2008-05-08, 23:02
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floxxer
Är de vanligt att bosatta i Sverige får utbilda sig vidare i skolan? Ifall de blir krig tar de längre tid för en svensk att komma över o bli stridsduglig och krigsplaceringen blir väl "långt bak i ledet".
Bosatta i Sverige får väl inte heller göra repövningar?

Det är väl hyffsatt vanligt att "svenskar" får gå underofficersskolan, men det är ovanligt att de blir skickade till reservofficersskolan, dock fullt möjligt.

Blev själv kallad till ATU-repövning till hösten, men till vanliga repövningar blir man som boende i sverige antagligen inte inkallad till.
Citera
2008-05-08, 23:18
Medlem
siwashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Det är väl hyffsatt vanligt att "svenskar" får gå underofficersskolan, men det är ovanligt att de blir skickade till reservofficersskolan, dock fullt möjligt.

Blev själv kallad till ATU-repövning till hösten, men till vanliga repövningar blir man som boende i sverige antagligen inte inkallad till.

Hur ofta brukar man ha repövningar på ett ungefär? Hur långa brukar dem vara?

Jag har då aldrig hört att mina släktingar i Finland skulle vart på repövningar, fan va skumt egentligen. Är dem frivilliga att gå på? Kanske skillnad på norra och södra Finland?
Citera
2008-05-08, 23:35
Medlem
Hur kallt är det vintertid i de områden där man vanligtvis vistas? Finns det ngåon köldgräns eller kör man ändå?
Citera
2008-05-09, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siwash
Jag har då aldrig hört att mina släktingar i Finland skulle vart på repövningar, fan va skumt egentligen. Är dem frivilliga att gå på? Kanske skillnad på norra och södra Finland?
Det har inte funnits pengar till repövningar de senaste åren, men nu ska repöningar börja hållas på nytt.
Citera
2008-05-09, 09:39
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Hur kallt är det vintertid i de områden där man vanligtvis vistas? Finns det ngåon köldgräns eller kör man ändå?

Någon köldgräns tror jag du kan glömma, så extremt kallt blir det inte. Värsta temperaturen under mitt år var -35, som var på en skjutövning, det är ganska kallt för att vara på kusten där det är en mycket råare kyla. Du kommer att få se ett diagram på det där i lumpen där du ser hur temperaturen förändras i förhållande till vindstyrkan ganska intressant.
Citera
2008-05-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT

Så du har gått ATU, va bra För nu vill jag att du skall berätta mera, vad lär man sig och annat allmänt om utbildningen osv. Och annars, var det roligt?
Citera
2008-05-09, 16:47
Medlem
Vad innebär muskelkonditionstestet som väl är en del i att få baretten?
Citera
2008-05-09, 16:53
Medlem
Armhävningar, armpress, situps bland annat. Minns inte mer vad det innehöll men har fått det berättat för mig.
Citera
2008-05-09, 19:04
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Så du har gått ATU, va bra För nu vill jag att du skall berätta mera, vad lär man sig och annat allmänt om utbildningen osv. Och annars, var det roligt?

se http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/...utb_atu_sv.dsp
Personligen tycker jag att det var ganska kul, iaf somliga moment. Men är mer förtjust i hederlig Kustjägarverksamhet
Citera
2008-05-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Armhävningar, armpress, situps bland annat. Minns inte mer vad det innehöll men har fått det berättat för mig.
plus ryggresningar och jämfotahopp utan ansats.
Citera
2008-05-09, 21:13
Medlem
Heh, här är ett tips för er som inte ryckt in ännu. Stjäl inte ammunition. Försvaret tar det rätt allvarligt.

Citat:
En farlig pansarspränggranat har försvunnit från garnisonen i Sandhamn. Helsingforspolisens kriminalavdelning säger att granaten är ytterst farlig om den hamnar i fel händer.

Den försvunna granaten är en halv meter lång och några kilo tung. Dess diameter är 66 millimeter, och den är kopparfärgad. Granaten har avfyrats men inte detonerat. Polisen säger att man inte får röra den eller flytta på den.

Polisen ber alla som vet något om saken ta kontakt med kriminalkommissarie Kari Niinimäki på (09) 189 5576.

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=128638

En granat till ett 66 mm pansarskott 88 alltså.
Citera
2008-05-09, 23:25
Medlem
Jag vill få hem en rökgranat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här