2009-11-20, 13:28
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Vad är nakki ?

Vet inte riktigt vad man ska översätta med, men säg tex att ni är på läger å ett gäng får nakki att gå å hugga ved. Uppgift/att göra. Sen finns varianter, såsom Paska Nakki då man får nåt skitgöra, eller Nakki Suoja, strategiskt skydd från Paska Nakki av olika slag, tex att gömma sig under sängen eller i skåpet.

Kan även betyda korv.
Citera
2009-11-20, 13:34
Medlem
Ursäkta om dessas frågor är OT eller besvarats tidigare i tråden men den är så otroligt lång att jag inte orkar läsa igenom den.

Om jag förstår det rätt gör dom flesta svensktalande finnar sin värnplikt på Nylands Brigad och utbildningen bedrivs på svenska. Mina frågor riktar sig främst mot Vasa Kustjägarbataljon inom brigaden.

1. Hur ser övriga delar av finska försvarsmakten på dessa soldater? Tittar dom i allmänhet "neråt" eller "uppåt"?
Anledningen till frågan är främst att jag hört mycket om att finsktalande finnar inte är så positivt inställda till svensktalande finnar. Och då känns det även som att dom skulle kunna va negativt inställda mot ett svensktalande förband.

2. Ses utbildningen som krävande, medelmåttig eller lätt i förhållande till andra utbildningar inom finska försvarsmakten?

3. När man läser på Nylands Brigadens hemsida så står det: "...ger rätten att bära tecknet för en medlem i en elittrupp, den gröna baretten." Det verkar alltså som att dom lägger en del prestige i baskern/baretten.
Dock har jag väldigt många gånger hört att (i princip) alla soldater i Finland kvitterar ut gröna baskrar/baretter. Stämmer detta? I så fall är det ju inte så prestigefyllt som dom vill få det att låta på hemsidan
Citera
2009-11-20, 13:47
Medlem
En fortsättningsfråga på Gibfel: Vilka har rätt att göra baskerprovet för gröna baretten?
Citera
2009-11-20, 14:04
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Ursäkta om dessas frågor är OT eller besvarats tidigare i tråden men den är så otroligt lång att jag inte orkar läsa igenom den.

Om jag förstår det rätt gör dom flesta svensktalande finnar sin värnplikt på Nylands Brigad och utbildningen bedrivs på svenska. Mina frågor riktar sig främst mot Vasa Kustjägarbataljon inom brigaden.

1. Hur ser övriga delar av finska försvarsmakten på dessa soldater? Tittar dom i allmänhet "neråt" eller "uppåt"?
Anledningen till frågan är främst att jag hört mycket om att finsktalande finnar inte är så positivt inställda till svensktalande finnar. Och då känns det även som att dom skulle kunna va negativt inställda mot ett svensktalande förband.

Det är väl lite lika som i övriga samhället, visst finns det finnar som anser att Nylands Brigad är fullt med "Svenska talande bättre folk", samtidigt som det säkert finns en och annan på brigaden som faktiskt anser sig vara det. Jag har både fått på käften av vissa och ansetts lite häftig av andra av att vara Kustjägare och från NylBr i finland.

Citat:
2. Ses utbildningen som krävande, medelmåttig eller lätt i förhållande till andra utbildningar inom finska försvarsmakten?

Kustjägarutbildningen anses krävande, och vad jag förstått ska även de övriga utbildningarna, tex lätta Grk vara bland de hårdare utbildningarna i Finland. Men det beror ju väldigt mycket på vilken utbildare man får.

Citat:
3. När man läser på Nylands Brigadens hemsida så står det: "...ger rätten att bära tecknet för en medlem i en elittrupp, den gröna baretten." Det verkar alltså som att dom lägger en del prestige i baskern/baretten.
Dock har jag väldigt många gånger hört att (i princip) alla soldater i Finland kvitterar ut gröna baskrar/baretter. Stämmer detta? I så fall är det ju inte så prestigefyllt som dom vill få det att låta på hemsidan

Alla finska soldater får ut en barett, men Kustjägare och Fallskärmsjägare måste klara en rad prov för att få bära den gröna resp den vinröda. Innan man klarar dessa som KJ bär man marinens mörkblåa barett.

