2010-12-15, 00:30
Medlem
Ja men grejen är den att om ingen kan hållas ansvarig när man åker fast, så skulle jag säga att det är riskfritt. Att torska weedet var 15 leverns kan man leva med, men inte att åka in i fängelse i 10 år.

Så, någon som vet vad haken är?
Citera
2010-12-15, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitodonBrus
Fundera över detta när du är nykter igen.

Givande svar. Du menar alltså att chauffören måste ha koll på att ingen har lagt in minsta gram knark i något av de 5000 paket i hans 50-tons last?
Citera
2010-12-15, 00:35
Medlem
CitodonBruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkytune
Givande svar. Du menar alltså att chauffören måste ha koll på att ingen har lagt in minsta gram knark i något av de 5000 paket i hans 50-tons last?
Pust... Klart att chauffören får stå till svars.
Citera
2010-12-15, 00:40
Medlem
WEEDpuffarns avatar
Hur ska man få in det i långtradaren? Slänga in det när han tar fikapaus? om någon vet om det kan dom gola och då är det inte 100% riskfritt
Citera
2010-12-15, 00:44
Medlem
En långtradare kör 500000 knäckebrödspaket över gränsen, och i fabriken har en snubbe bestämt sig för att sätta dit chauffören som han hatar och lägger 100g heroin i ett paket. Chauffören lastar på som vanligt och blir stoppad i tullen. Chauffören har alltså ingen chans att komma undan?
Citera
2010-12-15, 01:34
Medlem
CitodonBruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkytune
En långtradare kör 500000 knäckebrödspaket över gränsen, och i fabriken har en snubbe bestämt sig för att sätta dit chauffören som han hatar och lägger 100g heroin i ett paket. Chauffören lastar på som vanligt och blir stoppad i tullen. Chauffören har alltså ingen chans att komma undan?
Hittar inte fallet jag stödde mig på så istället så länkar jag en artikel som säger emot mig... - http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...-kilo-cannabis
Citera
2010-12-15, 02:00
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Chauffören har alltid ansvar av lasten från punkt A till B, och i många fall (alla fall?) så lastar/övervakar chauffören lasten. Så det är hans problem om man hittar droger i lasten.

Sen så känns det jävligt onödigt att bara smuggla ett litet hekto hasch, då kan man lika gärna lasta in ett par ton.
Citera
2010-12-15, 02:17
Medlem
surfacings avatar
Citat:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...-kilo-cannabis

Eeh. Av artikeln att döma, lyder omständigheter som talar både för och emot ett åtal, men vilka råkar luta mer åt det sistnämnda. Jag kan ju informera herrskapet direkt om att rättssystemet knappast låter 150 kilo cannabis passera gränserna helt ohämmat. Exempelvis framgår det tydligt att mannen "bevisligen" hänvisat till en sorts syndabock osv. Så han hade antagligen ett jävla flyt.
Citera
2010-12-15, 02:52
Medlem
Enligt en lirare jag känner på tullen så tar det 12h för cannabislukten att tränga igenom ett bildäck så klarar man att komma över gränsen på under 12h så kan dom ha hur många hundar som helst.
Hörde även att det är populärt att plocka bort bensintanken och sätta en vägg i tanken där man sedan lägger drogerna.
Han sa även att det folk åker dit på är när samma person eller bil åker över gränsen flera gånger under en kort tidsperiod typ 5-6 gånger under 6 månader eller mindre så ni som tänkte börja smuggla kom ihåg att dom har bättre koll än man tror.
Citera
2010-12-15, 20:20
Medlem
Risker med att åka bil till Chris

Hejsan!

Jag och några kompisar hade tänkt att ta och dra en liten runda till Christiania i helgen, men vi undrar vad för risker det finns när man passerar gränsen, såväl mot Danmark som på vägen tillbaka in i Sverige.

Vi kommer att köra enligt den här vägbeskrivning:

http://maps.google.se/maps?f=d&sourc...,1.234589&z=10

Alltså tar vi färjan från Helsingborg, vi kommer naturligtvis inte ha något knark med oss i bilen, däremot kan det förekomma rullpapper, grinder och diverse parafernalia, är det olagligt att medföra dessa i bilen?

Vi kommer alltså bara att köpa lite smågrejor i Christiania men vi kommer absolut inte smuggla nåt till Sverige. Men det vi är oroliga över är om de kan ta urinprov/blodprov i gränsen bara för att vi verkar uppmärksamma? Att de söker igenom mig och bilen bryr jag mig inte om då jag inte har något att dölja, förutom det parafernalia jag nämnde innan.

Men kan de besluta att ta pissprov eller blodprov på plats?

Mvh
MHR
Citera
2010-12-15, 20:24
Medlem
fairyfellers avatar
Så länge ni inte har knark i bilen så är det 100% lugnt. De kan visitera er om de hittar rökdon etc men det är allt! Danmark har inget konsumtionsförbud så ni begår inget brott genom att röka där
Citera
2010-12-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MHR
Hejsan!

Jag och några kompisar hade tänkt att ta och dra en liten runda till Christiania i helgen, men vi undrar vad för risker det finns när man passerar gränsen, såväl mot Danmark som på vägen tillbaka in i Sverige.

Vi kommer att köra enligt den här vägbeskrivning:

http://maps.google.se/maps?f=d&sourc...,1.234589&z=10

Alltså tar vi färjan från Helsingborg, vi kommer naturligtvis inte ha något knark med oss i bilen, däremot kan det förekomma rullpapper, grinder och diverse parafernalia, är det olagligt att medföra dessa i bilen?

Vi kommer alltså bara att köpa lite smågrejor i Christiania men vi kommer absolut inte smuggla nåt till Sverige. Men det vi är oroliga över är om de kan ta urinprov/blodprov i gränsen bara för att vi verkar uppmärksamma? Att de söker igenom mig och bilen bryr jag mig inte om då jag inte har något att dölja, förutom det parafernalia jag nämnde innan.

Men kan de besluta att ta pissprov eller blodprov på plats?

Mvh
MHR

Får jag fråga varför ni åker om Hbg-Helsingör o sedemera Danmark?

Det passerar 5 miljoner bilar om året, eller snabbt uträknat 13698.63011369 ( snabb huvudräkning, ber om ursäkt om jag räkna fel )

Risken att de lär stoppa dig överhuvudtaget är nog väldigt låg. Personliga erfarenheter säger iaf det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in