En medelmåtta arbetandes inom USA:s krigsindustri år 2005 ges möjlighet att frysas ner i ett år. Militärens experiment går fel och han vaknar till en annan värld 500 år senare. En värld där han nu är världens smartaste man. Dekadens åt folket böcker, kunskap, grammatik, kultur och forskning är oväsentlig. Framtidens människor kan knappt kommunicera utan att det låter som en rap video, valfri party collegefilm.
Den var lite obehaglig i början då man direkt ser paralleller till den verklighet vi lever i. Obehaglig och riktigt rolig samhällssatir. Luke Wilson är som klippt och skuren för huvudrollen.
Senast redigerad av CyberIngmar 2021-02-24 kl. 19:20.
Privatdeckaren Philip Marlowe anlitas för att söka rätt på en försvunnen kvinna.
Bygger på en Ray Chandler roman.
Stenhård deckare med eviga, korthuggna kommentarer. Det visar sig att kvinnan är död, i varje fall verkar det så, men två kvinnor har bytt identitet, vilket Marlowe kommer på.
En farlig insikt ska det visa sig.
efter att blivit nerslagen flertal gånger, så löser Marlowe fallet i en ganska trasslig deckare
Här har man provat ett nytt grepp, subjektiv kamera tror jag det heter, det betyder att det filmat som om kameran är Marlows ögon.
Kul ide, men blir rätt jobbigt att titta på i längden. 3-/5
Spännande och ovanlig åsikt! Har du lust att utveckla?
Om jag börjar med Full metal jacket. Den lönnfete killen som blir hunsad av drillinstruktören är ju mer än efterbliven. En sådan kille hade ju inte ens fått ta del av ett lands militärutbildning utan genast skickats hem eller till ett dårhus.
Platoon har det vanliga stuket med en elak officer och en snäll officer där den ena vill döda alla gulingar medan den andra är en vietmameskramare som vill rädda de som inte vill döda honom.
Sedan ska såklart den snälla officeren vara en hjälte som blir skjutem tjogtals gånger och springer omkring bland napalmbombers explosioner utan att dö fort som attan.
Affärsman misslyckas med sina affärer och beställer ett mord på sig själv för att ge sin fru ett gott liv.
James investeringar har gått i stöpet, nu väntar bara vanära. Han kontaktar sin gamle vän Paul, en smågangster, och erbjuder en stor penningsumma för att bli mördad.
Paul vill inte, men tvingas då James sitter på en massa bevismaterial om Pauls tidigare bravader.
Men lyckan vänder, James riskaffär som verkade ha misslyckats vände till succe.
Nu gäller det att få tag på Paul och återkalla mordet.
Dessvärre har Paul på fyllan ondgjort sig över mordet han tvingas begå, och någon har hört det, och kidnappar Paul för att själv utföra mordet.
Det kommer att visa sig vara en god vän till James, Peter, som ligger bakom, i maskopi med hans älskade hustru.
Frun vill ha pengarna, och James hade ju önskat henne ett gott liv.
Upplägget var att få det att se ut som att Paul skjutit ihjäl James och sedan begått självmord.
Men James trogna sekreterare har skuggat dom, och efter en skottväxling så dör frun, och Peter såras.
James inser att hans sekreterare verkar kunna vara en bra hustru.
Härlig noir historia, tyvärr är huvudpersonen rätt osympatisk, varför man inte bryr sig så mycket om hur det går. det är också lite slagsida i filmen, det är bara spännande sista kvarten.
Men 3+/5 är den väl värd.
Affärsman misslyckas med sina affärer och beställer ett mord på sig själv för att ge sin fru ett gott liv.
James investeringar har gått i stöpet, nu väntar bara vanära. Han kontaktar sin gamle vän Paul, en smågangster, och erbjuder en stor penningsumma för att bli mördad.
Paul vill inte, men tvingas då James sitter på en massa bevismaterial om Pauls tidigare bravader.
Men lyckan vänder, James riskaffär som verkade ha misslyckats vände till succe.
Nu gäller det att få tag på Paul och återkalla mordet.
Dessvärre har Paul på fyllan ondgjort sig över mordet han tvingas begå, och någon har hört det, och kidnappar Paul för att själv utföra mordet.
Det kommer att visa sig vara en god vän till James, Peter, som ligger bakom, i maskopi med hans älskade hustru.
Frun vill ha pengarna, och James hade ju önskat henne ett gott liv.
Upplägget var att få det att se ut som att Paul skjutit ihjäl James och sedan begått självmord.
Men James trogna sekreterare har skuggat dom, och efter en skottväxling så dör frun, och Peter såras.
James inser att hans sekreterare verkar kunna vara en bra hustru.
Härlig noir historia, tyvärr är huvudpersonen rätt osympatisk, varför man inte bryr sig så mycket om hur det går. det är också lite slagsida i filmen, det är bara spännande sista kvarten.
Men 3+/5 är den väl värd.
IMDB 6,2 = 3,31/5
Jag brukar inte ha problem med osympatiska figurer, så den tar jag och plockar upp som söndagsmatiné.
