"24 Hour Party People" - (2002)
https://www.imdb.com/title/tt0274309/
Steve Coogan, Lennie James, John Thomson, m.fl.
---
Hur ofta händer det att man sett färdigt en film, bara för att omedelbart "spola tillbaka" och se filmen en gång till - direkt efter alltså?
Ja, det händer inte så ofta. Iaf inte för mig. Jag minns inte ens sist gången jag gjorde så (om jag ens har gjort det någon gång).
Men, nu hände det. Jag såg om filmen igen, så fort jag hade sett sluttexterna rulla förbi.
Konstigt nog hade jag aldrig ens hört talas om denna filmen innan. Titeln bara dök upp på min skärm när jag skummade på internet, och jag bestämde mig för att det kanske hade varit en sevärd film ...
Det var det.
"24 Hour Happy People" är en "musikfilm." Men, inte ens sådan musikfilm som vi vanligtvis förväntar oss, där handlingen brukar kretsa kring någon musiker eller något band osv.
Utan här är det mer från "lyssnarens," eller kanske "upplevarens" perspektiv.
Hur en särskild "generation" upplevde sin musikaliska "revolution."
En jämförbar film, mycket mera välkänd och hyllad, är ju Cameron Crowes mästerverk "Almost Famous," som ju också försöker göra anspråk på att skildra en hel generation av musikälskare. Från en tonårings perspektiv (och den musikaliska revolutionen var "hårdrockens" eller "arenarockens" födelse.
Men i "24 Hour Happy People" är det en journalist, som blir klubbägare och skivbolagsdirektör, som får representera den aktuella "generationen."
Och generationen ifråga är den brittiska "klubbscenen," framförallt från 80-talet in på 90-talet.
Från punkexplosionen till New Wave, och gradvis övergående in i den Extasy-mättade brittiska Rave-kulturen (och den beväpnade gängkultur den födde).
Banden som står i centrum är bla Sex Pistols, Joy Division, New Order och Happy Mondays, och även om deras musik - naturligtvis - spelas, så är filmen mer personcentrerad och skildrar mer artisternas olika personligheter och upptåg.
Allt blandad med en frisk portion humor och rövarhistorier, allt sammanbundet pga huvudpersonens (journalisten/klubbägaren/skivbolagsdirektören) liv som "spindeln i nätet."
---
Det finns nog inget jag kan skriva för att göra filmen rättvisa.
Dels eftersom det egentligen inte finns någon egentlig "röd tråd" (bortsett från att tiden går och utvecklingen med den) utan allt är verkligen "upplevelsecentrerat."
Men det är inget handikapp.
Filmen är inte "normal" men ändå väldigt lätt att svepas med av - och det trots att jag inte ens har någon egen relation till den musik, eller till den generation, som filmen kretsar kring.
Jag gillade den ändå.
Mycket.
Jag gillade den så mycket att jag ville se den en gång till, för att verkligen få in allt som filmen förmedlade, för att känna hur jag "sveptes med" en gång till. Och känna att det "var på riktigt" och inte något jag bara hade inbillat mig ...
---
Se den !!!
---
Betyg
5 av 5