2008-05-12, 23:46
Medlem
Henrik Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
84 kg på den längden är stabilt!

Är själv 185 lång å väger 85 kg. Tränar gym 3 ggr i veckan, MMA 3 ggr i veckan. Springer cirka 5 km 6 ggr i veckan och lite cykel så det är full fart

Nämen! låter som du och jag är rätt lika! Jag är 178 lång, väger 80kg, tränar gym tre dagar i veckan och springer 6km fem dagar i veckan, samt att jag cyklar till och från skolan varje dag
Citera
2008-05-13, 14:09
Medlem
Har försökt läsa på hemsidan om träningstips men hittar inte riktigt nånting så ni som gjort er tjänst på Kjk kanske kan ge lite tips?
Det borde väl vara bra med mycket simning antar jag innan man rycker in?
Citera
2008-05-13, 15:34
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Har försökt läsa på hemsidan om träningstips men hittar inte riktigt nånting så ni som gjort er tjänst på Kjk kanske kan ge lite tips?
Det borde väl vara bra med mycket simning antar jag innan man rycker in?

Simma så att du klarar 200 m under 5 min iaf, sen kan du ju go for simmärket då är det 2 min 30 s som gäller har jag för mig. Var själv tredje bäst i underofficersskolan av cirkus 200 personer och då simmade jag på 3 min 2 sek. Men simning är inte så viktig. Mitt tips är att du springer med ca 20 kg ~5-10 km, och går med 30 kg ~20+ km, skippa gymmet och kör övningar med din egen vikt.
Citera
2008-05-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Simma så att du klarar 200 m under 5 min iaf, sen kan du ju go for simmärket då är det 2 min 30 s som gäller har jag för mig. Var själv tredje bäst i underofficersskolan av cirkus 200 personer och då simmade jag på 3 min 2 sek. Men simning är inte så viktig. Mitt tips är att du springer med ca 20 kg ~5-10 km, och går med 30 kg ~20+ km, skippa gymmet och kör övningar med din egen vikt.

Aaha så det är inte en massa jävlig vattenfys med att trampa vatten och dyka i timmar?
Mm ska sakta men säkert börja springa med vikter, men ska få till en hyffsad tid utan vikter först

Men det här med underofficersutbildningen, är allt på finska och ett krav är att man ska kunna finska? Om man presterar väldigt bra under sina 6 månader men inte kan finska finns det någon möjlighet att få utbildningen ändå fast på svenska?
Citera
2008-05-13, 16:08
Medlem
Lars i småland: Sån vattenfys sysslar inte Kustjägarna med, det är attackdykarna som utbildas vid obbnäs som sysslar med sådan skit.

Underofficersutblidningen går på svenska, reservofficersutbildningen på finska men man kan avlägga de skriftliga proven på svenska om detta är ens modersmål.
Citera
2008-05-13, 16:15
Medlem
Blir nog förhoppningsvis en intressant och givande tid oavsett 6 eller 12 månader. Det är inte utan att man smålängtar lite
Citera
2008-05-13, 16:18
Medlem
TomEMTs avatar
Ja ni som ska till KJK ska inte förvänta er att det ligger särskilt mycket glamour i det, ingen tuff treudd att ha på permissionsuniformen (som man förresten inte ens har längre i Finland). Utan det handlar mest om att slita i skogen utan att glassa på permissionen Det är väl den gröna baretten isf som är fin. Men det viktigaste är ju att man själv vet att man har en gedigen utbildning som smäller bra på CV:t i sverige och att man kan stoltsera med att vara finlands bästa infanteri !
Citera
2008-05-13, 18:19
Medlem
Får man behålla basker och eventuella märken efter avslutad utbildning?
Citera
2008-05-13, 20:37
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Får man behålla basker och eventuella märken efter avslutad utbildning?

det får man. Faktum är att du betalar för din barett(basker) tror det är 8€. Men sen kan du ju alltid beställa hem en "special commando" basker från internet (har för mig att den heter så, Fennicum lär veta) den har lite snyggare passform Den är iaf populär bland utbildarna.
Citera
2008-05-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
det får man. Faktum är att du betalar för din barett(basker) tror det är 8€. Men sen kan du ju alltid beställa hem en "special commando" basker från internet (har för mig att den heter så, Fennicum lär veta) den har lite snyggare passform Den är iaf populär bland utbildarna.

Du har ingen bild på den där "special commando" baskern? Kan alla beställa den som klarat kraven för baretten eller måste man klarat av ytterligare krav?
Om du inte har bild kan du i ord beskriva skillnaden på baskrarna mer än att den har bättre passform?
Citera
2008-05-14, 17:05
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Du har ingen bild på den där "special commando" baskern? Kan alla beställa den som klarat kraven för baretten eller måste man klarat av ytterligare krav?
Om du inte har bild kan du i ord beskriva skillnaden på baskrarna mer än att den har bättre passform?

Det är just det som är skillnaden "special commando" baretten är bara att köpa från internet, det kan vem som helst göra.
Citera
2008-05-14, 17:11
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyVeasel
i Finland välj tex gruppchefer ut efter en viss tid

Och det gör dom inte i Sverige menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in