"Roswell" - 1994
https://www.imdb.com/title/tt0111021/
Kyle MacLachlan, Martin Sheen, m.fl.
---
Av någon anledning visste jag inte att denna filmen ens fanns.
Visst har jag sett - eller rättare sagt försökt kämpa mig genom - den där Spielberg-producerade miniserien som också handlade om Roswell-grejen - men den var ju så dålig att det bara var pinsamt.
Denna var inte alls så.
För den som inte förstått det så baseras filmen på den berömda Roswell-incidenten från 1947.
Dvs det där med det kraschade flygande tefatet.
Här i denna filmen så har själva den händelsen inte fått något större utrymme alls.
Det närmast bara omnämns nästan i förbifarten i början.
Handlingen handlar istället om det som hände sen - med kopplingar in till den då aktuella nutiden.
Dvs med gamla pensionärer som träffades för att minnas det som var, som pensionärer ibland tenderar göra.
Och i allt detta utbyte av gamla minnen så kom det fram än de ena och än det andra, som ju fick filmen att fortsätta framåt i dessa tillbakablickar.
Ofta brukar man säga att "less is more," och det kan man kanske säga gäller för denna filmen.
För det är inte mycket man får se - även om det kommer att kanske lite överraskande slut.
Men inget blir tråkigt för att det är snålt med specialeffekterna och exotiska material ... så att säga.
Tvärtom så skulle jag vilja mena att filmen bara blev bättre pga det.
---
Annars så var den inte något särskilt rent filmtekniskt.
Inte heller var det några miljöer som stack ut.
Fotografiet var lika blekt som vilken random TV-film som helst, så inte ens där hade man kostat på sig.
Jag antar att producenterna helt enkelt kände sig trygga med att berättelsen i sig skulle kunna räcka.
Så det behövdes inget "putsande" för att få fler att hålla ögonen öppna.
Skådespeleriet var inget anmärkningsvärt det heller.
De ville nog mest spela så normala som möjligt.
Dvs med undantag från vissa "UFO-stollar" som presenterades i slutet av filmen, som en tjockmagad Stanton Friedman med lika tjockmagade stolle-kompisar, vid en swimming pool i Las Vegas.
Det visade sig att dessa kompisar tydligen satt på ett och annat, som skulle föra berättelsen vidare.
---
Som sagt, konstigt att jag aldrig förstått att filmen fanns innan.
För den var inte helt fel, och absolut bland det bästa i genren.
Och det menar jag "trots" det ... lite otippade ... slutet.
Utan det funkade, det funkade faktiskt riktigt bra tillsammans med det övriga i filmen och hur handlingen byggts upp under resans gång.
---
Med det menar jag inte att det var ett mästerverk.
Bara att den nog var den bästa UFO-filmen jag sett.
Så jag kan nog inte med min heder i behåll ge den högre betyg än:
Betyg:
3 av 5
Så se den gärna.
Åtminstone om ämnet faller er i smaken.
Jag tror inte den kommer göra er besvikna.