2011-12-07, 06:09
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Jag har rest till Köpenhamn och smugglat cannabis i hela mitt vuxna liv och det är naturligtvis en risk varje gång jag reser. Det är jag van vid.
Då du har rest till Köpenhamn och tagit med dig röka tillbaka till Sverige under hela ditt vuxna liv blir det naturligtvis många resor. Jag blir nyfiken på att höra om du har åkt fast nån gång och hur du upplevde det i sådant fall. Skulle vara intressant att höra.

Är också nyfiken på när det var om det nu har hänt, om det var på flygbåtarnas tid eller senare, efter bron byggdes.
Citera
2011-12-07, 12:31
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Jag har rest till Köpenhamn och smugglat cannabis i hela mitt vuxna liv och det är naturligtvis en risk varje gång jag reser. Det är jag van vid. Men hur stor är risken egentligen? Det kan vara lite knepigt att räkna ut, visst.

Men om jag jämför med hur det var före bron byggdes, på flygbåtarnas tid, då är risken att åka fast idag väldigt liten. Jag har hunnit bli en gammal man och fått ett annat perspektiv på livet och jag utgår bara ifrån mina egna erfarenheter. Jag har rökt cannabis i 45 år och har sett mycket och jag gör samma bedömning varje gång jag reser till Köpenhamn. Jag behöver inte gömma undan rökbiten. Det är helt enkelt onödigt. Det är en sak som jag känner på mig.

VAD är det jag riskerar egentligen? Jag har bara åkt och köpt mig en rökklump på 50 gram för eget bruk. Jag ser det inte som att jag gör en kriminell handling på något sätt och det finns inget sk brottsoffer. Det är bara dumheter att förbjuda cannabis och jag saknar respekt för narkotikapolitiken som inte fungerar ändå.

Jo, jag riskerar att förlora min rökbit på 50 gram som är värd femtusen kronor, och då måste jag åka och handla mer. Det är kanske mycket pengar att förlora tycker någon, men för mig är femtusen inte så mycket pengar. Det kan jag förlora närsomhelst utan att det märks och är i själva verket bara småkrafs, inte ens värt att nämna i sammanhanget.

Rättsliga påföljder? Vad kan det bli? Knappast fängelse i alla fall. Böter? Nej, dom får inte en spänn till av mig, så jag ser det som rätt så meningslöst vad dom håller på med. Dom kan inte stoppa knarket ändå. Som jag ser det gör jag inget moraliskt fel, utan den som gör moraliskt fel är tullen ifall dom tar min rökbit.

Som jag ser saken måste cannabis legaliseras förr eller senare och det spelar inte så stor roll när det blir, utan det viktiga är att när det blir kommer legaliseringen som en bekräftelse på att den tidigare politiken var felaktig och orättfärdig, och får jag min upprättelse.

Idiotiskt? Javisst, men det är inte jag som har hittat på det.

EDIT: Jag har hunnit bli så gammal att man kan inte säga till mig att jag förstör mitt liv om jag röker cannabis, om ni förstår vad jag menar?

Vad du anser spelar ju verkligen ingen som helst roll. Och du kommer aldrig kunna "känna" när och var tullen kommer slå till oavsett hur rutinerad du är. Det är därför de har stickprovskontroller...
Och vad de kan göra? Tja, bara innehav av 50g är ju 120 dagsböter, vad det sen blir extra för smuggling vet jag inte, men du kan nog ställa dig på tvären hur mycket du vill och anse att det inte är att brott osv... Lagen anser fortfarande det, men du kan ju alltid skita i att betala och ta en volta istället.
Citera
2011-12-08, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Då du har rest till Köpenhamn och tagit med dig röka tillbaka till Sverige under hela ditt vuxna liv blir det naturligtvis många resor. Jag blir nyfiken på att höra om du har åkt fast nån gång och hur du upplevde det i sådant fall. Skulle vara intressant att höra.

Är också nyfiken på när det var om det nu har hänt, om det var på flygbåtarnas tid eller senare, efter bron byggdes.

Jag har aldrig åkt fast i tullen.
Citera
2011-12-08, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Vad du anser spelar ju verkligen ingen som helst roll. Och du kommer aldrig kunna "känna" när och var tullen kommer slå till oavsett hur rutinerad du är. Det är därför de har stickprovskontroller...
Och vad de kan göra? Tja, bara innehav av 50g är ju 120 dagsböter, vad det sen blir extra för smuggling vet jag inte, men du kan nog ställa dig på tvären hur mycket du vill och anse att det inte är att brott osv... Lagen anser fortfarande det, men du kan ju alltid skita i att betala och ta en volta istället.

