2021-07-28, 14:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
A Sailor-made man (1921) Det är sjömannens liv

Harold Lloyd som arrogant överklassyngling blir förtjust i söt ung dam (Mildred davis), hennes far går bara med på att gifta bort henne om Harold skaffar sig ett riktigt jobb.

Tänk att det är en film som är hundra år gammal. Visst känns en del skämt förlegade, och typiska stumfilmen.
Men fortfarande är den bitvis rätt rolig.
3/5 Känns rätt.

IMDB 6,9 = 3,62/5
1004 röster
Citera
2021-07-28, 15:17
Medlem
Rensa-fisks avatar
Fear Street Part 1: 1994

Rätt bra faktiskt. Tillräckligt bra för att göra mig sugen på att se del två också.
Citera
2021-07-28, 16:35
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1989
Filmen var Tango & Cash
https://www.imdb.com/title/tt0098439...nm_flmg_act_55

Sylvester Stallone och Kurt Russell möts i en buddy cop film. Utseendemässigt ser de helt rätt ihop och kan tänka mig att de har personkemi IRL, men filmen blir väl fjantig och dialogen är varken rolig eller välskriven. Lite fungerar, men inte i klass med bästa filmerna inom genren.

Det är slutet av 1980-talet och det märks på musiken och den lättsamma attityd som finns i filmen. Det känns mer som en parodi på en actionfilm än en actionfilm. Vissa scener gällande action och humor fungerar ganska bra, men helhetsintrycket är inget vidare. Det är FÖR lättsamt med saker som bara händer och löser sig självt där det istället skulle kunna hända något intressant eller kul.

Stunderna mellan Stallone och Russell drar ner mer än vad de bidrar med. Vilket borde vara tvärtom i en sådan här film.

Teri Hatcher (Desperate Houseviwes) fungerar i sin biroll och det är några andra skådespelare som är roliga att se, men något vidare intryck just i denna film gör de ej.

Måste dock medge att filmen gjorde mig lite gladare denna regniga dag trots att jag inte tyckte det var särskilt välskriven eller rolig. Det finns ett fåtal nakenscener som är helt rätt också. Inte för skyddade eller "ren porr" utan smakfulla och sexiga. Lekfulla.

Betyg på IMDB? 6,4 / 10
Mitt omdöme: I Stallone termer är det inte en av hans bättre eller sämre filmer. Bland de jag sett hamnar den någonstans i mitten. Är du intresserad av denna film kan du absolut se den, men jag skulle inte ha förhoppningarna särskilt högt uppe.
Citera
2021-07-28, 18:13
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Contact (1997) | 🌑🌑🌑🌑 |

Ellie Arroway har i hela sitt liv tittat upp mot stjärnorna och sökt efter intelligent liv tack vare sin pappa som introducerade henne för vetenskap och stjärnskådning. Hon lyssnar efter signaler från yttre rymden, men det är ett långsamt arbete och efter att ha jobbat i många år för SETI så har hon ännu inget konkret att visa upp. Då, från stjärnan Vega, upptäcker hon en stark signal som verkar skicka instruktioner.

Baserat på Carl Sagans bok från 1985. Det här är "hard" science fiction vilket är precis det jag älskar. Den har stor respekt för källmaterialet och är späckad med vetenskap som inte känns alltför fördummad eller komplicerad. Man blir nyfiken på vetenskapen och universum, precis det som Carl Sagan var en mästare på att förmedla. Och dramat och konflikterna som måste blandas in för att inte göra det till en dokumentär fungerar mestadels riktigt bra också.

Det som däremot är lite fördummat är konflikten mellan vetenskap och religion där argumenten för och emot ligger på basnivå. Köttbenen som kastas åt religionssidan är rentav löjeväckande - "bevisa att du älskar din far, jaså du kan inte?" end scene. Jaha? Jag antar att det finns en gud då? Detta försök att blidka båda sidor blir för genomskinligt.

Men jag älskar fokuset på SETIs arbete där vi får besöka klassiska platser som Arecibo (rip) och Very Large Array i New Mexico där Ellie upptäcker signalen. Man känner verkligen hennes passion och gläds för upptäcken och blir förbannad när andra snor åt sig äran. En riktigt bra karaktär och Jodie Foster är perfekt i rollen. Skådespeleriet under klimaxet är gastkramande att titta på.

