Ursäkta om dessas frågor är OT eller besvarats tidigare i tråden men den är så otroligt lång att jag inte orkar läsa igenom den.
Om jag förstår det rätt gör dom flesta svensktalande finnar sin värnplikt på Nylands Brigad och utbildningen bedrivs på svenska. Mina frågor riktar sig främst mot Vasa Kustjägarbataljon inom brigaden.
1. Hur ser övriga delar av finska försvarsmakten på dessa soldater? Tittar dom i allmänhet "neråt" eller "uppåt"?
Anledningen till frågan är främst att jag hört mycket om att finsktalande finnar inte är så positivt inställda till svensktalande finnar. Och då känns det även som att dom skulle kunna va negativt inställda mot ett svensktalande förband.
2. Ses utbildningen som krävande, medelmåttig eller lätt i förhållande till andra utbildningar inom finska försvarsmakten?
3. När man läser på Nylands Brigadens hemsida så står det:
"...ger rätten att bära tecknet för en medlem i en elittrupp, den gröna baretten." Det verkar alltså som att dom lägger en del prestige i baskern/baretten.
Dock har jag väldigt många gånger hört att (i princip) alla soldater i Finland kvitterar ut gröna baskrar/baretter. Stämmer detta? I så fall är det ju inte så prestigefyllt som dom vill få det att låta på hemsidan