2009-06-20, 17:53
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Om man åker till Sverige på permission och inte återvänder börjar dom inte söka efter dig, men om du vid ett senare tillfälle blir fast vid tullen på väg till Finland/i poliskontroll etc. uppstår det problem och du hamnar tillbaks till brigaden och/eller juridiska påföljder så som böter/fängelse.

Finns då prejudikat(lr hur de nu stavas) i något sådant fall? Hur mkt i böter/hur långt straff kan man få som värst?

Har hört nått om att man bara behöver hålla sig utom landets gränser tills man är 28, och sen skulle de vara "glömt". Stämmer det?

Om jag åker på de där kontors-skiten så måste jag säga att jag känner mig minst sagt lurad av PV. Först utbildar dem mig till jägargruppbefäl i 4 månader och sista vecka får man höra att man inte ens kommer få tjänstgöra som det. Fan vilket skit.
Senast redigerad av lintu 2009-06-20 kl. 17:56.
Citera
2009-06-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Trovalla, innan du skickar iväg papprena så tänk över de noga. För oss som bor i Sverige är de trots allt ingen tvång att utträtta vår värnplikt i Finland. För när du har skickat iväg papprena så måste du göra det, blir du less i något skede så är de inte bara att sticka hem därifrån, du kan bli placerad på tjänster som du absolut inte vill ha, ligga inne på kasern högtider osv..

Som ex kan jag ta mig själv, för tillfället sitter jag här soldathemmet med gines när jag egentligen skulle ha haft 3 dygns permission. Samtidigt är skrämde dem upp mig i torsdags, vårat kommande kompani behöver en Kontors-UO(TSTO-AU), ingen var frivillig till den uppgiften så dem lottade några som fick gå på interjvu hos enhetsofficeren. Nästa vecka får jag veta om jag åker på den skiten, vilket innebär att jag kommer tjänstgöra som kontorsnisse-UO istället för jägargruppbefäl. Wohoo!

Besitter någon korrekt info hur de ligger till om man skiter i att komma tillbaka från permissionen och stannar i Sverige? Vad vidtas de för åtgärder och vad får man för straff?

Det är ingen fara =), jag har resten av livet att uträtta det jag vill senare. Vill göra något innan man skaffar egen lägenhet, man har ju bara varit här och gjort det man kallar vardag.

Tar det som erbjuds.
Citera
2009-06-21, 01:42
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ska jag göra det efter jag blivit placerad på min ponerade tjänst 2/10, är det då Nyland jag hör med eller måste jag gå via militärkontoret i övrelappland?

Ingen aning faktiskt. Testa Dragsvik först.

Citat:
Besitter någon korrekt info hur de ligger till om man skiter i att komma tillbaka från permissionen och stannar i Sverige? Vad vidtas de för åtgärder och vad får man för straff?

Nu berättar jag om egen erfarenhet, liknande din situation.

Åkte in 1/07, hade fått uppskov pga studier. Var där ett tag, men var hemskickad pga medicinska grunder (de jävlarna).

Skulle in med 1/09 nu i år, men sket i det pga att man har blivit äldre nu och har tjejen hemma och jobb och amorteringar och sånt tjafs. Sen skulle det bli problem med hyran och ersättning, så jag sa "fuck it" och stannade hemma.

De ringde mig och frågade vart jag var, sen sa jag att jag skiter i att komma, kunde fått göra mitt klart då jag var där sist. Sen skaffade jag dubbelt medborgarskap, men innan hann jag åka dit för först olovlig frånvaro, sen rymning, och till slut för desertering (!) men det försvann (tror jag) när jag fick mitt dubbla medborgarskap.

Sen gick det nån månad eller 2, och jag fick hem en lapp där det stod att eftersom jag hade dubbelt medborgarskap behövde jag inte göra lumpen, men om jag kände för det innan det år jag fyllde 30 kunde jag ringa och snacka med dem så skulle de fixa in mig.
Citera
2009-06-21, 16:11
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Ingen aning faktiskt. Testa Dragsvik först.

Skulle in med 1/09 nu i år, men sket i det pga att man har blivit äldre nu och har tjejen hemma och jobb och amorteringar och sånt tjafs. Sen skulle det bli problem med hyran och ersättning, så jag sa "fuck it" och stannade hemma.