Den har också några riktigt coola sekvenser där Robert Zemeckis experimentlusta skiner igenom. Öppningsscenen där man färdas längre och längre ut i rymden är fantastisk, och spegelscenen är en klassiker som folk tittar på än idag och undrar hur i helvete filmade dem det där?

Contact förtjänar mer uppmärksamhet, den är mer än en hyfsad 90-tals rulle. Den tar sig an stora teman där allt inte är perfekt sammansatt. Men den väcker nyfikenhet, drömmar och skänker perspektiv. Universum är rätt stort om ni inte visste det.
Citera
2021-07-29, 10:34
Medlem
smoerreboms avatar
Shane 1953 7/10
Lite för mkt gullande och sjukt jobbig unge. För lång också.

High Noon 9/10
Har åldrats mkt bättre. Kort, tight och spännande. Hårt slut oxå. Det här är topp 20 västern ever. Mkt ung Lee van cleef i mindre roll.

Red Hill 7/10
Aussie outback Neo western. Lite för överdrivna karaktär men spännande upplägg. Det funkar inte dramaturgiskt med en imbecill huvudperson heller.
Citera
2021-07-29, 15:26
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Bridget Jones Baby 2016 så fem år gammal men kunde nog fortsatt fungera på bio.

Roligast är första 30 min då skämten av bättre kvalitet regnar friskt. Musiken är bra och bästa biroll är Emma Thompson som huvudsaklig vårdkontakt.
Sedan bli det lite segare med relationsdrama och vem är far till kommande barnet. 🥱

Varje komedi som är längre än två timmar får alltid en poängs avdrag, så detta blir 6 av 10 faderskapstest.

IMDB: 6,5 / 10. (71 069 röster).
Citera
2021-07-29, 15:27
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Shane 1953 7/10
Lite för mkt gullande och sjukt jobbig unge. För lång också.

Detta. Filmen går inte att se pga. ungjäveln. Shane tickar tyvärr alla negativa boxar när det gäller amerikansk gullsliskig pekoral westerns. Tycker amerikanska 50- och 60-tals westernfilmer allt för ofta hamnar i detta träsk.

Kolla in westerns regisserade av André De Toth. De är ofta lite skitigare och inte så klämkäcka som de mer kända filmerna. Kika på Day of the Outlaw (1959) om du inte redan sett den. Jag tycker att det är en av de bästa amerikanska westerns som gjorts, oavsett vilket årtionde vi jämför med.

https://www.imdb.com/title/tt0052724...nm_flmg_act_39
Citera
2021-07-29, 15:41
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Detta. Filmen går inte att se pga. ungjäveln. Shane tickar tyvärr alla negativa boxar när det gäller amerikansk gullsliskig pekoral westerns. Tycker amerikanska 50- och 60-tals westernfilmer allt för ofta hamnar i detta träsk.

Kolla in westerns regisserade av André De Toth. De är ofta lite skitigare och inte så klämkäcka som de mer kända filmerna. Kika på Day of the Outlaw (1959) om du inte redan sett den. Jag tycker att det är en av de bästa amerikanska westerns som gjorts, oavsett vilket årtionde vi jämför med.

https://www.imdb.com/title/tt0052724...nm_flmg_act_39
Intressant! Ska se om någon fortfarande seedar den där eller om den är gratis på Youtube.

Är ju rätt klar med spaghettigrejen, topp 20 iaf, och det har slagit mig att det måste finnas någon lists med lite mörkare alternativ US western innan unforgiven

Mys kan ju funka bra också ibland som i Rio bravo förstås

Edit: jajjämän finns på tuben, GRJNGO igen
Senast redigerad av smoerrebom 2021-07-29 kl. 15:44.
Citera
2021-07-29, 17:55
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Contact (1997) | 🌑🌑🌑🌑 |

Ellie Arroway har i hela sitt liv tittat upp mot stjärnorna och sökt efter intelligent liv tack vare sin pappa som introducerade henne för vetenskap och stjärnskådning. Hon lyssnar efter signaler från yttre rymden, men det är ett långsamt arbete och efter att ha jobbat i många år för SETI så har hon ännu inget konkret att visa upp. Då, från stjärnan Vega, upptäcker hon en stark signal som verkar skicka instruktioner.

