2021-02-24, 19:16
Medlem
CyberIngmars avatar
Idiotrepubliken (2006)

En medelmåtta arbetandes inom USA:s krigsindustri år 2005 ges möjlighet att frysas ner i ett år. Militärens experiment går fel och han vaknar till en annan värld 500 år senare. En värld där han nu är världens smartaste man. Dekadens åt folket böcker, kunskap, grammatik, kultur och forskning är oväsentlig. Framtidens människor kan knappt kommunicera utan att det låter som en rap video, valfri party collegefilm.

Den var lite obehaglig i början då man direkt ser paralleller till den verklighet vi lever i. Obehaglig och riktigt rolig samhällssatir. Luke Wilson är som klippt och skuren för huvudrollen.
Senast redigerad av CyberIngmar 2021-02-24 kl. 19:20.
Citera
2021-02-25, 06:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lady in the lake (1947) Kvinnan i sjön

Privatdeckaren Philip Marlowe anlitas för att söka rätt på en försvunnen kvinna.
Bygger på en Ray Chandler roman.

Här har man provat ett nytt grepp, subjektiv kamera tror jag det heter, det betyder att det filmat som om kameran är Marlows ögon.
Kul ide, men blir rätt jobbigt att titta på i längden.
3-/5

IMDB 6,6= 3,49/5
Citera
2021-02-25, 08:52
Medlem
Bret-Harts avatar
Jersey devil undvik som pesten
Citera
2021-02-26, 05:06
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Spännande och ovanlig åsikt! Har du lust att utveckla?
Om jag börjar med Full metal jacket. Den lönnfete killen som blir hunsad av drillinstruktören är ju mer än efterbliven. En sådan kille hade ju inte ens fått ta del av ett lands militärutbildning utan genast skickats hem eller till ett dårhus.

Platoon har det vanliga stuket med en elak officer och en snäll officer där den ena vill döda alla gulingar medan den andra är en vietmameskramare som vill rädda de som inte vill döda honom.

Sedan ska såklart den snälla officeren vara en hjälte som blir skjutem tjogtals gånger och springer omkring bland napalmbombers explosioner utan att dö fort som attan.

Rena Åsa Nisse äventyren.
Citera
2021-02-26, 06:11
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Såg om "Mad Max - Beyond Thunderdome". Knappt godkänd och ruggigt ojämn. Inslaget med Peter Pan-barnen är det skämskudde-varning på.
Citera
2021-02-26, 07:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Paid to kill (1954) även: Five Days

Affärsman misslyckas med sina affärer och beställer ett mord på sig själv för att ge sin fru ett gott liv.

Härlig noir historia, tyvärr är huvudpersonen rätt osympatisk, varför man inte bryr sig så mycket om hur det går. det är också lite slagsida i filmen, det är bara spännande sista kvarten.
Men 3+/5 är den väl värd.

IMDB 6,2 = 3,31/5
Citera
2021-02-26, 07:55
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Paid to kill (1954) även: Five Days

Affärsman misslyckas med sina affärer och beställer ett mord på sig själv för att ge sin fru ett gott liv.

Härlig noir historia, tyvärr är huvudpersonen rätt osympatisk, varför man inte bryr sig så mycket om hur det går. det är också lite slagsida i filmen, det är bara spännande sista kvarten.
Men 3+/5 är den väl värd.

IMDB 6,2 = 3,31/5
Jag brukar inte ha problem med osympatiska figurer, så den tar jag och plockar upp som söndagsmatiné.

(Hittade den på YouTube.)
Citera
2021-02-27, 22:10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Broken horseshoe (1953)

En man förs till sjukhus efter en smitolycka, en läkare räddar hans liv, men är snart huvudmisstänkt i en mordhärva.

Skaplig film hade det kunnat bli om inte huvudpersonen varit så urbota naiv.
3-/5

IMDB 5,7 = 3,09/5
Citera
2021-02-28, 00:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
UFO : The truth of Flying saucers (1956)

Någon sorts semi-dokumentär om flygande tefat.
Vi får följa en man som påstås ha arbetat med att undersöka alla observationer under åren 1947-1953.
På slutet säger han sig vara övertygad om rymdskeppens existens.

Själv tror jag inte att saker som inte går att förklara måste vara rymdskepp, men jag vet inte.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka.
IMDB tycker i alla fall 5,4 = 2,96/5
Citera
2021-02-28, 14:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dementa (1955). Även Daughter of horor.

En ung psykotisk dam vaknar på ett hotellrum efter en hemsk mardröm.

Av kostnadsskäl gjordes filmen dialogfri, en speakerröst förtydligar ibland det vi ser, i övrigt är det en jobbig spökmusik. Filmen är egentligen gjord redan 1953 men stoppades av censuren.

Faktum är att jag letat efter den här filmen, eftersom jag inte kom ihåg vad den hette så blev den svårfunnen.
Och varför, Jo, den gick en helg bland andra lågbudgetfilmer på Cinemateket i början av 80-talet.
Nu har jag hittat alla som jag vet visades.

Men filmen var, i ärlighetens namn, inte mycket att hänga i granen.
2/5

IMDB 6,8 (!) = 3,58/5
Citera
2021-02-28, 18:47
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Hidalgo
Året var 2004
https://www.imdb.com/title/tt0317648...nm_flmg_act_19

Efter Lord of the Rings slängdes Viggo Mortensen in i denna långa och episka film. Pampigt Hollywood soundtrack och riktigt fint foto är det också.

Det handlar om en riktig amerikansk cowboy som rider långa lopp och får erbjudandet om att rida igenom arabiska öknen. Filmen känns verkligen INTE realistisk, men ska tydligen vara det.

Starten är rörig. Mortensen känns som en avdankad Clint Eastwood som snart ska vara med i nyversion av Lawrence of Arabia (en roll gemensam faktiskt!). Det hela känns som en påkostad B-film.

Med tiden blir den dock lite rolig och så mycket händer att underhållningsvärdet finns där. Går filmen ihop? Nja. Det känns som de slängt in alla idéer de kan komma på, men bra soundtrack, vackert foto, lite humor och hjärta gör filmen bättre än vad jag först trott.

Betyg på IMDB? 6,7 / 10
Min fråga: 2,8 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2021-02-28 kl. 19:10.
Citera
2021-02-28, 22:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
No highway in the sky (1951) Utan återvändo

En excentrisk flygtekniker får åka från London till Amerika för att undersöka ett störtat flygplan.
På resan inser han att sitter i ett likadant plan, som troligen kommer att störta

James Stewart som förläst metalurg, som går vilse i sitt eget hem, nästan.

Börjar riktigt lovande, men tappar höjd rejält under andra halvan.
James Stewart gör en utmärkt roll.
3-/5

IMDB 7,2 = 3,76/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in