De ringde mig och frågade vart jag var, sen sa jag att jag skiter i att komma, kunde fått göra mitt klart då jag var där sist. Sen skaffade jag dubbelt medborgarskap, men innan hann jag åka dit för först olovlig frånvaro, sen rymning, och till slut för desertering (!) men det försvann (tror jag) när jag fick mitt dubbla medborgarskap.

Sen gick det nån månad eller 2, och jag fick hem en lapp där det stod att eftersom jag hade dubbelt medborgarskap behövde jag inte göra lumpen, men om jag kände för det innan det år jag fyllde 30 kunde jag ringa och snacka med dem så skulle de fixa in mig.

Ok, men de borde förmodligen ses som värre om man redan varit inne halva tiden och sen sticker, istället för att inte dyka upp alls.

Just nu så känner jag mig så jävla lurad av PV, jag har fått en utbildning och jag har försökt förbereda mig för uppgiften jag ska ha hand om de kommande sex månaderna. Och så en vecka före man ska bli klar med kursen som hållt på i fyra månader så får man veta att man i själva verket ska göra något annat. De är ju iofs inte säkert att det blir jag, men jag har förberett mig på det värsta.

Sry om jag håller på och gnäller här, men de här stör mig utav bara fan. Om jag åker på det här så tar min motivation slut som mot en bergsvägg, och eftersom jag ser de som att jag har blivit lurad, så tycker jag inte att de finns ngn anledning att stanna kvar.

Varför skulle man inte kunna berätta redan i början av kursen eller efter AUK1 vad man ska åka på för tjänst? Så att man kan förbereda sig för vad som komma skall, jävla PV..
Citera
2009-06-21, 16:52
Medlem
Citat:
Varför skulle man inte kunna berätta redan i början av kursen eller efter AUK1 vad man ska åka på för tjänst? Så att man kan förbereda sig för vad som komma skall, jävla PV..

Före du ryckt in vet ingen någonting om dig. Det är först när alla legat inne ett tag som det går att se vad sådana som du kan passa till. Det är ju så systemet fungerar vilket du säkert känner till. För övrigt är kontorsunderofficer ingen dålig tjänst. Civilt meriterande och även bra om du vill fortsätta inom firman efteråt i en eller annan form.

Den stora fördelen är att tjänsten innebär att man i princip blir "väbelns vänstra hand" och som skrivare får man en insyn i hela alltet på ett sätt som vanliga beväringar aldrig får. Duktiga skrivare finns det alltid ett behov av även under repövningar samt i utlandstjänst.
Senast redigerad av Fennicum2 2009-06-21 kl. 17:07.
Citera
2009-06-21, 20:04
Medlem
Citat:

Jag kan förstå din besvikelse över att inte få bli chef för en jägargrupp. Kom ändå ihåg att en god soldat tar emot den uppgift han tilldelas och genomför det med livet som insats. En orsak till varför vi från Sverige mer sällan blir uttagna att bli "vanliga" gruppchefer (nu talar jag om KJK) (vi tenderar att bli hjälputbildare på skolan, gå från ATU till vice- gc, o.s.v.) är att vi inte får någon krigstida placering. Med tanke på det här är vore det -ur SA:s synvinkel- en bra lösning om det finns en duglig svensk för att bli byråunderofficer. Det finns säkert utmaningar också i den uppgiften. Om du är frivillig kan du säkerligen delta i många stridsskjutningar som de vanliga jägargrupperna utför (det är trots allt de som är det roligaste under militärtjänsten).

Att desertera är bland det fulaste en soldat kan göra. Tänk därför över ditt beslut och vilken sida du vill stå på. "Lumpen" finns inte till för oss individer utan den är ett privilegium för oss individer men främst är den landets redskap och svärd för att försvara oss medborgare mot angripare.
Citera
2009-06-22, 15:01
Medlem
lintus avatar
Jo, visst håller jag med er. Det finns fördelar med kontors-tjänsten, beror lite på hur man ser på saken, det är ju egentligen ingen "dålig-placering" men oavsett vad så blir de en inaktivare tjänst än den jag "egentligen" skulle ha, och de känns inte så kul för mig personligen. Står inte ut med att inte göra någonting, särskilt inte här i lumpen. Tydligen kan kontors-UO:n ha bättre chanser att bli befodrad till stf plutonchef och sergant, men de ser jag ingen logic i?

