2009-06-15, 22:23
Medlem
kezss avatar
Finns det nån här som ligger inne just nu och kan berätta om det var reservister med i senaste slutövningen? Jag såg nämligen lite bilder från övningarna och tyckte jag kände igen en kaveri från min gamla pluton. Själv har jag inte blivit kallad eftersom jag är bosatt i Sverige. Eller så har kallelsen inte hittat fram till min nya adress

Edit: Kan tillägga att min fråga riktar sig till de som tjänstgör vid Nylands brigad.
Senast redigerad av kezs 2009-06-15 kl. 22:33.
Citera
2009-06-15, 23:40
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezs
Finns det nån här som ligger inne just nu och kan berätta om det var reservister med i senaste slutövningen? Jag såg nämligen lite bilder från övningarna och tyckte jag kände igen en kaveri från min gamla pluton. Själv har jag inte blivit kallad eftersom jag är bosatt i Sverige. Eller så har kallelsen inte hittat fram till min nya adress

Edit: Kan tillägga att min fråga riktar sig till de som tjänstgör vid Nylands brigad.

I senaste ATU övningen var det en hel del reservister med, ligger inte inne nu men såg även jag många bekanta ansikten. Synd att man inte blir kallad när man bor i Svedala.
Citera
2009-06-17, 13:10
Medlem
Just ja =), ännu en fråga.

Hur är det med synen på kompanierna?

Hur ser det ut hos kustjägarna, Närsynt -1.50 på båda ögona.

Antar det står någonstans i tråden, men ni får tåla att jag frågar igen =)
Citera
2009-06-17, 18:59
Medlem
Du kan ha glasögon och ändå klassas som A-man. Finns folk på skolan samt i ATU som har glasögon så inte ska det vara några problem. Om det finns någon gräns för hur dåligt man får se vet jag inte, men glasögon är iaf accepterat.

Det ända stället som kräver perfekt syn är väl spaning om jag inte minns fel. Men du vill väl till skolan så då är det ju lugnt.
Citera
2009-06-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Du kan ha glasögon och ändå klassas som A-man. Finns folk på skolan samt i ATU som har glasögon så inte ska det vara några problem. Om det finns någon gräns för hur dåligt man får se vet jag inte, men glasögon är iaf accepterat.

Det ända stället som kräver perfekt syn är väl spaning om jag inte minns fel. Men du vill väl till skolan så då är det ju lugnt.

Kan jag få problem med att bli vald till kustjägarutbildningen?

Absolut vill jag till UO-skolan samt ATU skolan.
Citera
2009-06-17, 19:17
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Kan jag få problem med att bli vald till kustjägarutbildningen?

Absolut vill jag till UO-skolan samt ATU skolan.

Under grundutbildningen hade jag en UO i min pluton som var B-klassad pga att han hade så dålig syn. Och jag ligger i SissiK, som har högst fysisk standard här i JPR(sodankylä). Och han var absolut inte den enda med glasögon av kompaniets alla UO/aspiranter.

Dålig syn är ett överkomligt problem inom SA, man skaffar glasögon åt dem som behöver istället för att skrota dem(som i sverige).
Citera
2009-06-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Under grundutbildningen hade jag en UO i min pluton som var B-klassad pga att han hade så dålig syn. Och jag ligger i SissiK, som har högst fysisk standard här i JPR(sodankylä). Och han var absolut inte den enda med glasögon av kompaniets alla UO/aspiranter.

Dålig syn är ett överkomligt problem inom SA, man skaffar glasögon åt dem som behöver istället för att skrota dem(som i sverige).

Ojdå, b-klassad pga synen.

Dem skrota mig just pga synen får verkligen inte bli det i Finland.

Någon som vet hur grovt synfelet får va innan b-klassning ungefär vart gränsen ligger.

-1,50 på båda ögonen(närsynt). Är inte så stort synfel, någon som kan ge en ungefärlig skala vart man blir b-klassad?

Sen så undrar jag hur många av UO'arna som går vidare till anställning?
Citera
2009-06-17, 19:29
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Någon som vet hur grovt synfelet får va innan b-klassning ungefär vart gränsen ligger.

Vet inte någon exakt gräns(om de nu finns någon), men eftersom så pass många med glasögon har A-papper så gissar jag att de handlar om ganska grova synfel. Jag tror inte att du ligger i riskzonen för B-papper, inte pga synen iaf.
Citera
2009-06-17, 19:34
Medlem
palefaces avatar
Är Löjtnant Melin kvar i dragsvik?
Citera
2009-06-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Vet inte någon exakt gräns(om de nu finns någon), men eftersom så pass många med glasögon har A-papper så gissar jag att de handlar om ganska grova synfel. Jag tror inte att du ligger i riskzonen för B-papper, inte pga synen iaf.

Tack, höll på skita ut halsmandlarna

Edit: När man får uppbådspapperna, ponera att jag får mina under Juli månad.

Kommer jag hinna få en inryckningsorder till i Januari, hur lång tid innan väljer de ut personerna som ska rycka in?

Kan man påverka så jag kan rycka in till i Januari, för bör ha uppbådspapperet nu i Juli om det inte blir något skumt för att jag är 20 år och inte i uppbådsåldern?

Förlåt för alla jävla frågor, men vill åka NU!
Senast redigerad av trovalla 2009-06-17 kl. 19:37.
Citera
2009-06-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paleface
Är Löjtnant Melin kvar i dragsvik?

Ja det är han.
Citera
2009-06-17, 19:59
Medlem
palefaces avatar
Citat: