2009-10-07, 15:52
Medlem
Fun_Universitys avatar
Kan du inte skriva en c/o adress i Finland? (care of)
Citera
2009-10-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Kan du inte skriva en c/o adress i Finland? (care of)

Kan du utveckla och förklara dess innebörd?

C/o alltså skriva in mig hos någon?
Senast redigerad av trovalla 2009-10-07 kl. 16:47.
Citera
2009-10-07, 18:25
Medlem
Dr Snoozes avatar
Bäste Trovalla,det är bara att inse att den finländska försvarsmakten inte vill ha dig att göra militärtjänstgöringen
Citera
2009-10-08, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Bäste Trovalla,det är bara att inse att den finländska försvarsmakten inte vill ha dig att göra militärtjänstgöringen

De har inte ens gett mig en chans, har inte ens fått gå till läkaren. Så jag tänker inte ge fan i det förns de gett mig en chans att få göra den.
Citera
2009-10-08, 02:28
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Kan du utveckla och förklara dess innebörd?

C/o alltså skriva in mig hos någon?

Låt oss säga att att du har en släkting i Finland, så kan du skriva in dig där, som c/o, sen att du har en sommarstuga i Sverige (din lägenhet) kan de inte göra något åt, då är du bosatt i Finland. Men du kan fortfarande verka i Sverige, då du har dubbelt medborgarskap och bor mestadels där, men din preliminära adress blir i Finland.
Citera
2009-10-08, 02:47
Medlem
MastaZs avatar
Det är nog svårare att göra lumpen där än i här i sverige iaf.
Citera
2009-10-08, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MastaZ
Det är nog svårare att göra lumpen där än i här i sverige iaf.

Inte direkt, sitter du inte i rullstol så(nästan).

Måste bara skriva mig på en adress där.

Fun_University: Det lät intressant, behöver jag göra något speciellt för att skriva in mig som C/O ?
Senast redigerad av trovalla 2009-10-08 kl. 03:39.
Citera
2009-10-08, 13:42
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Fun_University: Det lät intressant, behöver jag göra något speciellt för att skriva in mig som C/O ?

Själva care of räcker med att ge din adress till regionalkontoret, inget du behöver säga till posten. C/o adress brukar man köra med om man inte har beställt eftersändning och vill ha något/några speciella försändelser till den adress du befinner dig på.

Eller om man är sånhär, vad heter det, inte adopterad, utan människa som bor hos någon annan på heltid pga att deras föräldrar inte kan ta hand om dem för de är alkisar/pundare eller liknande.

Så en c/o adress är "legit", dock så vet jag inte om man måste göra något speciellt om man flyttar till Finland, skicka in ansökan, eller skriva in sig hos kommunen eller liknande.

Jag tänkte mig att du ringer regionalkontoret, pratar med dem, säger att du flyttar till Finland och ger dem din c/o adress, gnäller de över att du har adressen i Sverige kvar så säger du att det är sommarstugan.
Men då måste släktingen eller personen som bor på din c/o adress manuellt skicka vidare papprena till dig i Sverige, men det borde inte vara något problem.

Jag undrar hur de vet vart alla bor, fan, jag har haft en 20tal adresser i Sverige pga skilda föräldrar och att jag har pluggat på olika ställen, men de har alltid min aktuella adress.
Citera
2009-10-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Själva care of räcker med att ge din adress till regionalkontoret, inget du behöver säga till posten. C/o adress brukar man köra med om man inte har beställt eftersändning och vill ha något/några speciella försändelser till den adress du befinner dig på.

Eller om man är sånhär, vad heter det, inte adopterad, utan människa som bor hos någon annan på heltid pga att deras föräldrar inte kan ta hand om dem för de är alkisar/pundare eller liknande.

Så en c/o adress är "legit", dock så vet jag inte om man måste göra något speciellt om man flyttar till Finland, skicka in ansökan, eller skriva in sig hos kommunen eller liknande.

