2021-12-21, 20:04
Mutant
https://m.imdb.com/title/tt0087796/?ref_=fn_al_tt_2

Två bröder åker bil när de blir trakasserade av en bilist som kör in i deras bil och gör sig löjliga över dem eftersom att bröderna är från storstan och packet i pickupen är från en liten håla där alla är White trash förutom sheriffen som är svart.

Bilen kvaddas och väl i stan fortsätter trakasserierna och slutar i ett mordförsök innan stadens vicesheriff bryter upp bråket.

Resten av filmen kretsar kring mutanter som är vitmålade zombisar. Hur mutationen gick till förstod jag inte men det verkade ha något att göra med industriellt avfall.

Lättsam menlös underhållning utan bestående intryck och säkerligen bortglömd snarast.

3/5
Citera
2021-12-21, 20:18
Medlem
Resident Evil: Welcome to Raccoon City
https://www.imdb.com/title/tt6920084/

Filmen blandar spel Zero, 1 och 2 och gör det hyfsat bra, en del avvikelser men annars rätt true till spelen då främst scenerna/miljöerna i dessa.
Mindre bra tycker jag är hur man porträtterar Leon S. Kennedy.

3.5/5 because Resident Evil
Senast redigerad av Plastanjfolie 2021-12-21 kl. 21:17.
Citera
2021-12-21, 20:50
Transylvania Twist
https://m.imdb.com/title/tt0100811/?ref_=nv_sr_srsg_9

Billig akräckfilmsparodi. Referenserna är övertydliga och görs alldeles för bokstavstroget utan minsta finess eller humor. I en scen dyker Pinhead upp utan anledning och klagar på att spikarna gör ont. I en annan scen spyr en kvinna som i Exorcisten och mannen smakar på spyan och utbrister: creme de menthe. I en annan scen består humorn i att en heter Hands Up medan en annan heter Hands Down. Man kan snabbt lista ut hur sketchen går. Hela filmen är sevärd enbart för att man kan sitta och ganska ofta lista ut hur slutklämmen kommer vara om några sekunder från att skämtet inleds i sin konstlade och ofta övertydliga bana.

Trots detta är filmen sevärd för den är trivsam att se på i all sin billiga glans.

Huvudkaraktären heter Dexter Ward och det ska tydligen vara en filmreferens.

3/5
Citera
2021-12-21, 22:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cry danger (1951) Hämnaren slår till

Efter fem år i fängelse kommer Rocky tillbaka till sin stad, alla undrar var pengarna efter ett rån blev av.

En ganska tråkig thriller, där man på något sätt hela tiden känner sig på efterkälken.
Ingenting som jag uppskattade.
William "Cannon" Conrad var med i filmen.

En kul detalj var en hästkapplöpning där dom spelat på en häst vid namn Dragonfly, lustigt nog samma namn som vinnarhästen i ett avsnitt av Fawlty towers, kanske hade man sett filmen, eller också är det en lustig slump.
2/5

IMDB 7,3 = 3,80/5
2338 röster
Citera
2021-12-22, 00:57
Medlem
Den senaste filmen jag såg var "Venom - Let There Be Carnage" på bio. En superhjältefilm som på många sätt är som superhjältefilmer är som mest.

Handlingen är denna: Eddie Brock försöker återupprätta sin karriär genom att intervjua seriemördaren Cletus Kasady, som istället blir värd för symbioten Carnage och som i sin tur flyr från fängelset efter en misslyckad avrättning.

Kan säga att jag inte har sett den första filmen med karaktären Venom i huvudrollen som kom för några år sedan. Jag hade inga speciella förväntningar på hur bra nya filmverket skulle vara. Ska jag vara riktigt ärlig är den här genren inte min favorit, men det var de facto länge sedan jag såg en superhjältefilm och jag tänkte att denna kunde passa.

Venom ställs här mot sin symbios-avkomma Carnage. Vid sin sida har den blodtörstige monsterskurken sin älskade Shriek. Så långt är allting väldigt bra upplagt men det praktiska är behäftat med brister.

För mycket i filmen är fokuserat på humor. Så vill jag inte att det ska vara. Missförstå mig inte, humor ska absolut vara en del av en sådan här film. Men det ska också finnas gränser.

Det finns några väldigt sevärda scener och storyn är inte sämst. När vi talar om en blodtörstig monsterkaraktär som Carnage så tycker jag att det ska höra ihop med blod, kaos och förödelse. Där lyckas filmen inte leverera på många punkter. Filmen är väldigt anpassad till en ung målgrupp, tråkigt nog.

