Året var
1972
Filmen var
Junior Bonner
https://www.imdb.com/title/tt0068786...=nm_flmg_act_8
Regissör? Sam Peckinpah. Huvudroll? Steve McQueen.
Man följer Steve McQueens karaktär. Något av en avdankad rodeostjärna och hans familj. En handling kring rodeon och McQueen sedan en bredare handling om hans familjemedlemmar.
En bra tradig film. Pecknipah är väl känd för råa filmer och/eller med ett visst djup. Steve McQueen var något av en kioskvältare för att dra publiken. Den här filmen är ingetdera.
Ett drama, typ, men det blir sällan dramatiskt och trots viss charm går den aldrig någonstans. En i dagens standard kort långfilm, men kändes desto längre. Möjligtvis att amerikanarna går mer igång på den då det är mindre ort, den "döende" cowboy livsstilen, country musik m.m.
Det bästa med filmen är väl egentligen att den fångar upp viss tidstypisk charm och att statister/mindre roller gör att den känns mer levande än dagens CGI-spektakel.
Jag hittade denna DVD för tio kronor på loppis i en liten ort. Ett minst sagt udda fynd bland Disney, James Bond och andra mer kommersiella filmer. Inget jag ångrar att jag sett, men står med filmen Le Mans som de svagaste McQueen filmerna jag sett än så länge. Medioker.
Betyg på IMDB? 6,8 / 10
Mitt betyg? Någonstans mellan 5 och 6 / 10. Närmare fem än sex.