2022-06-09, 19:22
Bannlyst
Bog

En skräckfilm från 1979.
Om jag ska vara helt ärlig så såg jag inte mycket av den. Men den passade alldeles utmärkt som bakgrunds-ambience. Inte helt fel det heller. Men det är ett gäng som är ute i amerikanska naturen och fiskar med dynamit och råkar på ett monster som behöver kvinnligt blod för att överleva.

Efter att jag snabbspolat lite genom filmen är det mycket dialog men överlag skön stämning.

Jag skulle kunna se om den faktiskt men istället raderar jag den och går vidare med andra filmer.
'
Ger betyget 5/10.
Citera
2022-06-10, 06:34
Bannlyst
Bachelorette (2012)

Filmen var inte särskilt bra eller underhållande romantisk film. Filmen var ganska undermålig.
Låg kvalité på skådespelarna och lågt förövrigt.

4/10
Citera
2022-06-10, 10:41
Medlem
Gordon-Shumways avatar
A Perfect World
En av höjdpunkterna i Kevin Costners karriär, men så är det ju Clintan som regisserat den också. Bra rulle!
Citera
2022-06-10, 10:44
Medlem
Barquero (1970)

Lee van Cleef sköter en färjepråm över en flod. Warren Oates leder en banditliga som behöver korsa floden men Cleefan vägrar. Konflikt och pangpang uppstår.

Lite småtrevlig men lättförglömlig western. Fina skådespelare dock.

Betyg: 2.5/5
Citera
2022-06-10, 14:49
Bannlyst
Children of the damned (1964)

Brittisk skräckfilm. Måste säga att jag gillar 60-talsfilmer de har ett lite annat stuk och tempo och dialog.
Denna film handlar om överbegåvade kids, som kan styra människor typ med tanken.

Filmen börjar ganska spännande direkt och fortsätter så. Slutet vet jag inte hur jag ska ställa mig till egentligen. Men den kanske kan väcka några tankar.

Jag ger filmen 7/10
Citera
2022-06-10, 15:47
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache

Brittisk skräckfilm. Måste säga att jag gillar 60-talsfilmer de har ett lite annat stuk och tempo och dialog.
Denna film handlar om överbegåvade kids, som kan styra människor typ med tanken.

Filmen börjar ganska spännande direkt och fortsätter så. Slutet vet jag inte hur jag ska ställa mig till egentligen. Men den kanske kan väcka några tankar.

Jag ger filmen 7/10

En annan liknande film, fast betydligt bättre, är Hammers The Damned (1962) med en ung Oliver Reed i en av huvudrollerna. Lite svenskt inslag har den också med en helt fantastisk Viveca Lindfors som en bohemisk konstnär. Många pratar om Bergman, Garbo m.fl. men Viveca är minst lika bra, om inte bättre än sina samtida svenska skådespelerskekollegor.
Citera
2022-06-10, 16:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache

Jag ger filmen 7/10
Om du gillade Children of the damned, så är det inte helt omöjligt att du även gillar Village of the damned (1960)
Citera
2022-06-10, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
En annan liknande film, fast betydligt bättre, är Hammers The Damned (1962) med en ung Oliver Reed i en av huvudrollerna. Lite svenskt inslag har den också med en helt fantastisk Viveca Lindfors som en bohemisk konstnär. Många pratar om Bergman, Garbo m.fl. men Viveca är minst lika bra, om inte bättre än sina samtida svenska skådespelerskekollegor.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Om du gillade Children of the damned, så är det inte helt omöjligt att du även gillar Village of the damned (1960)
Tackar ödmjukast för tipsen.
Citera
2022-06-10, 23:06
Medlem
Crime Wave (1953)

Fd kriminell ute på villkorlig frigivning blir mot sin vilja indragen i sina gamla kåkpolares brottsliga verksamhet. Hur ska han ta sig ur denna knipa?

Hårdkokt gammal kriminalfilm precis så som man vill ha dom. Tänkte skriva att en ung Charles Bronson tittar förbi men vid närmare uppkollning var han 32 när filmen spelades in. Late Bloomer kan man väl säga.

Betyg 4/5
Citera
2022-06-11, 16:15
Såg filmen Cargo igår. Jag ger den nog betyg 3/5. En helt okej film men inte jättebra. Ingen film jag skulle orka titta på en gång till.
Citera
2022-06-11, 23:22
Medlem
Gordon-Shumways avatar
Scoob!
Den var över förväntan. Bra och underhållande film. Snyggt animerad är den också.
Citera
2022-06-12, 01:11
Medlem
Geomeisters avatar
Bad Boys | Året var 1995
https://www.imdb.com/title/tt0112442...nm_flmg_act_59

Nästan lika stort som Covid-19 och Ryssland/Ukraina-kriget blev Will Smiths oväntade aggressivitet mot Chris Rock framför hela filmvärlden på Oscarsgalan. Här har vi Will Smith i hans första riktigt stora filmroll tillsammans med Martin Lawrence. Filmen handlar om två poliskollegor som ska lösa ett avancerat fall under fyra dagar.

Jag minns när denna kom och att jag gillade filmen. Då var den cool och hade mycket saker som lockade en ung kille. Har den åldrats bra..?

Största problemet för mig är personkemin samt dialogen mellan Smith och Lawrence. Deras ständiga tugg känns bara som dålig improvisation. "Man, I love my wife, you know that. You know that". "Your wife? Yeah I know your wife. She's great man". Sådan typ av dialog hela JÄVLA tiden och alldeles för mycket om att Smiths karaktär är en playboy och Lawrence har en fru. Ta bort allt det rakt av och filmen blir genast bättre.

Allt är inte dåligt mellan Smith och Lawrence, men det lilla som sticker ut hjälper inte mycket. Jag är tacksam att Téa Leoni fick en större roll. Hon spelar och ger väsentligt bättre dialog än de andra. Även andra mindre roller höjer kvalitet en gnutta.

Filmen är rätt brutal på många sätt för att vara en kommersiell mastodontfilm. Handlingen i sig är inte direkt barnvänlig. Det är mycket halvnakna tjejer, det är svordomar hela tiden och våldet kan ibland vara oväntat hårt. Snygga tjejerna och våldet står för en del bättre scener. Svordomarna blir så vanliga att de tappar all effekt.

Vissa moment var kul att se av nostalgiska skäl, enstaka skämt fungerar och handlingen är egentligen inte sämre än valfri liknande film, men filmen har inte åldrats bra.

Betyg av IMDB? 6,8 / 10
Mitt omdöme: Det här var en film jag hellre lämnat positiva tankar kring i det förflutna. Allt är inte kasst, men idag gick den från kärt barndomsminne till medioker actionrulle i mängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in