En man förs till sjukhus efter en smitolycka, en läkare räddar hans liv, men är snart huvudmisstänkt i en mordhärva.
Mark heter kirurgen som räddar den trevlige, men mystiske Charles. Charles insisterar att Mark ska behålla ett brev till hans återbesök en vecka senare, om han inte kommer så ska brevet skickas till adressen som står på kuvertet.
Charles kommer inte till återbesöket, Mark bestämmer sig för personligen leverera brevet. Han finner Charles mördad, en vacker kvinna, Della, finns på platsen och ber honom inte kontakta polisen, hon lovar att förklara allt vid ett möte senare på kvällen.
Della lurar i Mark att dom är en hemlig polsk organisation som förfalskar pass och liknande.
Mark sväljer allt med hull och hår, och blir huvudmisstänkt för ännu ett mord, men vägrar fortfarande hjälpa polisen eftersom han vill skydda Della.
På slutet kommer det fram att The Broken horseshoe var en organisation som drogade hästar och spelade på resultaten. Della var välkänd av polisen och åker tillslut fast.
Mark lovar att vänta på henne.
Skaplig film hade det kunnat bli om inte huvudpersonen varit så urbota naiv. 3-/5
Någon sorts semi-dokumentär om flygande tefat.
Vi får följa en man som påstås ha arbetat med att undersöka alla observationer under åren 1947-1953.
På slutet säger han sig vara övertygad om rymdskeppens existens.
Själv tror jag inte att saker som inte går att förklara måste vara rymdskepp, men jag vet inte.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka.
IMDB tycker i alla fall 5,4 = 2,96/5
En ung psykotisk dam vaknar på ett hotellrum efter en hemsk mardröm.
Av kostnadsskäl gjordes filmen dialogfri, en speakerröst förtydligar ibland det vi ser, i övrigt är det en jobbig spökmusik. Filmen är egentligen gjord redan 1953 men stoppades av censuren.
Väldigt konstig film och handling.
Vid ett tillfälle hackar hon ner en man med kniv, men denne har hennes halssmycke i sin hand.
Hon får inte upp handen, utan skär helt sonika av handen som greppar smycket.
Hon vaknar upp, ur en byrålåda syns kedjan till smycket, när hon öppnar lådan finns även smycket där....och den avskurna handen
Faktum är att jag letat efter den här filmen, eftersom jag inte kom ihåg vad den hette så blev den svårfunnen.
Och varför, Jo, den gick en helg bland andra lågbudgetfilmer på Cinemateket i början av 80-talet.
Nu har jag hittat alla som jag vet visades.
Men filmen var, i ärlighetens namn, inte mycket att hänga i granen. 2/5
Efter Lord of the Rings slängdes Viggo Mortensen in i denna långa och episka film. Pampigt Hollywood soundtrack och riktigt fint foto är det också.
Det handlar om en riktig amerikansk cowboy som rider långa lopp och får erbjudandet om att rida igenom arabiska öknen. Filmen känns verkligen INTE realistisk, men ska tydligen vara det.
Starten är rörig. Mortensen känns som en avdankad Clint Eastwood som snart ska vara med i nyversion av Lawrence of Arabia (en roll gemensam faktiskt!). Det hela känns som en påkostad B-film.
Med tiden blir den dock lite rolig och så mycket händer att underhållningsvärdet finns där. Går filmen ihop? Nja. Det känns som de slängt in alla idéer de kan komma på, men bra soundtrack, vackert foto, lite humor och hjärta gör filmen bättre än vad jag först trott.
Betyg på IMDB? 6,7 / 10
Min fråga: 2,8 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2021-02-28 kl. 19:10.
En excentrisk flygtekniker får åka från London till Amerika för att undersöka ett störtat flygplan.
På resan inser han att sitter i ett likadant plan, som troligen kommer att störta
James Stewart som förläst metalurg, som går vilse i sitt eget hem, nästan.
James har räknat ut att metallen i stjärtpartiet kollapsar efter ett visst antal flygtimmar, han har ännu inte kunnat bevisa sin tes, när han skickas iväg till Amerika. Han inser att planet kommer att störta under resan, och hans prat oroar både besättning och passagerare. Planet störtar inte, och mellanlandar i Amerika.
Flygbolaget vill inte att Stewart åker med dom längre eftersom alla blir oroliga.
Stewart lyckas ta sig in i planet och fälla in landningsstället, så det ramlar, och måste tas ur trafik.
Han blir inte särskilt poppis, och grips av polis. Men en flygvärdinna som avdelats för att hålla reda på Stewart, åker hem till hans tolvåriga dotter för att ta hand om henne.
Stewart får fortsätta sina experiment, och kommer fram till att han missat att räkna med temperaturen, stjärtpartiet på den flygmodellen kommer att spricka lite senare än hans tidigare uträkningar.
Flygvärdinnan har blivit kär i den tafatte metalurgen, och vill gifta sig.
Börjar riktigt lovande, men tappar höjd rejält under andra halvan.
James Stewart gör en utmärkt roll. 3-/5
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!