Angående vilka som har rätten att bära den gröna så ska man antingen vara krigstida placerad inom en Kustjägarkompani som Kustjägare, Stridspionjär eller Lätta Grk. Även Kustrobot och den som är placerad inom Amphibious Task Unit får bära den. Alla underofficerare går dock Barettmarchen som ett vapenslagsprov.
Citera
2009-11-20, 14:22
Medlem
Alla som fyller kraven för den gröna baretten får bära den. Spelar ingen roll om du är KJK-spanare eller 2kust-chaffis. Har du allt i skick så får du den. Sen kan man tycka vad man vill om den saken men så är fallet.
Själv är jag stolt ägare av den
Citera
2009-11-20, 14:48
Medlem
Tackar för svaren Sinkomies!

En annan sak jag har funderat på är om det finns någon motsvarighet till dom svenska kustjägarna i er organisation? Typ någon liten del av förbandet som i princip enbart sysslar med med underrättelseinhämtning och sabotage.

I övrigt förstår jag det som att finska KJ utgör samma funktion som svenska Amfibie.
Citera
2009-11-20, 14:59
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:

En annan sak jag har funderat på är om det finns någon motsvarighet till dom svenska kustjägarna i er organisation? Typ någon liten del av förbandet som i princip enbart sysslar med med underrättelseinhämtning och sabotage.

I övrigt förstår jag det som att finska KJ utgör samma funktion som svenska Amfibie.

Den finska marinen har någon form av specialstyrka med anställd personal. Det verkar dock vara mer attackdykarinriktning på dessa än renodlat kustjägeri. Men likväl är det ju underrättelseinhämtning och sabotage som är huvuduppgifter. Dessutom ingår dessa i FRDF som ad hoc vid behov, det vill säga den finska försvarsmaktens internationella beredskapsförband.

http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish...ployment_Force

Dessa ska ej förväxlas med värnpliktiga attackdykare eller röjdykare som utbildas växelvis. Det gick en dokumentär på finsk TV för något år sedan om uttagningen och utbildningen av värnpliktiga attackdykare där en del maskerade typer syntes till som antagligen tillhörde det där specialförbandet. En del av det som filmades kan ses i nedanstående reklamklipp;

Finska attackdykare: http://www.youtube.com/watch?v=tYPNI382EfQ&feature=fvw

Finska attackdykare/röjdykare utbildas inte av Nylands brigad. Utbildningen sker på 5. Minflottiljen.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-11-20 kl. 15:04.
Citera
2009-11-20, 15:14
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Fråga:

Har någon koll på (ungefär) hur stor andel av ålänningarna som gör någon form av militärtjänst, trots att de inte är värnpliktiga?
Citera
2009-11-20, 15:21
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Jag skulle säga att den som vill ha en hård utbildning på KJK som kan liknas vid svenska KJ ska söka sig till Sissi/Spanare eller Underofficersskolan. 6 mån japparna blir nog närmast amfibie jo. Svenska KJ har väl gett upp mycket av anfallandet till dem nu och pysslar mer med spaning om jag fattat rätt, eller?
Citera
2009-11-20, 15:22
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olaus Magnus
Har någon koll på (ungefär) hur stor andel av ålänningarna som gör någon form av militärtjänst, trots att de inte är värnpliktiga?

Nog är det väl en handfull varje kontingent (2ggr per år), men hur många procent det blir vet jag inte.
Citera
2009-11-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag skulle säga att den som vill ha en hård utbildning på KJK som kan liknas vid svenska KJ ska söka sig till Sissi/Spanare eller Underofficersskolan. 6 mån japparna blir nog närmast amfibie jo. Svenska KJ har väl gett upp mycket av anfallandet till dem nu och pysslar mer med spaning om jag fattat rätt, eller?

Ja i Sverige har amfibiesoldaterna allt från skyttesoldater till granatkastarna och robot medan kustjägarna håller sig till underrättelseinhämtningen till bataljonen.
Citera
2009-11-21, 01:07
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Alla som fyller kraven för den gröna baretten får bära den. Spelar ingen roll om du är KJK-spanare eller 2kust-chaffis. Har du allt i skick så får du den. Sen kan man tycka vad man vill om den saken men så är fallet.
Själv är jag stolt ägare av den
Men alla får tyvärr inte möjligheten att uppfylla kraven.
Som b-faja ingår ju inte barettmarchen i utbildningen, och trots att jag frågade så fick jag inte gå den.
Nu hade jag ju inte uppfyllt alla krav även om jag fått gå marchen, men om den möjligheten hade funnits så hade jag nog tagit astma-medicinen lite mer frekvent och kanske tränat lite hårdare och satsat max på testerna.
Men jag förstår om SA kanske inte vill se b-klassade beväringar i grön barett, då det iaf på pappret torde se ut som en fel-klassifiering.
Jag är iaf glad över guld-grunkan man fick för full poäng på skjut-testet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in