2018-10-08, 21:16
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Hallonbåtsflyktingen (2014)

Småcharmig dramakomedi om en finne som alltid drömt om att vara svensk, och till slut också blir det, iallafall på låtsas... Enda felet med filmen är att det inte är en riktig finne som spelar huvudrollen - Jonas Karlsson fixar inte riktigt den finska accenten - då och då låter han som den helt vanliga, svenska stockholmare han är, vilket förstör charmen... Skulle inte förvåna mig om boken som filmen är baserad på är bättre än denna film, som så många gånger förr... Helt ok film ändå, och hade en riktig finne spelat huvudrollen så hade det nog blivit en fyra i betyg...

3/5
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-10-08 kl. 21:59.
Citera
2018-10-09, 10:28
Medlem
Ambelains avatar
"Bottle Rocket" - (1996)
https://www.imdb.com/title/tt0115734/

Luke Wilson, Owen Wilson, m.fl.

---

Filmskakaren Wes Andersons allra första långfilm.
Dvs samma snubbe som gjort "The Royal Tenenbaums," "Life Aquatic," "Darjeelin Limited," "The Grand Budapest Hotel," osv.
Men denna, "Bottle Rocket," var den allra, allra första.

Luke, och Owen, Wilson är huvudpersonerna. De har varit med i många av Wes Andersons filmer.

"Rocket Bottle" handlar om två vänner, Luke och Owen, som träffas på ett dårhus och blir kompisar där. Luke är ett rikemansbarn som blivit intagen på psyket av egen vilja, pga något fnurr med hur han uppfattade sin livssituation. Owen däremot, han är nåt fattighjon med väldigt höga tanke om brottets bana som livsstil.

Nu möts deras vägar och Luke fattar tycke för den så "happy-go-lucky" Owen, och de båda beslutar sig för att tillsammans gå brottets bana.
Som börjar med att Luke öppnar dörren till sin mors lägenhet, där Owen sen ska "göra inbrott."
Men Owen stjäl Lukes mammas klocka, vilket han inte fick lov att göra för Luke.
Så han tar tillbaka klockan och ger till sin dotter, som ska lämna tillbaka den igen till mamman.

Det är alltså inga fullfjädrade banditer filmen handlar om.
Snarare två (med en stundtals inbjuden kompis - som emellertid måste överge dem när hans bror hittar hans förråd av hasch) udda fåglar som både, på var sitt håll, drivs av en längtan efter något mer i livet.

Owen är den spänningssökande, och Luke den trygghetslängtande.

Jag avslöjar inte allt för mycket om jag berättar att de aldrig riktigt lyckas med sitt brottsliga uppsåt.
De försöker, ibland bättre men ofta sämre, men det är ju ändå aldrig Det som de söker, utan helt andra saker.

---

Som Wes Anderson-film förstår man att det inte är en riktigt ... normal film.
Det är förvisso en slags komedi, men sällan med höga skratt. Det är mer en lite tankvärd och mysig film. Särskilt de många olika Bi-Karaktärerna ger filmen det där lilla extra.
Och som första film är den verkligen godkänd.
Det är naturligtvis ingen "Blockbuster", utan mer av "Indie."

---

Betyg

4.1 av 5
Citera
2018-10-09, 14:45
Medlem
jay.simpsons avatar
Fin film, rätt seg. Lite alltför långa utdragna scener för min smak.

Kubricks egna förklaring för slutet.

https://youtu.be/er_o82OMlNM

2001 a space odyssey

Även om filmen är lite seg höll den fast mig kunde inte stänga av. Tekniken för 69, scenerna, filmningen, bilderna, djupet, temat, musiken. Hal 9000
Citera
2018-10-09, 16:02
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Fin film, rätt seg. Lite alltför långa utdragna scener för min smak.

