Året var
2006
Filmen var
The Painted Veil /
Kärlekens slöja
https://www.imdb.com/title/tt0446755...nm_flmg_act_27
År 1920 vill en ungmö lämna sina föräldrar och föräldrarna vill att hon hittar någon. Pappan anordnar att en ung framgångsrik forskare gifter sig med henne. Via hans jobb flyttar de till Kina och där hamnar de mitt i en dåligt läge för landet.
Edward Norton, Liev Schreiber, Naomi Watts och Toby Jones i ett relationsdrama. Mer av en "tjejfilm" än killfilm om jag får skriva så. Skådespeleriet och den dialog som finns är bra. Toby Jones karaktär sticker ut mest för mig.
Filmen utspelar sig i Kina och landskapet/det visuella är fantastiskt. Vilka foton och vilket kameraarbete. Gillar även hur de hanterat att ha en amerikansk film i Kina. Istället för att alla kineser (år 1920..) pratar flytande engelska eller annat konstigt är det hanterat på ett sätt som fungerar för biopublik och känns relativt realistiskt.
Handlingen i stort ser först ut att bli ett krystat relationsdrama, men ges en intressant och delvis realistiskt ny vinkel. Istället för något förutsägbart sockersött drama är den mer unik.
Musiken i filmen är oftast lugn och det är mycket av den. Inget fel på musiken i sig, men det blev alldeles för mycket musik kontra dialog. Jag slumrade till vid två olika tillfällen. Jag förstår tanken bakom, men ska man ha en film "idag" med lite dialog eller långa perioder utan dialog måste det hända saker i övrigt som håller tittaren alert. Det var inte direkt läget i denna film.
I första skedet av filmen var den dessutom klippt på så sätt att man hoppar tidsmässigt. Innan man fick något grepp om karaktärerna. Vilket mest bara blev rörigt. Det här hade de kunnat berätta från punkt A till B utan att förlora någonting. En mildare kritik.
Högt betyg på IMDB och jag kan absolut förstå det. Speciellt gällande målgruppen som är mer åt kvinnor än män, men då jag själv slumrade till två gånger kan jag inte ge sådant betyg. Tjejfilmer har en tendens att hoppa över det råa/hemska och det var lite det som saknades för mig. Det finns ett djup i filmen och t.ex. sexscenerna hade kunnat vara mer givande. Nu blev det tråkigt och säkert.
Det här var strax innan Edward Norton hamnade på fel fot med Hollywood. Innan kändes han som en skådespelare som ville breda ut sig och inte bara fasta i vissa genrer. Jag kan absolut förstå varför han valde vara med i denna film.
IMDB? 7,5 / 10
Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?