2010-01-05, 18:52
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Nej, jag försöker itne "Mygla" mig ur värnplikten, vill bara inte göra den i finland då jag anser att jag inte får något ut av de, hade velat göra den i sverige men kom inte in.

Trevligt att fler skriver i tråden. Vad tror du att du hade fått ut av att göra lumpen i Sverige som du inte kunde fått i Finland? Du nämnde något om att studera istället. Lumpen varar bara i (max)12 månader efter det är det fritt fram igen.
Se det som ett mellanår där du får möjlighet att göra saker som du inte kan på annat håll. Kan garantera dig att stridandet inte är det enda som du lär dig.
Även om du ser dig själv som ett socialt geni så tror jag att du har mycket att lära dig om att fungera i grupp med människor. Människor varav somliga kan te sig svåra och som du annars kanske inte skulle umgås med. Även om det vid många tillfällen kännas helt åt helvete så är man oftast nöjd i slutändan.
Dessutom kan jag av egna erfarenheter påstå att det inte är en nackdel att ha gjort lumpen i Finland när du söker jobb, snarare en benefit. Självklart måste du kunna lägga upp det bra. Detta gäller på okvalificerade såväl som på akademiska jobb.
Senast redigerad av TomEMT 2010-01-05 kl. 18:54.
Citera
2010-01-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ja det förstår jag, tror absolut att värnplikten kan ha en positiv inverkan på vissa, både socialt och på andra plan, men vad gör man om man kan göra så i en bar utan att ha gjort lumpen, behöver man gå lumpen för detta ändamål, för att ha något att prata om, om man redan har ytterst lätt för det sociala livet med färmlingar?

Det jag berättade om var enbart sådant som utspelar sig på permissioner, ute i det civila. Att försöka förklara upplevelser/känslor under "tjänstetid" för någon som inte gjort lumpen tycker jag är meningslöst och inte rättvist. Därav utelämnade jag det.
Så tro därför inte att det enda positiva med lumpen var att man hade saker att tala med folk om, men det är en bit av det hela

Åk dit, gör 180-dagarstjänsten. Det är ju inte så lång tid om du sätter det i perspektiv och säkert något som du kan avvara för upplevelsens skull. Tycker du sen i efterhand att det var helt bortkastad tid så ska jag gladeligen lyssna på dina åsikter/tankar. Men fram tills dess har jag svårt att ta någon som klankar ner på den finska utbildningen på allvar!
Citera
2010-01-06, 05:04
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
1: det vet nog egentligen ingen av oss
2: det skulle han säkert göra eftersom han är utbildad, det är inte jag.
3: Förutom att jag "nästan" bor i Finland, har hela min släkt som är av de manliga könet gjort lumpen i finland samt vissa även deltagit i andra världskriget, sedan är jag väldigt intresserad av de militära samt krigshistoria, så ja, någon uppfattning har jag om hur det ser ut dock har jag ingen egen erfarenhet.
4: Varför skulle det göra de? Har bättre och nyttare saker för mig, tex skaffa mig en utbildning, än att springa runt och lyssna på halvidioter och skrika "laukaus" i skogen. Sedan har jag inget större intresse och behov av att veta hur man på bästa sätt har ihjäl andra människor.

Ja det tycker jag verkligen, du verkar vara en av dessa som inte inser att stridande marksoldater inte har något, som är så jävla löjligt att ens tänka på, att sätta emot "ryssen" när dem kommer(tar detta som ex. då denna paranoida tanke ännu finns kvar). Att denna tanke ens kvarstår är ju helt sjukt, att det ens finns folk som "tror" på att vårat lilla land Finland kan sätta emot stormakter om krig bryter ut är ju sinnesjukt. Spara människoliven och kapitulera direkt skulle jag förespråka. Samtidigt tycker jag dock att, man som i sverige, ska bevara en sådan militär som är frivillig att delta i, där dem som vill delta får göra det osv, tjänster och biståndshjälp till länder som kosovo osv har jag inga problem med, det tycker jag att är bra.

Tex engång fick en alokas stå med en genomblöt karvalakki utanför Upseeriteltta i -30 för att han hade glömt att "knacka" på och samtidigt göra "knackknack"-ljud på "dörren" som finns på tältet, mössan frös fast i huvudet på honom och han låg i sjukstugan ett par veckor. Som sagt, tur att sådant inte förekommer idagsläget.

Nej, jag försöker itne "Mygla" mig ur värnplikten, vill bara inte göra den i finland då jag anser att jag inte får något ut av de, hade velat göra den i sverige men kom inte in.

Ja, jag har en bild på Lauri Törni eftersom han var en sjuhelvetes soldat tillsammans med alla andra som stred för, ska vi säga Mannerheim och Hitlers sak.

