Bad Boys | Året var
1995
https://www.imdb.com/title/tt0112442...nm_flmg_act_59
Nästan lika stort som Covid-19 och Ryssland/Ukraina-kriget blev Will Smiths oväntade aggressivitet mot Chris Rock framför hela filmvärlden på Oscarsgalan. Här har vi Will Smith i hans första riktigt stora filmroll tillsammans med Martin Lawrence. Filmen handlar om två poliskollegor som ska lösa ett avancerat fall under fyra dagar.
Jag minns när denna kom och att jag gillade filmen. Då var den cool och hade mycket saker som lockade en ung kille. Har den åldrats bra..?
Största problemet för mig är personkemin samt dialogen mellan Smith och Lawrence. Deras ständiga tugg känns bara som dålig improvisation. "Man, I love my wife, you know that. You know that". "Your wife? Yeah I know your wife. She's great man". Sådan typ av dialog hela JÄVLA tiden och alldeles för mycket om att Smiths karaktär är en playboy och Lawrence har en fru. Ta bort allt det rakt av och filmen blir genast bättre.
Allt är inte dåligt mellan Smith och Lawrence, men det lilla som sticker ut hjälper inte mycket. Jag är tacksam att Téa Leoni fick en större roll. Hon spelar och ger väsentligt bättre dialog än de andra. Även andra mindre roller höjer kvalitet en gnutta.
Filmen är rätt brutal på många sätt för att vara en kommersiell mastodontfilm. Handlingen i sig är inte direkt barnvänlig. Det är mycket halvnakna tjejer, det är svordomar hela tiden och våldet kan ibland vara oväntat hårt. Snygga tjejerna och våldet står för en del bättre scener. Svordomarna blir så vanliga att de tappar all effekt.
Vissa moment var kul att se av nostalgiska skäl, enstaka skämt fungerar och handlingen är egentligen inte sämre än valfri liknande film, men filmen har inte åldrats bra.
Betyg av IMDB? 6,8 / 10
Mitt omdöme: Det här var en film jag hellre lämnat positiva tankar kring i det förflutna. Allt är inte kasst, men idag gick den från kärt barndomsminne till medioker actionrulle i mängden.