Jag skulle kunna säga precis samma sak om dig.
Du vet ju ändå ingenting och det saknar betydelse vad du tycker.
Citera
2011-12-09, 07:30
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Jag har rest till Köpenhamn och smugglat cannabis i hela mitt vuxna liv...

Jag har rökt cannabis i 45 år och har sett mycket och jag gör samma bedömning varje gång jag reser till Köpenhamn. Jag behöver inte gömma undan rökbiten. Det är helt enkelt onödigt.

Citat:
Jag har aldrig åkt fast i tullen.
Jag får faktiskt säga att det är imponerande att du tagit över röka från Danmark till Sverige regelbundet i flera decennier utan att åka fast. Vilken strategi du än har är det uppenbarligen en lyckad strategi. (Om det är slipsen eller vad det nu är.)
Citera
2011-12-09, 19:09
Medlem
Citat:
Jag får faktiskt säga att det är imponerande att du tagit över röka från Danmark till Sverige regelbundet i flera decennier utan att åka fast. Vilken strategi du än har är det uppenbarligen en lyckad strategi. (Om det är slipsen eller vad det nu är.)

Om jag får gissa så handlar det nog i början om dom olika småknep man tar till för att minimera risken och en dos tur. Sen med åren så blir man mer självsäker (alltså mindre nervös), man blir äldre och därav mindre misstänksam i kombination med kläder (alltså kostym, slips) som ger ett mer seriöst intryck. Att man ser nordisk ut bidrar väldigt mycket också kan jag tänka mig. Det är inte konstigt att han vid det här laget bara stoppar ner det i fickan som om det vore en påse lösgodis. Det hade jag också gjort om jag var i hans ålder.

Att han också bara tar med sig hasch istället för något överdrivet stinkande gräs bidrar en hel del det med.
Citera
2011-12-09, 21:08
Bannlyst
På flygbåtarnas tid, före dom började med knarkhundar, smugglade jag ofta haschkakor som vägde ett kilo genom att tejpa upp dem på ryggen snyggt. Det gick bra varje gång. Det enda som verkligen varit farligt var när knarkhundarna kom och man fick passera en efter en. Men dem kunde man lura med brandrök, eller så var det inga riktiga knarkhundar, som jag har berättat om.
Citera
2011-12-09, 21:45
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjanton
carllarsen säger att chansen är mindre än 2% att du blir fasttagen! Han har åkt över 100 ggr och aldrig blivit fasttagen, alltså borde det gälla samma sak för dig! (öööööööh)
ja o lita på carl är som lita på sossarna.

Citat:
På flygbåtarnas tid, före dom började med knarkhundar, smugglade jag ofta haschkakor som vägde ett kilo genom att tejpa upp dem på ryggen snyggt. Det gick bra varje gång. Det enda som verkligen varit farligt var när knarkhundarna kom och man fick passera en efter en. Men dem kunde man lura med brandrök, eller så var det inga riktiga knarkhundar, som jag har berättat om.

jo javisst brandrök, tog du med en engångsgrill på båten och dansa i den lite innan avstigning eller?
Citera
2011-12-10, 14:13
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
jo javisst brandrök, tog du med en engångsgrill på båten och dansa i den lite innan avstigning eller?

Man står och värmer sig vid tunnorna som dom eldar i på Christiania, i en 20 min kanske...
Citera
2011-12-10, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Man står och värmer sig vid tunnorna som dom eldar i på Christiania, i en 20 min kanske...

Bravo! Jag ser att det finns en och annan som snappat upp något.
Citera
2011-12-10, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
ja o lita på carl är som lita på sossarna.

Jag begär inte att du skall lita på mig, bara lysnna på mig, och sedan kan du själv bedöma. Försök själv räkna ut sannolikheten så ser du att det inte är så lätt. Men man kan uppskatta och bedöma på olika sätt och det viktiga är om oddsen är låga eller höga, och i detta fallet är dom uppenbarligen mycket låga.

Kan vi vara överens om det?
Citera
2011-12-10, 17:55
Bannlyst
Citat:

Tullare är vanliga människor, som du och jag, och även om dom är tränade så reagerar tullare alltid som en människa och man behöver vara en god psykolog och ha någonting som avleder misstankarna. Det kan vara vad som helst, en oljemålning, elektronikbyggsats, och man måste använda sin fantasi och ha kalla nerver och helst riktigt pösa av självförtroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in