2021-07-26, 09:36
Medlem
GormDenGamles avatar
City Lights med Charlie Chaplin startade frugan igår.
Jag blev väldigt besviken. Hade väntat mig mer. Men så har jag också svårt för Chaplin. Föredrar Buster Keaton alla dagar i veckan.
Citera
2021-07-26, 21:04
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jolt, 2021. Den var inte bra, kändes som en pilot till en b-serie. Borde få något pris för usel "biljakt".

Dock snygg i HDR10+ så 4/10.
Citera
2021-07-26, 22:28
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2007
TV Filmen var Pyramiden
https://www.imdb.com/title/tt1147764...nm_flmg_act_28

Rolf Lassgårds sista film (sannolikt) som Kurt Wallander. Vi möter även Gustaf Skarsgård parallellt som en ung Kurt Wallander. Tycker detta fungerar, men hade varit ännu bättre om de introducerat konceptet tidigare i serien. Nu blir användandet av blickar tillbaka lite väl enkelriktade.

Detta är den mest actionladdade delen av serien. Den saknar tyngden, samhällskritiken och dylikt som de längre miniserierna ger, men kan vara den bästa "vanliga" filmen i denna serie.

Skurken i filmen är bra och upplagd på ett underhållande sätt. Rolf Lassgård måste visa på mer skådespel än i några andra delar och den avrundar hans tid på ett bra sätt.

Jämfört med liknande filmer som Krister Henrikssons Wallander, alla olika Beck, Johan Falk och gängen så skulle jag välja denna framför relativt många. Klart bättre än delen som kom året innan.

Betyg på IMDB? 6,3 / 10
Mitt betyg? Instämmer mer eller mindre med IMDB.
Citera
2021-07-27, 00:56
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Jag såg "High plains drifter" häromkvällen och blev positivt överraskad.
Min mamma och andra diverse självutnämnda "cineaster" hade dömt ut den totalt, men jag tyckte den var riktigt underhållande och bra.

MVH/Gnomegirl.
En av mina favoritwesterns med Clintan. Men scenen du nämner är jävligt speciell…
Citera
2021-07-27, 02:51
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Jag såg "High plains drifter" häromkvällen och blev positivt överraskad.
Min mamma och andra diverse självutnämnda "cineaster" hade dömt ut den totalt, men jag tyckte den var riktigt underhållande och bra.

MVH/Gnomegirl.

Minns också filmen som klart godkänd. Dock vet jag att en kompis har svårt för den scenen. Jag tyckte också den känns väldigt "random". Det var länge sedan nu, men hade det någon relevans alls till själva handlingen? 1973 var Clint Eastwood kanske som störst, på ett sätt, och därmed ännu konstigare med sådan scen... Inte direkt för en bredare publik.
Citera
2021-07-27, 13:18
Såg den gamla barnfilmsklassikern "Raiders of the lost Ark" ("Jakten på den försvunna skatten"). Har tyvärr inte åldrats nåt vidare, även om man inte direkt tillhör målgruppen längre.

Visst, lite episka shots med en fortfarande ung Indiana Jones, men annars tappar man snabbt intresset.

Det som slog mig var annars att det som åldrats mest nog är den fullständigt outhärdliga filmmusiken. Finns en biljakt som varar typ 20 minuter där John Williams skränar på fett tjock med bläck hela jävla tiden. Mitt intryck är att man tvingas höra sånt allt mer sällan nuförtiden. Hans Zimmer och hans boys har en helt annan estetik, som är långt mer tilltalande.

John Williams har kommit upp med en del catchy teman, det får man ge honom, men generellt är hans still hopplöst föråldrad, och även i den genren var han egentligen en klåpare.
Citera
2021-07-27, 16:13
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Space Sweepers (2021) | 🌑🌑🌓 |

Året är 2092. Mänskligheten är uppdelad där de rika bor i en paradisbubbla i rymden medan de fattiga är kvar på den nästan obeboeliga jorden. Ett sätt att överleva är att jobba som rymdsvepare - plocka upp rymdskräp för att sälja vidare. Ett sådant skepp är The Victory, bestående av en färgstark liten besättning. Men när de av en händelse kommer över en robot som visar sig vara ett massförstörelsevapen är de plötsligt jagade av allt och alla.

Ska Sydkorea ta över sci-fi genren nu också efter att ha dominerat på andra håll i filmvärlden i flera år? Kanske. Space Sweepers är en fantastiskt film - när det kommer till det visuella. Jag menar... wow. Precis allt är en fest för ögat. Storskaliga rymdslag där rymdskepp i hög fart slåss och skjuter torpeder, oftast med någon galen robot som står på skeppet likt en cowboy. Ner på detaljnivå är allt designat med minutiös noggrannhet för att ge en underbar nära-framtid atmosfär. Jag älskar allt det tekniska med den här filmen och det är också coolt att de blandar språk så ofta för att ge det en internationell känsla. Det var oväntat att höra danska användas i en scen.

Men sen kommer story, karaktärer och ton som raserar allt för mig. Detta är en riktig barnslig film som jag inte alls synkar med. Karaktärerna är fåntrattar där jag inte gillar en enda en. De beter sig som barn. Till exempel vid åsynen av en stor summa pengar då de inte kan kontrollera sig alls utan måste börja flåsa och dregla likt en 6-åring. Oftast snubblar de runt i ren slapstick-stil också.

