2020-10-27, 18:33
Medlem
BigFatCones avatar
Jag såg om Baby Driver igår. Style over substance så att det heter duga men jag och Edgar Wright älskar så uppenbart samma saker i snygga filmer så i stort sett varje bildruta är en njutning.
Citera
2020-10-27, 19:57
Medlem
The Cabin in the Woods (2011)

Dålig men ändå ganska underhållande skräckfilm. Jag läste några recensioner på IMDb och var tveksam till att se den, eftersom den skulle vara rolig - jag har aldrig tyckt att skräck och komedi går ihop - men eftersom Joss Whedon hade varit med och skrivit filmen så fick den en chans. Jag såg för övrigt samtliga avsnitt av Buffy the Vampire Slayer i ett sträck för längesedan, och tyckte att just humorn stundtals var jäkligt bra.

Ett garv blev det, vet inte när det hände senast. Och en oväntad twist. Men mer än så var det inte.
Citera
2020-10-28, 01:15
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Fabulous Baker Boys
Året var 1989
https://www.imdb.com/title/tt0097322...nm_flmg_act_49

Michelle Pfeiffer tillsammans med bröderna Beau och Jeff Bridges i en dramafilm cirkulerandes kring jazzmusik. En riktig vuxen dejtfilm skulle jag vilja påstå. Inget man tar sin första dejt någonsin på när man är ung, men när man börjar komma upp i åldern lär den här fungera på många. Passar bättre för 50-åringar än 17-åringar, om jag får generalisera.

Jazzen är ständigt närvarande i filmen, men tar aldrig över helt. Tror både någon som knappt gillar jazz och jazz-fantaster skulle kunna uppskatta det som hörs. Det är mycket musik och drama, men även humor i lagom dos.

Skådespeleriet mellan de tre huvudrollerna är på jämn nivå för att då och då få till det riktigt ordentligt i vissa scener. Övriga mindre roller fungerar också.

Det negativa? En handfull starka scener lyfter filmen, ett antal piggar upp, men den kan kännas aningen direktionslös och tråkig ibland. En del scener säger inte särskilt mycket utan är mest där. Sedan så klipps det mellan vilt olika scener ibland på ett sätt som inte känns 100 %. Den verkligen hoppar ifrån något romantiskt eller musikaliskt till ångestfullt eller knepigt. En del saker är för förutsägbara också, inget riktigt problem kanske men det känns som en film där de kunde tänkt ett steg längre med vissa saker.

Betyg?

IMDB: 6,8 / 10
Geomeister: Stark 3 / 5
Citera
2020-10-28, 22:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kvinna utan ansikte (1947)

Gift man med fru och barn bli förtjust i förförisk ung dam, något som tar en ände med förskräckelse.

En härlig svensk noirfilm. Utspelar sig våren 1945, strax före krigsslutet.

Tyvärr ett lite tamt slut på en i övrigt riktigt bra film, här blev det lite svenskt noir-lagom, synd, hade man tagit ut svängarna så hade det kanske räckt till toppbetyg, men 4/5 är den absolut värd, denna bortglömda pärla.

IMDB 6,4 = 3,4/5
Citera
2020-10-30, 11:15
Medlem
Ambelains avatar
"Lawn Dogs" - (1997)
https://www.imdb.com/title/tt0119506/

Sam Rockwell, Micha Barton, Bruce McGill, m.fl.

---

Avdelningen "konstiga filmer från förr," så kan man nog kategorisera den.

Eller, det går nog att kategorisera den på flera andra, fullt tänkbara, sätt också.
Men snällt sagt, så väljer jag nog den kateogiseringen.

"Lawn Dogs" är titeln på filmen.

Allt utspelas i en amerikansk förmögen förort, med stora hus med ännu större gräsmattor.
Killen som klipper gräsmattorna åt de rika, det är den - i filmen - 20-årige Sam Rockwell.

Han gestaltas som något bakom flötet, och ganska så mycket udda.
Han bor i närheten, i en skog i ett slags husvagnsruckel.

En av familjerna han klipper gräsmattorna åt, är Micha Bartons.
Hon ska föreställa en 10-, 11-årig flicka, ensam och udda, pratar för sig själv.

Dessa bådas karaktärers konstigthet skildras tidigt i filmen med varsin scen med "Front X Nudity."
Sam Rockwell stannar trafiken på en bro, klär av sig spritt språngande och hoppar ner i ån från bron.
Micha Barton däremot, hon kliver ut genom fönstret på natten och ställer sig på taket och kastar kläderna, visar "brösten" men utan publik.

Såklart kommer dessa båda att hitta varandra, till slut.
Flickan blir fascinerad av den märklige gräsklipparmannen som bor i en fallfärdig husvagn ute i skogen. Och hon vill bli hans vän.
Han är inte lika förtjust i tanken, och oroar sig för ifall någon skulle få reda på det.

Men skam den som ger sig, tänker flickan, och hon fortsätter Stalka honom, mot hans vilja.
Till slut ger han med sig, efter att han förstått att de båda delar vissa erfarenheter.

