2009-07-10, 21:00
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Whaat har han sjunkit i graden? Varför då? Eller var kaptenL efter PremL? Om inte, varför? :O

Nej katenL är högre än premL. Själv gillar jag Tamminen, korrekt och rättvis. I krigstid skulle jag gärna ha att göra med honom
Citera
2009-07-10, 21:07
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Haha visan går Underlöjtnant - Premlöjtnant - Kaptenlöjtnant, Han befodrades till det senare för ett par månader sedan.

Jag tror tom inte att man kan bli degraderad i fredstid i Finland. Det grundar jag inte direkt på något, men om Löjtnant W (om du känner till honom) fick behålla sin grad så kan jag inte gissa hur mycket man måste klåpa för att sjunka

Våran enhetsofficer hade ju blivit degraderad för att han fittades för mycket med beväringarna, LT Manninen, tydligen Premiärlöjtnant förut. Han hade tydligen varit helt galen under den tiden.
Senast redigerad av Dionyos 2009-07-10 kl. 21:11.
Citera
2009-07-10, 21:09
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Nej katenL är högre än premL. Själv gillar jag Tamminen, korrekt och rättvis. I krigstid skulle jag gärna ha att göra med honom

Jo det är sant, han är oldschool, men visst känns det som att han fortfarande lever på 80-90 talet. Han tvingade oss att marschera i 3 timmar för faneden, dvs sluten ordning, och han hade lovet pauser, men det vart 3 timmar i streck, sen står han o skriker hur "Schiiit vi" är osv osv. Så lite fittig, men klart att jag skulle inte tveka att ha han som officer under krigstid. Men lite kan han ju tagga ner.

Citat:
Löjtnant W
Wiksten? haha skönare typ får man leta efter. Han var den roligaste officer jag fick möta .
Citera
2009-07-10, 21:11
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Jo det är sant, han är oldschool, men visst känns det som att han fortfarande lever på 80-90 talet. Han tvingade oss att marschera i 3 timmar för faneden, dvs sluten ordning, och han hade lovet pauser, men det vart 3 timmar i streck, sen står han o skriker hur "Schiiit vi" är osv osv. Så lite fittig, men klart att jag skulle inte tveka att ha han som officer under krigstid. Men lite kan han ju tagga ner.

Jag har inte varit med om några onödigheter i den stilen med honom. Vilken kontingent var du i? Antar att det där måste ha varit för ett tag sedan.
Citera
2009-07-10, 21:22
Medlem
Sinkomiess avatar
Det finns för få Tamminen nuförtiden.
Jävligt hård, mycket kunnig och väldigt sträng, men jag har då aldrig varit med om att han krävt något han inte skulle kunna göra själv. När han leder så fungerar saker. Enda problemet är väl att.. ja.. han är Ond.

Vet själv hur det är att bli nominerad till kursens offer när han är med i leken.
Vi var mitt i ett tältrally då han vinkade att jag skulle komma bort till honom.
"Nå! Mannen där! Grad och namn!"
- "Herr Prmlt, Elev Nönnönnö"
"Vad!? En gång till!" (Jag misstänker att han hade lite svårt att förstå min dialekt eller nåt)
"Elev Nönnönnö!"
"Hmmm... Nönnönnööö.." säger han och kliar sig på hakan.

Därefter kunde jag höra mitt namn i alla möjliga situationer,
"Nönnönöö! Varför har ni inte gruppen under tummen!?"
"Herr Prmlt, jag är inte gruppchef, och det här är inte ens min grupp!"
"Va fittan!? 2 varv runt 300metersbanan, snabbare!"

Ahh.. good times..

Löjtnant W = Wesku
Senast redigerad av Sinkomies 2009-07-10 kl. 21:24.
Citera
2009-07-10, 21:46
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Löjtnant W = Wesku

Aha Wesku, hade jag tyvärr aldrig nöjjet att få uppleva, men hörde att han tydligen skulle vara riktigt fittig xD Misstänker nog att jag hade farit hem ti sverige på permission och aldrig mer kommit tillbaka om jag hade haft honom, iallafall vad jag hört om honom
Citera
2009-07-10, 22:22
Medlem
Sinkomiess avatar
Han var väl lite av en egen karaktär så att säga..
Citera
2009-07-10, 23:02
Medlem
Genaus avatar
Jag är inte ute efter att "demokratisera" försvarsmakten, tvärtom anser jag den vara bra som den är för tillfället. Vad jag protesterade mot var sinkomies vilja att militären skulle bli ett kastsystem, ett direkt kontraproduktivt förslag som skulle leda till försvarsmaktens fall. Sinkomies skyllde på nya "regler" (som inte är särdeles nya) där beväringscheferns befogenheter beskars, vilket enligt honom skulle ha lett till oreda p.g.a. berusade rekryter. Två saker: Fylleoredan hade inget att göra med strängheten hos bev.cheferna. Att händelsen aldrig upprepades berodde inte heller på strängheten hos bev.cheferna, det beror enbart på enhetschefens och de stamanställdas åtgärder. Jag var emellertid inte själv med vid tillfället men jag kan relatera till min egen tid i det militära.

Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Exempelvis: en jägare X beordrades flera dagar i rad städa den ena aspirantstugan på KJK, av en aspirant som inte ens var direkt chef över jägare X. Eftersom jag var stugförman i stugan på andra sidan kunde jag inte undgå att lägga märke till att jägare X fann detta orättvist, eftersom det fanns många andra jägare på KJK som också skulle kunna utföra uppgiften. Aspiranten förfar på detta sätt helt klart i provokativt syfte (det var näst sista veckan innan hemförlovning). Jägare X städade lydigt de tre första gångerna, men den fjärde gången frågade han aspiranten om denne inte kunde hitta någon annan. Aspiranten svarade nej, varvid jägare X framhöll att han vägrade utföra order. Aspiranten gick omedelbart till kompanichefen och berättade att jägare X vägrade utföra order. Kompanichefen kan AllmTjR och kallade in jägare X. Jägare X fick lomapommi för sista permissionshelgen och skulle även få tilläggsdagar i tjänstgöringstid, men på hemförlovningsdagen kallades han till kompanichefen och blev sedermera hemförlovad samma dag som vi andra.
Det är så jag menar att det skall gå till. Aspiranten varseblir problemet och rapporterar till högre makter som vidtar åtgärder. Inget vilda västen-bullshit.

Jag efterspråkar inte en fab 5-version av militären! Jag har själv haft den omtalade löjtnant W som utbildare och jag har till och med försvarat hans sätt här tidigare i tråden.

Sinkomies på tal om disciplin. Hur tycker du det går ihop med att stjäla från försvarsmakten. I två trådar har du nu skyltat med dina stölder. Skulle man fråga en officer vad han anser vara värre; lite fylleskrik eller stöld av en ansenlig mängd material från försvarsmakten: Vad tror du han skulle svara?

Måste ju ha varit prylar för långt över 500 euro, lite väl tattar-aktigt för min smak.
Citera
2009-07-10, 23:21
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genau
Att händelsen aldrig upprepades berodde inte heller på strängheten hos bev.cheferna, det beror enbart på enhetschefens och de stamanställdas åtgärder.

Under parollen betonades att vi inte skulle komma att göra några anmälningar, utan lösa sådana här saker själva. Händelsen kom alltså aldrig till de stamanställdas kännedom.

Citat:
Jag var emellertid inte själv med vid tillfället
Exakt.

Citat:
SinkomiesSkulle man fråga en officer vad han anser vara värre; lite fylleskrik eller stöld av en ansenlig mängd material från försvarsmakten: Vad tror du han skulle svara?
Jag vet att han skulle anse att stöld är svårast. Säkert skulle han även se det som ett personligt fitteri och sätta mig och hugga ved i tusen år.

Men ska det vara på detta viset så citerar jag dig återigen:
Citat:
Jag var emellertid inte själv med vid tillfället
Citera
2009-07-10, 23:21
Medlem
rafael1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Tackar för svaret. Nu vet vi alltså vad du gör om dagarna. Då återstår bara en fråga, vilka kommer dina uppgifter vara om det blir krig (efter mobilisering i krigsorganisationen)?

Nu kan jag inte svara generellt för alla skrivare, men rollen som skrivare på mitt kompani övertas av en annan beväring och själv flyttas jag upp som skrivare på bataljonsnivå (vilket tydligen är ganska ovanligt). Något mera än så tänker jag inte berätta, om någon undrar så kan vi ta det via PM.

Ett inlägg i beväringschefsdebatten hinner jag också med; de flesta har absolut ingen insikt i organisationen som sådan och skall (min åsikt) i största mån hålla sina fingrar undan allt som inte är relaterat till deras egen grupp och hur den fungerar som en krigstida kugge i maskineriet. Många får någon form av jesuskomplex och skall lägga sig i saker som inte alls är relevanta för deras tilldelade uppgifter. Kan inte nog påpeka hur många gånger arbete har blivit förstört av klåfingriga undersergeanter. Ni ska hålla er till er egen grupp och stanna där, punkt.
Ni är ingalunda försvarsmaktens chefsideologer som formar beväringarnas utbildning med era debattinlägg om att det har blivit för slappt. Det finns motiv till att beväringschefernas "makt" minskas, och det går naturligtvis hand i hand med att antalet som avbryter sin tjänstgöring ökar för varje kontingent. Fosterlandets försvar står och faller på att tillräckligt många slutför sin utbildning och där finns ytters lite svängrum för att fler ska avbryta på grund av chefernas bestraffningar.
Citera
2009-07-11, 00:10
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Det finns motiv till att beväringschefernas "makt" minskas, och det går naturligtvis hand i hand med att antalet som avbryter sin tjänstgöring ökar för varje kontingent. Fosterlandets försvar står och faller på att tillräckligt många slutför sin utbildning och där finns ytters lite svängrum för att fler ska avbryta på grund av chefernas bestraffningar.

Det är som folk fått för sig att det bestraffas hit och bestraffas dit bara för att ALLA Undersergeanter vill öka på sitt eget ego, som någon kallade mig tidigare, "maktgalna kossa".

Jag vet inte hur förbannat mycket skit jag fått äta pga att underordnade inte skött sig. Om jag själv någonsin straffat någon har dom djävlarimig förtjänat det. Sen att det finns Jägare som inte fattar sånt är deras egen förlust.

Och orsaken att folk avbryter är inte för att nån Undersergeant varit lite för bestämd med dom, utan för att de är en jävla sillmjölkar som inte fått lära sig veta hut när dom växt upp och därför inte kan acceptera att bli ordentligt tillrättavisade.
Citera
2009-07-11, 00:18
Medlem
Dionyoss avatar
Det kommer aldrig att kunna åtgärda våra finländska medmänniskors fylla. Alkohol är en del av vårat liv, inget annat, sen bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in