp nu, och klarade min vän med ganska kass kondition KJK som vanliga stägä-man så banne mig skall jag klara det!

Det låter ju bra Syftade inte på någon i forumet, utan på hela kontingenten som helhet. Tyvärr finns det alltid folk som åker hem. Klarar man dock bara av de första 2 veckorna klarar man allt sägs det ju :P
Citera
2008-06-10, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASU
Apropå dokumentärer, här är en som visar hur det går till vid en eventuell krigssituation. Förvisso ingenting att hänga i julgranen, men ni kommer med största sannolikhet se den här;

Taistelukenttä

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=nyt1QvIOonY
Tung låt i början

Del 2 :http://www.youtube.com/watch?v=eBIfifKeTPc&feature=related

Del 3 : http://www.youtube.com/watch?v=eyqEfFZ2JEQ&feature=related

Fy helvete vad patriotisk man känner sig efter de första minuterna av del 1. Leijonat (finska ishockeylandslaget) och allt. Videon må möjligtvis lida av det talanglösa porrskådisproblemet men är ändå bra och realistisk ur utbildningssyfte. Exempelvis visar videon att Finland är medvetet om att fienden (läs: ryssen) är mäktig (då exempelvis en Hornet skjuts ner i del 1). Striden om Finland kommer kräva dödsoffer och mången god man kommer förpassas till de sälla jaktmarkerna, men förgäves kommer uppoffringarna inte vara. Finland. Ett land värt att dö för.

(Till skillnad från Sverige).
Senast redigerad av Fennicum 2008-06-10 kl. 03:03.
Citera
2008-06-10, 03:28
Moderator
tobess avatar
Fast videon bygger ju på försvarsmaktens eviga slogan "entä jos.."

Roligt att se den igen hursomhelst, börjar bli några år sen man fick sin dagliga dos militärpropaganda
Citera
2008-06-10, 23:21
Medlem
lintus avatar
Lite aktivitet i den här tråden för tillfället..

Hur är det med dem nya uniformerna m/05, har alla regementen/brigader fått dem nu? Läst någonstans att alla vpl skulle få m/05;an som permisuniform och m/91;an skulle bli enbart fältuniform. Dock såg jag några vpl i förra veckan, dem var påväg mot sin ledighet och dem hade m/91, så alla har kanske inte fått dem ännu?
Citera
2008-06-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Dock såg jag några vpl i förra veckan, dem var påväg mot sin ledighet och dem hade m/91, så alla har kanske inte fått dem ännu?

Det utgår efter en enkel tilldelningshierarki. Armén prioriteras framför marinen och flygvapnet, och inom armén prioriteras exempelvis Gardesjägarregementet ljusår framför något obskyrt lantligt truppförband. Väl i det lantliga truppförbandet prioriteras anställda framför beväringar. Det är dock tanken att alla ska tilldelas m/05 som garnisons- och permissionsuniform så snabbt som möjligt, medan m/91 fortsättningsvis kommer användas som fältuniform. m/62 ska enligt utgift utgå helt som uniform, men kommer givetvis fortfarande användas som "överdragsdräkt" för riktigt slitsamma och tunga övningar.
Citera
2008-06-11, 01:37
Medlem
TomEMTs avatar
att armén prioriteras före marinens stämmer nog till stora delar med ett undantag för nylbr som tagit m/05 i bruk som permissionsuniform redan våren 07. Dessutom har KustJK iaf mycket bra standard på sitt materiel jämfört med de flesta förband.
Citera
2008-06-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
att armén prioriteras före marinens stämmer nog till stora delar med ett undantag för nylbr som tagit m/05 i bruk som permissionsuniform redan våren 07. Dessutom har KustJK iaf mycket bra standard på sitt materiel jämfört med de flesta förband.

Nylands brigad har haft en lite speciell ställning inom marinen. Nylands brigad tillhörde armén tidigare, och när det överfördes till marinen var det det första marinförbandet med "jägartrupper". Nylands brigad hade in på 1990-talet dessutom PT-76 i bruk, ett slags lätta stridsvagnar. Amfibiska förvisso, men det visar tydligt på det gamla arméarvet. Andra delar av marinen har haft och har en anskrämligt låg utrustningsstandard för markstrid jämfört med Nylands brigad.

