2021-07-31, 14:00
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2002
Filmen var Dead Heat
https://www.imdb.com/title/tt0277744...nm_flmg_act_50

Omslaget till filmen är en skamlös kopia av den till Goodfellas. Början av filmen känns som en urvattnat actionfilm med dåliga slowmotion scener.

Ganska snart skiftar filmen till något annat och då något oväntat. Istället för en polis/actionfilm i mängden blir det en oseriös film som går lite olika vägar. Den tar aldrig sig själv på för stort allvar. Innehåller seriösa undertoner, men en del humor, en del action och några ostiga scener.

Charmen är just att lite vad som helst händer. Allt som händer är inte snyggt eller välgjort, men gentemot vad jag trodde filmen skulle vara enligt starten var handlingen en välkommen överraskning. Kiefer Sutherland är huvudrollen och Kay Panabaker spelar sin första "större roll" (namnet kanske inte säger så mycket, men tror många kommer känna igen henne).

Bra och bra? Vette katten... Små kul film som jag nästan skulle gett högre betyg, men röriga slutscenen som skulle kunna gjorts mycket bättre drar ner typ 0,3.

IMDB? 5,3 / 10
Mitt betyg? 5,6 / 10
Citera
2021-07-31, 21:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The music box kid (1960)

Gangsterfilm som bygger på en sann historia från 1920-talets New York.

Namnet får gangstern för sin "avrättningsmusik" med maskingevär.
Men filmen är väl inte så värst mycket att skriva om, en mindre bra gansterfilm.
2+/5

IMDB 4,9 = 2,73/5
95 röster.
Citera
2021-07-31, 22:35
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2006
Filmen var The Painted Veil / Kärlekens slöja
https://www.imdb.com/title/tt0446755...nm_flmg_act_27

År 1920 vill en ungmö lämna sina föräldrar och föräldrarna vill att hon hittar någon. Pappan anordnar att en ung framgångsrik forskare gifter sig med henne. Via hans jobb flyttar de till Kina och där hamnar de mitt i en dåligt läge för landet.

Edward Norton, Liev Schreiber, Naomi Watts och Toby Jones i ett relationsdrama. Mer av en "tjejfilm" än killfilm om jag får skriva så. Skådespeleriet och den dialog som finns är bra. Toby Jones karaktär sticker ut mest för mig.

Filmen utspelar sig i Kina och landskapet/det visuella är fantastiskt. Vilka foton och vilket kameraarbete. Gillar även hur de hanterat att ha en amerikansk film i Kina. Istället för att alla kineser (år 1920..) pratar flytande engelska eller annat konstigt är det hanterat på ett sätt som fungerar för biopublik och känns relativt realistiskt.

Handlingen i stort ser först ut att bli ett krystat relationsdrama, men ges en intressant och delvis realistiskt ny vinkel. Istället för något förutsägbart sockersött drama är den mer unik.

Musiken i filmen är oftast lugn och det är mycket av den. Inget fel på musiken i sig, men det blev alldeles för mycket musik kontra dialog. Jag slumrade till vid två olika tillfällen. Jag förstår tanken bakom, men ska man ha en film "idag" med lite dialog eller långa perioder utan dialog måste det hända saker i övrigt som håller tittaren alert. Det var inte direkt läget i denna film.

I första skedet av filmen var den dessutom klippt på så sätt att man hoppar tidsmässigt. Innan man fick något grepp om karaktärerna. Vilket mest bara blev rörigt. Det här hade de kunnat berätta från punkt A till B utan att förlora någonting. En mildare kritik.

Högt betyg på IMDB och jag kan absolut förstå det. Speciellt gällande målgruppen som är mer åt kvinnor än män, men då jag själv slumrade till två gånger kan jag inte ge sådant betyg. Tjejfilmer har en tendens att hoppa över det råa/hemska och det var lite det som saknades för mig. Det finns ett djup i filmen och t.ex. sexscenerna hade kunnat vara mer givande. Nu blev det tråkigt och säkert.

