2009-05-13, 10:05
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Majoriteten i den här tråden är placerade/placerades/kommer att bli placerade i NylBr (Nylands Brigad) som ligger i Ekenäs (Tammisaari), den enda brigad som är särmä.

Men sen har vi några som är utplacerade lite överallt också. Men det är väl mest NylBr pojkar här. Eller har jag fel? Jag skulle nog tippa rätt bra på att NylBr dominerar här.

Btw bara jag som har börjat sakna nyaste Fanbäraren? (Kanske bara jag som läser den fortfarande? xD ) Senste är ju från julen. Ska det inte ha kommit en redan? Måste nog ta o beställa den så man får den i tidningsform.
Den senaste kom ju ut i mars månad
tyvärr hänger de inte med här http://www.nylbr.fi/fanbararen/
Citera
2009-05-13, 10:08
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Okey det där med rustis var å ta i men tro mig det finns folk på KJL (och andra ställen) som både jag å många med mig funderar på vad i fittan de gör där.
Att Amfsken hade 80 vempor samma dag som en 15 km marsch skulle genomföras säger en del om folket. Visst kan man vara sjuk men 80 st....
Nu har även skolans jappar börjat skjuta på varandra http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/5096.dsp
Citera
2009-05-13, 15:38
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Nu har även skolans jappar börjat skjuta på varandra http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/5096.dsp
Säker på att det var elever? Själv vet jag inte, men läste i en tidning att beväringen hade ryckt in för 6 månader sen och var van vid att använda vapen... då kan man fråga sig; vem tyckte in för 6 månader sen?

Är det vanligt att olyckor förekommed vid skarpa skjutningar? Förutom vid granatkastare...
Citera
2009-05-13, 16:12
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Beväringen träffades av eget vapen: http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2009/5/13/w27287.php
Senast redigerad av Sven-Dufva1 2009-05-13 kl. 16:16.
Citera
2009-05-13, 23:56
Medlem
JerryCottons avatar
Lustigt att se att gamla 130 K 54 fortfarande är i bruk, det är ju ett bra tag sedan en själv låg i det militära. Någon som tjänstgjort nyligen vid kustartilleriet och kan bekräfta att 130 K 54 är still going strong?
Citera
2009-05-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urho.2
Alltså kraven är lika som förut.
Barettmatshen
2800 i cooper
200m sim på 5:30 min
12p i MKT
Skytte tror jag är 8 träffar på dp skjutningen.

Enda skilnaden från förut är att det folk på alla kompanier får bära den.

II/06 var kraven såsom ovan, med undantag för simningen (5:00) samt skjutningen (10 tr.). Enligt den då rådande uppfattningen har brigaden (eller snarare KJK) en intention att skärpa kraven.
Citera
2009-05-14, 23:54
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
II/06 var kraven såsom ovan, med undantag för simningen (5:00) samt skjutningen (10 tr.). Enligt den då rådande uppfattningen har brigaden (eller snarare KJK) en intention att skärpa kraven.

ja, synd att det gick åt fel håll!
Citera
2009-05-15, 15:47
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Nån i denna tråd som var på plats/känner nån som var på plats under lägret i syndalen när skjutolyckan inträffade?
Citera
2009-05-15, 19:12
Medlem
rafael1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Okey det där med rustis var å ta i men tro mig det finns folk på KJL (och andra ställen) som både jag å många med mig funderar på vad i fittan de gör där.
Att Amfsken hade 80 vempor samma dag som en 15 km marsch skulle genomföras säger en del om folket. Visst kan man vara sjuk men 80 st....

Samma fråga igen, vilken enhet är du vid?
Citera
2009-05-16, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Nån i denna tråd som var på plats/känner nån som var på plats under lägret i syndalen när skjutolyckan inträffade?

Jag var på vid händelsen, olyckan skedde under försvars övningen på (M3:an?)

Det var en OLYCKA och inte på flit, allt som tidningarna skriver är INTE baserade på fakta bara till en viss del...

Under övningen skulle en beväring simuleras vara "skadad" och evakueras därifrån och då skulle beväringarna bära han på bår därifrån, han som blev skadad gav sin kvkk till en beväring som bar den vid handtaget och när man bär en kvkk så lutar pipan uppåt då råkade den skadade person vara i vägen och blev träffad i bröstet.
Som tur fanns evakuerings fordon nära och modiga beväringar som hjälpte till den skadade

Orsaken till varför skottet avlossades kan man nog klart och tydligt konstatera att de beror på att:

1. Kvkk:n är ifrån 70-talet
2. Den är sliten och garanterat blivit misshandlad av många mullisar
3. Innan dom skulle bära den "skadade" så hade han blastat med kvkk:n vilket gör pipan varm som fittan
4. Patronerna är ifrån 80-talet

För att förhindra att samma olycka ska hända igen så ska man kasta den gamla skit maskingeväret åt helvette och börja använda PKM istället !

Ett tips till tidningarna är att sluta skylla på beväringen som bar på vapnet och istället skriva om kvkk:n
Citera
2009-05-16, 11:38
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusdosa
Jag var på vid händelsen, olyckan skedde under försvars övningen på (M3:an?)

Det var en OLYCKA och inte på flit, allt som tidningarna skriver är INTE baserade på fakta bara till en viss del...

Under övningen skulle en beväring simuleras vara "skadad" och evakueras därifrån och då skulle beväringarna bära han på bår därifrån, han som blev skadad gav sin kvkk till en beväring som bar den vid handtaget och när man bär en kvkk så lutar pipan uppåt då råkade den skadade person vara i vägen och blev träffad i bröstet.
Som tur fanns evakuerings fordon nära och modiga beväringar som hjälpte till den skadade

Orsaken till varför skottet avlossades kan man nog klart och tydligt konstatera att de beror på att:

1. Kvkk:n är ifrån 70-talet
2. Den är sliten och garanterat blivit misshandlad av många mullisar
3. Innan dom skulle bära den "skadade" så hade han blastat med kvkk:n vilket gör pipan varm som fittan
4. Patronerna är ifrån 80-talet

För att förhindra att samma olycka ska hända igen så ska man kasta den gamla skit maskingeväret åt helvette och börja använda PKM istället !

Ett tips till tidningarna är att sluta skylla på beväringen som bar på vapnet och istället skriva om kvkk:n

Så vapnet varken tappades eller ställdes ner på marken? Var vapnet säkrat?
Visst kan man tycka att vapnen är gamla och slitna, men nog fyller de sin funktion relativt bra ändå. Man bör dock ha i åtanke att vapnen kanske inte är lika pålitliga som de var för 30 år sedan, och bör således planera övningarna utifrån det (olyckan hade lätt kunnat undgås om man tömt samtliga patronbo före evakueringsuppgiften påbörjades).
Citera
2009-05-16, 12:42
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Han blandar ihop arméns gröna och kustjägarnas sköna.

Precis, mitt uttalande gällde arméen. Men ska inte samtliga trupper inom Finska FM börja använda uniform M/05 som permissuniform? Vilket borde innebära att reglerna är exakt dem samma för alla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in