2009-11-11, 21:07
Medlem
Betald lägenhet stämmer helt och hållet. Du får en lägenhet i centrala helsingfors om du vill, staten betalar hela kalaset. Det ända du behöver göra är att hitta lägenheten å fixa med lite papper.
Du kan få din lägenhet i hemlandet betald + lägenhet i finland. Det ända som behövs är lite pappersarbete.
Citera
2009-11-14, 16:35
Medlem
lintus avatar
Hur ligger de till med repövningar för oss som bor i Sverige? Hört att man inte blir inkallad om man bor utomlands, men stämmer det?
Citera
2009-11-14, 16:36
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Hur ligger de till med repövningar för oss som bor i Sverige? Hört att man inte blir inkallad om man bor utomlands, men stämmer det?

Stämmer, vi får tyvärr inte vara med . Skulle vara kul och fara på repövning.
Citera
2009-11-15, 16:20
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Stämmer, vi får tyvärr inte vara med . Skulle vara kul och fara på repövning.

Blir vi bara inte inkallade, eller FÅR vi inte delta om vi skulle vela?
Citera
2009-11-15, 16:32
Medlem
Citat:
Blir vi bara inte inkallade, eller FÅR vi inte delta om vi skulle vela?

De som har sin adress registrerad utomlands så får ingen kallelse. Åtminstone förstod jag det av det vi fick höra på nån hemförlovningslektion.
Citera
2009-11-15, 19:28
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Man får ingen kallelse om man saknar krigstida placering, vilket oftast är fallet om man bor utomlands. Orsaken är att snål SA inte vill betala några resor från Nya Zeland för å få en extra reservist med på övningarna. Betalar man resan själv däremot bjur dom på all bata och ammunition i världen.

Jag hade anvisningar över hur man går till väga för å få till en krigstida placering, men har givetvis slarvat bort dem. Bevkom kan dock fixa till det, eller iaf hänvisa vart du ska höra av dig.
Citera
2009-11-15, 19:32
Medlem
Dionyoss avatar
Men hur är det ifall Finland skulle bli attackera eller startar ett fullskaligt krig mot något land? Blir vi svenskboende då inkallade eller måste vi själva masa oss dit och säga "Elloo Här är jag, vart är min stägä?"
Citera
2009-11-15, 19:46
Medlem
Sinkomiess avatar
Diskuterade det scenariot med en Löjtnant under en march modell längre. Enligt honom skulle sannolikt de Svenskboende hamna i egna förband, liknande Frivilligtrupperna under kriget. Han menade att det är såpass många att det skulle bli för bökigt att söka varje till sitt ursprungliga kompani då de inte är placerade nånstans.

Fast det var ju självfallet mest spekulationer.
Citera
2009-11-15, 19:49
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Diskuterade det scenariot med en Löjtnant under en march modell längre. Enligt honom skulle sannolikt de Svenskboende hamna i egna förband, liknande Frivilligtrupperna under kriget. Han menade att det är såpass många att det skulle bli för bökigt att söka varje till sitt ursprungliga kompani då de inte är placerade nånstans.

Fast det var ju självfallet mest spekulationer.

hmm ok. Men skulle det vara så, så tycker jag att det vore dåligt. Skulle helst vilja vara med den enhet jag har haft under min tid där.
Citera
2009-11-15, 20:04
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
hmm ok. Men skulle det vara så, så tycker jag att det vore dåligt. Skulle helst vilja vara med den enhet jag har haft under min tid där.

Givetvis. Men man får nog försöka lösa det på egen hand då, om man nu inte är/ser till att bli officiellt krigsplacerad. Ett ställe att börja på är ju att säga till plutonchefen att han ska kvittera ut en bössa extra vid förrådet och hålla den tills man dyker upp.
Citera
2009-11-16, 17:06
Medlem
Hej,

Jag ska rycka in nu i januari (Nylands brigad) och jag undra bara lite om en lapp som jag fick för någon vecka sedan. Det är ett frågeformulär som som bl.a. tar upp motionsaktivitetsnivå, där alternativen är "inte alls", "1-3" och "4 gånger eller mer" per vecka. Det står även att detta svar gör att du kommer placeras i olika motionsgrupper. Jag undrar helt enkelt om dessa grupper har någon inverkan på vilken tjänst man får. Kan någon som vet berätta om skillnaden mellan dessa grupper, t.ex. hur mycket springer man i "4 gånger eller mer" gruppen jämfört med "1-3" gruppen.

Tacksam för svar.
Citera
2009-11-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoMePa!
Hej,

Jag ska rycka in nu i januari (Nylands brigad) och jag undra bara lite om en lapp som jag fick för någon vecka sedan. Det är ett frågeformulär som som bl.a. tar upp motionsaktivitetsnivå, där alternativen är "inte alls", "1-3" och "4 gånger eller mer" per vecka. Det står även att detta svar gör att du kommer placeras i olika motionsgrupper. Jag undrar helt enkelt om dessa grupper har någon inverkan på vilken tjänst man får. Kan någon som vet berätta om skillnaden mellan dessa grupper, t.ex. hur mycket springer man i "4 gånger eller mer" gruppen jämfört med "1-3" gruppen.

Tacksam för svar.

Det där är mest till för byråkraterna så de kan se på ett ungefär hur mycket folk har tränat innan de rycker in, alltså inget som påverkar vart du hamnar. När du väl ska ut på länk under G-perioden så delar de då upp alla i olika grupper; Kenyanerna, Lagsportarna, Normala jävlar, Playstation-gruppen.

Fast nu verkar det som att stavgång är prio nr 1. Mycket manligt. Vi var dock förbjudna att gå nån stavgång då våra utbildare ansåg det ytterst omilitäriskt, vilket det också ser ut att vara... Det är dock bra för de som inte är så vältränade då vikten rasar snabbt för dem vid stavgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in