Meritvärden tror jag inte att jag kmr få i någon större nytta av, då jag planerar att flytta tillbaka till Sverige efter lumpen. Dock tror jag mer på den personliga utvecklingen som man bygger upp genom att få uppträda mkt, ta ansvar och utbilda människor. Den sistnämda varan kmr jag per automatik få mindre av om jag blir kontors-UO.

De har aldrig slagit mig tanken att hoppa av, förrens nu. Känner mig så pass besviken över det här, men jag har inte bestämt mig för något ännu.
Citera
2009-06-22, 15:23
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Jo, visst håller jag med er. Det finns fördelar med kontors-tjänsten, beror lite på hur man ser på saken, det är ju egentligen ingen "dålig-placering" men oavsett vad så blir de en inaktivare tjänst än den jag "egentligen" skulle ha, och de känns inte så kul för mig personligen. Står inte ut med att inte göra någonting, särskilt inte här i lumpen. Tydligen kan kontors-UO:n ha bättre chanser att bli befodrad till stf plutonchef och sergant, men de ser jag ingen logic i?

Meritvärden tror jag inte att jag kmr få i någon större nytta av, då jag planerar att flytta tillbaka till Sverige efter lumpen. Dock tror jag mer på den personliga utvecklingen som man bygger upp genom att få uppträda mkt, ta ansvar och utbilda människor. Den sistnämda varan kmr jag per automatik få mindre av om jag blir kontors-UO.

De har aldrig slagit mig tanken att hoppa av, förrens nu. Känner mig så pass besviken över det här, men jag har inte bestämt mig för något ännu.

Det är så det är i finska försvaret. Det gäller bara att gilla läget.
Citera
2009-06-22, 19:59
Medlem
Citat:
Dock tror jag mer på den personliga utvecklingen som man bygger upp genom att få uppträda mkt, ta ansvar och utbilda människor. Den sistnämda varan kmr jag per automatik få mindre av om jag blir kontors-UO.

Det finns en anledning till att kontorsunderofficerare (tsto-au) ofta slutar som sergeanter, och det beror på att den administrativa förmågan (om nu sådan finnes hos individen) är väldigt viktig för att få allt att fungera. Det är ansvar och det är att leda människor om än genom papper istället för genom direkta order

För övrigt vad gäller meritvärdet, om du ska söka jobb med din finska lumparerfarenhetet i ditt CV spelar det nog ingen roll vad du har gjort egentligen. Det räcker att du skriver "12 månader på amfibieförbandet Nylands brigad i Finland där jag fick utbildning till underofficer och erhöll graden sergeant".
Citera
2009-06-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University

Kriminella handlingar och brott försvinner inte bara för att man skaffar dubbelt medborgarskap. Risken finns att du kommer få ganska allvarliga problem i tullen eller med polisen om du åker till Finland. Vill du vara säker (alltså riktigt säker, det kan ju hända att de skiter i det) så säger du upp ditt finska medborgarskap. Då kan de inte längre straffa dig eftersom du har begått ett brott som bara finska medborgare kan begå.

Anledningen till att du fick en lapp hem var antagligen att [vem fan som nu håller koll på medborgarnatalet i Finland] sett att det kommit en ny finsk medborgare och att de inte kollat upp/fått veta att du deserterat. Desertör är du likväl.
Citera
2009-06-24, 18:04
Medlem
lintus avatar
Nu kan jag pusta ut, en av killarna gjorde en liten uppoffring och sa att han kunde ta uppdraget, så jag slipper den tjänsten. Skönt att inte behöva fundera mer över den saken, bara köra på som vanligt igen och förbereda sig för den nya kontigenten.

Om jag nu hade fått den tjänsten så hade jag nog försökt göra det bästa av situationen och försökt hålla motivationen uppe, efter lite betänketid var de väl kanske inte riktigt så farligt som jag först tänkte, men jag är nöjd som det är nu.

Nu när vi ändå talar om meritvärden från lumpen i Finland, har ni upplevt att dem uppskattas i Sverige? I Finland kan du har stor nytta av ha tjänstgjort som grupp-, eller plutonchef, men jag är lite tveksam till att man skulle ha någon större nytta av det i Sverige?
Citera
2009-06-24, 20:44
Medlem
Citat:
Nu när vi ändå talar om meritvärden från lumpen i Finland, har ni upplevt att dem uppskattas i Sverige?

Pinkka-verksamheten och KJK:s morgontvagningsrutiner är något som brukar bemötas med respekt och intresse (speciellt från sådana som har utfört sin beväringstjänstgöring här i Sverige).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in