Det finns några perspektiv som ser till att filmen håller sig en bit ovanför vattenytan. Den psykopatiske seriemördaren Cletus Kasady, som transformeras till Carnage, spelas på ett övertygande sätt av Woody Harrelson. Andra skådespelarinsatser är inte mycket sämre.

Det andra är samspelet mellan Eddie Brock och hans mörkare symbios-sida. Det sista hoppas jag verkligen att man bibehåller i nästa Venom-film för jag har inget emot konceptet.

En sak som jag hade hoppats på var att Venom skulle drabba samman med Carnage mer än en gång, men så blev det alltså inte. Slutscenen innehåller dock det mesta som man vill se, både dramatik och action.

"Venom - Let There Be Carnage" har fått 6/10 i betyg på IMDB och det är samma som jag skulle ge den på ett ungefär. Den som älskar Marvels universum har säkert en hel del att hämta även här.
Citera
2021-12-22, 13:45
Medlem
Ambelains avatar
"Roswell" - 1994
https://www.imdb.com/title/tt0111021/

Kyle MacLachlan, Martin Sheen, m.fl.

---

Av någon anledning visste jag inte att denna filmen ens fanns.
Visst har jag sett - eller rättare sagt försökt kämpa mig genom - den där Spielberg-producerade miniserien som också handlade om Roswell-grejen - men den var ju så dålig att det bara var pinsamt.

Denna var inte alls så.

För den som inte förstått det så baseras filmen på den berömda Roswell-incidenten från 1947.
Dvs det där med det kraschade flygande tefatet.

Här i denna filmen så har själva den händelsen inte fått något större utrymme alls.
Det närmast bara omnämns nästan i förbifarten i början.

Handlingen handlar istället om det som hände sen - med kopplingar in till den då aktuella nutiden.
Dvs med gamla pensionärer som träffades för att minnas det som var, som pensionärer ibland tenderar göra.
Och i allt detta utbyte av gamla minnen så kom det fram än de ena och än det andra, som ju fick filmen att fortsätta framåt i dessa tillbakablickar.

Ofta brukar man säga att "less is more," och det kan man kanske säga gäller för denna filmen.
För det är inte mycket man får se - även om det kommer att kanske lite överraskande slut.

Men inget blir tråkigt för att det är snålt med specialeffekterna och exotiska material ... så att säga.
Tvärtom så skulle jag vilja mena att filmen bara blev bättre pga det.

---

Annars så var den inte något särskilt rent filmtekniskt.
Inte heller var det några miljöer som stack ut.
Fotografiet var lika blekt som vilken random TV-film som helst, så inte ens där hade man kostat på sig.

Jag antar att producenterna helt enkelt kände sig trygga med att berättelsen i sig skulle kunna räcka.
Så det behövdes inget "putsande" för att få fler att hålla ögonen öppna.

Skådespeleriet var inget anmärkningsvärt det heller.
De ville nog mest spela så normala som möjligt.

Dvs med undantag från vissa "UFO-stollar" som presenterades i slutet av filmen, som en tjockmagad Stanton Friedman med lika tjockmagade stolle-kompisar, vid en swimming pool i Las Vegas.
Det visade sig att dessa kompisar tydligen satt på ett och annat, som skulle föra berättelsen vidare.

---

Som sagt, konstigt att jag aldrig förstått att filmen fanns innan.
För den var inte helt fel, och absolut bland det bästa i genren.
Och det menar jag "trots" det ... lite otippade ... slutet.
Utan det funkade, det funkade faktiskt riktigt bra tillsammans med det övriga i filmen och hur handlingen byggts upp under resans gång.

---

Med det menar jag inte att det var ett mästerverk.
Bara att den nog var den bästa UFO-filmen jag sett.

Så jag kan nog inte med min heder i behåll ge den högre betyg än:

Betyg:

3 av 5

Så se den gärna.
Åtminstone om ämnet faller er i smaken.
Jag tror inte den kommer göra er besvikna.
Citera
2021-12-23, 12:44
Medlem
bobo909s avatar
Såg lust, caution igår kväll. Rekommenderas starkt. Är en kinesisk romantiskt spiondrama med lågt tempo som utspelar sig på 40-talet när man låg i krig mot japanerna. Riktigt bra och skönt att se film som inte byter scener likt en adhd unge som inte kan sitta still i klassrummet. Mkt bättre än Allied trots att dom inte riktigt går att jämföra.
Citera
2021-12-23, 21:09
Medlem
DevilsDens avatar
Jag brukar se på filmer som handlar om livet och dess sorg, tragedi, ångest, vägval.

Introducerar härmed Skipping Stones.