Baserat på Carl Sagans bok från 1985. Det här är "hard" science fiction vilket är precis det jag älskar. Den har stor respekt för källmaterialet och är späckad med vetenskap som inte känns alltför fördummad eller komplicerad. Man blir nyfiken på vetenskapen och universum, precis det som Carl Sagan var en mästare på att förmedla. Och dramat och konflikterna som måste blandas in för att inte göra det till en dokumentär fungerar mestadels riktigt bra också.

Det som däremot är lite fördummat är konflikten mellan vetenskap och religion där argumenten för och emot ligger på basnivå. Köttbenen som kastas åt religionssidan är rentav löjeväckande - "bevisa att du älskar din far, jaså du kan inte?" end scene. Jaha? Jag antar att det finns en gud då? Detta försök att blidka båda sidor blir för genomskinligt.

Men jag älskar fokuset på SETIs arbete där vi får besöka klassiska platser som Arecibo (rip) och Very Large Array i New Mexico där Ellie upptäcker signalen. Man känner verkligen hennes passion och gläds för upptäcken och blir förbannad när andra snor åt sig äran. En riktigt bra karaktär och Jodie Foster är perfekt i rollen. Skådespeleriet under klimaxet är gastkramande att titta på.

Den har också några riktigt coola sekvenser där Robert Zemeckis experimentlusta skiner igenom. Öppningsscenen där man färdas längre och längre ut i rymden är fantastisk, och spegelscenen är en klassiker som folk tittar på än idag och undrar hur i helvete filmade dem det där?

Contact förtjänar mer uppmärksamhet, den är mer än en hyfsad 90-tals rulle. Den tar sig an stora teman där allt inte är perfekt sammansatt. Men den väcker nyfikenhet, drömmar och skänker perspektiv. Universum är rätt stort om ni inte visste det.

Håller med om att den förtjänar mer uppmärksamhet.

Gillar man Interstellar (2014) skulle man kunna tycka om denna också. Inte bara för att Matthew McConaughey är med i båda, men tycker båda tar upp rymden på ett "djupare" sätt än många andra filmer. Detta utan att vara för lika varandra.
Citera
2021-07-29, 19:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The pleasure garden (1925). Lustgården

Hitchcocks debutfilm, vari vi får följa två danserskor och deras trassliga kärleksaffärer.

En film jag tyckte verkade kul att ha sett, och det var det väl på sätt och vis.
Ännu kan man inte urskilja några Hitchcockdrag, och det var kanske inte heller att vänta.

Men sevärd är den väl egentligen inte, utöver att det är Hitchcocks första långfilm.
2/5

IMDB 5,9 = 3,18/5
2300 röster.
Citera
2021-07-29, 23:37
Medlem
Rensa-fisks avatar
Trollsommar

En bra film som står sig.
Citera
2021-07-31, 12:56
Medlem
Ambelains avatar
"The Girl King" - (2015)
https://www.imdb.com/title/tt1254322/

Michael Nyqvist, m.fl.

---

SVT Play hade lagt upp filmen, så jag bestämde mig för att prova.

Drottning Kristina visas här upp som en aggressivt lesbisk ung kvinna, som är både allrådande och allsmäktig - men på samma gång utsatt för de onda protestantiska hov- och kyrkomän.
Katolikerna däremot, de var tydligen bara hyvens snubbar ... frisinnade och tillåtande och progressiva.

Alltså, det är helt omöjligt att förstå sig på den filmen.
Den är ju pinsamt dålig.

Jag tänker inte ens sätta betyg på den för den är fan inte förtjänt av något betyg.

---

Jag såg samtidigt en annan film på SVT Play - "Capote."

Och ... den filmen var ju nära på ALLT det som "Kristina-filmen" inte var.

Nästan ALLt i den filmen var ju så bra och vägjort att man inte ens tänkte på att det var en film man tittade på (och ändå var det ju inte så mycket som, egentligen, hände).

Men "Kristina-filmen" däremot ... där var det ingenting som fungerade.
Inte ens en enkel Dialog lyckades de få med.
Karaktärsutveckling ... vadå liksom.
Miljöer ... (de hade inte ens "CGI-putsat" fasaderna på de gamla slotten, trots att de ju var nya och moderna vid hennes tid, och verkligen inte skabbiga, slitna ruiner).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in