Kubricks egna förklaring för slutet.

https://youtu.be/er_o82OMlNM

2001 a space odyssey

Även om filmen är lite seg höll den fast mig kunde inte stänga av. Tekniken för 69, scenerna, filmningen, bilderna, djupet, temat, musiken. Hal 9000

Hann inte lägga till innan möjlighet att redigera försvann. Det mest fascinerande är om man inte känner till att filmen är ifrån 69 kan man lätt tro att den kom ut i slutet av 90-talet början av 2000. Kubrick är så före sin tid.
Citera
2018-10-09, 17:41
Medlem
The Rocky Horror Picture Show: Let's Do the Time Warp Again*

eller rättare sagt började se filmen, men gav upp efter en knapp halvtimme.
Citera
2018-10-10, 00:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sunride (1927). Soluppgång.

Vari en man övertalas att mörda sin hustru.

En film jag länge tänkt se. 8,1 på imdb, och plats 175 på imdb topplista.
Förväntningarna var höga, jordnötsringarna inköpta.
Men....

Det här var banalt och urtråkigt.
Hur i he... har den kunnat få sådant renume.
2/5
Citera
2018-10-10, 01:24
Medlem
Monkeyspanks avatar
Såg om en gammal Fulchi häromkvällen: The New York Ripper.
Nu i bättre kvalitet än på -80 talet, men den verkade klippt tyvärr. För övrigt så höll den bra splatterklass än idag. Men som sagt, något klippt. T.ex. tåpullarscenen med Morales var knappt med alls och flaskscenen verkade också lite avkortad.
Ändå klart sevärd. 4 av 5
Citera
2018-10-10, 11:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Såg om en gammal Fulchi häromkvällen: The New York Ripper.
Nu i bättre kvalitet än på -80 talet, men den verkade klippt tyvärr. För övrigt så höll den bra splatterklass än idag. Men som sagt, något klippt. T.ex. tåpullarscenen med Morales var knappt med alls och flaskscenen verkade också lite avkortad.
Ändå klart sevärd. 4 av 5

Scenen med rakbladet och bröstvårtan tycks också vara bortklippt på en del utgåvor, men den är ju rätt så jobbig att se så förstår att många bolag valt att ha en version av filmen där den inte är med. Annars så håller jag med dig om filmen, en av Fulcis bästa där uppe tillsammans med Zombi 2 och The Beyond.
Citera
2018-10-10, 11:13
Medlem
Köpte ny tv i veckan och kollade på Blade Runner på Netflix. Sett filmen massor av gånger genom åren. Men detta var en upplevelse i 4K på 65 tum och fantastiskt ljud. Minns när jag såg den på någon kass VHS för första gången på 90-talet men ändå satt som fastklistrad.

Väldigt bra version av Blade Runner på Netflix för den som har en bra tv.
Citera
2018-10-10, 14:29
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Köpte ny tv i veckan och kollade på Blade Runner på Netflix. Sett filmen massor av gånger genom åren. Men detta var en upplevelse i 4K på 65 tum och fantastiskt ljud. Minns när jag såg den på någon kass VHS för första gången på 90-talet men ändå satt som fastklistrad.

Väldigt bra version av Blade Runner på Netflix för den som har en bra tv.

Directors Cut antar jag? Den överlägset bästa versionen, Harrison Fords Voice-over och slutet på bioversionen fungerar inte för mig. Det kan ju också bero på att Directors Cut var den första och länge den enda version jag hade sett.
Citera
2018-10-10, 15:23
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Directors Cut antar jag? Den överlägset bästa versionen, Harrison Fords Voice-over och slutet på bioversionen fungerar inte för mig. Det kan ju också bero på att Directors Cut var den första och länge den enda version jag hade sett.
Nej, det är bioversionen som finns på Netflix.

Vänta nu. Är regissörens version fri från Fords voice-over?
Citera
2018-10-10, 15:26
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Nej, det är bioversionen som finns på Netflix.

Vänta nu. Är regissörens version fri från Fords voice-over?

Ja Directors Cut är fri från voice-over.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in