Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ska jag göra det efter jag blivit placerad på min ponerade tjänst 2/10, är det då Nyland jag hör med eller måste jag gå via militärkontoret i övrelappland?
Ingen aning faktiskt. Testa Dragsvik först.
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Besitter någon korrekt info hur de ligger till om man skiter i att komma tillbaka från permissionen och stannar i Sverige? Vad vidtas de för åtgärder och vad får man för straff?
Nu berättar jag om egen erfarenhet, liknande din situation.
Åkte in 1/07, hade fått uppskov pga studier. Var där ett tag, men var hemskickad pga medicinska grunder (de jävlarna).
Skulle in med 1/09 nu i år, men sket i det pga att man har blivit äldre nu och har tjejen hemma och jobb och amorteringar och sånt tjafs. Sen skulle det bli problem med hyran och ersättning, så jag sa "fuck it" och stannade hemma.
De ringde mig och frågade vart jag var, sen sa jag att jag skiter i att komma, kunde fått göra mitt klart då jag var där sist. Sen skaffade jag dubbelt medborgarskap, men innan hann jag åka dit för först olovlig frånvaro, sen rymning, och till slut för desertering (!) men det försvann (tror jag) när jag fick mitt dubbla medborgarskap.
Sen gick det nån månad eller 2, och jag fick hem en lapp där det stod att eftersom jag hade dubbelt medborgarskap behövde jag inte göra lumpen, men om jag kände för det innan det år jag fyllde 30 kunde jag ringa och snacka med dem så skulle de fixa in mig.