Citat:
Ursprungligen postat av
Baptisten555
The Day After troligen för 10e gången!
Så jävla bra film, skrämmande om kärnvapenkrig
Finns på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Iyy9n8r16hs
Från wikipedia "President Ronald Reagan watched the film several days before its screening, on November 5, 1983. He wrote in his diary that the film was "very effective and left me greatly depressed,"[20] and that it changed his mind on the prevailing policy on a "nuclear war".
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Day_After
https://www.imdb.com/title/tt0085404/?ref_=fn_al_tt_1
Den må vara gammal men håller ändå, visar det fruktansvärda ett kärnvapenkrig skulle innebära!
10/10
Jag har faktiskt aldrig sett den.
Men med tanke på hur bra betyd du gav den så borde jag kanske passa på.
Jag gillar ju annars katastroffilmer och särskilt om kärnvapen finns med i bilden.
Bara det att jag allt för ofta blivit besviken på hur dålig kärnvapenkrig skildras.
Men, jag har faktiskt en favorit.
"Miracle Mile."
Det är den allra bästa skildringen av kärnvapenkrig som jag har sett.
Den är så kuslig, så skrämmande.
För allt byggs sakta upp, men allt utspelas från en vanlig privatpersons upplevelser.
Dvs inget om militären eller politiker eller något sådant alls.
Allt som sker i filmen är filmat från den vanlige mannens händelsehorisont.
Och det är det som gör filmen så äckligt Trovärdig.
För det hade ju kunnat vara en själv som fått uppleva det som huvudpersonen i filmen gjorde det.
Huvudpesonen sitter inne på ett vanligt nattöppet café.
Och plötsligt får en kvinna ett telefonsamtal (genom tidiga 80-talets "mobiltelefoner") som skrämmer upp henne. Det verkar som om det är en "varning" hon fått, kan de övriga cafébesökarna lyssna sig till.
Men samtalet bryts på ett mystiskt sätt, och en annan röst kommer in på linjen som säger att "inget har hänt, gå tillbaka till sängen och sov vidare" typ.
Och efter det så sprids oron bland cafébesökarna.
Ingen förstår något, men de inser att något mycket allvarligt kan ha hänt.
Och det är när de försöker få reda på vad som har hänt, och bekräfta att det verkligen är kärnvapenmissiler som rusar rakt emot dem, som är filmens huvudsakliga handling.
Det är ingen film som slutar lyckligt.
Det Är verkligen en film om kärnvapenkrig, och det får man se i slutet när raketerna far fram över himlen.
Filmen handlar om de sista fyrtio minuterna, när de får reda på att de snart ska dö.
---
Och, vad som gör det ännu läskigare, det är ju att detta hände på riktigt, nu i våras.
Jag vet inte vem som minns det nu,
men på Hawaii gick plötsligt det delstatliga larmsystemet igång tidigt en morgon.
Larmet som gick till alla som var på öarna, gick ut som både SMS och på radio och TV.
SMS-meddelandet förklarade att kärnvapenmissil från Nordkorea var på väg mot Hawaii och beräknades slå ner om ca 30 minuter.
Alla uppmanades att genast söka skydd.
Det blev panik.
Såklart.
Folk hoppade i sina bilar och försökte köra ut på "landet."
Men det blev massiv trafikstockning direkt.
Såklart.
Videoklipp finns som visar hur folk springer som yra höns och skriker och gråter.
Folk ringde till sina nära och kära för att ta farväl.
Folk försökte ta betäckning var de kunde. Som tex i källare och i hotellkök, under broar.
Det var på väg att bli världens fyrverkeri.
En snubbe twittrade att han öppnade sin gamla fina årgångs-whisky som han hade sparat i alla dessa år, och satte sig tillrätta med en god cigarr. Och väntade.