2019-02-17, 02:05
Free solo

Dokumentär om någon känd bergsklättrare som ska bestiga en 900-nånting meter vägg i en amerikansk nationalpark. Han gör det utan någon säkerhet, annars hade väl filmen inte varit så intressant. Blev lite besviken ändå, utöver själva bergsklättrandet så var inte filmen värd att se. Något som jag blev fokuserad på var hur svettiga mina handflator blev i slutet när han skulle bestiga berget. Och jag kände från och till en lätt ångest när jag insåg hur överjävligt svårt och farligt det han gjorde var. Att rusa mot sin död bör vara en mycket obehaglig känsla. Sen så gjorde inte hans flickvän filmen bättre heller, om man säger så.

3/5
Citera
2019-02-17, 10:36
Medlem
Bret-Harts avatar
Say something, ska vara en 80-tals klassiker ni vet scenen när John Cusack står med bergsprängaren utanför en kvinnans hus och spelar Peter Gabriel, scenen var helt menlös och filmen var väldigt medioker, började bra dock men gick ner sig snabbt
Citera
2019-02-17, 10:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lighthouse (1947)

Triangeldrama på en fyr.

Lite lättviktsdrama på dryga timmen.
Får väl godkänt, 3/5
Citera
2019-02-17, 11:42
Chariots of fire

FÖREKOMMER S P O I L E R S !

Handlar om två löpare i England, den ene jude och den andra djupt kristen. OS 1924 i Frankrike ska de två möta varandra i 100 meter. M a o en verklighetsbaserad film. Ian Holm, som jag alltid uppskattar, är nästan filmens höjdpunkt som den italiensk-arabiske löparcoachen som inte är helt kosher. Förstod inte riktigt varför han var persona non grata, men men.. Coachen Sam Mussabini tränar den judiske Harold Abrahams. Möts de två i finalen dock? Nix, för man kan tydligen inte löpa på sabbaten. Istället får den kristne Eric Liddell springa 400 m en annan dag. Eric vars egentliga mål i livet är att missionera i Kina.. något som med historiens vingslag han icke borde gjort. Men vad gör man inte för store Göran i skyn?

En trevlig sofistikerad film.

4.5/5
Citera
2019-02-17, 13:13
Medlem
FlyingBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"Point Break (2)" - (2015)
https://www.imdb.com/title/tt2058673

Edgar Ramírez, Luke Bracey, Ray Winstone, m.fl.

---

Nyinspelningen av kultfilmen Point Break visades på TV:n häromkvällen, så jag passade på att äntligen titta på den.
Som alla vet så är originalet en film som fortfarande håller, som har gjort stort intryck på generationer av filmälskare - inklusive mig, när jag var ung.

Så nu var tiden kommen ... Skulle det bli tumme upp, eller var det bara skräp.

---

Point Break 2 bygger i viss mån på originalet, men har lagt till opch dragit från efter eget skön.

Grunden är emellertid snarlik - en färsk FBI-agent (Utah) får i uppdrag att fånga de gäckande rånarna under "Bodhis" ledning.
Men rånarna är adrenalinjunkies av rang, som inte låter sig nöjas förrän de stirrar döden i vitögat.

"Bodhi" var i denna versionen en fd ivrig lärjunge till en japansk extremsportare, som hade hittat på nån slags "ideologi" som han ställt upp som 8 stycken "mål med livet."
Och när man hade gjort allt på den listan, då var man en ... "upplyst människa," eller var man bara färdig med listan ... oklart vilket.

De 8 uppgifterna på listan handlade bara om att typ utföra de allra mest extrema och farliga sakerna som finns inom "extremsporten."
Som tex att klättra uppför kanten till världens allra högsta lodräta vattenfall (Angels Falls i Venezuela), eller att surfa på världens allra högsta och farligaste vågor, som bara kommer nån gång lite då och då, 25 mil utanför Frankrike.

Eller att köra med en lite båt framför ett norsk valfångstfartyg och bli rammad till döds av det.

I Point Break Nr 1 utförde rånarna sina brott för att de behövde pengar till sin hobby (att surfa hela dagarna och slappa på kvällarna). Lite fallskärmshoppning emellanåt och så, men inget extremt.

Men i Point Break Nr 2 har rånarna redan en hel arabisk multimiljardär som sponsor.
Så de Har ju redan råd att ägna sig åt sin hobby (och vad som helst) ...
Men de rånar ändå, fast de inte behöver ...

Antingen missade jag något, eller så var det något galet med filmen ...

Ja, ganska mycket var galet med filmen, och det fanns inget i den av det som gjorde originalet så fantastisk.
Visst finns det tjusiga vyer, och ibland gör stuntmännen några riktigt spektakulära stunts.
Men vadå liksom ...

I Point Break Nr 1 hoppade ju Johnny Utah rakt ut ur ett flygplan utan att ens bära fallskärm.
Det var något ...

i denna följer han bara slaviskt efter rånarna på deras upptåg.

---

Grejen är att man aldrig Bryr sig i denna versionen.
Man fattar aldrig tycke för ens någon av karaktärerna.
Det är bara scen som presenteras efter scen.
Plötsligt händer det ena, och sen händer det andra.

Jaha.