Sen har vi tonen. Alltså, prutthumor är inte min grej överhuvudtaget och särskilt när det återkommer gång på gång. Jag suckar vid så många tillfällen över alla klichér och barnsligheter och det förstör stunderna då det ska bli emotionellt. Jag är helt frånvarande storymässigt och njuter bara av det visuella spektaklet vid det laget. Skurken är en karikatyr också.

Det är en kul resa och om tonen träffar dig rätt kommer du älska det här. För min del blev det för barnsligt.
Citera
2021-07-27, 17:12
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1972
Filmen var Junior Bonner
https://www.imdb.com/title/tt0068786...=nm_flmg_act_8

Regissör? Sam Peckinpah. Huvudroll? Steve McQueen.

Man följer Steve McQueens karaktär. Något av en avdankad rodeostjärna och hans familj. En handling kring rodeon och McQueen sedan en bredare handling om hans familjemedlemmar.

En bra tradig film. Pecknipah är väl känd för råa filmer och/eller med ett visst djup. Steve McQueen var något av en kioskvältare för att dra publiken. Den här filmen är ingetdera.

Ett drama, typ, men det blir sällan dramatiskt och trots viss charm går den aldrig någonstans. En i dagens standard kort långfilm, men kändes desto längre. Möjligtvis att amerikanarna går mer igång på den då det är mindre ort, den "döende" cowboy livsstilen, country musik m.m.

Det bästa med filmen är väl egentligen att den fångar upp viss tidstypisk charm och att statister/mindre roller gör att den känns mer levande än dagens CGI-spektakel.

Jag hittade denna DVD för tio kronor på loppis i en liten ort. Ett minst sagt udda fynd bland Disney, James Bond och andra mer kommersiella filmer. Inget jag ångrar att jag sett, men står med filmen Le Mans som de svagaste McQueen filmerna jag sett än så länge. Medioker.

Betyg på IMDB? 6,8 / 10
Mitt betyg? Någonstans mellan 5 och 6 / 10. Närmare fem än sex.
Citera
2021-07-28, 01:18
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2004
Filmen var Hotet
https://www.imdb.com/title/tt0351078...nm_flmg_act_14

Svensk spionthriller om en datakille i armén som måste göra saker mot sin vilja.

Jag slogs direkt av hur snygg filmen var. Grafiskt har den åldrats otroligt väl. Det finns scener med stridsplan och helikoptrar som håller hög standard. Jag brukar inte gilla sånt i film, men här var det ovanligt snyggt gjort. De hade tagit in någon amerikan för allt och det märks. Det här har inte TV4 eller liknande varit med och skapat.

Skådespeleriet är det ingen högre nivå på. Stefan Sauk (som är skrivit delar av filmen) framställer sig som en riktig cooling och hade passat bättre i Rambo, Shanti Roney överspelar som tusan och övriga är inget att skryta om heller. Den onda i filmen är den mest positiva. Han är rolig att följa.

Handlingen är i sig inte heller något att skryta om, men det finns några snygga detaljer och då filmen är snyggt gjord blir actionscenerna coola eller rent av roliga ibland.

Jag tycker inte man ska ranka filmer endast på det visuella även om det ofta är viktigt. I vissa filmer är det den viktigaste aspekten och detta är en sådan film. IMDB ger ett uselt betyg, men utöver överspel och bitvis seg handling hade jag rätt sköj framför denna film. Vilket ändå är meningen. Sånt här är väl knappast till för att ge någon insikt i det mänskliga psyket eller så utan mest underhållning och det tycker jag den lyckades med.

Betyg på IMDB? 4,9 / 10
Mitt betyg? 5,7 / 10
Citera
2021-07-28, 02:29
Medlem
Tenedors avatar
A Clockwork Orange (Kubrick, 1971)
Jag ville gå in med ett nytt perspektiv till min favoritfilm, så jag läste på om massa negativa teorier inför den här omtitten. Några fel måste finnas! Första bildrutan dyker upp, och plötsligt är filmen slut. Igen.

Det finns verkligen inga fel. Fotot är fantastiskt, och musiken är troligen filmhistoriens bästa (till och med bättre än Morricone). Regi och skådespel ska vi inte ens prata om. Tekniskt sett ett mästerverk. Underhållningsvis ett mästerverk. Hypnotiserande bra film. Bäst någonsin, enligt mig.

Stanley Kubrick var ett geni.

10/10
Citera
2021-07-28, 09:09
Bannlyst
Lucy In The Sky (2019)

Det är en tom, ryslig och ensam film, jag kan gilla det ödsliga endel och det är inte så mycket människor/skådespelare med i filmen. Det är en bra film, inte överdriven och inte för mycket.

7/10
Citera
2021-07-28, 09:38
Bannlyst
Mistrial (1996)

Två New York-poliser skjuts ner i tjänsten och bevisen pekar mot en omtyckt samhällsaktivist. Men allt eftersom omständigheterna klarnar under allmänhetens hårda bevakning blir det allt mer oklart vem det är som är ställd inför rätta.

Det är en allvarlig film, den är väldigt rak på sak, jag vet inte så mycket om filmen, men jag tycker filmen är okej och oförutsägbar. Sevärd? Det är en bra thriller, men jag tycker den skapar lite frustration.

6/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in