Det här var strax innan Edward Norton hamnade på fel fot med Hollywood. Innan kändes han som en skådespelare som ville breda ut sig och inte bara fasta i vissa genrer. Jag kan absolut förstå varför han valde vara med i denna film.

IMDB? 7,5 / 10
Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2021-08-01, 00:51
Medlem
Rensa-fisks avatar
The Devil's Hand

En helt okej slasher med bra skådespelare.
Citera
2021-08-01, 14:19
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Death Wish 1 - 5 Vilka skrattretande skitfilmer dessa är med Charles Bronson som en av de sämsta skådisarna, och dåliga skådisar är det gott om i dessa filmer. En gammal gubbe hamnar i en cirkel av dödsfall i vilken hans fru och dotter dödas, i de två första filmerna, och senare dör även kompisar eller barn till kompisar i de andra filmerna. Att bli hans vän kan bara betyda dödsfall och att han drar fram pistolen och skjuter busar och banditer med en polisstyrka som antingen tycker att han gör rätt eller som senare övertygas att han ska få forfsätta. Dessa filmer är så dåliga att det blir en massa hoppande framåt till de få mindre dåliga bitarna.

2/10
Citera
2021-08-01, 17:19
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2001
Filmen var Behind Enemy Lines
https://www.imdb.com/title/tt0159273...=nm_flmg_act_3

Handlingen? Amerikanska armén är inne på serbiskt/bosniskt område och övervakar ett krig. Något går snett!

En av Gene Hackmans sista filmer innan han pensionerade sig. Det är över femton år sedan han hade sin sista roll. Tråkigt, men absolut förståeligt/respektabelt då han redan då var rätt gammal. Vissa av hans delar i filmen är snarlika de ifrån Crimson Tide (1995). Mycket lika stilmässigt. Han passar in bra även i denna.

Det stora frågetecknet är Owen "Wow" Wilson. Killen som mest är känd för oseriösa komedier ska plötsligt bli krigshjälte? Hmm. Starten av filmen är rätt oseriös och rolig för att sedan bli mer actionladdad/dramatiskt. Klokt beslut med Wilson i sin roll. Värma upp honom lite för publiken. Finns det andra som skulle kunna varit mer passade i rollen? Förmodligen, men tycker han är över överförväntan och jag godkänner hans prestation. Tror inte denna nödvändigtvis hade blivit bättre med Cruise, Pitt eller liknande dåvarande stora namn.

Filmen är INTE realistisk, men underhållande. Skaparna har försökt göra saker mer coola och dramatiska med olika tricks som slowmotion och liknande effekter. Är det något som drar ner filmen så är det just detta. Det är ofta så onödiga saker också.

Musiken är amerikansk och pampig. Vissa scener är mycket påkostade och delar av filmen är överdrivna al'a Hollywood. Onödigt att dra på med vissa saker så de blir löjliga? Ja, men tycker ändå det finns tillräckligt med substans som räddar ifrån att vara ett föråldrat spektakel. Inte världens djupaste film, men det finns flera aspekter jag tycker om. Det är inte bara en simpel actionrulle.

Är man ute efter någon Patton, Platoon eller Das Boot lär man bli besviken. Tyckte den var rätt skoj ändå och faktiskt bättre än väntat.

IMDB? 6,4 / 10
Mitt betyg? 6,0 / 10
Citera
2021-08-01, 23:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rensa-fisk
The Devil's Hand

En helt okej slasher med bra skådespelare.

Nja, en slasher vete sjutton om jag skulle kalla filmen. Snarare en generisk och medioker skräckfilm med ockulta inslag.
Citera
2021-08-02, 01:38
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1999
Filmen var Analyze This / Analysera mera!
https://www.imdb.com/title/tt0122933...nm_flmg_act_70

Robert De Niro och Billy Crystal i en komedi som jag länge velat se, men varit skeptisk till efter sett De Niros andra komedi Meet the Parents (som kom ut året efter) och dess efterföljare. Den här filmen gillar jag klart bättre.

