2009-11-16, 18:17
Medlem
Dator till brigaden första vändan bara o glömma?

Hörde från en bekant att de inte fick ha radio de första tremånaderna ens.

Förresten nån från Norrland som ska dit i Januari som vill snusa på vägen dit ?
Citera
2009-11-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla

Måste söka tillstånd av enhetsfältväbeln att få använda radio, dator etc på kvällsfritiden. Där måste du fylla i vad du ska använda den till, varför du ska använda den, modell etc etc. Så det lönar sig att söka tillstånd så snabbt som möjligt när du rycker in, men ta med datorn direkt vid inryck, njaa. Är inte så mycket tid första två veckorna att ens hinna använda den, samt att utrymmet i skåpet inte är alltför stort.
Alla har rätt att söka ett skåp för att ha civila saker i, men de bosatta i utlandet har företräde till dem. Så om du kommer med en hel säck med saker hemifrån som jag gjorde så lönar det sig att skaffa extraskåp, det är också ytterst bra att ha som förråd för diverse affärsverksamhet såsom snus.
Citera
2009-11-16, 18:41
Medlem
Vad kan man ta för en dosa snus där borta då?

alltså ett trevligt pris inte nått lurarpris där alla tänker "vilken jävla tattare".
Citera
2009-11-16, 18:51
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Vad kan man ta för en dosa snus där borta då?

alltså ett trevligt pris inte nått lurarpris där alla tänker "vilken jävla tattare".

Du borde utan vidare kunna sälja för det dubbla vad du betalat, jag har fått erbjudande om ett paket ciggaretter för en (1) snus.
Minns jag rätt så brukade ja köpa in för 2:50 - 3 Euro och sälja för 3 - 3:50 dosan, jag iddes aldrig försöka bli miljonär på det. Mulli betalade dock extra då de ryckt in.
Citera
2009-11-16, 18:57
Medlem
Köp in så billigt som möjligt på taxfreen på färjan. Sen säljer du för 4 € till dem du inte känner och 3-3,5 € till dina polare i stugan. Om du märker på killarna att de är helt sönder för att de inte har snus så ökar du priset. Utbud + efterfrågan.
Citera
2009-11-16, 21:49
Medlem
Snus är dyrbar handelsvara och du kan utan större bekymmer hitta köpare för 5 euro dosan. Kom bara ihåg att du kommer inte kunna komma hem så ofta, såvida du inte bor sthlm, så se till att du har för eget bruk i upp till 100 dagar.

Vad beträffar datorn så förstår jag inte det där om att söka anstånd om att få använda den? Jag tog bara dit den å inte var det någon som sa nått om det! Tyvärr blev det på första permissionen, hade varit skönt å haft den från början.

Grupperingar i löpning kommer först efter ni gjort coopertestet. Brukar vara nått i stil med att de under 2600 m springer för sig, de mellan 2600-3000 för sig å de över 3000 för sig. Så det där med hur mycket du sportar per vecka är nog mer för statistiken.
Citera
2009-11-17, 16:33
Medlem
Datorn är det bara att ta med sig. Inte behövde man ansöka något skillt om det då jag var där.
Citera
2009-11-17, 17:56
Medlem
Sinkomiess avatar
Angående Dator. Nä, inte behövde man söka tillstånd då jag var där heller. Och oavsett hur mycket eller lite man hinner använda den är det ju inget fel å ha med den.

Det man behöver söka tillstånd om att få ha i stugan är såvitt jag minns TV, Radio och Civilskåp, men det är inte svårare än å fylla i en blankett och lämmna den i Enhetsofficerens fack.
Citera
2009-11-18, 00:48
Medlem
Det är bara att fråga skrivaren efter dylika blanketter förövrigt!
Citera
2009-11-18, 14:05
Medlem
De hade kommité möte i Fredags den 13e, dröjjer det länge innan inryckningsordern dimper in?
Citera
2009-11-20, 06:46
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:

Ta med datorn och fixa 3g-internet från dna, kostar 15e/mån.
Grymt skönt att kunna snacka skit med polare och få lite grepp om världen utanför stängslet i början av g-perioden.
Och som alla skriver: ta med dig så mycket snus du orkar!
Allt får plats i skåpet om man bara vill och snusmutor kan i en del fall vara ett bra sätt att undvika piss-nakki, om man har snusande befäl
Citera
2009-11-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
Ta med datorn och fixa 3g-internet från dna, kostar 15e/mån.
Grymt skönt att kunna snacka skit med polare och få lite grepp om världen utanför stängslet i början av g-perioden.
Och som alla skriver: ta med dig så mycket snus du orkar!
Allt får plats i skåpet om man bara vill och snusmutor kan i en del fall vara ett bra sätt att undvika piss-nakki, om man har snusande befäl

Vad är nakki ?

Fan va bra tips man fått nu =), får hoppas jag får ordern snart.

Kommitén var i Fredags enligt nån löjtnant men har inte fått nån ordern ännu, har gått 1 vecka sedan mötet var, börjar bli orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in