2008-04-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Hur ska man lägga upp löpträningen? Ska man köra långdistans med 1 mil och uppåt vid löptillfället eller ska man koncentrera sig på lite med intensiv löpning på 3-5 km?
Jag skulle vilja påstå att du skall göra både och och dessutom lägga till marscherande i kängor bärandes på en fylld ryggsäck.
Citera
2008-04-22, 23:58
Medlem
siwashs avatar
Sen antar jag att intervall-träning också är viktigt? Jag har själv märkt att jag har bra långdistans-kondis(eller vad det nu kallas), kan gå/åka skidor ganska långa sträckor/tider, men när det kommer till intervaller så kan jag köra slut mig på hur snabbt som helst. Så jag antar att månsidig träning är a & o?
Citera
2008-04-23, 12:46
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwash
Sen antar jag att intervall-träning också är viktigt? Jag har själv märkt att jag har bra långdistans-kondis(eller vad det nu kallas), kan gå/åka skidor ganska långa sträckor/tider, men när det kommer till intervaller så kan jag köra slut mig på hur snabbt som helst. Så jag antar att månsidig träning är a & o?

Intervallträning är inte så nödvändigt, då du antagligen kör 100% under ett anfall eller marscherar under lång tid. I underofficersskolan körde vi förvisso i början "backträning" så jag skulle vilja påstå att all träning är nyttig, men seghet är ändå det du behöver mest utan tvekan.
Citera
2008-04-23, 15:32
Medlem
Mitt ärende beslutas 7 maj, känns segt med den här väntan på brevet som dumpar ner i brevlådan senare.
Kommer köra 5 km på vardagarna och milen på helgerna. Lägger in litre cykling också för att spara på knäna. Blir nog bra det här
Citera
2008-04-23, 17:13
Medlem
Ingen som har lite filmklipp från Nylandsprikaati, förutom de som ligger på youtube
Citera
2008-04-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ingen som har lite filmklipp från Nylandsprikaati, förutom de som ligger på youtube

http://www.mil.fi/ajankohtaista/erik...rjoitukset.dsp

Kolla på övningssidorna, och sedan på videogalleria. Nylands brigad har deltagit i Marinens övningar samt i de försvarsmaktsgemensamma storövningarna Ilma 2002 samt Aalto 2004.
Citera
2008-04-24, 19:19
Medlem
siwashs avatar
Citat:

Uudenmaan Prikaati, ffs
Citera
2008-04-24, 19:35
Medlem
siwashs avatar
Det är ungefär 8 månader till jag ska rycka in nu, just nu känns det som att jag vill ligga längre än 6 månader i lumpen. Så jag har börjat fundera en del kring det här med aukki och möjligen t.o.m rukki. Jag ska som jag tidigare skrivit tjänstgöra i SissiK i Sodankylä.

Om jag bestämmer mig för att hoppa på AuK(om jag blir erbjuden dvs), kommer jag då blir flyttad till något annat ställe och gå utbildningen där, sedan åter bli förflyttad till SissiK när nästa kontigent kommer?

Kanske lite löjligt fråga, men hur blir det med kamratskapen när man går AuK eller RuK? Kommer man vara en såndär som bara bestämmer och alla bara hatar?(beror ju på en själv också givetvis, men "ingår" det paketet?)

Jag har själv tänkt lite såhär, "jag får se när jag kommer dit". Och jag tänker inte bestämma mig för något mål innan jag rycker in, förutom att fullfölja den utbildningen jag får/väljer så bra jag kan. Men, jag är rätt nyfiken ändå, fan va spännande det blir
Citera
2008-04-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siwash
Det är ungefär 8 månader till jag ska rycka in nu, just nu känns det som att jag vill ligga längre än 6 månader i lumpen. Så jag har börjat fundera en del kring det här med aukki och möjligen t.o.m rukki. Jag ska som jag tidigare skrivit tjänstgöra i SissiK i Sodankylä.