Fast hon skrämmer honom.
Särskilt när hon börjar agera på ett, minst sagt utmanande sätt.

---

Filmen är mycket konstig.
Inte bara själva temat, utan egentligen det mesta är konstigt och inte mycket är tydligt från början.
Man måste titta och följa med för att få djupare förståelse, och inget är väl vad det verkar som.
Inte heller kommer det att bli som man tror.

När jag såg på filmen så började jag tänka "teater."
För även om filmen var inspelad på flera olika ställen, i flera olika miljöer, så var det alltid samma begränsade rollbesättning.
Dvs flickan och hennes familj. Gräsklipparmannen som enstöring. Två rikemannasöner som arroganta och osympatiska grannar, en lokal sheriff som verkar mkt misstänksam mot gräsklipparmannen.
Visst, ibland dyker ngn utomstående upp som kortast (en av rikemannasönerna utför tex oralsex på en av flickans föräldrars väninnor, under kjolen i köket, när flickan kommer in och får se).

Men det är huvudsakligen bara de ovanstående personerna som är med, och visas om och om igen, i olika miljöer och scener.
Som om allting var en teaterkuliss med andra ord.

---

Att det är en konstig film har jag redan förklarat.

Och med väldigt oväntade scener ...
Det är svårt att förstå vad filmskaparen egentligen menade med det.
Den är tillräckligt underlig för att man åtminstone ska förstå Att det finns något underliggande syfte, och jag antar att det är diskussioner som tex filmskolestudenter hade älskat att fördjupa sig i.

Men, själv kommer man mest på sig själv med att hela tiden tänka "va fan var det där ... "?

---

Jag vet helt enkelt inte hur jag ska bedöma den.

Hade det varit teater så hade det varit enklare.
Men det blir bara ... konstigt ... här, som spelfilm.

Sam Rockwell var emellertid mycket bra.
Även om han knappt ens gick att känna igen rent utseendemässigt (han var yngre då ju) och även hans skådespeleri har förändrats sedan dess.
Då verkade han ha varit mer inne på traditionell "method actong," medans han sedermera blivit känd för sin karismatiska framtoning.
Han är bra som vanlig skådespelare också - som bevisas i denna filmen.

---

Ni som vill betygsätta den får väl allt se den själv.
För jag vet faktiskt inte.
Citera
2020-10-30, 18:31
Medlem
Rasmus-Pitts avatar
Love & Mercy

En bra och intressant skildring av två perioder ur Brian Wilsons liv, dels skapandet av Pet Sounds och sen hur hans liv utvecklats ungefär 20 år senare. Både Dano och Cusack gör bra ifrån sig i rollen som Brian. Elizabeth Banks och Paul Giamatti förtjänar också lite beröm för sina respektive biroller.
Citera
2020-10-31, 11:49
Bannlyst
Hannibal (2001)

Det är uppföljaren till The Silence Of Lambs. Bra film tycker jag och småkuslig.

7/10
Citera
2020-10-31, 19:15
Medlem
Geomeisters avatar
Först och främst: Vila i frid Sir Connery, Sean Connery!
______

Filmen var Terminator: Dark Fate
Året var 2019
https://www.imdb.com/title/tt6450804/?ref_=nv_sr_srsg_0

Filmen rullar på direkt i ett snabbt tempo. Många karaktärer och mycket action. Var inte imponerad. Massvis med action kring karaktärer man vet föga lite om... Boring! Denna del av filmen håller i sig bra länge också. För länge!

När filmen väl lugnar ner sig får man reda på mer. Har man sett samtliga eller några föregångare så förstår man givetvis mycket ändå, men filmen blir ändå bättre. Den får något syfte. Det är filmens lugna delar som står för det mesta av vad jag uppskattade med filmen generellt. Det är ingen billig actionfilm, men det blir för mycket bara för i många delar. Hälften av actionfrekvenserna i ett mer "thriller"-tempo hade jag föredragit.

Många vet nog att det här är tjejernas Terminator. Samtliga tre största roller är kvinnor. Arnold är med på ett hörn och ger lite humor + värme till filmen. Linda Hamilton är rolig att se fysiskt, men bidrar lite till filmen tycker jag. Hon var mycket bättre förr. De andra två tjejerna? En söt tjej som faktiskt växte under filmens gång och en annan som känns forcerad för att passa våra tider.

Problemet Terminator-filmerna haft sedan de två klassiska är att hitta rätt roller. De här var inte direkt bättre eller sämre än i de senare filmerna. Det är ofta okända skådespelare som får chansen till en drömroll.. De är dock knappast några unga Linda Hamilton eller Michael Biehns. Skådespelarna kanske inte är direkt dåliga, men rollerna skrivs på ett sätt som sänker mer än vad det tillför. Humor ges med dålig timing, töntiga repliker eller dialog som inte går hela vägen.

