2018-12-22, 02:45
Medlem
jay.simpsons avatar
Freaky Friday med en ung Jodie Foster hon var ca 14 år där. Från Taxi Driver till Disney nyanser.
Citera
2018-12-22, 15:27
Medlem
mrbooms avatar
Bad Times at the El Royale (2018)
Skön musik och Jeff Bridges var det som utmärkte sig i denna medelmåttiga vålds film.
För dom som sett Mandy så finns en liknande kult ledare med i denna också.
Betyg 6.5/10
Citera
2018-12-22, 15:35
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
Bad Times at the El Royale (2018)
Skön musik och Jeff Bridges var det som utmärkte sig i denna medelmåttiga vålds film.
För dom som sett Mandy så finns en liknande kult ledare med i denna också.
Betyg 6.5/10

Älskade verkligen denna film.
En av årets bättre..
Citera
2018-12-22, 16:04
Medlem
Korders avatar
The House That Jack Built (2018)

Sedvanligt svår och pretentiös von Trier-rulle som inte är så lite meta. Lika mycket som den handlar om den titulära Jacks förvandling från osäker OCD-fylld psykopat till egotrippad seriemördare handlar den om von Trier själv och hans personliga utveckling under karriären, om än på ett mer symboliskt plan. Manuset är väldigt ojämnt och det märks att von Trier jobbat (för) länge med filmen då jag ofta upplevde den som ryckig i både tempo men framför allt ton så till den grad att det gränsar till osammanhängande. Inte rent narrativt, men tonmässigt. Med det sagt är den ofta väldigt humoristisk, så till den grad att jag kom på mig själv med att sitta och dumflina. Skådespeleriet är godkänt och Matt Dillon gör helt okej ifrån sig som seriemördare även om han aldrig riktigt övertygar, men det här är inte en film där skådespelarna står i fokus. Filosofisk, våldsam, långsam och utstuderad men ojämn film med grymt foto.

Svag 7/10.

Ant-Man and the Wasp (2018)

Sedvanlig superhjälterulle med trötta karaktärer och ännu tröttare manus. Riktigt jävla dravel, men det hade jag ju också förväntat mig på förhand så jag har ingen annan än mig själv att skylla. En del hyfsade actionscener i alla fall.

4/10.
Citera
2018-12-22, 16:17
Medlem
Geomeisters avatar
Two Mules for Sister Sara och året var 1970
https://www.imdb.com/title/tt0065134...nm_flmg_act_43

Kan också gå under namnet "Sierra Torrida". Här har vi en western där Clint Eastwood och Ennio Morricone "möts" igen!

Till en start verkar det vara en lättsam spaghetti western, men den visar sig vara något annat (delvis). För mig känns det som att dom inte ville göra endast en spaghetti western och improviserade lite med allt möjligt för att ge filmen mer tyngd. Jag tycker det fungerar sådär.

Tycker filmens tempo förstörs en del och själva humöret går ifrån klassiska Eastwood närbilder och one-liners till lite allt möjligt. Intresset satt inte där 100 % även om den är välgjord.

Gillar du westerns och missat denna? För all del, men det är ingen ny favorit för mig.

Betyg?
Citera
2018-12-22, 17:49
Bannlyst
Sav V (2008)

Jag känner inget obehag av filmen och ganska så lam. Det är en bra film, tortyrscenerna är läckra och vackra. Men jag gillar det. Jag har sett filmen förut och Jigsaw är ond men rättvis.

8/10
Citera
2018-12-23, 01:06
Medlem
Geomeisters avatar
The Great Debaters och året var 2007
https://www.imdb.com/title/tt0427309...nm_flmg_act_12

Någon annan i denna tråd var tidigare inne på det. Att Denzel Washington är med i två olika typer av filmer. Actionfilmer eller filmer om mörkhyade personers öden/historia. Titeln kanske ger en ledtråd över vilket av dessa två kategorier denna tillhör.

Introt till denna film är horribel. Några helt skilda scener som det klipps snabbt emellan. Ingen av dessa har, så vitt jag kunde se, någon relevans längre fram. När filmen snart lugnar ner sig blir det bättre, men, klippningen är fortfarande under stor kritik och det är huvudanledningen till att jag inte är lika positiv som IMDB verkar vara.