Ja, hotet från de ryska marksoldaterna är väl en sak jag själv fnissade lite åt när jag låg inne. Jag menar, vad är risken för att det ska bli gevärsstrid, man mot man, Korvatjov mot Nakkalainen? Inte särskilt stor i nuläget, nej.
Faktum kvarstår dock att finnarna var i krig mot ryssarna så pass nyligen att det än idag lever personer som var mitt i skiten, och jag finner det därför inte allt för märkligt att Finland fortfarande vill bibehålla någon form av försvar, och inte endast fredsfixare till utlandet (för övrigt vill jag minnas att det inte gick helt dåligt för finnarna när ryssen senast var på besök ).
Är det då helt obefogat att majoriteten av de finska soldaterna utbildas på ett sätt som är jämförbart med majoriteten av de ryska trupperna, dvs ungt folk med hjälm, gevär och karta över gränserna?
Angående nakkin som din släktings kompis morfars kusins systerson fick så ligger det till såhär:
Om ett land har allmän värnplikt, och patriotismen/hjärntvätten inte ligger i klass med Israel så behövs ganska hårda medel för att "motivera" mannarna (nu pratar jag ju om finland, som jag har erfarenhet av, men jag har svårt att tänka mig att det skulle skilja sig särskilt mycket annorstädes).
Det mest populära, förnedrande och effektiva sättet att uppnå militär disciplin är kollektiv bestraffning. Sådant får de allra flesta att till slut foga sig och rätta sig i leden. Ingen vill ha kamraterna emot sig.
Sedan får individen lära sig att utstå mer eller mindre extrem psykisk och fysisk påfrestning. Som i ditt exempel.
Det händer ju som bekant att befäl går över gränsen, men den gränsen är ganska fin eftersom målet med militär utbildning är att en soldat ska vara jävligt tålig i stressande och påfrestande situationer, samt vara villig att offra livet för minsta vink från ett befäl.
Med det i åtanke är misshandeln du beskrev inte så märkvärdig egentligen.

Själv är jag pacifist i benmärgen, och skulle nog inte göra mycket "nytta" i krig, men jag tror mig förstå varför finland har en försvarsmakt, även fast jag hoppas att en civilicerad världsordning är på intågande och mer än gärna välkomnar en avrustning av allt vad militär heter.
Om de nu int vore för den satans sammanhållningen folk får å hur mytji man lär sig.
Citera
2010-01-06, 17:53
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
Om de nu int vore för den satans sammanhållningen folk får å hur mytji man lär sig.

hehe.. mytji
Citera
2010-01-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ja, jag har en bild på Lauri Törni eftersom han var en sjuhelvetes soldat tillsammans med alla andra som stred för, ska vi säga Mannerheim och Hitlers sak.
Törni stred MOT kommunismen, inte för nazismen. Han slogs definitivt inte för "Hitlers sak". Blanda inte in Törni i din fjortisnazism.
Citera
2010-01-08, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jud3n
jag rycker in då!

Jag med

Lillmorgis: Yepp

Förresten så är jag en lat jävel på att springa, kommer de vara några problem eller kommer de få mig att springa ändå ? ;D
Senast redigerad av trovalla 2010-01-08 kl. 01:43.
Citera
2010-01-08, 03:24
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Förresten så är jag en lat jävel på att springa, kommer de vara några problem eller kommer de få mig att springa ändå ? ;D

Lyckades de motviera tom mig att öka mitt cooperresultat med 800 meter så kan dom säkert få iväg även dig på länk också, hur mycket du ökar beror på vilken utbildare du tilldelas

Ni som rycker in nu härnäst, vilka kompanier hamnar ni på?
Citera
2010-01-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Lyckades de motviera tom mig att öka mitt cooperresultat med 800 meter så kan dom säkert få iväg även dig på länk också, hur mycket du ökar beror på vilken utbildare du tilldelas

Ni som rycker in nu härnäst, vilka kompanier hamnar ni på?

Det får man väl inte veta förrens man kommit dit, eller?
Citera
2010-01-08, 22:11
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis

Jag fick iallafall papper om vilket kompani jag skulle hamna på, 1.KustK som spolli. Dock när jag väl kommer dit står jag i 10 minuter och argumenterar med personen som sa att jag skulle till PionK hade fel, eftersom att det stog i pappret 1.KustK.

Men men, fick snällt rätta mig in i PionK:s "vänterum".
Citera
2010-01-08, 22:13
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis

Jag hade iaf KustJK skrivet på mitt papper vid inryck.
Sen brukar man väl oftast hamna där man sökt till
Citera
2010-01-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Törni stred MOT kommunismen, inte för nazismen. Han slogs definitivt inte för "Hitlers sak". Blanda inte in Törni i din fjortisnazism.
Du förstod mig fel, menade att de finska soldaterna stred för deras sak, alltså för dessa två herrars jävla påhitt, fanns ju heller knappt några soldater som var nöjda över att man allierade sig med nazityskland.
Citera
2010-01-09, 00:16
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Du förstod mig fel, menade att de finska soldaterna stred för deras sak, alltså för dessa två herrars jävla påhitt, fanns ju heller knappt några soldater som var nöjda över att man allierade sig med nazityskland.

Är det din uppfattning skall du nog läsa in dig i ämnet lite mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in