Filmen har en del substans och försöker göra en del nya saker dessvärre är filmen i stort en efterapning av Terminator 1-3. Vilket är tröttsamt och var det redan i T3. Handlingen är i stort den samma oavsett hur påkostade actionscener eller små detaljer de försöker lägga till.

Musiken läggs till på rätt sätt, en del action är ganska bra (trots att det blir för mycket) och ja.. Filmen har sina stunder. Mitt intresse var inte direkt på topp, men tiden flöt förbi rätt snabbt ändå.

Likt Terminator 3-5 är det här inte den filmen man verkligen vill se som fortsättning till klassiska T1-2, men gentemot andra moderna "liknande" filmer som Alien: Covenant eller The Predator skulle jag säga att den är steget bättre. En okej film blir den i min bok. Aningen bättre än vad jag förfärade, men inget jag kommer bära med mig särskilt länge. Ekonomin och idéerna verkar finnas där, men blir kanske för många idéer för att gå hela vägen.

Betyg?

IMDB: 6,2 / 10
Geomeister: 2,7 eller 2,8 / 5
Citera
2020-11-01, 15:55
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Mask of Murder
Året var 1985 (i Sverige)
https://www.imdb.com/title/tt0089561...nm_flmg_act_93

Arne Mattsson kan vara ett namn lite äldre Flashbackare känner igen eller filmnördar. Det här är hans skapelse. Kända Christopher Lee agerar i Stockholm och Uppsala (!). En mystisk man attackerar okända kvinnor och snart är polisen i hans spår. Låter inte helt originellt, men trots uselt betyg på IMDB tycker jag filmen har en del som talar för den.

Handlingen har trots sin tillsynes simpla handling ett intressant upplägg. Skådespelarna är kanske inte namn du direkt känner igen, men forskar du omkring kommer du inse att du mycket möjligt kan sett flera förut.

Det stora problemet är att det är en "direkt till video"-film som bildmässigt inte åldrats särskilt väl och ekonomin var förmodligen begränsad. Mycket händer, men det är alldeles för lite skådespeleri/dialog för att man ska känna det karaktärerna gör. Klippningen är inte direkt särskilt välgjord heller. Hade filmen haft en rejäl ekonomi, varit kanske tjugo - trettio minuter längre och fått bättre klippning hade denna kunnat bli ett riktigt guldkorn.

Upplägget är intressant, det lilla nakna i filmen känns naturligt, några minnesvärda scener och ett coolt slut.

Inget jag skulle rekommendera till gemene man på gatan, men kommer vi någonsin ifrån dagens PK-fasoner kan denna vara värd en remake faktiskt.

Betyg?

IMDB: 4,6 / 10
Geomeister: Har du sett denna? Vad tyckte du?
Citera
2020-11-01, 17:39
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Mask of Murder
Året var 1985 (i Sverige)
https://www.imdb.com/title/tt0089561...nm_flmg_act_93

Arne Mattsson kan vara ett namn lite äldre Flashbackare känner igen eller filmnördar. Det här är hans skapelse. Kända Christopher Lee agerar i Stockholm och Uppsala (!). En mystisk man attackerar okända kvinnor och snart är polisen i hans spår. Låter inte helt originellt, men trots uselt betyg på IMDB tycker jag filmen har en del som talar för den.

Handlingen har trots sin tillsynes simpla handling ett intressant upplägg. Skådespelarna är kanske inte namn du direkt känner igen, men forskar du omkring kommer du inse att du mycket möjligt kan sett flera förut.

Det stora problemet är att det är en "direkt till video"-film som bildmässigt inte åldrats särskilt väl och ekonomin var förmodligen begränsad. Mycket händer, men det är alldeles för lite skådespeleri/dialog för att man ska känna det karaktärerna gör. Klippningen är inte direkt särskilt välgjord heller. Hade filmen haft en rejäl ekonomi, varit kanske tjugo - trettio minuter längre och fått bättre klippning hade denna kunnat bli ett riktigt guldkorn.

Upplägget är intressant, det lilla nakna i filmen känns naturligt, några minnesvärda scener och ett coolt slut.

Inget jag skulle rekommendera till gemene man på gatan, men kommer vi någonsin ifrån dagens PK-fasoner kan denna vara värd en remake faktiskt.

Betyg?

IMDB: 4,6 / 10
Geomeister: Har du sett denna? Vad tyckte du?

Betydligt bättre än sitt ryckte. Jag gillar den.
Citera
2020-11-01, 18:27
Medlem
Fightern90s avatar
Såg precis filmen Numb från 2015

https://www.imdb.com/title/tt4470266/?ref_=nv_sr_srsg_0

Filmen handlar om 4 personer som ska ut i skogen mitt i vintern för att hitta guld som det ryktats om, I skogarna händer det massa saker.

Riktigt bra film.
Citera
2020-11-01, 21:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
New York confidential (1955)

Om en ambitiös ung man som jobbar sig upp i "syndikatet", ett kriminellt nätverk som styr stora delar av Amerika

Rätt skaplig gangsterfilm, med en ung Anne Bancroft.
3+/5

IMDB 7,1 = 3,71/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in