2008-12-02, 16:45
Medlem
Då var flyget bokat. Får bara hoppas att det går lämplig buss från helsingfors dit, men det löser sig alltid!
Tror jag ska lägga bort vikterna i gymmet och fokusera på övningar med kroppsvikten nu sista tiden.
Citera
2008-12-02, 16:50
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Då var flyget bokat. Får bara hoppas att det går lämplig buss från helsingfors dit, men det löser sig alltid!
Tror jag ska lägga bort vikterna i gymmet och fokusera på övningar med kroppsvikten nu sista tiden.

låter bra. Det och löpträning med lite vikt på ryggen.
Citera
2008-12-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
låter bra. Det och löpträning med lite vikt på ryggen.

Hur mycket kommer jag svära och ångra mig att jag inte marschtränat innan när jag väl är på plats?

Hur mycket vikt skulle du tro kan vara lämpligt att springa med?
Citera
2008-12-02, 19:38
Medlem
RattleHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Hur mycket kommer jag svära och ångra mig att jag inte marschtränat innan när jag väl är på plats?

Hur mycket vikt skulle du tro kan vara lämpligt att springa med?

Ni verkar alla ta stor stress med träningen. Visst är det bra med en grundkondition, med det kommer man redan långt. Allt handlar om motivation och att vara psykiskt stark vid marscher. Slutsats, med en normal kondition klarar man de flesta utbildningarna (t.o.m. riktigt med "goda" resultat), den som påstår något annat ljuger.
Citera
2008-12-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natan Röd
Jaha du trovalla !

Har du påbörjat lumpen ännu?
det har varit mycket snack och liten verkstad från din sida ganska länge nu.

https://www.flashback.org/showpost....44&postcount=9

//NR

Icke, Inryck Juli.

Mycket snack kan jag inte hålla med om, annars kan du upplysa mig de andra posterna jag inte minns.

Träffade jag någon öm punkt?

Dock så tycker jag det är kul när folk droppar något om Finska när erat försvar har en del brister själv, för att provocera.

Du som kanske tog illa upp kan jag säga till att jag inte bryr mig vem som här hårdast, vem som är tuffast. Utan jag antar att man får en tufftjänst utifrån vad man klarar själv både psykiskt och fysiskt.
Senast redigerad av trovalla 2008-12-02 kl. 21:29.
Citera
2008-12-03, 15:18
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Icke, Inryck Juli.

Mycket snack kan jag inte hålla med om, annars kan du upplysa mig de andra posterna jag inte minns.

Träffade jag någon öm punkt?

Dock så tycker jag det är kul när folk droppar något om Finska när erat försvar har en del brister själv, för att provocera.

Du som kanske tog illa upp kan jag säga till att jag inte bryr mig vem som här hårdast, vem som är tuffast. Utan jag antar att man får en tufftjänst utifrån vad man klarar själv både psykiskt och fysiskt.

men för att kunna försvara finska försvaret måste du själv ha varit där, inte bara lyssnat på historier Finns många brister i finska försvaret också kan jag tala om för dig. Men det lär du ju märka snart ;D
Citera
2008-12-03, 15:27
Medlem
onödigt att mäta ..k
Den finska värnplikten är nog "snäppet" hårdare generellt!
Men det har nog också lite att göra med en annan attityd i Finland. Man är inte lika mjäkiga i Finland. Man daltar inte i samma utsträckning med skolelever, beväringar, kriminella m.m. Så upplever jag det iaf..

Sen är det f.ö. svårt att "jämföra" på ett vettigt sätt. Den svenska värnpliktens hårdhet skiljer sig (iaf gjorde den det förr) mycket mellan olika förband! På vissa ställen är det ju garanterat mycket hårdare än vad vanlig finsk beväring får uppleva. Så jag köper inte det finska (skit)snacket om att det är tuffare i Finland rakt av!
Citera
2008-12-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
men för att kunna försvara finska försvaret måste du själv ha varit där, inte bara lyssnat på historier Finns många brister i finska försvaret också kan jag tala om för dig. Men det lär du ju märka snart ;D

Ja för att kunna förstå det i helhet, lyssnat på historier har jag inte gjort så mycket. Jag har mer läst osv, sjävlklart har finska försvaret brister, men ogillar när folk klankar ner på det när även deras har brister. Menade inte alls i mitt inlägg att finska försvaret inte har ett dugg brister, menade mer som att man inte ska kasta sten i glashus.