Om jag bestämmer mig för att hoppa på AuK(om jag blir erbjuden dvs), kommer jag då blir flyttad till något annat ställe och gå utbildningen där, sedan åter bli förflyttad till SissiK när nästa kontigent kommer?

Kanske lite löjligt fråga, men hur blir det med kamratskapen när man går AuK eller RuK? Kommer man vara en såndär som bara bestämmer och alla bara hatar?(beror ju på en själv också givetvis, men "ingår" det paketet?)

Jag har själv tänkt lite såhär, "jag får se när jag kommer dit". Och jag tänker inte bestämma mig för något mål innan jag rycker in, förutom att fullfölja den utbildningen jag får/väljer så bra jag kan. Men, jag är rätt nyfiken ändå, fan va spännande det blir

8 månader, ungefär i Januari alltså?, Isåfall är det väldigt stor chans att vi ses där, ska du satsa på Pionjär, det ska jag så fort jag får papperna, och har ungefär samma mål som dig. Hade varit trevligt att träffa någon på avgångsbåten dit, och snacka lite så man inte är totalt lost och utmobbad av de riktiga finnarna.
Citera
2008-04-24, 20:47
Bannlyst
Citat:
8 månader, ungefär i Januari alltså?, Isåfall är det väldigt stor chans att vi ses där, ska du satsa på Pionjär, det ska jag så fort jag får papperna, och har ungefär samma mål som dig. Hade varit trevligt att träffa någon på avgångsbåten dit, och snacka lite så man inte är totalt lost och utmobbad av de riktiga finnarna.

Satsa? Kan man satsa idag? vid första dagen i Nyland när jag kom dit fick jag skriva under ett papper, sedan sätta mig på en stol i gymnastiksalen och invänta order. Sen ropade det upp namn, Högfors, 1JK, Ström, Pionjär, Pekkalainen 2JK, Viktorin GRK osv osv osv... Det första intryck jag fick var, jag är helt och hållet i deras händer.... välja? Jag hamnade i 2JK dock, idag heter det nog 2KJK.

Utmobbad blir du alltid oavsett din härkomst, en vääpeli i överskottslaget frågade en neger som var adopterad, varför putsar du ditt gevär med ditt ansikte?
Senast redigerad av Ukko 2008-04-24 kl. 20:51.
Citera
2008-04-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko
Satsa? Kan man satsa idag? vid första dagen i Nyland när jag kom dit fick jag skriva under ett papper, sedan sätta mig på en stol i gymnastiksalen och invänta order. Sen ropade det upp namn, Högfors, 1JK, Ström, Pionjär, Pekkalainen 2JK, Viktorin GRK osv osv osv... Det första intryck jag fick var, jag är helt och hållet i deras händer.... välja? Jag hamnade i 2JK dock, idag heter det nog 2KJK.

Utmobbad blir du alltid oavsett din härkomst, en vääpeli i överskottslaget frågade en neger som var adopterad, varför putsar du ditt gevär med ditt ansikte?

Menar att jag ska fylla i papperet att jag vill bli pionjär, och ca 30 st ska ju bort, så jag måste visa mig kunnig. Jävlas alla med alla, om man då råkar smälla till personen som jävlas rakt över ansiktet, konsekvenser?
Citera
2008-04-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko

Skulle tippa att de flesta anställda, instruktörer och officerare lugnat ner sig nu när PK:n dragit in över Finland, och i synnerhet över Nylands brigad. Vet inte om du såg TV-inslaget om Wesku redan, men annars kan du titta på det här:

http://www.youtube.com/watch?v=7mZ3uW7TYKc

Ett annat intressant klipp för er som ska till Nylands brigad och inte varit där tidigare. Övning kring Ekenäs torg:

http://www.youtube.com/watch?v=GfiBY...eature=related

Tycker TV-inslaget är så härligt idylliskt och typiskt finskt. Påminner mig om lokal lokal-TV från Malax. Mer finlandssvenskt än så blir det inte :

http://www.youtube.com/watch?v=NplUrblX7v8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in