Med I/05 påbörjades kustjägarutbildning i Kotka försvarsområde. Tidigare hade Kotka utbildat "rannikkojalkaväkeä" (kustinfanterister? Här en bild på dem från 2002), men lyckades kringgå Nylands brigads revirpinkande och få "jägarstatus". Där sprang kustjägarna omkring med m/62 och stålkrukor. Det var knappast tal om att få några RK 95 eller något annat flashigt heller.

Kustjägarutbildningen där blev dock kortvarig då Kotka försvarsområde upphörde att existera som ett självständigt förband i samband med senaste försvarsbeslutet (selonteko 2006), och uppgick då i Finska vikens Marinkommando. Inom marinkommandot utbildar tydligen Sveaborgs Kustregemente fortfarande dessa kustinfanterister;

Citat:
Rannikkojalkaväkimieskurssilla koulutetaan sodanajan kohteiden suojaamiseen tarkoitettuja kivääri- ja kranaatinheitinmiehiä, joiden ammattitaitoon kuuluu toiminta saariston erikoisolosuhteissa, loppuun asti hiottu aseenkäsittelytaito, tiedustelu, vastahyökkäykset, asutuskeskustaistelu, kranaatinheitinkoulutus ja räjäytyskoulutus.

http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/slmepa/slrr.dsp

Kustjägare light
Senast redigerad av Fennicum 2008-06-11 kl. 12:49.
Citera
2008-06-11, 17:18
Moderator
tobess avatar
Fast det är ju nog bara på senare år som NylBr kanske fått lite bättre utrustning.

Jag låg inne II/03 och då gällde nog forftarande M/62, stålkruka, största delen av STG var modell 62 (RK-95 användes i stort sett bara av de få som var MC-ordonnans), radioutrustningen var gammal .. ja allt var gammalt och slitet egentligen.

Tror ända vi fick kvittera ut som nytt var kängorna, och det var bara en del som råkade ha turen att få ett par nya.

Var antagligen riktigt dåligt ekonomiskt det året eftersom vi inte ens fick behålla vapenslagsmärkena som man vanligtvis brukar få eftersom även dessa skulle återanvändas (dessutom fick vi t.o.m. fel vapenslagsmärken, man hade tydligen inte sjöeldledarmärken så vi fick nöja oss med landeldledarmärket istället )

Nu verkar det ju vara lite bättre dock, antar att det är pga ATU ..
Citera
2008-06-11, 17:34
Medlem
lintus avatar
En bekant gjorde lumpen i Ivalo år 2000, han sa att allt var och kändes så jävla fattigt/slitet, iofs gränsbevakningsväsendet. Var de sämre tider då, eller har gränsbevakningsväsendet sämre med pengar jämnfört med SA?
Citera
2008-06-11, 22:49
Medlem
gröngölings avatar
Det är ett ganska vanligt fenomen i det finska försvaret, känt sedan generationer tillbaka. Åtminstone har både min farfar, morfar och far intygat att det var fallet också på deras tid. De enda undantagen som görs är vissa "bättre" förband, medan alla andra svetsas samman av jävligheten i allt. Värt att nämna att Dragsvik fungerade som fångläger efter frihetskriget, och man kan lätt föreställa sig det när man är där. Allt är mer eller mindre nedgånget, men förhoppningsvis är situationen lite bättre nu än 1918 då några tusen röda blev snuvade på sin hemförlovning.
Citera
2008-06-11, 23:05
Medlem
TomEMTs avatar
Här finns lite nya bilder där man kan se på Kustjägarnas prylar och pinaler.

http://tietokannat.mil.fi/raila08/gallery.php?language=fi_FI&page_id=13&active_mothe r=8

Video:
http://tietokannat.mil.fi/raila08/gallery.php?language=fi_FI&page_id=14

Undrar vem preml i glasögon och full stridsmundering är, ingen man känner igen.
Senast redigerad av TomEMT 2008-06-11 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in