Handling? En en simpel maffia-film där man slängt in Billy Crystal.

Introduktionen var oväntad och upplägget av filmen är överlag mer än vad jag förväntat mig av en komedi. Det är mer en riktig film med humoristiska inslag än en dum komedi (även om det finns sådana scener också). Kanske inte lika rolig som den skulle kunna varit, men några skratt kom och själva filmen fungerar för det mesta. Känns som en lättsam "hatten av" till De Niros tidigare karriär mer än att vara med i någon skitfilm för snabba pengar.

Det mesta fokuserar på karaktären De Niro och delvis på Crystals karaktär. De Niros del känns betydligt mer genomtänkt. Crystals del skulle kunna varit klart bättre, men då det inte upptar så mycket av filmen är det okej. Lisa Kudrow (Phoebe i Friends) är med på ett hörn. Henne kunde man gjort betydligt roligare. Antar att det namnet drar lite av en annan publik än De Niros vanliga fans..

Största kritiken är att vissa scener som ska vara "roliga" dras ut väl länge. Med tanke på att speciellt Crystal kan vara roligare kändes det lite bortkastat.

Inte lika bra film som jag en gång hoppades, men bättre än vad jag trott efter sett ett antal av De Niros snedsteg på senare år. Godkänd film. Har inget emot att se efterföljaren som dök upp några år efteråt.

IMDB? 6,7 / 10
Mitt betyg? 5,9 / 10
Citera
2021-08-02, 07:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Uranium boom (1956)

I Colorados vildmark hittas uran, många söker sig dit för att söka lyckan.
Precis som guldrushen ungefär hundra år tidigare.

Nja, det här var väl inte det bästa man sett.
2/5

IMDB 5,9 = 3,18/5
90 röster
Citera
2021-08-02, 08:15
Medlem
VoktorDodkas avatar
Beetlejuice 1988

I tråden om tre bästa filmer så hade jag som alla andra massor av bubblare, därför blev jag sugen att se Beetlejuice igen, underbar film.

Jag höjer IMDB's betyg med en halva så Beetlejuice får 8/10.
Citera
2021-08-02, 23:12
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1979
Filmen var Io sto con gli ippopotami / Jag håller på flodhästarna
https://www.imdb.com/title/tt0079351...nm_flmg_act_28

Terrence Hill och Bud Spencer i något som ska vara en av deras största succér!

Ett tyskt rikt svin är i Afrika för att förstöra världsdelen för egen vinning. Stjäla djur, döda djur och annat (det förklaras vagt). Det enda som kan stoppa honom är den komiska duon.

Terrence Hills karaktär glider runt och hamnar i alla möjliga situationer. Bud Spencer spelar någon avart till bror som motvilligt, frivilligt och under alla andra former räddar sin bror i olika sammanhang. Fysiskt våld är det vanligaste sättet.

Saker de gör har föga eller ingen konsekvens i nästa scener. Handlingen hamnar ofta i bakgrunden. Det känns mer som att de bara kör på dumma idéer och ser var de leder istället för att komma på bra skämt.

Det gjordes en drös av filmer i snabb takt under 1970-talet till mitten av 1980-talet. Att sådana här filmer kan bli något kultfenomen kan jag förstå. Hur de fortfarande har relativt bra betyg och tydligen ska setts som stora succéer har jag svårare att greppa. På något sätt fungerar det ändå. Det är ofta charmigt och friheten i det som görs känns så långt borta ifrån dagens politiskt korrekta skämt eller mer studerade humor att man blir lite glad av det.

IMDB? 6,7 / 10
Min åsikt: Kräver verkligen sin typ av publik. Inte särskilt bra, men ändå lite kul.
Citera
2021-08-03, 15:56
Medlem
Rensa-fisks avatar
The Unsaid

Andy Garcia briljerar i denna pärla som konstigt nog släpptes direkt på DVD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in