Jag är inte ute efter att "demokratisera" försvarsmakten, tvärtom anser jag den vara bra som den är för tillfället. Vad jag protesterade mot var sinkomies vilja att militären skulle bli ett kastsystem, ett direkt kontraproduktivt förslag som skulle leda till försvarsmaktens fall. Sinkomies skyllde på nya "regler" (som inte är särdeles nya) där beväringscheferns befogenheter beskars, vilket enligt honom skulle ha lett till oreda p.g.a. berusade rekryter. Två saker: Fylleoredan hade inget att göra med strängheten hos bev.cheferna. Att händelsen aldrig upprepades berodde inte heller på strängheten hos bev.cheferna, det beror enbart på enhetschefens och de stamanställdas åtgärder. Jag var emellertid inte själv med vid tillfället men jag kan relatera till min egen tid i det militära.
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Exempelvis: en jägare X beordrades flera dagar i rad städa den ena aspirantstugan på KJK, av en aspirant som inte ens var direkt chef över jägare X. Eftersom jag var stugförman i stugan på andra sidan kunde jag inte undgå att lägga märke till att jägare X fann detta orättvist, eftersom det fanns många andra jägare på KJK som också skulle kunna utföra uppgiften. Aspiranten förfar på detta sätt helt klart i provokativt syfte (det var näst sista veckan innan hemförlovning). Jägare X städade lydigt de tre första gångerna, men den fjärde gången frågade han aspiranten om denne inte kunde hitta någon annan. Aspiranten svarade nej, varvid jägare X framhöll att han vägrade utföra order. Aspiranten gick omedelbart till kompanichefen och berättade att jägare X vägrade utföra order. Kompanichefen kan AllmTjR och kallade in jägare X. Jägare X fick lomapommi för sista permissionshelgen och skulle även få tilläggsdagar i tjänstgöringstid, men på hemförlovningsdagen kallades han till kompanichefen och blev sedermera hemförlovad samma dag som vi andra.
Det är så jag menar att det skall gå till. Aspiranten varseblir problemet och rapporterar till högre makter som vidtar åtgärder. Inget vilda västen-bullshit.
Jag efterspråkar inte en fab 5-version av militären! Jag har själv haft den omtalade löjtnant W som utbildare och jag har till och med försvarat hans sätt här tidigare i tråden.
Sinkomies på tal om disciplin. Hur tycker du det går ihop med att stjäla från försvarsmakten. I två trådar har du nu skyltat med dina stölder. Skulle man fråga en officer vad han anser vara värre; lite fylleskrik eller stöld av en ansenlig mängd material från försvarsmakten: Vad tror du han skulle svara?
Måste ju ha varit prylar för långt över 500 euro, lite väl tattar-aktigt för min smak.