"Lawn Dogs" - (1997)
https://www.imdb.com/title/tt0119506/
Sam Rockwell, Micha Barton, Bruce McGill, m.fl.
---
Avdelningen "konstiga filmer från förr," så kan man nog kategorisera den.
Eller, det går nog att kategorisera den på flera andra, fullt tänkbara, sätt också.
Men snällt sagt, så väljer jag nog den kateogiseringen.
"Lawn Dogs" är titeln på filmen.
Allt utspelas i en amerikansk förmögen förort, med stora hus med ännu större gräsmattor.
Killen som klipper gräsmattorna åt de rika, det är den - i filmen - 20-årige Sam Rockwell.
Han gestaltas som något bakom flötet, och ganska så mycket udda.
Han bor i närheten, i en skog i ett slags husvagnsruckel.
En av familjerna han klipper gräsmattorna åt, är Micha Bartons.
Hon ska föreställa en 10-, 11-årig flicka, ensam och udda, pratar för sig själv.
Dessa bådas karaktärers konstigthet skildras tidigt i filmen med varsin scen med "Front X Nudity."
Sam Rockwell stannar trafiken på en bro, klär av sig spritt språngande och hoppar ner i ån från bron.
Micha Barton däremot, hon kliver ut genom fönstret på natten och ställer sig på taket och kastar kläderna, visar "brösten" men utan publik.
Såklart kommer dessa båda att hitta varandra, till slut.
Flickan blir fascinerad av den märklige gräsklipparmannen som bor i en fallfärdig husvagn ute i skogen. Och hon vill bli hans vän.
Han är inte lika förtjust i tanken, och oroar sig för ifall någon skulle få reda på det.
Men skam den som ger sig, tänker flickan, och hon fortsätter Stalka honom, mot hans vilja.
Till slut ger han med sig, efter att han förstått att de båda delar vissa erfarenheter.
Fast hon skrämmer honom.
Särskilt när hon börjar agera på ett, minst sagt utmanande sätt.
---
Filmen är mycket konstig.
Inte bara själva temat, utan egentligen det mesta är konstigt och inte mycket är tydligt från början.
Man måste titta och följa med för att få djupare förståelse, och inget är väl vad det verkar som.
Inte heller kommer det att bli som man tror.
När jag såg på filmen så började jag tänka "teater."
För även om filmen var inspelad på flera olika ställen, i flera olika miljöer, så var det alltid samma begränsade rollbesättning.
Dvs flickan och hennes familj. Gräsklipparmannen som enstöring. Två rikemannasöner som arroganta och osympatiska grannar, en lokal sheriff som verkar mkt misstänksam mot gräsklipparmannen.
Visst, ibland dyker ngn utomstående upp som kortast (en av rikemannasönerna utför tex oralsex på en av flickans föräldrars väninnor, under kjolen i köket, när flickan kommer in och får se).
Men det är huvudsakligen bara de ovanstående personerna som är med, och visas om och om igen, i olika miljöer och scener.
Som om allting var en teaterkuliss med andra ord.
---
Att det är en konstig film har jag redan förklarat.
Och med väldigt oväntade scener ...
Det är svårt att förstå vad filmskaparen egentligen menade med det.
Den är tillräckligt underlig för att man åtminstone ska förstå Att det finns något underliggande syfte, och jag antar att det är diskussioner som tex filmskolestudenter hade älskat att fördjupa sig i.
Men, själv kommer man mest på sig själv med att hela tiden tänka "va fan var det där ... "?
---
Jag vet helt enkelt inte hur jag ska bedöma den.
Hade det varit teater så hade det varit enklare.
Men det blir bara ... konstigt ... här, som spelfilm.
Sam Rockwell var emellertid mycket bra.
Även om han knappt ens gick att känna igen rent utseendemässigt (han var yngre då ju) och även hans skådespeleri har förändrats sedan dess.
Då verkade han ha varit mer inne på traditionell "method actong," medans han sedermera blivit känd för sin karismatiska framtoning.
Han är bra som vanlig skådespelare också - som bevisas i denna filmen.
---
Ni som vill betygsätta den får väl allt se den själv.
För jag vet faktiskt inte.