Åtminstone så hade de ju kunnat åka tunna nedför Niagarafallen ... =)
Det hade ju varit något, faktiskt.

---

Det finns EN, en enda, scen som jag gillade.
Det var när de skulle åka surfbräda utanför Tahiti, och en hel massa vanliga båtar fick kämpa sig över monstervågorna.
Det såg lite väl ... riskabelt ut ... =)

Annars ?
Ja, jag ångrar inte att jag väntade så länge tills jag såg den.

Betyg

0.1 av 5

satan vad besviken, stängde av efter sky dive scenen..skit film...kommer inte se klart. Det händer ju inget, nej nej nej. Snacka om att förstöra en bra film.
Citera
2019-02-17, 16:07
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Det känns som att tv-serien 24 (säsong 1) är kraftigt inspirerad av denna film.
låter ju hyfsat likt
Båda utspelar sig dessutom i realtid!

Det är inte alls omöjligt! Jag ska faktiskt erkänna att jag aldrig sett 24, men hört mycket gott om serien. Åtminstone säsong 1. Den här filmen kan du också titta på, men förvänta dig inget mästerverk!
Citera
2019-02-17, 16:12
Medlem
Geomeisters avatar
The Chase och året var 1994
https://www.imdb.com/title/tt0109402...nm_flmg_act_50

Charlie Sheen i en kusinfilm till den mer kända "Speed" (Sandra Bullock och Keanu Reeves). Speed är en välgjord och smart thriller. Det här är en oseriös och kul film som ändå lyckas vara rätt spännande.

Det dyker upp en del oväntade och roliga mindre roller. Upplägget är mer varierat än vad man kan tro och filmen tar sig aldrig på för stort allvar. Jag trodde tidigt det skulle bli någon B-film, men samtidigt som filmen är oseriös är det mycket som är välgjort.

En helt klar kul överraskning!

Betyg?
Citera
2019-02-17, 17:26
Medlem
FlyingBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Chase och året var 1994
https://www.imdb.com/title/tt0109402...nm_flmg_act_50

Charlie Sheen i en kusinfilm till den mer kända "Speed" (Sandra Bullock och Keanu Reeves). Speed är en välgjord och smart thriller. Det här är en oseriös och kul film som ändå lyckas vara rätt spännande.

Det dyker upp en del oväntade och roliga mindre roller. Upplägget är mer varierat än vad man kan tro och filmen tar sig aldrig på för stort allvar. Jag trodde tidigt det skulle bli någon B-film, men samtidigt som filmen är oseriös är det mycket som är välgjort.

En helt klar kul överraskning!

Betyg?
Tycker det är en riktig klassiker, skulle ge den 4 av 5.
Citera
2019-02-17, 23:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Leave her to heaven (1945). Min är hämnden

Författare träffar söt, rik, ung dam på tåg. Dom blir kära, och hon mer än så.

7,7 på imdb verkade lovande.

En sak måste sägas om filmen.
Den är mycket vacker, fint foto, starka färger (jo, den var i färg).
Och det är väl just det som skrämmer upp betyget till 3-/5
Citera
2019-02-17, 23:29
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det är inte alls omöjligt! Jag ska faktiskt erkänna att jag aldrig sett 24, men hört mycket gott om serien. Åtminstone säsong 1. Den här filmen kan du också titta på, men förvänta dig inget mästerverk!
Jag har faktiskt sett den upptäckte jag i efterhand så uppenbarligen lämnade den inget bestående intryck.

Säsong 1 av 24 är ett mästerverk ja. Själv uppskattar jag även senare säsonger även om den upprepar sig lite väl mycket på slutet. Jag rekommenderar att du gör som jag gjorde. Isolera dig från omvärlden ett dygn och kolla säsong 1 i realtid! Varje timme är ju dock bara 42 minuter så det finns tid för pauser.
Citera
2019-02-17, 23:46
Medlem
zxcvb45s avatar
Är det bara jag som tycker filmforumet fått ett rejält uppsving av aktivitet den senaste tiden? kul! kanske är vintern förvisso.

Ont:

Pans Labyrinth

Tror det var runt 2008-2009 jag såg den för första gången, tyckte då den var riktigt förvånande bra då jag såg den helt random utan förväntningar. Såg den igen idag och tyckte inte den var lika bra men fortfarande en riktigt schysst film, fantasy överlag är en gengre jag aldrig ser i stort sett men denna går hem.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt0457430/?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-02-17, 23:53
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Identity Thief med Melissa McCarthy och Jason Bateman. Ganska obehaglig tycker jag, hur enkelt identitetsstöld framställs i filmen, jag hoppas att det inte är så pass enkelt i verkliga livet, usch! Två bra skådisar för denna sorts lättsam komedi, inte så mycket som kan slå fel. Gillar särskilt Eric Stonestreets roll, Big Chuck . Han är en av mina favoritskådisar sedan hans medverkan i Modern Family. Jag hoppas att han inte är en sådan som nöjer sig med sin karriär efter en lyckad serie, vill se honom i fler filmer och serier! Nu när jag ändå var inne på Imdb kollade jag in hans profil och såg att han hade medverkat i en film som heter the Loft, den ska jag nog se härnäst!

Identity Thief får 6/9 i betyg, bra medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in