Huvudroll :Nathaniel Ansbach, Gabrielle Kalomiris, Michael Ironside.

https://filmthreat.com/reviews/skipping-stones/

Riktigt bra film, skönt att slippa alla superhjältefilmer och annat dekadent trams. Låt filmen ta med dig på en resa genom ett liv som till slut har en mening, ett syfte, dock sorgligt. Gabrielle (Amanda) spelar väldigt bra, likväl Nathaniel (David). Man kan riktigt känna sorgen och ilskan när Amanda dansar i filmen, ensam en kväll i en lummig småstad.

Bra musik bra foto, bra skådespelare, speciellt Amanda, (Gabrielle) som är hyffsat ny. Vi får nog se mer av henne framöver.

Ger den en 4a av 5 möjliga.
Senast redigerad av DevilsDen 2021-12-23 kl. 21:34.
Citera
2021-12-23, 21:40
The Carpenter
https://m.imdb.com/title/tt0097017/?ref_=hm_rvi_tt_i_2

En mentalpatient släpps fri efter hon legat inne för ett nervsammanbrott. Hemma med maken så behövs huset fixas. Några snickare anlitas men de utför jobbet långsamt. Nattetid snickras det i källaren av en okänd snickare. Den vanliga daggruppen misstänker att det är studenter från snickeriskolan som kommit in och svartjobbat för en billig peng för att få fart på bygget som går sakta.

Vem är den mystiske snickaren? Finns han ens eller är frun i familjen psykiskt sjuk och ser syner?

En märklig film med några riktiga roliga scener. Wings Hauser i huvudrollen lyfter filmen på egen hand. Påminde lite om en Grotescosketch. Inte minst sketchen där hantverkare bryter sig in och jobbar oannonserat

3/5
Citera
2021-12-24, 08:34
Medlem
Burning 2 , norwegian Cannonball Run film , I give it 4.5/6

Jespersen is a highlight in these films
Citera
2021-12-24, 11:07
Turkey Shoot (1982)
https://m.imdb.com/title/tt0082338/?ref_=nv_sr_srsg_2

Ett internerneringsläger för olydiga medborgare drivs av fascistiska fångvaktare och soldater i Australien. Chef för fånglägret är Thatcher som annordnar en turkey shoot. Fyra fångar ska jagas av tre andra. De tre består utav Thatcher, en ondsint rik kvinna med elegant klädstil som jagar med pilar (vissa explosiva) och en förmögen man som gillar överflöd varför han har med sig en varulv som jaktpartner. Mannen har även en bazooka samt färdas på en specialbyggd grävmaskin med larvfötter och monterad kulspruta.

Filmen påminner såklart om de filmerna med samma tema som bl a Battle Royal, Running Man och The most dangerous game.

3.6/5
Citera
2021-12-24, 22:19
Medlem
Resistance (2020)

Baserat på verkliga händelser.

Jag har alltid haft lite svårt för Jesse Eisenberg, men tänke ändå att jag skulle se filmen. Här spelar han iallfall Marcel Marceau, mimaren som hjälpte till att rädda en mängd judiska barn undan Förintelsen. De som gnäller över brist på "character development" i recensioner till en del filmer torde här bli nöjda, då Marceau går från självupptagen fjant till hjälte i motståndsrörelsen.

Filmens gång var förutsägbar.

De slängde också in ett par scener i ett försök att göra filmens skurk, nazisten, förhörsledaren och torteraren Klaus Barbie begriplig, och hans fru mänsklig, vilket inte räckte i den förstnämndes fall; han framstår bara som en psykopat eller sociopat/fullständigt hjärntvättad, vilket han kanske också var.

En av de klart bästa scenerna är en där Barbie stiger på en tågvagn på ett stannat tåg för att inspektera. I tågvagnen finns förstås Marceau, några andra vuxna i hans grupp och så en grupp av de barn som de räddat. Barnen har drillats i att sjunga kristna sånger för att smälta in, och Marceau utger sig för att vara lärare. Barbie tar honom åt sidan för att be om råd om hur han i framtiden ska uppfostra sin dotter, som nu bara är ett spädbarn, till att bli intresserad av konst, hur han ska forma hennes personlighet, och får till svar att om han försöker att påtvinga henne något så kommer det bara att leda till att hon gör revolt. Om han däremot itutar henne att konst är för svaga människor, så kanske det har önskad effekt. Bra skådespeleri, framförallt av Matthias Schweighöfer som spelar Barbie.

Lite kul också när en så känd skådespelare och gammal räv som Ed Harris är med i en så liten roll i en film, här i form av general Patton. Jag vet inte om tanken var att ge mer tyngd åt filmen, men en viss effekt upplevde jag att det hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in