Jag tänkte mig att du ringer regionalkontoret, pratar med dem, säger att du flyttar till Finland och ger dem din c/o adress, gnäller de över att du har adressen i Sverige kvar så säger du att det är sommarstugan.
Men då måste släktingen eller personen som bor på din c/o adress manuellt skicka vidare papprena till dig i Sverige, men det borde inte vara något problem.

Jag undrar hur de vet vart alla bor, fan, jag har haft en 20tal adresser i Sverige pga skilda föräldrar och att jag har pluggat på olika ställen, men de har alltid min aktuella adress.

Sa att jag skulle flytta till Finland o tänkte att jag skulle prata till mig det men icke.

Han ska skicka läkarpapperna och jag ska fixa dom o skicka in. Sen så kommer dom inte kalla mig förns de ser att jag bor i Finland och sa att dom uppdateras automatiskt, vettefan hur de får all jäkla info. För mycket vet dom.

Trodde själv jag var tvungen o ringa magistraten o ändra min adress.

Ja då behöver jag bara fixa någon som vill låta mig "bo" hos denne, satan vad allt ska bli struligt.
Citera
2009-10-09, 09:59
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Sa att jag skulle flytta till Finland o tänkte att jag skulle prata till mig det men icke.

Han ska skicka läkarpapperna och jag ska fixa dom o skicka in. Sen så kommer dom inte kalla mig förns de ser att jag bor i Finland och sa att dom uppdateras automatiskt, vettefan hur de får all jäkla info. För mycket vet dom.

Trodde själv jag var tvungen o ringa magistraten o ändra min adress.

Ja då behöver jag bara fixa någon som vill låta mig "bo" hos denne, satan vad allt ska bli struligt.

Låter idiotiskt, själv har jag aldrig haft en adress i Finland, utan endast i Sverige. Ring och tjata på dem.

Crap måste jag ringa o klaga på de för din räkning? :O
Senast redigerad av Dionyos 2009-10-09 kl. 10:08.
Citera
2009-10-14, 22:35
Medlem
Nå gossar, får man några uppdateringar från fosterlandets försvarare?
Citera
2009-10-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Man lär ju få bättre soldatutbildning i Sverige men Finland kan säkert vara en bra livserfarenhet, även om nivån på deras utbildningar kanske inte håller toppklass.

I Sverige utbildas "peacekeepers". Om du sedan tycker att en soldat blir en bra krigare av att sätta ut bilkontroller och kroppsvisitera människor, så visst. Svenska soldater får bättre utbildning om man tycker så. Sedan kan jag tycka att noll-disciplin-sättet i Sverige är smått skrattretande. Långt hår och skägg, semestrar o.s.v., för att inte tala om hårnäten. Dessa hårnät är verkligen en skam för oss alla på Nordkalotten. Sedan är det ju kul att generalstaben är ungefär lika stor som de värnpliktigas skara.

Den stora skillnaden ligger i att man i Finland utbildar krigstida trupper. Man ska gömma sig för fienden och inte synas, som peacekeeping syftar till att göra. Jag kan försäkra att krigarutbildning är mer krävande än peacekeeping. Har själv erfarenhet av både och, kan jag tillägga. På KJK vid Nylands brigad ger man inte ett rött öre för ATU-soldater, där tycker man att peacekeeping-utbildning förstör goda krigare. Av egen erfarenhet är jag benägen att hålla med.

Vi kan ju alltid hoppas att den svenska försvarsdoktrinen borde koncentreras på fosterlandets försvar och inte på att upprätthålla ordning i Mellanöstern. Men det är väl att tro lite för mycket. I Finland är prioriteringen fortfarande den rätta, samtidigt som man har en ekonomiskt slimmad organisation. Mycket "pang" för pengarna som vapenvägraren Tolgfors uttrycker det.

Jag vill gärna ha ett svar på frågan, varför vissa tycks tro att 11 månader peacekeeping gör en man till en bra krigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in