The Great Debaters och året var
2007
https://www.imdb.com/title/tt0427309...nm_flmg_act_12
Någon annan i denna tråd var tidigare inne på det. Att Denzel Washington är med i två olika typer av filmer. Actionfilmer eller filmer om mörkhyade personers öden/historia. Titeln kanske ger en ledtråd över vilket av dessa två kategorier denna tillhör.
Introt till denna film är horribel. Några helt skilda scener som det klipps snabbt emellan. Ingen av dessa har, så vitt jag kunde se, någon relevans längre fram. När filmen snart lugnar ner sig blir det bättre, men, klippningen är fortfarande under stor kritik och det är huvudanledningen till att jag inte är lika positiv som IMDB verkar vara.
Fotot i filmen är fint. Skådespeleriet är ofta mycket bra. Speciellt av filmens yngre roller. Däribland Forrest Whitakers unga son, Denzel Whitaker (döpt efter Denzel Washington?). Jag kan däremot tycka att vissa scener och dialoger är överflödiga eller konstiga. Filmen är ganska lång och hade mått bra av ett mer klart fokus.
Som jag ser det har filmen tre delhandlingar. En huvudhandling, en relativt stor som förklaras ganska dåligt (men har några intressanta scener och har relevans för det stora hela) och en som mer eller mindre är överflödig.
Denzel Washington och Forrest Whittaker är överlag bra i sina roller, men igen, tycker jag vissa saker är mest udda. Det känns som den som gjort denna film inte bara ville gå från punkt A till B utan röra om i grytan. Trots att filmen är baserad på verkliga händelser.
Det är som är bra är bra, men konstig klippning, onödig delhandling och ett par udda händelser/scener samt att vissa moment var dåligt förklarade gör att filmen inte når sin potential för mig.
Betyg?