Fotot i filmen är fint. Skådespeleriet är ofta mycket bra. Speciellt av filmens yngre roller. Däribland Forrest Whitakers unga son, Denzel Whitaker (döpt efter Denzel Washington?). Jag kan däremot tycka att vissa scener och dialoger är överflödiga eller konstiga. Filmen är ganska lång och hade mått bra av ett mer klart fokus.

Som jag ser det har filmen tre delhandlingar. En huvudhandling, en relativt stor som förklaras ganska dåligt (men har några intressanta scener och har relevans för det stora hela) och en som mer eller mindre är överflödig.

Denzel Washington och Forrest Whittaker är överlag bra i sina roller, men igen, tycker jag vissa saker är mest udda. Det känns som den som gjort denna film inte bara ville gå från punkt A till B utan röra om i grytan. Trots att filmen är baserad på verkliga händelser.

Det är som är bra är bra, men konstig klippning, onödig delhandling och ett par udda händelser/scener samt att vissa moment var dåligt förklarade gör att filmen inte når sin potential för mig.

Betyg?
Citera
2018-12-23, 03:17
Bannlyst
The House With A Clock In Its Walls (2018)

En meeeeh film, var väl Ok.
Ett barn hade kanske uppskattat den tho.
Eli Roths sämsta film.

https://m.imdb.com/title/tt2119543/?ref=m_nv_sr_1

5/10
Citera
2018-12-23, 12:32
Bannlyst
Prästen I Paradiset (2015)

Filmen var vacker, men inte alltid så rak. Kjell Bergkvist roll drack väldigt mycket och konflikter uppstod. Det var en oerhört tragisk film emellanåt och det händer endel riktigt hemska saker. Men det får ni se om ni väljer att se filmen.

Oerhört bra film och mager.

8/10
Citera
2018-12-23, 15:36
Medlem
En underbar jävla jul

Vilken otroligt löjlig film.
En kopia av "Tomten är far till alla barnen" fast med mer ångest och mindre humor. Generaliserande och svartmålande av traditionella svenska familjer. Bedrövligt dålig måste jag säga.

1/5
Citera
2018-12-23, 16:00
Medlem
Dr_Dollars avatar
Young Guns
https://www.youtube.com/watch?v=yp8hqVS6nq4
&

Young Guns 2
https://www.youtube.com/watch?v=kn8omp12ns8

Det görs alldeles för lite westernfilmer nu för tiden, och nu när man är ledig så blev det dessa klassiker.
Emilio Estevez som Billy the Kid gör verkligen hela historien mer trovärdig.

Citat:
Yohoo, I make you famous

Om ni inte sett dessa, så gör det...dom är riktigt underhållande.

5/5
Citera
2018-12-23, 18:06
Medlem
Geomeisters avatar
The Boys from Brazil och året var 1979
https://www.imdb.com/title/tt0077269...nm_flmg_act_12

Några av sin generations stora namn: Gregory Peck, Laurence Olivier och James Mason tillsammans med den oväntade och då unga Steve Guttenberg (ja, Police Academy-killen!). Musiken står Jerry Goldsmith för och den är viktig för filmen.

I starten är filmen rätt rörlig och känns daterad, men en bit in blir den bara bättre och bättre. Det är så här en film ska berätta sig själv enligt mig. Tittaren får tänka själv och kanske få ihop allt, men sedan överraskas man ändå.

Det är lätt och tro att det här är någon gammal klassisk krigsfilm. Det är det INTE. Det är en thriller med mycket dialog som bygger på krig. Sverige nämns bl.a. i filmen. Både Peck och Olivier får briljera på helt olika sätt. Handlingen är rätt absurd och det känns på ett sätt lite som en Tarantino-film fast mer lågmäld.

Betyget på IMDB är ganska bra, men jag kan tänka mig att filmen inte går hem hos alla som vill ha något 100 % realistiskt. Personligen älskade jag detta. Den verkligen leker med fantasin. Den har några moment som kanske inte fungerar 100 %, men den är absurd, välgjord och underhållande. En ny favorit i samlingen!

Betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in