Försvaren är nog hårda på olika sätt. Vill inte alls framföra som att finska försvaret krossar det svenska och svenskar är bara mesar, mitt inlägg var mer för att provocera någon som vill skapa en meningslös debatt.
Senast redigerad av trovalla 2008-12-03 kl. 22:14.
Citera
2008-12-03, 22:19
Medlem
Dionyoss avatar
Det bästa är när man får sin mataback(Matbehållare) och man ser att det står "Här ha ja schiitit i //Kont 85"
Citera
2008-12-03, 22:36
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ja för att kunna förstå det i helhet, lyssnat på historier har jag inte gjort så mycket. Jag har mer läst osv, sjävlklart har finska försvaret brister, men ogillar när folk klankar ner på det när även deras har brister. Menade inte alls i mitt inlägg att finska försvaret inte har ett dugg brister, menade mer som att man inte ska kasta sten i glashus.

Försvaren är nog hårda på olika sätt. Vill inte alls framföra som att finska försvaret krossar det svenska och svenskar är bara mesar, mitt inlägg var mer för att provocera någon som vill skapa en meningslös debatt.

d e gott
Citera
2008-12-06, 20:34
Medlem
logarrs avatar
Jag undrar lite över jälki-auk/ruk för tillfället. De senaste dagarna har jag faktist blivit intresserad av att eventuellt växa lite i militärgrader.
För det första, kan jag som militärpolis göra jälki-auk, eventuellt ruk, på lätta grk eftersom att detta är något som intresserar mig mera än nuvarande truppförband (om det heter så?). Isåfall, hur gör man för att söka dit? Kan jag som kont 2/08 eventuellt hoppa in med kont 1/09 då dom far till skolan? Dvs mina 2 sista månader av militärpolisutbildningen skulle gå förlorade, men jag skulle ju fortfarande tjänstgöra tillräckligt många dagar. Hur är det om man märker att detta inte var så hejsan som man hade hoppats på, är det bara att hoppa av då eller är man fast?
Jag undrar även om jag isåfall blir hemförlovad direkt efter att jag fått mina vinklar, eller måste jag liksom alla andra stanna 180 dagar med nästa kontingent?
Citera
2008-12-06, 20:53
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Jag undrar lite över jälki-auk/ruk för tillfället. De senaste dagarna har jag faktist blivit intresserad av att eventuellt växa lite i militärgrader.
För det första, kan jag som militärpolis göra jälki-auk, eventuellt ruk, på lätta grk eftersom att detta är något som intresserar mig mera än nuvarande truppförband (om det heter så?). Isåfall, hur gör man för att söka dit? Kan jag som kont 2/08 eventuellt hoppa in med kont 1/09 då dom far till skolan? Dvs mina 2 sista månader av militärpolisutbildningen skulle gå förlorade, men jag skulle ju fortfarande tjänstgöra tillräckligt många dagar. Hur är det om man märker att detta inte var så hejsan som man hade hoppats på, är det bara att hoppa av då eller är man fast?
Jag undrar även om jag isåfall blir hemförlovad direkt efter att jag fått mina vinklar, eller måste jag liksom alla andra stanna 180 dagar med nästa kontingent?

Jag stälde samma fråga som du för ett tag sen i princip. Ligger du inne just nu? Prata med kompanibefäl om den praktiska delen med ansökan. OM du gör jälki auk så gör du utbildningen och muckar när du är klar. Du behöver inte ligga inne extra lång tid mer än utbildningen kräver. MP vet jag inte hur de ligger till med AUK, de är lite specifika på den fronten.

http://www.mil.fi/reservilainen/tayd...upseeriksi.dsp

Där finns det mer info om du vill göra det EFTER värnplikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in